2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 14.551,4 | 14.938,9 | 15.075,2 | 15.281,5 | 15.769,0 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Backpay | 20,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Doorschuiven middelen subsidie transitie jeugd | 73,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Taakstellende onderuitputting | – 33,0 | – 36,1 | – 33,0 | – 33,0 | – 33,0 | ||
Uitvoeringskosten wanbetalers | – 20,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 55,6 | 1,3 | 6,9 | 5,3 | 0,5 | ||
Zorg | |||||||
Herstelpremie umc's | 11,2 | 15,8 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Overheveling resterende middelen integrale tarieven | – 18,8 | – 50,0 | – 25,0 | – 16,0 | 10,0 | ||
Sectorale pensioenregeling voor umc's | 17,0 | 17,0 | 17,0 | 17,0 | 17,0 | ||
Diversen | 15,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
120,0 | – 52,0 | – 34,1 | – 26,7 | – 5,5 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Buurtsportcoaches | – 47,1 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Loonbijstelling | 31,6 | 29,9 | 29,1 | 29,2 | 29,1 | ||
Pgb trekkingsrechten | 47,6 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 34,3 | 48,6 | 44,7 | 49,8 | 42,2 | ||
Zorg | |||||||
Schadeloosstelling erasmus mc | 85,0 | 81,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | 2,1 | 5,2 | 5,4 | 5,2 | 5,2 | ||
Niet tot een ijklijn behorend | |||||||
Bikk wlz | 18,4 | – 88,5 | – 93,6 | – 99,0 | – 104,7 | ||
Zorgtoeslag | – 27,2 | – 317,5 | – 188,2 | – 189,9 | – 97,8 | ||
Diversen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
144,7 | – 241,3 | – 202,6 | – 204,7 | – 126,0 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 264,5 | – 293,2 | – 236,8 | – 231,4 | – 131,5 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | 14.816,0 | 14.645,7 | 14.838,3 | 15.050,1 | 15.637,5 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 5,1 | 5,1 | 5,1 | 5,1 | 5,1 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 14.821,1 | 14.650,7 | 14.843,4 | 15.055,1 | 15.642,5 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 (excl. IS) | 174,7 | 91,7 | 96,7 | 91,7 | 91,7 | ||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 12,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
12,2 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | |||
Technische mutaties | |||||||
Rijksbegroting in enge zin | |||||||
Diversen | 3,4 | – 2,1 | – 2,2 | 1,3 | 1,2 | ||
3,4 | – 2,1 | – 2,2 | 1,3 | 1,2 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | 15,5 | – 2,1 | – 2,2 | 1,3 | 1,2 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 (subtotaal) | 190,2 | 89,5 | 94,5 | 92,9 | 92,8 | ||
Totaal Internationale samenwerking | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 190,2 | 89,5 | 94,5 | 92,9 | 92,8 |
Backpay
Eind 2015 is besloten om een financiële regeling te treffen voor de backpay. De backpay heeft in 2015 niet tot uitgaven geleid. De betalingen vinden plaats in 2016.
Doorschuiven middelen subsidie transitie jeugd
In de jeugdzorg zijn subsidies op grond van de subsidieregeling bijzondere transitiekosten Jeugd in 2015 lager uitgevallen dan geraamd. Er zijn minder instellingen in de financiële problemen gekomen dan eerder verwacht. In 2015 hebben instellingen ingeteerd op hun eigen vermogen, daarnaast is het overgangsrecht voor cliënten in 2016 niet meer toepassing. Dit leidt tot de verwachting dat vanaf 2016 meer instellingen in de problemen kunnen komen en er zodoende een groter beroep op de subsidieregeling gedaan kan worden. Daarom zijn de niet-bestede middelen in 2015 via een kasschuif doorgeschoven naar 2016.
Taakstellende onderuitputting
De taakstellende onderuitputting is vanaf 2016 verhoogd. De taakstellende onderuitputting wordt bezien in de uitvoering ofwel in de loop van het jaar concreet ingevuld met onderuitputting waarvan bij aanvang van het jaar nog niet bekend is waar deze precies optreedt.
Uitvoeringskosten wanbetalers
Met het oog op de invoering van de Wet verbetering wanbetalersmaatregelen is in 2015 de raming van zowel uitgaven als ontvangsten voor de wanbetalersregeling structureel verhoogd. De wet treedt (pas) in werking per 1 juli 2016. Voor 2016 volgt zodoende een incidentele meevaller bij de uitgaven van 20 mln.
Diversen – Beleidsmatige mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Deze post betreft onder andere een kasschuif bij de regeling huisvestingslasten jeugdzorgplus, diverse kleine knelpunten op het apparaatsbudget en een knelpunt bij uitvoeringskosten van het CAK.
Herstelpremie UMC’s
VWS compenseert de UMC’s voor hogere pensioenlasten van het ABP.
Overheveling resterende middelen integrale tarieven
De resterende middelen integrale tarieven op het begrotingsgefinancierd BKZ worden overgeheveld naar het premiegefinancierd BKZ.
Sectorale pensioenregeling UMC’s
Dit betreft een reservering van middelen ten behoeve van het creëren van een level playing field op het gebied van pensioenen door middel van sectoralisatie van UMC’s binnen het ABP.
Diversen – Beleidsmatige mutaties – Zorg
Deze post bestaat onder andere uit kosten voor de subsidieregeling integrale tarieven en hogere zorguitgaven Caribisch Nederland in verband met de dollarkoers.
Buurtsportcoaches
De brede impuls combinatiefunctie is een onderdeel van het programma «Sport en bewegen in de buurt». In 2016 hebben 373 gemeenten een aanvraag ingediend voor de brede impuls combinatiefuncties. Het Rijk draagt hieraan bij. De middelen worden toegevoegd aan de decentralisatie-uitkering buurtsportcoaches.
Loonbijstelling
De loonbijstelling tranche 2016 wordt overgemaakt naar de departementale begrotingen. Deze tranche bestaat uit een vergoeding voor sociale werkgeverslasten en de contractloonontwikkeling. Daarbovenop ontvangen departementen bij de loonbijstelling incidentele compensatie voor een deel van de kosten voor werkgevers van de herstelopslag van het ABP voor 2016.
Pgb trekkingsrechten
Vanuit het BKZ en vanuit gemeentes worden budgetten overgeboekt voor de uitvoeringskosten van de trekkingsrechten pgb.
Diversen – Technische mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Deze post omvat onder andere overboekingen vanuit het BKZ voor de uitvoering van «Waardigheid en trots» en ter bevordering van zorgnetwerken om antibioticaresistentie te beheersen.
Schadeloosstelling Erasmus MC
In een bindend advies is de schadevergoeding die VWS aan Erasmus MC moet betalen vanwege het niet nakomen van twee toezeggingen uit 2009 vastgesteld op 235,9 mln. (stand ultimo 2014, exclusief rente). VWS betaalt in 2015 en 2016 een bedrag van 85 mln. en het restant in 2017. De middelen zijn naar Hoofdstuk XVI overgeboekt, maar blijven behoren tot het BKZ (begrotingsgefinancierde BKZ-uitgaven).
Diversen – Technische mutaties – Zorg
Deze post bevat onder meer de loon- en prijsbijstelling voor het begrotingsgefinancierde deel van het BKZ.
BIKK Wlz
Dit is de bijstelling Bijdrage in Kosten van Kortingen (BIKK) naar aanleiding van de CEP-raming van het Centraal Planbureau.
Zorgtoeslag
Dit is de bijstelling van de uitgavenraming zorgtoeslag naar aanleiding van de CEP-raming van het Centraal Planbureau.
Diversen – Niet-belastingontvangsten – Beleidsmatige mutaties – Rijksbegroting in enge zin
Dit betreft een verhoging van de ontvangsten (en uitgaven) in verband met de tijdelijke projectdirectie ALT.