2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 | 78.482,2 | 79.177,5 | 79.691,1 | 80.448,6 | 81.130,7 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Aio | – 7,2 | – 26,8 | – 31,2 | – 31,5 | – 30,1 | ||
Anw | – 17,4 | – 21,4 | – 28,7 | – 34,2 | – 40,5 | ||
Aow | 144,1 | 211,1 | 305,8 | 303,9 | 302,4 | ||
Bijstand | 37,7 | 84,3 | 206,9 | 189,8 | 143,9 | ||
Iva | – 30,4 | – 23,3 | – 13,4 | – 15,0 | – 16,4 | ||
Kinderopvangtoeslag | 23,2 | – 38,9 | – 10,3 | – 1,7 | 10,3 | ||
Leningen inburgering | 49,6 | 90,2 | 110,0 | 95,4 | 60,7 | ||
Nominale ontwikkeling | – 43,9 | 369,5 | 470,3 | 466,3 | 464,8 | ||
Wajong | 34,9 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Wazo | – 47,5 | – 38,8 | – 30,7 | – 21,1 | – 15,0 | ||
Wga | – 52,2 | – 55,3 | – 58,8 | – 62,4 | – 66,3 | ||
Ww | – 690,4 | – 956,9 | – 1.049,0 | – 1.004,0 | – 952,4 | ||
Diversen | 15,2 | 3,3 | 2,8 | – 4,4 | 1,4 | ||
– 584,3 | – 403,0 | – 126,3 | – 118,9 | – 137,2 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Intensivering kinderopvangtoeslag | 14,8 | – 21,1 | 1,9 | 22,6 | 29,6 | ||
Kaseffect ww | – 106,4 | – 55,4 | – 25,4 | – 23,4 | – 23,4 | ||
Kasschuiven sza | – 10,9 | – 29,3 | 20,2 | 4,3 | 11,5 | ||
Maatschappelijke begeleiding | 51,3 | 57,7 | 42,5 | 10,4 | 9,6 | ||
Participatiebudget | 68,0 | 68,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Re-integratie wajong | – 35,0 | – 15,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Reservering uitvoeringskosten | 23,3 | – 57,0 | – 37,6 | – 18,6 | – 29,7 | ||
Voorfinanciering bijstand | 85,0 | 90,0 | – 10,6 | – 21,9 | – 21,9 | ||
Ziektewet | – 10,8 | – 45,9 | – 77,5 | – 96,7 | – 117,0 | ||
Diversen | 41,2 | 41,0 | 17,6 | 11,3 | 10,0 | ||
120,5 | 33,0 | – 68,9 | – 112,0 | – 131,3 | |||
Technische mutaties | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Brutering | 33,0 | – 305,0 | – 308,5 | – 267,5 | – 270,3 | ||
Doorstart naar werk | 31,3 | 55,5 | 33,3 | 0,0 | 0,0 | ||
Intensivering akw | 100,0 | 103,7 | 103,7 | 103,7 | 103,7 | ||
Intensivering kinderopvangtoeslag | 0,0 | 200,0 | 200,0 | 200,0 | 200,0 | ||
Voorschoolse voorziening peuters | – 10,0 | – 20,0 | – 30,0 | – 40,0 | – 50,0 | ||
Diversen | – 12,3 | – 9,6 | 0,1 | 3,6 | 7,5 | ||
142,0 | 24,6 | – 1,4 | – 0,2 | – 9,1 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | – 322,1 | – 345,4 | – 196,6 | – 231,1 | – 277,6 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 78.160,1 | 78.832,2 | 79.494,5 | 80.217,4 | 80.853,1 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 | 1.003,8 | 1.009,3 | 1.004,8 | 1.006,8 | 1.014,3 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Kinderopvangtoeslag | 62,6 | 2,7 | 2,6 | – 3,3 | 2,1 | ||
Ww | – 40,1 | – 40,1 | – 40,1 | – 40,1 | – 40,1 | ||
Diversen | 61,2 | 19,7 | 22,6 | 20,8 | 19,9 | ||
83,7 | – 17,7 | – 14,9 | – 22,6 | – 18,1 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Sociale zekerheid | |||||||
Diversen | 0,0 | 3,1 | 11,5 | 18,8 | 24,0 | ||
0,0 | 3,1 | 11,5 | 18,8 | 24,0 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 83,7 | – 14,6 | – 3,4 | – 3,8 | 5,9 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 1.087,5 | 994,7 | 1.001,4 | 1.003,0 | 1.020,2 |
AIO
Deze bijstelling wordt voornamelijk veroorzaakt doordat het aantal niet-westerse allochtonen dat de AOW-leeftijd bereikt lager uitvalt dan waar bij het opstellen van de begroting rekening mee werd gehouden.
ANW
Naar aanleiding van de volumeprognose van de SVB wordt de raming ANW naar beneden bijgesteld.
AOW
De raming van de AOW-uitgaven is opwaarts bijgesteld als gevolg van de nieuwe CBS-bevolkingsprognose. Het aantal mensen met een AOW-uitkering stijgt als gevolg van de gestegen levensverwachting. Daarnaast valt de gemiddelde hoogte van onvolledige AOW-uitkeringen hoger uit.
Bijstand
De raming van uitgaven aan de bijstand wordt per saldo opwaarts opgesteld. Deze totale bijstelling wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven als gevolg van een lagere werkloosheid en hogere uitgaven als gevolg van de verwerking van realisatiecijfers (volume en prijs) over 2015 en verhoogde asielinstroom.
IVA
De instroom in de IVA is naar beneden bijgesteld op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV, waardoor een meevaller resulteert op de IVA. Daarnaast is er voor 2017 en 2018 sprake van een meevaller op de gemiddelde jaaruitkering in de IVA.
Kinderopvangtoeslag (uitgaven en inkomsten)
Deze bijstellingen worden vooral verklaard door kaseffecten en slechts in zeer beperkte mate door volumeontwikkeling. Vanwege hoger dan verwachte nabetalingen en ontvangsten kinderopvangtoeslag over oude toeslagjaren zijn de uitgaven en inkomsten naar boven bijgesteld.
Leningen inburgering
De raming voor de leningen voor inburgering wordt naar boven bijgesteld als gevolg van de hogere asielinstroom en een hoger gemiddeld leenbedrag.
Nominale Ontwikkeling
Deze mutatie betreft een aanpassing in de geraamde nominale ontwikkeling binnen het SZA-kader als gevolg van CPB-ramingen van loon- en prijsontwikkeling en als gevolg van mutaties in uitgavenramingen binnen de Sociale Zekerheid.
Wajong
De raming van de Wajong-uitkeringslasten en de raming van de Wajong tegemoetkoming zijn op basis van uitvoeringsinformatie uit de Januarinota UWV bijgesteld. Daarnaast heeft er een nabetaling plaatsgevonden als gevolg van de afrekening 2015.
Wazo
De raming van de WAZO-uitgaven wordt naar beneden bijgesteld. Het totaal aantal geboortes ligt lager dan eerder geraamd.
WGA
Op basis van uitvoeringsinformatie van het UWV zijn de herleidingsfactor en gemiddelde jaaruitkering in de WGA naar beneden bijgesteld. Hierdoor resulteert meerjarig een meevaller in de WGA.
WW
De raming van de WW-uitgaven wordt neerwaarts bijgesteld. Deze bijstelling wordt voornamelijk veroorzaakt omdat de werkloosheid lager is bij de MEV werd verwacht. Daarnaast zijn de realisatiecijfers uit de Januarinota van het UWV verwerkt.
Intensivering Kinderopvangtoeslag (beleidsmatig en technisch)
In het belastingplan is 200 mln. aan aanvullende middelen beschikbaar gekomen voor de kinderopvangtoeslag. De intensivering van 200 mln. is een saldo van de hogere uitgaven en ontvangsten. Als gevolg van kaseffecten en een ingroeipad (ouders passen niet direct hun gedrag aan) is het bedrag jaarlijks niet precies gelijk aan 200 mln.
Kaseffect WW
Als gevolg van de inkomstenverrekening krijgen WW-gerechtigden pas na afloop van de maand hun WW-uitkering uitbetaald. Door de verschuiving van lasten naar latere jaren treden er incidentele besparingen op. Een deel van deze besparing is eerder over meerdere jaren plat geslagen.
Kasschuiven SZA
Als gevolg van een wijziging in de fasering van uitgaven binnen het kader SZA worden diverse kasschuiven gedaan.
Maatschappelijke begeleiding
In het uitwerkingsakkoord met gemeenten is afgesproken dat het budget voor maatschappelijke begeleiding per vergunninghouder wordt verhoogd van 1000 naar 2.370 euro. Daarnaast is er sprake van een hoger volume.
Participatiebudget
In het uitwerkingsakkoord Verhoogde Asielinstroom is afgesproken dat het Rijk gemeenten additionele middelen voor het participatiebudget beschikbaar stelt, zodat gemeenten maximaal kunnen inzetten op de integratie en participatie van vergunninghouders.
Re-integratie Wajong
Op basis van de realisatie 2015 is de raming van de uitgaven re-integratie Wajong naar beneden bijgesteld.
Uitvoeringskosten ZBO’s
Inzet van reserveringen op de begroting ten behoeve van uitvoeringskosten ZBO’s.
Voorfinanciering bijstand
In het uitwerkingsakkoord met gemeenten dit voorjaar is afgesproken dat gemeenten intertemporeel tegemoet worden gekomen in de kosten die worden gemaakt aan bijstandsuitkeringen.
Ziektewet
Het aantal zieke werklozen is in de raming afhankelijk gemaakt van de ontwikkeling van het aantal WW-gerechtigden. Dit leidt tot een neerwaartse bijstelling van het ZW-volume.
Diversen (beleidsmatig)
De post diversen bestaat uit meerdere mutaties. De grootste hiervan betreft uitbreiding van het programma voorinburgering door het COA.
Brutering
Diverse uitkeringen zijn netto gekoppeld aan het netto minimumloon, maar kennen een ander bruto-netto traject dan het minimumloon. Wijzigingen in het bruto-netto traject van het minimumloon leiden tot aanpassing van het netto minimumloon. De uitkeringen die netto zijn gekoppeld aan het netto minimumloon, worden evenredig aangepast maar door het andere bruto-netto traject kan de bruto uitkering een afwijkende ontwikkeling vertonen dan die van het bruto mimimumloon. Het effect hiervan op de uitkeringslasten wordt het bruteringseffect genoemd. Het uitgavenkader SZA is voor dit effect gecorrigeerd.
Doorstart naar werk
Vanuit het budget voor sectorplannen wordt geld ingezet voor de ondersteuning van transitie naar nieuw werk.
Intensivering AKW
Naar aanleiding van het belastingplan wordt er in 2016 100 mln. geïntensiveerd op de AKW. Deze intensivering van de extra tegemoetkoming van 3,7 mln. voor alleenstaande of alleenverdienende ouders van een thuiswonend gehandicapt kind heeft – omdat achteraf wordt betaald – voor het eerst in 2017 een kaseffect.
Voorschoolse voorziening peuters
Dit betreft een overboeking van SZW naar het gemeentefonds voor het bereiken van peuters die nu nog niet naar een voorschoolse voorziening gaan.
WW (inkomsten)
Overheidswerkgevers zijn eigenrisicodrager voor de WW-uitkeringen, waardoor WW-uitkeringen van (ex)-overheidspersoneel ten laste komen van het Uitvoeringsfonds voor de Overheid (Ufo). Deze inkomsten betreffen het verhaal op het Ufo. Naar aanleiding van de Januarinota van het UWV zijn deze inkomsten neerwaarts bijgesteld.