2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
Stand Miljoenennota 2016 | 72.883,9 | 74.290,9 | 77.509,4 | 80.801,7 | 84.628,8 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Zorg | |||||||
Nominale ontwikkeling | – 288,5 | – 159,2 | – 130,7 | – 135,8 | – 143,6 | ||
Wijkverpleging | 37,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Ziekenvervoer | – 36,7 | – 11,7 | – 11,7 | – 11,7 | – 11,7 | ||
Zorg in natura | 17,0 | 32,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Diversen | – 22,2 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | 2,8 | ||
– 292,7 | – 136,1 | – 139,6 | – 144,7 | – 152,5 | |||
Beleidsmatige mutaties | |||||||
Zorg | |||||||
Besluitvorming overschrijdingen msz 2012 en 2013 | – 70,0 | – 29,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | ||
Kasschuif msz-kader | – 68,8 | 0,0 | 25,0 | 34,0 | 10,0 | ||
Migratie | 27,1 | 81,0 | 95,4 | 95,4 | 95,4 | ||
Nominale bijstellingen | 109,9 | 61,5 | 56,0 | 40,8 | – 13,3 | ||
Schadeloosstelling erasmus mc | 81,0 | – 6,5 | – 87,5 | – 68,0 | 0,0 | ||
Verwarde personen | 15,0 | 30,0 | 30,0 | 30,0 | 30,0 | ||
Vrijval nominaal en onverdeeld | – 471,9 | – 732,7 | – 755,5 | – 808,9 | – 879,9 | ||
Diversen | 48,7 | 47,2 | 33,6 | 38,7 | 27,5 | ||
– 329,0 | – 548,5 | – 603,0 | – 638,0 | – 730,3 | |||
Technische mutaties | |||||||
Zorg | |||||||
Diversen | – 72,6 | – 51,6 | – 47,7 | – 49,1 | – 39,1 | ||
– 72,6 | – 51,6 | – 47,7 | – 49,1 | – 39,1 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | – 694,3 | – 736,2 | – 790,2 | – 831,7 | – 921,8 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 72.189,7 | 73.554,8 | 76.719,3 | 79.970,0 | 83.707,0 |
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Stand Miljoenennota 2016 | 5.042,8 | 5.120,0 | 5.245,0 | 5.436,9 | 5.585,0 | ||
Mee- en tegenvallers | |||||||
Zorg | |||||||
Eigen bijdrage wlz | – 21,9 | – 19,6 | – 21,9 | – 51,6 | – 33,8 | ||
– 21,9 | – 19,6 | – 21,9 | – 51,6 | – 33,8 | |||
Totaal mutaties sinds Miljoenennota 2016 | – 21,9 | – 19,6 | – 21,9 | – 51,6 | – 33,8 | ||
Stand Voorjaarsnota 2016 | 5.020,9 | 5.100,4 | 5.223,1 | 5.385,3 | 5.551,2 |
Nominale ontwikkeling
De raming van de loon- en prijsbijstelling is aangepast op basis van de meest recente macro-economische inzichten in het Centraal Economisch Plan (CEP 2016) van het CPB.
Wijkverpleging
Op basis van de voorlopige realisatiecijfers van het Zorginstituut Nederland (ZiNl) wordt de raming van de uitgaven aan wijkverpleging in 2016 met ca 38 mln. verhoogd. Er wordt een hogere patiënteninstroom verwacht als gevolg van demografische ontwikkelingen en extramuralisering.
Ziekenvervoer
De uitgaven voor overig ziekenvervoer laten op basis van de voorlopige realisatiecijfers een meevaller zien. De meevaller wordt niet geheel structureel doorgetrokken in verband met de herijking van het referentiekader in 2017.
Zorg in natura
Dit betreffen extra Wlz-uitgaven in 2016 en 2017 vanwege het niet extramuraliseren van ZZP VG3 (wonen met begeleiding en verzorging). Er is geen doorwerking in 2018 en latere jaren omdat het Wmo-kader vanaf 2018 hierop zal worden aangepast.
Diversen
Dit betreft het saldo van diverse mee- en tegenvallers waaronder meevallers bij de geriatrische revalidatiezorg (– 26 mln.) en de grensoverschrijdende zorg (– 22 mln.) en tegenvallers bij de sector overig curatief (45 mln.) en geneesmiddelen (24 mln.).
Besluitvorming overschrijdingen MSZ 2012 en 2013
Naar aanleiding van bestuurlijk overleg met partijen van het bestuurlijk Hoofdlijnenakkoord MSZ is besloten dat in verband met de geconstateerde overschrijdingen in 2012 en 2013 resp. € 70 miljoenmln. euro in mindering zal worden gebracht op het beschikbare macrokader 2016 en 29 mln. euro in 2017.
Kasschuif MSZ-kader
De niet benodigde middelen voor de overgang naar integrale tarieven blijven voor de sector MSZ beschikbaar. Via een kasschuif worden ze in het gewenste kasritme gebracht.
Migratie
De verhoogde instroom van asielzoekers leidt tot tegenvallende uitgaven op het BKZ. Er worden extra uitgaven verwacht bij de curatieve zorg (o.a. huisartsenzorg,ggz en msz) en het gemeentelijk domein (preventie).
Nominale bijstellingen
Dit betreft enkele technische aanpassingen en correcties van het loon- prijsmodel, waaronder het grondslageffect door het invoeren van de nieuwe begrotingsstanden, vermindering van het aantal indicatoren voor de vaststelling van de loon- en prijsbijstelling en het vervroegen van het moment waarop de loon- en prijsbijstelling Zvw wordt vastgesteld. Dit leidt tot een per saldo tegenvaller.
Schadeloosstelling Erasmus MC
In een bindend advies is de schadevergoeding die VWS aan Erasmus MC moet betalen vanwege het niet nakomen van twee toezeggingen uit 2009 vastgesteld op 235,9 mln. euro (stand ultimo 2014, excl. rente). VWS betaalt in 2015 en 2016 een bedrag van 85 mln. euro en het restant in 2017. Voor de betaling in 2016 wordt via een kasschuif € 81 miljoen toegevoegd aan de € 4 miljoen die voor 2016 was gereserveerd.
Verwarde personen
Dit betreffen middelen voor verbeteracties voor mensen met verward gedrag. De kosten die aan de diverse verbeteracties zijn verbonden bedragen voor VWS 15 miljoen in 2016 en 30 miljoen structureel vanaf 2017. Eén van de acties is een regeling voor onverzekerden. Een deel van de middelen is bestemd voor pilots/projecten in het land.
Vrijval nominaal en onverdeeld
Dit betreft ruimte met name als gevolg van het verschil tussen de oorspronkelijk beschikbaar gestelde middelen voor de curatieve zorg (groeiruimte) en de in de verschillende zorgakkoorden gemaakte afspraken over de toegestane groei in die sectoren.
Daarnaast vindt er een ramingsbijstelling plaats bij de groeiruimte bij de overige sectoren, omdat de uitgaven minder hard groeien dan eerder geraamd. Voorts is na verwerking van de gemaakte afspraken over de afwikkeling van de schadevergoeding aan Erasmus MC sprake van vrijval van gereserveerde middelen op de garantieregeling kapitaallasten.
Diversen
Dit betreft het saldo van diverse mutaties waaronder extra middelen ter bevordering zorgnetwerken om antibioticaresistentie te beheersen, een reservering van middelen ten behoeve van het creëren van een level playing field op het gebied van pensioenen door middel van sectoralisatie van UMC’s binnen het ABP en compensatie voor de UMC’s voor hogere pensioenlasten van het ABP.
Diversen (technisch zorg)
Dit betreft het saldo van een aantal ijklijnmutaties.
Eigen bijdrage Wlz
Het lagere dan geraamde aantal cliënten in de intramurale ouderenzorg zorgt voor een tegenvaller bij de opbrengsten Wlz van ruim 1%.