Deze paragraaf bevat de plafondtoets van het deelplafond Rijksbegroting.
(in miljoenen euro; - is onderschrijding) | 2023 | |
---|---|---|
1 | Uitgavenplafond bij Miljoenennota 2024 | 162.647 |
Aanpassingen van het uitgavenplafond naar aanleiding van: | ||
2 | Overboekingen met plafonds Sociale Zekerheid, Zorg en Investeringen | 0 |
3 | Oekraïne | 191 |
4 | Norg Akkoord | ‒ 77 |
5 | Grondbank | ‒ 90 |
6 | Amendementen BHOS en SZW | 58 |
7 | Uitgavenplafond bij Najaarsnota 2023 (= 1 t/m 6) | 162.730 |
8 | Reguliere uitgaven bij Miljoenennota 2024 | 170.898 |
Uitgavenmutaties met aanpassing van het uitgavenplafond | ||
9 | Totaal aanpassingen uitgavenplafond (2 t/m 6) | 82 |
Uitgavenmutaties met beslag budgettaire ruimte | ||
10 | EU-afdrachten | ‒ 366 |
11 | Afpakken | 284 |
12 | Boetes | ‒ 158 |
13 | Rente | ‒ 265 |
14 | Onderuitputting | ‒ 2.745 |
15 | Invulling in=uittaakstelling en aanvullende onderuitputting | 4.233 |
16 | Diversen | 3 |
17 | Reguliere uitgaven bij Najaarsnota 2023 (= 8 t/m 15) | 171.969 |
18 | Over/onderschrijding uitgavenplafond bij Miljoenennota 2024 (= 8-1) | 8.251 |
19 | Over/onderschrijding uitgavenplafond bij Najaarsnota 2023 (= 16-7) | 9.239 |
20 | Uitgavenniveau corona bij Najaarsnota 2023 | 2.954 |
21 | Totale uitgaven bij Najaarsnota 2023 (= 16+19) | 174.923 |
De toets op het deelplafond Rijksbegroting laat een overschrijding bij de Najaarsnota zien van 9,2 miljard euro in 2023. Bij de Miljoenennota 2024 was voor 2023 sprake van een overschrijding van 8,3 miljard euro. De overschrijding op het deelplafond Rijksbegroting komt doordat de onderschrijding op de deelplafonds Zorg en Sociale Zekerheid wordt ingezet om de in=uittaakstelling en aanvullende onderuitputting op deelplafond Rijksbegroting in te vullen.
Uitgavenmutaties met aanpassing van het uitgavenplafond
2. Overboekingen met plafonds Sociale Zekerheid, Zorg en Investeringen
Het uitgavenplafond Rijksbegroting wordt bij de Najaarsnota bijgesteld voor overboekingen van de deelplafonds Sociale Zekerheid, Zorg en Investeringen.
3. Oekraïne
Dit betreft de uitgaven voor Oekraïne waarvoor het uitgavenplafond wordt aangepast. Deze uitgaven zijn met 191 miljoen euro omhoog bijgesteld onder plafond Rijksbegroting. Hiervan is 109 miljoen euro een correctie van de uitgaven die niet relevant voor het uitgavenplafond zijn naar plafond Rijksbegroting. De overige ontwikkeling van de uitgaven aan Oekraïne sinds de Miljoenennota wordt toegelicht in paragraaf 2.3.
4. Norg Akkoord
De vergoeding voor het Norg akkoord wordt met 97 miljoen euro naar beneden bijgesteld vanwege de gedaalde gasprijs. Door deze lagere uitgaven zijn er ook lagere ontvangsten op grond van de Mijnbouwwet van circa 20 miljoen euro. Dit resulteert in een plafondcorrectie van ‒ 77 miljoen euro.
5. Grondbank
In 2023 is minder grond aangekocht dan vooraf verwacht. Daarom komt 90 miljoen euro voor de aankoop van grond niet tot besteding.
6. Amendementen SZW en BHOS
Bij de begrotingsbehandelingen en de behandeling van de Prinsjesdag ISB zijn verschillende amendementen aangenomen met een budgettair effect. Voor deze kasschuiven op de begrotingen van SZW en BHOS wordt het uitgavenplafond gecorrigeerd.
Uitgavenmutaties binnen plafond Rijksbegroting
10. EU-afdrachten
Bij Najaarsnota is de raming van de EU afdrachten geactualiseerd op basis van het betalingenniveau uit de vierde aanvullende begroting (DAB4) van de Europese Commissie voor 2023 en de actualisatie van de invoerrechtenraming. Deze bijstelling betekent een verlaging van de raming van de Nederlandse bni-afdracht in 2023 met 478 miljoen. Daarnaast is er 31 miljoen euro overgeboekt vanaf de Aanvullende Post naar de BZ begroting voor de nabetalingen van de Traditionele Eigen Middelen (TEM). Daarnaast wordt drie keer per jaar een actualisatie geboekt op de invoerrechten en de perceptiekostenvergoeding om te corrigeren voor een onbedoeld saldo-effect. Dit leidt tot een verlaging van de perceptiekostenvergoeding van ongeveer 81 miljoen euro.
11. Afpakken
Door het uitblijven van grote transacties doet zich bij het afpakken van (crimineel) geld en goederen een forse tegenvaller (ca. 284,4 miljoen euro) voor.
12. Boetes
Op het dossier boetes doet zich een meevaller voor van 157,5 miljoen euro, doordat er sprake is van een afwijking ten opzichte van raming waarin nog enkele na-effecten van de mobiliteitsbeperkende maatregelen tijdens de coronaperiode zijn meegenomen.
13. Rente
De raming van de rentelasten wijzigt door realisaties en een bijstelling van de financieringsbehoefte.
14. Onderuitputting
De totale onderuitputting wordt in paragraaf 2.2 per begroting toegelicht.
15. Invulling in=uittaakstelling en aanvullende onderuitputting
De in=uittaakstelling is de tegenhanger van de eindejaarsmarge. De eindejaarsmarge is bedoeld om ondoelmatige besteding van middelen aan het einde van het jaar te voorkomen door onbestede middelen (deels) naar het volgende jaar door te schuiven. Hiervoor geldt een maximum van 1,0% van de totale begroting. Begrotingsfondsen zoals het Defensiematerieelbegrotingsfonds, het Deltafonds en het Mobiliteitsfonds kennen een 100% eindejaarsmarge. Om te voorkomen dat het uitgavenplafond wordt overschreden door de uitkering van de eindejaarsmarge, wordt tegelijkertijd een even grote taakstelling ingeboekt, de zogenaamde in=uittaakstelling. Hierdoor levert het doorschuiven via de eindejaarsmarge dus geen extra middelen op in het jaar waarnaar wordt doorgeschoven. De in=uittaakstelling kent geen concrete invulling, maar wordt gaandeweg het jaar ingevuld. De invulling kan bestaan uit onderuitputting of andere meevallers.
Op plafond Rijksbegroting wordt 4,233 miljard euro ingezet ter invulling van de in=uittaakstelling en aanvullende onderuitputting.
16. Diversen
De post diversen bevat het saldo van de resterende uitgavenmutaties op de departementale begrotingen.