In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand (Miljoenennota) | 45.486 | 33.610 | 46.626 | 50.854 | 51.308 | 0 |
Overboekingen met andere begrotingen | 0 | 0 | ||||
Overboekingen met andere begrotingen | 0 | 0 | ||||
Plafondcorrecties | ‒ 380 | ‒ 272 | ‒ 280 | ‒ 384 | ||
Rente vlottende schuld | 290 | 381 | 447 | 326 | ||
Rentelasten kasbeheer | ‒ 218 | ‒ 140 | ‒ 99 | ‒ 103 | ||
Rente vaste schuld | ‒ 452 | ‒ 513 | ‒ 628 | ‒ 607 | ||
Extrapolatie | 45.463 | |||||
Extrapolatie | 45.463 | |||||
Technisch | ‒ 58 | ‒ 480 | ||||
Rente vlottende schuld | 274 | 250 | ||||
Rentelasten kasbeheer | ‒ 77 | ‒ 291 | ||||
Rente vaste schuld | ‒ 255 | ‒ 439 | ||||
Niet-plafondrelevant | ‒ 512 | ‒ 765 | 1.820 | ‒ 531 | ‒ 405 | ‒ 57 |
Verstrekte leningen | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 | 500 |
Rente derivaten | 22 | |||||
Aflossing vaste schuld | ‒ 49 | 2.495 | ‒ 1 | |||
Rentelasten kasbeheer | ‒ 985 | ‒ 1.265 | ‒ 1.175 | ‒ 1.031 | ‒ 904 | ‒ 557 |
Stand Voorjaarsnota | 44.917 | 32.365 | 48.066 | 50.051 | 50.623 | 45.022 |
In miljoenen euro | 2024 | 2025 | 2026 | 2027 | 2028 | 2029 |
---|---|---|---|---|---|---|
Stand Basisstand (Miljoenennota) | 66.693 | 68.514 | 88.610 | 79.867 | 86.227 | 0 |
Plafondcorrecties | ‒ 6 | 3 | 13 | 50 | ||
Rentebaten kasbeheer | ‒ 6 | 3 | 13 | 50 | ||
Extrapolatie | 78.616 | |||||
Extrapolatie | 78.616 | |||||
Technisch | ‒ 18 | ‒ 13 | ||||
Rentebaten kasbeheer | ‒ 18 | ‒ 13 | ||||
Niet-plafondrelevant | 14.646 | 9.804 | 8.143 | 2.745 | 2.570 | 4.502 |
Mutatie vlottende schuld | 24.140 | |||||
Mutatie in rekening courant en deposito | 1.816 | ‒ 1.148 | 453 | 2.246 | 4.002 | 4.254 |
Aflossingen op leningen | ‒ 19 | 7 | 35 | 54 | 76 | 97 |
Uitgifte vaste schuld | ‒ 11.283 | 10.939 | 7.647 | 453 | ‒ 1.498 | 136 |
Overig niet-plafondrelevant | ‒ 8 | 6 | 8 | ‒ 8 | ‒ 10 | 15 |
Stand Voorjaarsnota | 81.321 | 78.305 | 96.747 | 82.615 | 88.811 | 83.169 |
Uitgaven
Overboekingen met andere begrotingen
Dit betreft een overboeking van 0,4 miljoen euro in 2024 en 2025 vanuit Financiën voor een nieuw Treasury Management Systeem.
Plafondcorrecties
Rente vlottende schuld
De raming van de rentelasten vlottende schuld valt per saldo hoger uit als gevolg van een verwachte toename van de vlottende schuld. Dit is het gevolg van de bijgestelde raming van het kastekort in toekomstige begrotingsjaren.
Rentelasten kasbeheer
De raming van de rentelasten kasbeheer is lager dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2024. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie en de nieuwe rentestanden in de Centraal Economisch Plan (CEP)-raming van het Centraal Planbureau (CPB).
Rente vaste schuld
De rentelasten vaste schuld vallen naar verwachting lager uit dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2024. Dit komt met name doordat er ten opzichte van ontwerpbegroting 2024 gerekend wordt met lagere rentepercentages zoals die door het CPB zijn geraamd in het CEP.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2029 (t+5) toegevoegd aan de begroting van de Nationale Schuld.
Technisch
Rente vlottende schuld
De raming van de rentelasten vlottende schuld valt per saldo hoger uit als gevolg van wijzigingen in de omvang van de kortlopende schuld en de hoogte van de korte rente. De korte rente is door het CPB lager geraamd in de CEP dan de rente waarmee in de ontwerpbegroting 2024 rekening is gehouden. Echter doordat de omvang van de kortlopende schuld is toegenomen, ontstaat een tegenvaller van 274 miljoen euro in 2024.
Rentelasten kasbeheer
De raming van de rentelasten kasbeheer is lager dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2024. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie en de nieuwe rentestanden in de CEP-raming van het CPB.
Rente vaste schuld
De rentelasten vaste schuld vallen naar verwachting lager uit dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2024 met name als gevolg van het financieringsplan 2024. Hierin is bepaald dat er voor de financiering van de staatsschuld een lager beroep op de kapitaalmarkt (vaste schuld) zal worden gedaan. Daarnaast is er gerekend met lagere rentepercentages zoals die door het CPB zijn geraamd in het CEP. Hierdoor ontstaat per saldo een meevaller van 255 miljoen euro in 2024.
Niet-plafondrelevant
Verstrekte leningen
Naar verwachting worden er meer leningen verstrekt aan de deelnemers van het schatkistbankieren dan eerder geraamd. De raming is daardoor structureel met 500 miljoen euro naar boven bijgesteld.
Rente derivaten
De raming van de rentelasten op de langlopende derivaten is met 22 miljoen euro naar boven bijgesteld voor 2024 als gevolg van de gewijzigde rentepercentages zoals die door het CPB zijn geraamd in de CEP.
Aflossing vaste schuld
Door een vervroegde aflossing van een obligatie in 2023 zal in het lopende jaar minder afgelost worden. In 2026 neemt de aflossing van de vaste schuld met circa 2,5 miljard euro toe als gevolg van de uitgifte van leningen met een aflosdatum in 2026.
Rentelasten kasbeheer
De raming van de rentelasten kasbeheer daalt ten opzichte van de ontwerpbegroting 2024 als gevolg van de nieuwe raming sociale fondsen.
Ontvangsten
Plafondcorrecties
Rentebaten kasbeheer
De raming van de rentebaten kasbeheer is bijgesteld als gevolg van het bijwerken van de realisatie van verstrekte leningen en de nieuwe rentestanden in de CEP-raming van het CPB.
Extrapolatie
Met de extrapolatie wordt de begrotingsstand in het extrapolatiejaar 2029 (t+5) toegevoegd aan de begroting van de Nationale Schuld.
Technisch
Rentebaten kasbeheer
De raming van de rentebaten kasbeheer is lager dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2024. Dit is het gevolg van het bijwerken van de realisatie van verstrekte leningen en de nieuwe rentestanden in de CEP-raming van het CPB.
Niet-plafondrelevant
Mutatie vlottende schuld
De vlottende schuld stijgt in 2024 met circa 24,1 miljard euro. Dit is het gevolg van een hogere financieringsbehoefte doordat de raming van het kastekort voor het lopende begrotingsjaar is toegenomen. Schommelingen in de financieringsbehoefte in een lopend begrotingsjaar worden zo veel mogelijk opgevangen op de geldmarkt.
Mutatie in rekening courant en deposito
Uit de actualisatie van de raming van uitgaven en inkomsten van sociale fondsen blijkt dat deze fondsen meer middelen storten in de schatkist. Dit betekent dat de geraamde mutatie in het saldo op de rekeningen-courant en deposito’s stijgt ten opzichte van de ontwerpbegroting 2024.
Aflossingen op leningen
Op basis van actuele inzichten wordt verwacht dat de aflossingen op de leningen, die door de agentschappen, rechtspersonen met een wettelijke taak en derden in het kader van schatkistbankieren zijn afgesloten, in 2024 per saldo lager en vanaf 2025 hoger uitvallen dan eerder geraamd.
Uitgifte vaste schuld
De raming van de uitgifte vaste schuld is voor het lopende jaar met circa 11,3 miljard euro naar beneden bijgesteld als gevolg van het financieringsplan 2024. Het financieringsplan geeft een beschrijving van de geschatte omvang en de totstandkoming van de financieringsbehoefte van de Nederlandse staat voor 2024 en een overzicht van de manier waarop het Agentschap van plan is deze in te vullen. De raming voor 2025 en verder is hoger dan geraamd bij de ontwerpbegroting 2024 als gevolg van het verwachte kastekort.
Overig niet-plafondrelevant
Deze post bestaat uit diverse niet-plafondrelevante mutaties die onder de ondergrens vallen.