In miljoenen euro's | 2023 |
---|---|
Stand Miljoenennota | ‒ 4.622 |
Besluitvorming | 5.444 |
Invulling in=uittaakstelling | 5.617 |
Overheveling coalitieakkoordmiddelen | ‒ 104 |
Overige besluitvorming | ‒ 70 |
Mee- en tegenvallers | ‒ 1.363 |
Onderuitputting reservering spreidingswet | ‒ 26 |
Onderuitputting WarmteLinQ | ‒ 26 |
Onderuitputting ombouw laagcalorisch naar hoogcalorisch | ‒ 35 |
Onderuitputting Regionale knelpunten | ‒ 40 |
Onderuitputting reservering inkomstenderving | ‒ 40 |
Onderuitputting reservering Groningen | ‒ 65 |
Onderuitputting waterveiligheid | ‒ 99 |
Onderuitputting Klimaatfonds | ‒ 100 |
Onderuitputting Stikstof | ‒ 108 |
Onderuitputting Digitale Veiligheid | ‒ 134 |
Onderuitputting risicoreservering | ‒ 159 |
Onderuitputting onverdeelde loon- en prijsbijstelling | ‒ 224 |
Onderuitputting Traditioneel Eigen Middelen | ‒ 228 |
Overige mee- en tegenvallers | ‒ 78 |
Stand Najaarsnota | ‒ 541 |
Uitgaven
Besluitvorming
Invullen in=uittaakstelling en aanvullende onderuitputting
De in=uittaakstelling is de tegenhanger van de eindejaarsmarge. De eindejaarsmarge is bedoeld om ondoelmatige besteding van middelen aan het einde van het jaar te voorkomen door onbestede middelen naar het volgende jaar door te schuiven. Hiervoor geldt een maximum van 1,0% van de totale begroting. Begrotingsfondsen zoals het Defensiematerieelbegrotingsfonds, het Deltafonds en het Mobiliteitsfonds kennen een 100% eindejaarsmarge. Om te voorkomen dat het uitgavenplafond wordt overschreden als gevolg van de uitkering van de eindejaarsmarge, wordt tegelijkertijd een even grote taakstelling ingeboekt, de zogenaamde in=uittaakstelling. Hierdoor levert het doorschuiven via de eindejaarsmarge dus geen extra middelen op in het jaar waarnaar wordt doorgeschoven. De in=uittaakstelling kent geen concrete invulling, maar wordt gaandeweg het jaar ingevuld. De invulling kan bestaan uit onderuitputting of andere meevallers.
Bij Voorjaarsnota 2023 is er in totaal 4,3 miljard euro aan eindejaarsmarge (en dus ook in=uittaakstelling) aan de begrotingen toegevoegd. Daarnaast is er bij Miljoenennota 2023 aanvullende onderuitputting ingeboekt van 2,1 miljard euro voor 2023, deze is bij Miljoenennota 2024 reeds met 255 miljoen euro ingevuld. Per saldo resteert er dus 6,2 miljard euro aan in te vullen in=uittaakstelling en aanvullende onderuitputting waarvan nu 5,6 miljard euro wordt ingevuld. Bij het jaarverslag moet de resterende openstaande in=uittaakstelling van 0,5 miljard euro nog worden ingevuld.
Overheveling coalitieakkoordmiddelen
Na goedkeuring van bestedingsvoorstellen is een gedeelte van de in het coalitieakkoord gereserveerde middelen overgeheveld. In bijlage 5 staat een overzicht van de overhevelingen per maatregel.
Overige besluitvorming
Naar diverse begrotingen worden middelen overgeheveld waaronder voor de Traditioneel Eigen Middelen (61,1 miljoen euro).
Mee- en tegenvallers
Onderuitputting reservering spreidingswet
In afwachting van de parlementaire behandeling van de spreidingswet worden de hiervoor in 2023 gereserveerde middelen niet volledig uitgeput. Hierdoor vallen deze middelen vrij.
Onderuitputting WarmteLinQ
Voor WarmtelinQ was nog loonprijsbijstelling gereserveerd over de jaren dat het bedrag voor subsidie (427 miljoen euro) op de Aanvullende Post stond. Deze is niet meer nodig.
Onderuitputting ombouw laagcalorisch naar hoogcalorisch
De 9 grootste gebruikers van laagcalorisch gas (Groningengas) moeten verplicht overstappen op hoogcalorisch gas. Zij kunnen gebruik maken van het recht op nadeelcompensatie op het moment dat ze officieel van het L-gas af zijn. Vanwege vertraging in de ombouw is in 2023 pas aan de eerste grootverbruiker nadeelcompensatie uitgekeerd. De middelen die in 2023 nog op de AP staan, zullen in het voorjaar van 2024 opgevraagd worden voor de uitkeer van nadeelcompensatie aan de overige grootverbruikers.
Onderuitputting regionale knelpunten
De middelen worden in 2023 niet meer opgevraagd en worden daarom afgeboekt als onderuitputting. De middelen zijn gereserveerd voor de ontmanteling van de kerncentrale Dodewaard en worden daarom volgend voorjaar weer toegevoegd aan de begroting van 2024.
Onderuitputting reservering inkomstenderving
Er is een bedrag gereserveerd ten behoeve van de derving van inkomsten van gemeenten, provincies en waterschappen door corona. De decentrale overheden werden gecompenseerd op basis van de verschillen tussen de jaarrekening en begroting. Dit bleek minder te zijn dan geraamd.
Onderuitputting reservering Groningen
Deze reservering betreft middelen voor Bestuurlijke Afspraken. Deze zijn in 2023 niet tot besteding gekomen. In het voorjaar van 2024 wordt bezien of deze vrijgevallen middelen opnieuw opgevraagd worden.
Onderuitputting waterveiligheid
De CA-middelen voor waterveiligheid en daarmee samenhangende klimaatadaptatie worden dit jaar niet meer besteed en worden daarom afgeboekt. Aangezien deze middelen op plafond I staan, waar een 100% eindejaarsmarge geldt, worden deze middelen volgend jaar toegevoegd aan de begroting van 2024.
Onderuitputting Klimaatfonds
Op de Aanvullende Post resteert een bedrag van 100 miljoen euro in 2023 bestemd voor het nog op te richten Klimaatfonds. Deze middelen worden niet meer in 2023 opgevraagd en daarom als onderuitputting afgeboekt. Deze middelen worden in 2024 weer toegevoegd aan de Aanvullende Post en zijn onderdeel van de besluitvorming over het meerjarenprogramma Klimaatfonds 2025.
Onderuitputting Stikstof
Er is circa € 108 mln. aan stikstofbudget dat begroot stond voor 2023 niet opgevraagd. Het grootste gedeelte van deze middelen was begroot voor stikstof reducerende maatregelen in de bouw (circa € 70 mln.) en subsidies voor innovatieve stallen (circa € 27 mln.).
Onderuitputting Digitale Veiligheid
Deze middelen zijn dit jaar niet besteed en vervallen. Een gedeelte wordt volgend jaar weer opgeboekt.
Onderuitputting risicoreservering
De risicoreservering domeinoverstijgende risico’s wordt niet meer aangesproken. De resterende 159 miljoen euro wordt daarom als onderuitputting afgeboekt.
Onderuitputting onverdeelde loon- en prijsbijstelling
Op de Aanvullende Post staat nog onverdeelde loon- en prijsbijstelling over reserveringen van de tranches voor 2022. Wat hiervan resteert in 2023 wordt niet meer opgevraagd en wordt daarom als onderuitputting afgeboekt.
Onderuitputting Traditioneel Eigen Middelen
In de Startnota van het kabinet Rutte IV is een voorziening op de Aanvullende Post gecreëerd ter dekking van de verschuldigde TEM-bedragen en de hiermee samenhangende vertragingsrente. Bij Najaarsnota zijn de nog benodigde budgetten voor nabetalingen en vertragingsrente in 2023 overgeboekt naar de begroting van Buitenlandse Zaken en de begroting van Financiën. Voor het jaar 2023 valt de resterende 228 miljoen op de Aanvullende Post vrij ten behoeve van generale beeld. Er zijn nog een aantal openstaande TEM-dossiers waarover douane contact heeft met de Europese Commissie. Het is nog niet bekend of en in welk kasritme daar nabetalingen uit zullen volgen.
Overige mee- en tegenvallers
Voor diverse reserveringen resteren nog middelen in 2023 op de Aanvullende Post. Bijvoorbeeld de middelen voor de Lelylijn (22,1 miljoen euro), huisvesting Algemene Rekenkamer (10,6 miljoen euro) en het Transitiefonds (9,2 miljoen euro). De middelen worden niet meer in 2023 opgevraagd en daarom als onderuitputting afgeboekt.