2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 31.766,7 | 32.179,4 | 32.726,3 | 33.414,4 | 33.843,0 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 1,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Aio | – 7,2 | – 26,8 | – 31,2 | – 31,5 | – 30,1 | ||
Bijstand | 37,7 | 84,3 | 206,9 | 189,8 | 143,9 | ||
Kinderopvangtoeslag | 23,2 | – 38,9 | – 10,3 | – 1,7 | 10,3 | ||
Leningen inburgering | 49,6 | 90,2 | 110,0 | 95,4 | 60,7 | ||
Overbruggingsregeling | – 16,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Toeslagenwet | – 9,2 | – 13,9 | – 15,5 | – 15,0 | – 13,8 | ||
Voorinburgering | 14,2 | 16,3 | 11,0 | – 0,4 | – 0,6 | ||
Wajong | 34,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 20,7 | 11,7 | 9,0 | 4,8 | 0,9 | ||
148,1 | 122,9 | 279,9 | 241,4 | 171,3 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Kasschuiven rbg-eng | – 55,9 | – 33,3 | 48,9 | 41,2 | 2,0 | ||
Diversen | 11,7 | – 1,7 | – 0,4 | – 0,4 | – 0,4 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Intensivering kinderopvangtoeslag | 14,8 | – 21,1 | 1,9 | 22,6 | 29,6 | ||
Kaseffect ww | – 23,4 | – 23,4 | – 23,4 | – 23,4 | – 23,4 | ||
Kasschuiven sza | 54,7 | – 76,0 | 3,6 | 8,3 | 4,7 | ||
Maatschappelijke begeleiding | 51,3 | 57,7 | 42,5 | 10,4 | 9,6 | ||
Neutrale herschikking uitvoeringskosten uwv | – 40,3 | – 37,9 | – 36,8 | – 36,3 | – 36,1 | ||
Participatiebudget | 68,0 | 68,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Re-integratie wajong | – 35,0 | – 15,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Voorfinanciering bijstand | 85,0 | 90,0 | – 10,6 | – 21,9 | – 21,9 | ||
Diversen | 35,4 | 28,3 | 12,8 | 7,4 | 7,1 | ||
166,3 | 35,6 | 38,5 | 7,9 | – 28,8 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Doorstart naar werk | – 31,3 | – 55,5 | – 33,3 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 13,4 | 8,9 | 5,2 | 5,8 | 5,7 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Doorstart naar werk | 31,3 | 55,5 | 33,3 | 0,0 | 0,0 | ||
Intensivering akw | 100,0 | 103,7 | 103,7 | 103,7 | 103,7 | ||
Intensivering kinderopvangtoeslag | 0,0 | 200,0 | 200,0 | 200,0 | 200,0 | ||
Voorschoolse voorziening peuters | – 10,0 | – 20,0 | – 30,0 | – 40,0 | – 50,0 | ||
Diversen | – 6,0 | – 6,4 | 1,5 | 1,0 | 0,9 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Bikk aow | 12,1 | – 52,1 | – 55,1 | – 58,3 | – 61,7 | ||
Rijksbijdrage vermogenstekort ouderdomsfonds | 34,3 | 61,7 | 153,6 | 145,7 | 139,7 | ||
Diversen | 4,4 | 2,5 | 3,3 | 4,3 | 4,8 | ||
148,2 | 298,3 | 382,2 | 362,2 | 343,1 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 462,4 | 456,9 | 700,6 | 611,6 | 485,4 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | 32.229,0 | 32.636,3 | 33.426,9 | 34.025,9 | 34.328,4 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | 0,5 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 32.229,5 | 32.636,8 | 33.427,4 | 34.026,4 | 34.328,8 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 1.724,0 | 1.730,7 | 1.720,2 | 1.745,0 | 1.740,6 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Akw | 21,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kinderopvangtoeslag | 62,6 | 2,7 | 2,6 | – 3,3 | 2,1 | ||
Kindgebonden budget | – 1,6 | 20,6 | 23,9 | 22,6 | 22,2 | ||
Ontvangsten sociale werkvoorziening en participatiebudget | 20,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 22,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
124,8 | 23,3 | 26,5 | 19,3 | 24,3 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | – 0,8 | – 0,7 | 0,2 | 0,1 | – 0,3 | ||
Sociale zekerheid | |||||||
Intensivering kinderopvangtoeslag | 0,0 | 3,1 | 11,5 | 18,8 | 24,0 | ||
– 0,8 | 2,4 | 11,7 | 18,9 | 23,7 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 1,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
1,5 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 125,5 | 25,7 | 38,2 | 38,2 | 47,9 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | 1.849,5 | 1.756,3 | 1.758,4 | 1.783,1 | 1.788,6 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 1.849,5 | 1.756,3 | 1.758,4 | 1.783,1 | 1.788,6 |
AIO
Deze bijstelling wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het aantal niet-westerse allochtonen dat de AOW-leeftijd bereikt lager uitvalt dan waar bij het opstellen van de begroting rekening mee werd gehouden.
Bijstand
De raming van uitgaven aan de bijstand wordt per saldo opwaarts opgesteld. Deze totale bijstelling wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven als gevolg van een lagere werkloosheid en hogere uitgaven als gevolg van de verwerking van realisatiecijfers (volume en prijs) over 2015 en verhoogde asielinstroom.
Kinderopvangtoeslag (uitgaven en inkomsten)
Deze bijstellingen worden vooral verklaard door kaseffecten en slechts in zeer beperkte mate door volumeontwikkeling. Vanwege hoger dan verwachte nabetalingen en ontvangsten kinderopvangtoeslag over oude toeslagjaren zijn de uitgaven en inkomsten naar boven bijgesteld.
Leningen inburgering
De raming voor de leningen voor inburgering wordt naar boven bijgesteld als gevolg van de hogere asielinstroom en een hoger gemiddeld leenbedrag.
Overbruggingsregeling
De uitgavenraming voor de Overbruggingsregeling AOW voor het jaar 2016 wordt neerwaarts bijgesteld. Momenteel loopt een onderzoek naar het gebruik van de Overbruggingsregeling.
Toeslagenwet
De raming is aangepast aan de volume- en prijsontwikkeling in de Januarinota van het UWV. Daarnaast is het WW-volume neerwaarts bijgesteld op basis van Cep. Bij een lagere instroom in de WW wordt er minder beroep gedaan op de TW.
Voorinburgering
De raming voor voorinburgering is naar boven bijgesteld als gevolg van de hogere asielinstroom.
Wajong
De raming van de Wajong-uitkeringslasten en de raming van de Wajong-tegemoetkoming zijn op basis van uitvoeringsinformatie uit de Januarinota UWV bijgesteld. Daarnaast heeft er een nabetaling plaatsgevonden als gevolg van de afrekening 2015.
Kasschuiven RBG-eng
Er wordt een aantal kasschuiven gedaan. De grootste betreft een kasschuif ten behoeve van de sectorplannen. Een deel van het budget voor de sectorplannen wordt – vanwege een gewijzigde liquiditeitsbehoefte – van 2016 en 2017 verschoven naar 2018 en 2019.
Intensivering Kinderopvangtoeslag (beleidsmatig en technisch)
In het belastingplan is 200 mln. aan aanvullende middelen beschikbaar gekomen voor de kinderopvangtoeslag. De intensivering van 200 mln. is een saldo van de hogere uitgaven en ontvangsten. Als gevolg van kaseffecten en een ingroeipad (ouders passen niet direct hun gedrag aan) is het bedrag jaarlijks niet precies gelijk aan 200 mln.
Kaseffect WW
Als gevolg van de inkomstenverrekening krijgen WW-gerechtigden pas na afloop van de maand hun WW-uitkering uitbetaald. Door de verschuiving van lasten naar latere jaren treden er incidentele besparingen op. Deze besparing is eerder over meerdere jaren plat geslagen. Daarnaast vindt er een overboeking plaats naar hoofdstuk 40.
Kasschuiven SZA
Als gevolg van een wijziging in de fasering van uitgaven binnen het kader SZA worden diverse kasschuiven gedaan.
Maatschappelijke begeleiding
In het Bestuursakkoord Verhoogde Asielinstroom is afgesproken dat het budget voor maatschappelijke begeleiding per vergunninghouder wordt verhoogd van 1.000 naar 2.370 euro. Daarnaast is sprake van een volumegroei.
Neutrale herschikking uitvoeringskosten UWV
De uitvoeringskosten UWV worden budgettair neutraal herschikt. Tegenover de lagere begrotingsgefinancierde uitvoeringskosten UWV staat een gelijke stijging van de premiegefinancierde uitvoeringskosten UWV.
Participatiebudget
In het uitwerkingsakkoord Verhoogde Asielinstroom is afgesproken dat het Rijk voor gemeenten voor het participatiebudget additionele middelen beschikbaar stelt, zodat gemeenten maximaal kunnen inzetten op de integratie en participatie van vergunninghouders.
Re-integratie Wajong
Op basis van de realisatie 2015 is de raming van de uitgaven re-integratie Wajong naar beneden bijgesteld.
Voorfinanciering bijstand
In het uitwerkingsakkoord met gemeenten dit voorjaar is afgesproken dat gemeenten intertemporeel tegemoet worden gekomen in de kosten aan bijstandsuitkeringen.
Diversen (beleidsmatig)
Deze post diversen bestaat uit meerdere mutaties. De grootste hiervan betreft uitbreiding van het programma voorinburgering door het COA.
Doorstart naar werk (RBG-eng en SZA)
Vanuit het budget voor sectorplannen wordt geld ingezet voor de ondersteuning van transitie naar nieuw werk.
Intensivering AKW
Naar aanleiding van het belastingplan wordt er in 2016 100 mln. geïntensiveerd op de AKW. De intensivering van de extra tegemoetkoming voor alleenstaande of alleenverdienende ouders van een thuiswonend gehandicapt kind heeft – omdat achteraf wordt betaald – voor het eerst in 2017 een kaseffect.
Voorschoolse voorziening peuters
De overboeking van SZW naar het gemeentefonds betreft een voorschoolse voorziening voor peuters die nu nog niet naar een voorschoolse voorziening gaan.
BIKK AOW
Op basis van het Centraal Economisch Plan van het CPB is de raming voor de bijdrage in de kosten van de heffingskortingen (BIKK) aan het ouderdomsfonds neerwaarts bijgesteld.
Rijksbijdrage vermogenstekort ouderdomsfonds
Op basis van het Centraal Economisch Plan van het CPB is de raming voor de rijksbijdrage aan het vermogenstekort van het ouderdomsfonds opwaarts bijgesteld.
Ontvangsten sociale werkvoorziening en participatiebudget
Deze ontvangsten betreffen de terugontvangsten van de sociale werkvoorziening (WSW) en het Participatiebudget in verband met onderrealisatie bij de WSW en terugvordering bij het Participatiebudget.
AKW (ontvangsten)
Begrotingsgefinancierde regelingen worden gedurende het jaar aan uitvoeringsinstanties bevoorschot en achteraf exact afgerekend. De afrekening AKW 2015 leidt in 2016 tot een terugbetaling.
Kindgebonden budget (ontvangsten)
Recente uitvoeringsinformatie leidt tot hogere te verwachten terugvorderingen. Dit leidt tot een structurele meevaller in de ontvangsten vanaf 2017.