In miljoenen euro's (excl. HGIS) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
9A. Financien - Uitgaven | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie) | 36.145,8 | 35.969,7 | 34.619,9 | 21.677,5 | 22.668,7 | 34.918,7 |
Mutaties Besluitvorming Voorjaarsnota | 4,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |
Knelpunten Financiën (saldopost) | 4,0 | |||||
Technische Mutaties Voorjaarsnota | 197,7 | 517,7 | 965,3 | 1.352,3 | 1.581,7 | 1.699,2 |
Rente vaste schuld | 194,0 | 514,0 | 800,0 | 1.080,0 | 1.245,0 | 1.364,0 |
Rente vlottende schuld | 78,0 | 143,0 | 182,0 | 181,0 | ||
Rentelasten kasbeheer | 3,0 | 3,0 | 86,6 | 128,6 | 154,0 | 153,5 |
Loon- en prijsbijstelling | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 | 0,7 |
Niet-plafondrelevant | 299,0 | 300,0 | 2.412,3 | 2.332,3 | 5.761,9 | 363,8 |
Aflossing vaste schuld | ‒ 1,0 | 0,0 | 2.102,0 | 2.002,0 | 5.412,0 | 3,0 |
Rente kasbeheer | 10,3 | 30,3 | 49,9 | 60,8 | ||
Verstrekte leningen | 300,0 | 300,0 | 300,0 | 300,0 | 300,0 | 300,0 |
Stand Voorjaarsnota | 36.646,5 | 36.787,4 | 37.997,5 | 25.362,1 | 30.012,3 | 36.981,6 |
In miljoenen euro's (excl. HGIS) | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|
9A. Financien - Niet-belastingontvangsten | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 |
Stand startnota 2022 (inclusief ISB's en extrapolatie) | 62.666,4 | 50.586,4 | 43.749,1 | 31.218,2 | 30.795,3 | 42.899,3 |
Technische Mutaties Voorjaarsnota | ‒ 229,4 | ‒ 308,3 | ‒ 310,7 | ‒ 214,8 | ‒ 210,9 | ‒ 154,4 |
Rente vlottende schuld | ‒ 235,0 | ‒ 312,0 | ‒ 316,0 | ‒ 223,0 | ‒ 222,0 | ‒ 165,0 |
Rente kasbeheer | 5,6 | 3,7 | 5,3 | 8,2 | 11,1 | 10,6 |
Niet-plafondrelevant | 16.308,2 | 17.667,4 | 22.183,3 | 28.253,6 | 29.233,9 | 23.899,0 |
Rentederivaten | ‒ 294,0 | ‒ 180,0 | ‒ 128,0 | ‒ 96,0 | ‒ 92,0 | ‒ 99,0 |
Uitgifte vaste schuld | ‒ 9.016,0 | 16.642,0 | 24.430,0 | 29.698,0 | 31.301,0 | 26.398,0 |
Mutatie vlottende schuld | 22.744,0 | |||||
Aflossingen op leningen | ‒ 87,5 | ‒ 3,6 | 11,1 | 13,6 | 17,9 | 159,9 |
Mutatie in rekening-courant en deposito | 2.961,7 | 1.209,0 | ‒ 2.129,7 | ‒ 1.362,0 | ‒ 1.993,0 | ‒ 2.559,9 |
Stand Voorjaarsnota | 78.745,2 | 67.945,5 | 65.621,7 | 59.257,1 | 59.818,2 | 66.643,9 |
Uitgaven
Mutaties Besluitvorming VJN
Knelpunten Financiën (saldopost) – Extra DDA (veiling) Er wordt dit jaar een extra DDA (Dutch Direct Auction) voorzien, wat zorgt voor extra uitgaven van 4 miljoen euro. De huidige financieringsbehoefte in combinatie met de wens om de gemiddelde looptijd van de schuldportefeuille te verlengen, zorgt ervoor dat er in 2022 veel op de kapitaalmarkt zal worden gefinancierd. Dit betekent dat er drie DDA’s plaats moeten vinden in plaats van de twee waarmee in de begroting rekening was gehouden.
Technische Mutaties Voorjaarsnota
Rente vaste schuldDe rentelasten vaste schuld vallen in 2022 naar verwachting hoger uit. Bij de uitgifte van nieuwe schuld worden de rentetarieven vastgelegd tegen het dan geldende rentetarief. De rentetarieven zijn nu hoger dan geraamd bij de Miljoenennota 2022.
Rente vlottende schuldDe raming van de rentelasten vlottende schuld stijgt vanaf 2024 ten opzichte van de Miljoenennota 2022. Dit komt door geactualiseerde rentestanden in de CEP-raming van het CPB.
Rentelasten kasbeheerDe raming van de rentelasten kasbeheer is hoger dan geraamd bij de Miljoenennota 2022. Dit als gevolg van het bijwerken van de realisatie en de nieuwe rentestanden in de CEP-raming van het CPB.
Loon- en prijsbijstellingDe tranche 2022 van de prijsbijstelling wordt overgemaakt naar de begroting van Nationale Schuld.
Aflossing vaste schuld (niet-plafond relevant)De raming van de aflossing vaste schuld wijzigt in 2022 als gevolg van de inkoop van schuld en als gevolg van een gewijzigde dollarkoers in de CEP raming van het CPB. Vanaf 2024 vallen de aflossingen hoger uit dan geraamd bij de Miljoenennota 2022. Dit is met name het gevolg van nieuwe uitgiftes van vaste schuld met een looptijd tot en met 2027.
Rente kasbeheer (niet-plafond relevant)De raming van de rentelasten kasbeheer stijgt ten opzichte van de Miljoenennota 2022 vanaf het jaar 2024 als gevolg van de nieuwe raming sociale fondsen.
Verstrekte leningen (niet-plafond relevant)Naar verwachting worden er meer leningen verstrekt aan de deelnemers van het schatkistbankieren dan eerder geraamd. De raming wordt daardoor met 300 miljoen euro naar boven bijgesteld.
Niet-belastingontvangsten
Technische Mutaties Voorjaarsnota
Rente vlottende schuld
De meerjarenraming van de rentebaten op de vlottende schuld valt lager uit als gevolg van wijzigingen in de omvang van de kortlopende schuld en de hoogte van de korte rente. De korte rente is minder negatief dan de rente waarmee in de Miljoenennota 2022 rekening is gehouden. De lagere rentebaten zijn het saldo van meerdere mutaties die uit deze wijzigingen volgen.
Rente kasbeheer
De raming van de rentebaten kasbeheer is hoger dan geraamd bij de Miljoenennota 2022. Dit als gevolg van het bijwerken van de realisatie en de nieuwe rentestanden in de CEP-raming van het CPB.
Rentederivaten (niet-plafond relevant)
Er worden minder rentebaten op derivaten verwacht dan eerder geraamd. Dit komt met name door de voortijdige beëindiging van rentederivaten waardoor meerjarig geraamde rentebaten al in 2021 zijn ontvangen.
Uitgifte vaste schuld (niet-plafond relevant)
De raming voor de uitgifte van de vaste schuld is voor het lopende jaar naar beneden bijgesteld als gevolg van het financieringsplan 2022. Het financieringsplan geeft een beschrijving van de geschatte omvang en de totstandkoming van de financieringsbehoefte van de Nederlandse Staat voor 2022 en een overzicht van de manier waarop het Agentschap van plan is deze in te vullen. De raming voor 2023 en verder is hoger dan eerder geraamd bij de Miljoenennota 2022, als gevolg van de gewijzigde kassaldi tot en met 2027.
Mutatie vlottende schuld (niet-plafond relevant)
De vlottende schuld stijgt met 22,7 miljard euro in het lopende jaar. Dit is het gevolg van een hogere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar sterk is toegenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt
Aflossing op leningen (niet-plafond relevant)
Op basis van de actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen die door de Agentschappen, rechtspersonen met een wettelijke taak (RWT's) en derden in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, in 2022 en 2023 lager zullen uitvallen dan geraamd bij de Miljoenennota 2022. De verwachting is dat de aflossing vanaf 2024 juist hoger uitvalt dan eerder geraamd.
Mutatie in rekening-courant en deposito (niet-plafond relevant)
Uit een actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen naar verwachting in 2022 en 2023 meer geld gaan storten in de schatkist. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito's stijgt. De verwachting is dat het saldo vanaf 2024 lager uitvalt dan eerder geraamd.