In miljoenen euro's (excl. HGIS) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
7. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie) | 8.890,8 | 7.748,3 | 7.652,7 | 7.498,4 | 7.554,8 | 7.750,8 |
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota | 623,2 | 802,3 | 241,7 | 212,7 | 172,7 | 32,2 |
Diverse mee- en tegenvallers | 14,9 | |||||
Huisvesting Algemene Zaken | 19,3 | 3,2 | 2,5 | 2,5 | 2,5 | 2,4 |
Effect langzamere invoering genormeerde huur op huurtoeslag | ‒ 30,0 | ‒ 30,0 | ‒ 30,0 | ‒ 30,0 | ||
Huurtoeslageffect AOW-koppeling | 11,3 | 21,5 | 21,5 | 21,5 | ||
Huurtoeslageffect Wettelijk minimumloon (WML) vervroegen | 69,5 | |||||
Wet goed verhuurderschap | 16,6 | 7,4 | 7,4 | 7,4 | 7,4 | |
Kwaliteitsversterking van het verkiezingsproces | 10,0 | 9,5 | 8,5 | 8,5 | 8,5 | |
Omgevingswet | 0,7 | 32,9 | 3,6 | |||
Dekking EJM Omgevingswet | ‒ 37,2 | |||||
Overheveling CA-middelen | 250,6 | 174,2 | 174,2 | 173,2 | 149,3 | |
Overhevelingen AP | 374,9 | 495,9 | 63,3 | 29,7 | 13,5 | 22,4 |
Technische Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 1.595,6 | ‒ 779,0 | ‒ 642,1 | ‒ 619,7 | ‒ 547,2 | ‒ 556,0 |
Huurtoeslag | ‒ 69,8 | 46,9 | 124,1 | 140,2 | 183,6 | 207,1 |
RVB opvang Oekraïense vluchtelingen | 1,2 | |||||
Overboekingen andere begrotingen | ‒ 18,2 | ‒ 53,7 | ‒ 10,9 | ‒ 12,3 | 12,5 | ‒ 62,5 |
Herverkaveling Groningen | ‒ 1.631,0 | ‒ 938,1 | ‒ 885,5 | ‒ 860,1 | ‒ 857,5 | ‒ 856,2 |
Desalderingen | 64,2 | ‒ 13,0 | ‒ 12,5 | ‒ 10,0 | ||
Kasschuiven | ‒ 173,6 | 61,5 | 34,5 | 15,0 | 9,5 | 53,2 |
Loon- en prijsbijstelling | 165,4 | 117,4 | 108,3 | 107,6 | 104,6 | 102,5 |
Eindejaarsmarge | 66,1 | |||||
Niet-plafondrelevant | 27,5 | |||||
Vennootschapsbelasting | 27,5 | |||||
Stand Voorjaarsnota | 7.945,8 | 7.771,6 | 7.252,4 | 7.091,4 | 7.180,2 | 7.227,0 |
In miljoenen euro's (excl. HGIS) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
7. Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties - Niet-belastingontvangsten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie) | 1.097,6 | 1.293,4 | 1.263,2 | 1.257,0 | 1.239,6 | 1.237,9 |
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota | 25,7 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Surplus agentschappen | 34,2 | |||||
RVB afrekening en diverse tegenvallers | ‒ 8,5 | |||||
Technische Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 484,4 | ‒ 760,5 | ‒ 752,5 | ‒ 752,3 | ‒ 747,7 | ‒ 754,9 |
Huurtoeslag | 11,4 | 3,5 | 11,0 | 8,7 | 3,3 | ‒ 3,9 |
Herverkaveling Groningen | ‒ 560,0 | ‒ 751,0 | ‒ 751,0 | ‒ 751,0 | ‒ 751,0 | ‒ 751,0 |
Desalderingen | 64,2 | ‒ 13,0 | ‒ 12,5 | ‒ 10,0 | ||
Stand Voorjaarsnota | 638,9 | 532,9 | 510,7 | 504,7 | 491,9 | 483,0 |
Uitgaven
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota
Diverse mee- en tegenvallers
Dit betreft een saldo van zowel diverse tegenvallers als meevallers. De grootste post bedraagt 16,6 miljoen voor SSC-ICT voor de start van een transformatietraject om met diverse investeringen in de ICT een beter dienstverleningsniveau te bereiken. Dit betreft ook diverse meevallers, waaronder een gedeelte van de middelen uit het warmtefonds.
Huisvesting Algemene Zaken
De tijdelijke huisvesting van Algemene Zaken (AZ) kan geen doorgang vinden op het Catshuisterrein. Gedurende de renovatie van het Binnenhof wordt AZ daarom elders tijdelijk gehuisvest. Dit leidt zowel tot kosten die reeds zijn gemaakt ten aanzien van de tijdelijke huisvesting AZ, als tot onvoorziene kosten voor het langer verblijven op het Binnenhof van AZ. Daarnaast zijn extra investeringen met betrekking tot veiligheid AZ voorzien.
Effect langzamere invoering genormeerde huur op huurtoeslag
De overgang naar genormeerde huur wordt langzamer ingevoerd. Hierdoor neemt het budgettaire effect op de huurtoeslag van de huurbevriezing in 2024 met structureel 30 miljoen toe.
Huurtoeslageffect AOW-koppeling
Koppeling van de AOW aan het minimumloon heeft budgettaire gevolgen voor de huurtoeslag. Aanvullende pensioenen groeien namelijk niet mee op dezelfde wijze als de AOW. Dit heeft tot gevolg dat meer AOW-gerechtigden recht zullen hebben op huurtoeslag en er een groter budget benodigd is.
Huurtoeslageffect Wettelijk minimumloon (WML) vervroegen
De versnelling van de WML-verhoging heeft effect op het totale budget van de huurtoeslag. De verhoging van het WML werkt namelijk door op de huurtoeslag, maar niet iedereen profiteert van deze verhoging. Dit heeft tot gevolg dat meer mensen recht zullen hebben op huurtoeslag en er dus een groter budget benodigd is.
Wet goed verhuurderschap
In het coalitieakkoord is afgesproken dat gemeenten meer mogelijkheden krijgen om malafide verhuurderschap en discriminatie op de huurmarkt tegen te gaan. Deze afspraken worden grotendeels uitgevoerd met het wetsvoorstel Goed verhuurderschap. Gemeenten worden conform artikel 2 gecompenseerd voor de extra kosten die voortkomen uit dit wetsvoorstel.
Kwaliteitsversterking van het verkiezingsproces
In de Verkiezingsagenda die 18 juni jongstleden naar het parlement is verzonden (Kamerstukken II 2020/21, 35165, nr. 40) wordt het belang van de versterking van de kwaliteit van het verkiezingsproces benadrukt. In het kader hiervan worden middelen beschikbaar gesteld. De kwaliteitsversterking verkiezingsproces bestaat uit onder meer de transitie van de Kiesraad, herziening kandidaatstellingsprocedure, nieuwe procedure vaststelling verkiezingsuitslagen, uniformering publicatie processenverbaal, en de extra uitvoeringskosten van de gemeente Den Haag voor de landelijke taak voor kiezers buiten Nederland.
Omgevingswet
Door uitstel van de invoering van de Omgevingswet naar 1 januari 2023 ontstaat er een tegenvaller, onder andere vanwege de doorlopende beheerkosten voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet.
Dekking EJM Omgevingswet
Een gedeelte van de eindejaarsmarge wordt ingezet voor de doorlopende beheerkosten voor het Digitaal Stelsel Omgevingswet.
Overheveling coalitieakkoord middelen
Er worden vanaf de Aanvullende Post middelen uit het coalitieakkoord overgeboekt naar de BZK-begroting. Dit betreft onder andere middelen voor de woningbouwimpuls, het volkshuisvestingsfonds, de Omgevingswet en Wet kwaliteitsborging voor het bouwen. Een uitsplitsing van de reeksen staat in bijlage 3.
Overhevelingen Aanvullende Post
Er worden middelen overgeheveld naar de begroting van BZK die op de Aanvullende Post waren gereserveerd. Dit betreft onder andere middelen voor de grootschalige woningbouw.
Technische Mutaties Voorjaarsnota
Huurtoeslag
In de raming van de huurtoeslag is in 2022 sprake van een meevaller ( 81,2 miljoen), waarna dit omslaat in tegenvallers in 2023 tot en met 2027 (van 43,3 miljoen naar 211 miljoen). Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de ten opzichte van de vorige begroting naar boven bijgestelde inflatie. De hogere inflatie veroorzaakt een hogere huurontwikkeling en daarmee hogere uitgaven voor de huurtoeslag. Het effect wordt gedempt door de huurbevriezing in 2024.
RVB opvang Oekraïense vluchtelingen
Voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen maakt het RVB extra uitvoeringskosten (circa 1,2 miljoen). Hiervoor worden generale middelen beschikbaar gesteld.
Overboekingen andere begrotingen
Dit betreffen de overboekingen naar andere begrotingen die met het voorjaarsloket worden verwerkt. Er worden onder andere meerjarig middelen voor de AIVD overgeboekt om de slagkracht te verbeteren, capaciteit uit te breiden en dreigingen en aanvallen assertief op te sporen en te bestrijden. Ook worden er middelen naar andere begrotingen overgemaakt voor het op orde brengen van de informatiehuishouding.
Herverkaveling Groningen
Doordat de verantwoordelijkheid voor het dossier vanaf deze kabinetsperiode volledig onder EZK valt, worden de programmamiddelen en apparaatsbudgetten van BZK overgeheveld naar de begroting van EZK.
Desaldering
Dit betreffen diverse desalderingen die met het voorjaarsloket worden verwerkt.
Kasschuiven
Middels diverse kasschuiven worden middelen in het juiste kasritme verwerkt. Het betreft onder andere middelen voor ouderenhuisvesting, de Stimuleringsregeling Aardgasvrije Huurwoningen, de Subsidieregeling Verduurzaming en Onderhoud Huurwoningen en het Warmtefonds.
Loon- en prijsbijstelling
De tranche 2022 van de loon- en prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van BZK.
Eindejaarsmarge
Conform de begrotingsregels wordt de eindejaarsmarge toegevoegd aan de begroting van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties.
Niet-plafondrelevant
Vennootschapsbelasting
Dit betreft een actualisatie van de in 2022 te betalen vennootschapsbelasting over de ontvangsten voor de veiling van locaties voor benzinestations langs Rijkswegen en bodemwinning.
Ontvangsten
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota
Surplus agentschappen
Het eigen vermogen van een aantal BZK-agentschappen is over 2021 uitgekomen boven het maximaal toegestane eigen vermogen volgens de Regeling agentschappen. Dit leidt tot een af te dragen surplus eigen vermogen. Het betreft FMH (-3,2 miljoen), RVB (-12,6 miljoen), SSC-ICT (-17,8 miljoen) en P-Direkt (-0,5 miljoen) en RvIG (-0,1 miljoen)
RVB afrekening en tegenvallers
Dit betreft diverse tegenvallers en meevallers. De meevaller op artikel 9 komt uit de afrekening van de voorschotten op 2021 en betreft 4 miljoen. Dit budget wordt samen met het surplus ingezet om de problematiek op artikel 9 op te lossen.
Technische Mutaties Voorjaarsnota
Huurtoeslag
In de raming van de huurtoeslag is in 2022 sprake van een meevaller (81,2 miljoen), waarna dit omslaat in tegenvallers in 2023 tot en met 2027 (van 43,3 miljoen naar 211 miljoen). Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door de ten opzichte van de vorige begroting naar boven bijgestelde inflatie. De hogere inflatie veroorzaakt een hogere huurontwikkeling en daarmee hogere uitgaven voor de huurtoeslag. Het effect wordt gedempt door de huurbevriezing in 2024.
Herverkaveling Groningen
Doordat de verantwoordelijkheid voor het dossier vanaf deze kabinetsperiode volledig onder EZK valt, worden de programmamiddelen en apparaatsbudgetten van BZK overgeheveld naar de begroting van EZK.
Desalderingen
Dit betreffen diverse desalderingen die met het voorjaarsloket worden verwerkt.