Base description which applies to whole site

ARTIKEL 12. TEGEMOETKOMING ONDERWIJSBIJDRAGE EN SCHOOLKOSTEN

12.1 Algemene doelstelling: de tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten zorgt ervoor dat (ouders van) deelnemers in de beroepsopleidende leerweg (tot 18 jaar) en leerlingen in het voortgezet onderwijs (vanaf 18 jaar) de financiële mogelijkheden hebben om onderwijs te volgen.

Doelbereiking en maatschappelijke effecten

Onderwijs levert een belangrijke bijdrage aan de bevordering van een duurzame groei van de Nederlandse (kennis)economie en aan de maatschappelijke participatie van burgers. OCW waarborgt met de Wet Tegemoetkoming Onderwijsbijdrage en Schoolkosten (WTOS) de toegankelijkheid van en de deelname aan het onderwijs door de financiële belemmeringen van deelname weg te nemen voor de volgende doelgroepen:

  • ouders van minderjarige deelnemers in de beroepsopleidende leerweg van het mbo (TS17-) 46 ;

  • scholieren in het voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder (VO18+);

  • (deeltijd)studenten in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (TS 18+ vavo);

  • studenten aan de lerarenopleiding die geen recht (meer) hebben op studiefinanciering op grond van de WSF 2000 (TS 18+ tlo).

De toegankelijkheid van het onderwijs in Nederland is de directe verantwoordelijkheid van de overheid. Ouders zijn er verantwoordelijk voor dat hun kind onderwijs volgt. Daar waar ouders gezien hun inkomen onvoldoende draagkracht hebben om de kosten van hun schoolgaande (minderjarige) kinderen alleen te dragen, voorziet de overheid in een (gedeeltelijke) tegemoetkoming. Vanaf 18 jaar ligt de verantwoordelijkheid voor het volgen van onderwijs primair bij de leerling/student zelf. Hij/zij komt daarmee zelf in aanmerking voor een tegemoetkoming.

In 2010 is, conform de in de begroting 2010 aangekondigde maatregelen, een wetswijziging doorgevoerd om de normbedragen in de WTOS in 2011 en 2012 niet te indexeren. Dit leidt tot een besparing op de uitgaven vanaf 2011.

Externe factoren

Van invloed zijn onder andere de volgende externe factoren:

  • demografische ontwikkelingen;

  • de conjuncturele ontwikkeling (gebruik van de regeling);

  • de beheersing van het prijsniveau van de schoolkosten;

  • de attitude ten opzichte van de regeling (wel of niet gebruik).

Voor het gebruik van tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten zijn geen streefwaarden geformuleerd.

Realisatie meetbare gegevens bij de algemene doelstelling

Tabel 12.1 Indicatoren

Onderwijsdeelname naar leeftijd

15 jaar

16 jaar

17 jaar

Deelnamepercentage 2010

99,1

98,7

96,2

Bron: OCW (DUO) leerlingen- en studententellingen 2010

12.2 Budgettaire gevolgen van beleid
Tabel 12.2 Budgettaire gevolgen van beleid artikel 12 (Bedragen x € 1 000)
     

Realisatie

Vastgestelde begroting

Verschil

 

2006

2007

2008

2009

2010

2010

2010

Verplichtingen

286 358

283 655

271 660

162 639

119 358

126 298

– 6 940

Waarvan garantieverplichtingen

       

Totaal uitgaven

286 358

283 655

271 660

162 639

119 358

126 298

– 6 940

        

Programma-uitgaven

286 358

283 655

271 660

162 639

119 358

126 298

– 6 940

        

Financiële toegankelijkheid van onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol

256 628

257 306

243 059

135 865

92 884

96 700

– 3 816

TS 17-

197 136

195 493

180 352

70 983

24 681

34 200

– 9 519

VO 18+

58 141

60 868

61 423

63 445

66 586

61 500

5 086

Waarvan niet-relevante uitgaven

594

1 939

2 501

1 632

1 552

2 500

– 948

TS 18+ vavo

1 351

945

1 284

1 437

1 617

1 000

617

         

Financiële toegankelijkheid onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding

12 600

10 276

10 954

9 600

7 526

11 400

– 3 874

TS18+ tlo

12 600

10 276

10 954

9 600

7 526

11 400

– 3 874

        

Programma-uitgaven overig

17 130

16 073

17 647

17 174

18 948

18 198

750

Uitvoeringsorganisatie DUO

17 130

16 073

17 647

17 174

18 948

18 198

750

Totaal ontvangsten

11 559

16 540

17 906

15 525

14 188

9 400

4 788

TS 17-

4 398

7 700

8 266

5 295

2 158

2 200

– 42

VO 18+

6 608

8 212

8 425

9 448

10 989

6 600

4 389

TS 18+

553

628

1 215

782

1 041

600

441

Toelichting:

De gerealiseerde uitgaven zijn per saldo € 6,9 miljoen lager dan begroot. De ontvangsten in 2010 zijn € 4,8 miljoen hoger dan geraamd.

12.3 Operationele beleidsdoelstelling
12.3.1 Waarborgen financiële toegankelijkheid van het onderwijs voor leerlingen vo en deelnemers bol

Doelbereiking

Scholieren in het voortgezet onderwijs en deelnemers in de beroepsopleidende leerweg (tot 18 jaar) zijn financieel in staat gesteld onderwijs te volgen.

Toelichting:

TS17-

Integratie WTOS (TS17-) in het kindgebonden budget

In 2008 is het kindgebonden budget stapsgewijs ingevoerd. De WTOS in zijn huidige vorm is grotendeels komen te vervallen omdat deze met ingang van 1 januari 2010 is geïntegreerd in het kindgebonden budget.

Ouders met kinderen tot 18 jaar in het bekostigd voortgezet onderwijs kunnen dan voortaan bij één loket terecht.

De regering heeft bij de integratie van de WTOS in het kindgebonden budget rekening gehouden met het wetsvoorstel gratis lesmateriaal. Na invoering van de integrale invoering van «gratis» schoolboeken in het schooljaar 2009–2010 en de integratie van het resterende deel van deze tegemoetkoming in het kindgebonden budget, vervalt de WTOS voor ouders met kinderen in het voortgezet onderwijs. Voor ouders met kinderen in het mbo blijft de WTOS-uitkering in stand voor het deel dat niet in het kindgebonden budget wordt geïntegreerd.

VO18+

De toelage voor VO 18+ bestaat uit een basistoelage waarvoor alle leerlingen in het voortgezet onderwijs van 18 jaar en ouder in aanmerking komen. Deze basistoelage is onafhankelijk van het ouderinkomen. De tegemoetkoming wordt eventueel aangevuld met de tegemoetkoming die afhangt van de hoogte van het ouderinkomen.

Realisatie meetbare gegevens bij de operationele doelstelling

Tabel 12.3 Indicatoren

Gebruikers TS17- naar onderwijssoort

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2006

2007

2008

2009

2010

2010

2010

1.

Aantal gebruikers TS 17-

338 267

321 760

299 773

235 855

35 858

59 000

– 23 264

 

waarvan vo

271 342

259 789

240 188

182 679

285

285

 

waarvan bol

66 925

61 971

59 585

53 176

35 573

59 000

– 23 549

2.

Percentage gebruikers TS 17-

       
 

vo

27,8%

26,6%

24,7%

18,7%

 

 
 

bol

37,9%

33,3%

30,9%

28,1%

10,0%

31,0%

– 21%

Bron: realisatiegegevens DUO

Toelichting

Het totaal aantal gebruikers van de TS17-regeling in het beroepsonderwijs is in 2010 beduidend lager dan geraamd.

Het gerealiseerde aantal gebruikers in het vo van de TS17-regeling is licht hoger dan begroot. Aangenomen werd dat door de invoering van het kindgebonden budget en de invoering van de gratis schoolboeken het aantal gebruikers in het vo minimaal zou zijn. Uiteindelijk bleek dat er nog 285 gebruikers in 2010 van de regeling gebruik hebben gemaakt.

Er zijn veel minder TS17-aanvragen van deelnemers van de bol binnengekomen dan geraamd. De oorzaak is waarschijnlijk gelegen in de effecten van de integratie in het kindgebonden budget (geen vo-tegemoetkoming meer dus minder bekendheid onder vmbo’ers). Invoering van de gratis schoolboeken in 2009 heeft ook in 2010 geleid tot een daling van het aantal gebruikers.

Het beleid is om niet-gebruik van de regeling tegen te gaan. Daarom is de doelgroep eind 2010 nogmaals geattendeerd op het bestaan van de regeling. Minderjarige mbo-ers kunnen immers tot het eind van het schooljaar met terugwerkende kracht een WTOS-vergoeding aanvragen. De respons van deze groep is toegenomen na het versturen van extra brieven waarin men geattendeerd is op het bestaan van de regeling.

Tabel 12.4 Uitgaven

Uitgaven TS17- naar onderwijssoort (Bedragen x € 1 miljoen)

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2006

2007

2008

2009

2010

2010

2010

vo

151,7

150,8

137,1

30,7

0,6

3,2

– 2,6

bol

45,4

44,7

43,2

40,3

24,1

31,0

– 6,9

Totaal

197,1

195,5

180,4

71,0

24,7

34,2

– 9,5

Bron: realisatiegegevens DUO

Toelichting:

De WTOS TS 17-uitgaven (voor minderjarige mbo-ers) zijn € 6,9 miljoen lager dan geraamd. Het aantal gebruikers van de regeling is achtergebleven bij het geraamde aantal gebruikers. Zie de toelichting bij tabel 12.3 op de daling van het aantal gebruikers van de TS17-regeling en de maatregeling om het niet-gebruik tegen te gaan.

Tabel 12.5 Indicatoren

Aantal gebruikers VO18+ naar onderwijssoort

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2006

2007

2008

2009

2010

2010

2010

vo/vso

30 529

31 549

31 889

33 664

34 337

31 700

2 637

Bron: realisatiegegevens DUO

Toelichting:

De realisatie van de aantallen gebruikers VO18+ is 2 637 hoger dan geraamd.

Tabel 12.6 Uitgaven

Uitgaven VO18+ (Bedragen x € 1 miljoen)

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2006

2007

2008

2009

2010

2010

2010

vo/vso (gift)

57,6

59,0

58,9

61,8

65,0

59,0

6,0

leningen

0,6

1,9

2,5

1,6

1,6

2,5

– 0,9

Totaal

58,2

60,9

61,4

63,4

66,6

61,5

5,1

Bron: realisatiegegevens DUO

Toelichting:

De gerealiseerde uitgaven in 2010 zijn € 5,1 miljoen hoger dan geraamd. Dit komt door de toegenomen aantallen gebruikers VO18+ zie tabel 12.5.

Tabel 12.7 Indicatoren

Aantal gebruikers TS 18+ vavo

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2006

2007

2008

2009

2010

2010

2010

vavo

2 752

1 936

2 376

2 564

2 639

2 400

239

Bron: Realisatiegegevens DUO

Toelichting:

Het gebruik van de TS18+ regeling stijgt geleidelijk over de jaren. Bij de raming van het aantal gebruikers van de regeling in 2010 is uitgegaan van een daling van het aantal gebruikers van de TS18+ vavo. Het gerealiseerde aantal gebruikers laat een stijging zien ten opzichte van de raming.

Tabel 12.8 Uitgaven

Uitgaven TS 18+ vavo naar onderwijssoort (Bedragen x € 1 miljoen)

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2006

2007

2008

2009

2010

2010

2010

vavo

1,4

0,9

1,3

1,4

1,6

1,5

0,1

Bron: realisatiegegevens DUO

Toelichting:

De gerealiseerde uitgaven in 2010 zijn nagenoeg even hoog als geraamd in de begroting.

12.3.2 Waarborgen financiële toegankelijkheid van het onderwijs voor studenten aan de lerarenopleiding

Doelbereiking

De beoogde algemene beleidsdoelstelling voor studenten aan de lerarenopleiding wordt bereikt door verstrekking van een inkomensafhankelijke tegemoetkoming. De student die niet in aanmerking komt voor studiefinanciering op grond van de WSF 2000 kan in aanmerking komen voor een tegemoetkoming in de studiekosten en de onderwijsbijdrage.

De prestatie-indicator «Aantal gebruikers TS 18+ tlo» geeft een indicatie van het gebruik van de regeling (tabel 12.9). Tabel 12.10 geeft aan welke kosten daarmee gemoeid waren in 2010.

Realisatie meetbare gegevens bij de operationele doelstelling

Tabel 12.9 Indicatoren

Aantal gebruikers van de regeling TS18+ tlo

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2006

2007

2008

2009

2010

2010

2010

tlo

10 817

9 147

8 500

7 742

5 820

8 500

– 2 680

Bron: realisatiegegevens DUO

Toelichting:

Het gebruik van de regeling TS18+tlo is sterk gedaald in 2010 ten opzichte van voorgaande jaren. In de begroting 2010 werd nog een stijging van het aantal gebruikers verwacht. In de realisatie zien we nu een omgekeerde beweging. De daling is toe te rekenen aan de invoering van de inkomenstoets. Vanaf schooljaar 2010–2011 telt het partnerinkomen mee bij het bepalen van de hoogte van de tegemoetkoming.

In 2008 zijn het gebruik en effect van de regeling TS18+tlo geëvalueerd. Het evaluatieverslag is met een beleidsreactie in 2010 aan de Tweede Kamer gezonden (kamerstuk 27 923, nr. 102). De regeling levert nog steeds een effectieve bijdrage aan de bestrijding van het lerarentekort. Met gerichte communicatieactiviteiten wordt ingezet op een bredere bekendheid van de regeling.

Tabel 12.10 Uitgaven

Uitgaven TS18+ tlo (Bedragen x € 1 miljoen)

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2006

2007

2008

2009

2010

2010

2010

tlo

12,6

10,3

11,0

9,6

7,5

11,4

– 3,9

Bron: realisatiegegevens DUO

Toelichting:

De gerealiseerde uitgaven in 2010 zijn € 3,9 miljoen lager dan geraamd. Dit wordt veroorzaakt door lager dan geraamd gebruik van de regeling voor het schooljaar 2009–2010 en 2010–2011.

12.4 Overzicht onderzoek naar de doelmatigheid en de doeltreffendheid van beleid
Tabel 12.11 Overzicht afgeronde onderzoeken
 

Onderzoek onderwerp

AD of OD

Start

Afgerond

Vindplaats

Beleidsdoorlichting 1

– tegemoetkoming lerarenopleiding

OD 12.3.2

2008

2010

kamerstuk 27 923, nr. 102

Effectenonderzoek ex post

Overig evaluatieonderzoek

Schoolkostenmonitor 2009–2010

OD 12.3

2009

2010

kamerstuk 32 123 VIII, nr. 146

1

Periodieke doorlichting van het effect van de regeling

46

En ouders van minderjarige leerlingen in het niet volledig en rechtstreeks bekostigde voorgezet onderwijs (vo) en van minderjarigen in het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo).

Licence