Base description which applies to whole site

Artikel 3. Klimaat en Luchtkwaliteit

3.1 Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Artikel 3. Klimaat en luchtkwaliteit
(x € 1 000)
 

Realisatie 2006

Realisatie 2007

Realisatie 2008

Realisatie 2009

Realisatie 2010

Vastgestelde begroting 2010

Verschil 2010

Verplichtingen:

89 587

49 581

23 573

21 275

125 160

129 253

– 4 093

Uitgaven:

64 080

50 733

59 633

46 584

150 023

191 274

– 41 251

Programma:

64 080

50 733

59 633

46 584

150 023

191 274

– 41 251

 

Realisatie Kyoto klimaatverplichtingen:

46 045

42 510

55 983

38 620

0

0

0

  

Binnenlandse klimaatinstrumenten

23 516

21 360

15 859

16 420

0

0

0

  

Clean Development Mechanism

22 529

21 150

40 124

22 200

0

0

0

          
 

Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging

5 931

5 311

3 137

5 212

0

0

0

        
 

Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken

12 047

2 824

242

2 752

0

0

0

        
 

Beperken aantasting van de ozonlaag

57

88

271

0

0

0

0

        
 

Voorkomen klimaatverandering

0

0

0

0

17 284

21 065

– 3 781

        
 

Verbeteren luchtkwaliteit

0

0

0

0

47 301

105 258

– 57 957

        
 

Stimuleren van duurzame mobiliteit

0

0

0

0

72 138

39 977

32 161

        
 

Bevorderen duurzame industrie

0

0

0

0

13 300

24 974

– 11 674

Ontvangsten:

9 261

1 382

927

1 163

89 687

124 843

– 35 156

Toelichting

Algemene toelichting: aanpassing FES-budgetten

Voor de projecten die uit het FES-fonds worden gefinancierd is het kasritme bijgesteld. Deze bijstelling vloeit voort uit de in het Regeerakkoord opgenomen maatregel om de belegde ruimte over te hevelen naar het Infrafonds en de departementale begrotingen. Als gevolg hiervan zijn verplichtingen- en uitgavenbudgetten aangepast.

Verplichtingen

De totale verplichtingen over 2010 vallen € 4,1 mln lager uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is geraamd. De verklaring hiervoor is grotendeels als volgt:

  • De neerwaartse aanpassing van het kasritme FES-projecten en de hiermee samenhangende verlaging van het verplichtingenbudet met in totaal € 14,2 mln;

  • Een storting van € 9,0 mln in het Gemeentefonds in verband met de WABO;

  • Een overheveling ten behoeve van de opdrachten aan AgentschapNL voor de jaren 2010 en 2011 van € 16,3 mln naar het artikel 91 «Algemeen». Verantwoording van de apparaatskosten en projectkosten vindt op dat artikel plaats;

  • Tegenover deze neerwaartse bijstellingen van het verplichtingenbudget staat de ophoging in verband met de beëindiging van de Sloopregeling als maatregel uit het aanvullend beleidsakkoord. Voor de resterende verplichtingen en betalingen zijn middelen uit het crisispakket (€ 25,5 mln) versneld naar voren gehaald. Daarnaast is de bijdrage vanuit de autobranche – Autorecycling Nederland (€ 18,3 mln) toegevoegd aan dit artikel.

Uitgaven

Voorkomen klimaatverandering

De uitgaven over 2010 vallen € 3,8 mln lager uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. Dit komt met name door een lagere realisatie van het kasbeslag voor de subsidieregeling overige broeikasgassen en de uitvoeringskosten met betrekking tot de realisatie van de Kyoto-verplichtingen.

Verbeteren Luchtkwaliteit

De uitgaven over 2010 vallen € 58,0 mln lager uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. De verklaring hiervoor is grotendeels als volgt:

  • De genoemde neerwaartse aanpassing van het kasritme FES-projecten (en de hieruit voortvloeiende gevolgen voor het verplichtingenbudget) met € 82,8 mln;

  • In verband met een juiste artikelbelasting is € 27,0 mln vanuit het instrument «Stimulering van duurzame mobiliteit» naar het instrument «Verbeteren luchtkwaliteit» overgeheveld;

  • De uitgaven 3e tranche NSL zijn uiteindelijk € 4,4 mln lager uitgekomen dan bij 2e suppletoire begroting 2010 is geraamd. Dit komt door een lagere opdrachtverstrekking aan de betrokken provincies.

Stimulering van duurzame mobiliteit

De uitgaven over 2010 vallen € 32,1 mln hoger uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. Naast een aantal overboekingen naar andere artikelen binnen dit begrotingshoofdstuk (per saldo € 8,0 mln) en een overboeking binen dit artikel naar het instrument «Verbeteren luchtkwaliteit» (€ 27,0 mln) wordt de hogere kasrealisatie voornamelijk veroorzaakt door:

  • De ophoging in verband met de aanpassing van het kasritme FES-projecten met € 28,0 mln;

  • In 2010 zijn de laatste betalingen in het kader van de Nationale Sloopregeling gedaan en is de regeling beëindigd. Het betreft de betaling van de resterende middelen uit het crisispakket (€ 28,3 mln) en de bijdrage vanuit de autorbranche – Autorecycling Nederland (€ 18,3 mln).

  • In het kader van FES Luchtkwaliteit Verkeersmaatregelen (roetfilters) is € 2,6 mln meer uitgegeven dan bij 2e suppletoire begroting is geraamd;

  • De overheveling van € 9,0 mln naar het Gemeentefonds in verband met de WABO.

Bevorderen duurzame industrie

De uitgaven over 2010 vallen € 11,7 mln lager uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. De verklaring hiervoor is de overheveling ten behoeve van de opdrachten aan AgentschapNL (€ 17,6 mln) en het RIVM (€ 2,5 mln) naar artikel 91 «Algemeen». Verantwoording van de apparaatskosten en projectkosten vindt op dat artikel plaats. Daartegenover staat dat de gereserveerde middelen van € 2,4 mln ten behoeve van de Emissieregistratie vanuit artikel 91 «algemeen» naar het onderhavige artikel zijn overgeheveld. Tenslotte is in 2010 meer uitgegeven in het kader van de uitvoering van het crisisbudget ProMT (niet-FES) (€ 3,0 mln).

Ontvangsten

De verklaring voor de lagere ontvangsten is gelegen in de aanpassing van de FES-budgetten waardoor ook de ontvangsten ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting zijn verlaagd.

3.2 Incidentele subsidies

Onderstaand volgt de incidentele subsidie die in 2010 is verleend en die nog niet in de 1e of 2e suppletoire begroting 2010 is verantwoord:

Aan het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) te Petten is voor het jaar 2011 een subsidie verstrekt van € 1,6 mln. Deze subsidie is bestemd voor de continuering van het milieuonderzoek van ECN.

Het onderzoek richt zich met name op klimaatverandering, verzuring, luchtkwaliteit (met name fijnstof), technologieverkenning verkeer, industrie en risicobeoordeling van uitloging van stoffen uit afval in de bodem. Via deze subsidie wordt gewaarborgd dat bij het ECN de specifieke kennis op deze terreinen behouden blijft.

3.3 Overzicht afgeronde onderzoeken

Type

Onderwerp

Algemeen Doel of Operationeel Doel

Start

Afgerond

Vindplaats

Effecten onderzoek ex post

Voorkomen klimaatverandering:

    
 

Herrijking Werkprogramma Schoon en Zuinig

OD 3.2.1

2009

2010

1. Kamerstukken II, 2008–2009, 31 209, nr. 77

      
 

Beperken aantasting van de ozonlaag

OD 3.2.1

2010

2010

2. kamerstukken II, 2008–2009, 31 209, nr 77

      
 

Evaluatie SLOK-regeling; in lijn met het werkprogrammma «Nieuwe energie voor het klimaat» monitoren partijen in 2010 wat de tussentijdse resultaten zijn van de klimaat (bestuurs-)akkoorden

OD. 3.2.1.

2010

2010

3. EG/1005/2009, herziene Europese ozonverordening

      
 

Stimuleren duurzame mobiliteit

    
 

Evaluatie VERS-regeling binnenvaart

OD 3.2.3

2010

2010

4. Kamerstukken II, 2009–2010,

30 523, nr 40

      

Overig evaluatieonderzoek

Stimulering duurzame mobiliteit

    
 

Monitoring uitvoering subsidieregeling roetfilters

OD 3.2.3

2010

2010

5. Kamerstukken II, 2008–2009,

30 175, nr. 77 en 30 175, nr. 90

      
 

Monitoring uitvoering sloopregeling

OD 3.2.3

2010

2010

6. Kamerstukken II, 2010–2011,

31 305, nr. 188

      
 

Monitoring uitvoering milieuzonedring

OD 3.2.3

2010

2010

7. Kamerstukken II, 2010–2011,

31 305, nr. 188

Toelichting

  • 1. Afgerond, Tweede Kamer geïnformeerd per brief van 29 april 2010;.

  • 2. Afgerond, sinds 2010 is de herziene Europese ozonverordening EG/1005/2009 van kracht, welke in 2011 in nationale regelgeving wordt geïmplementeerd. De herziene ozonverordening is tot stand gekomen in het kader van «better regulation» in de EU en heeft geleid tot eenvoudigere regelgeving. De verordening reguleert de productie, import, export en gebruik van ozonlaagafbrekende stoffen en stelt eisen die tot doel hebben emissies te voorkomen c.q. te verminderen. Met deze regelgeving wordt op effectieve wijze invulling gegeven aan de verplichtingen in het kader van het Montreal Protocol betreffende stoffen die de ozonlaag aantasten;

  • 3. Afgerond, opgenomen in evaluatie klimaatakkoorden gemeenten en provincies. Naar Tweede Kamer op 4 mei 2010;

  • 4. Afgerond, evaluatierapport is door de minister van voormalig V&W aan de Tweede Kamer gezonden bij brief van 22 december 2009;

  • 5. Afgerond, tussenevaluaties zijn bij brieven van 27 februari 2009 en 2 december 2009 naar de Tweede Kamer gezonden;

  • 6. Afgerond, rapport is bij brief van 18 november 2010 naar de Tweede Kamer gezonden;

  • 7. Afgerond, jaarlijkse rapportage is op 18 november 2010 naar de Tweede Kamer gestuurd.

3.4 Slotwet
(Bedragen x € 1 000)

Artikel 3. Klimaat en Luchtkwaliteit

Verplichtingen

Uitgaven

Ontvangsten

Stand 2e suppletoire begroting 2010

144 223

151 818

89 834

Mutaties Slotwet 2010

– 19 063

– 1 795

– 147

Stand Slotwet 2010 (realisatie)

125 160

150 023

89 687

Toelichting

Verplichtingen

Op dit artikel is na de 2e suppletoire begroting 2010 een aantal budgettaire mutaties verwerkt:

  • 1. een budgetoverheveling van € 11,2 mln mln naar het artikel 91 «Algemeen» ivm de opdracht aan het AgentschapNL 2011;

  • 2. diverse interne budgetoverhevelingen, waardoor per saldo € 0,1 mln budget aan dit artikel is toegevoegd.

Met deze budgettaire mutaties is feitelijk sprake van een onderuitputting van € 8,0 mln. De verklaring hiervoor is met name:

  • minder aangegane verplichtingen in het kader van FES Luchtkwaliteit Verkeersmaatregelen (€ 11,3 mln);

  • een onderuitputting op het instrument FES ProMT van € 4,3 mln door een te hoge inschatting van de benodigde middelen met betrekking tot een opdracht aan het RIVM en minder aangegane verplichtingen milieutechnologie;

  • overschrijding op het instrument «Verbeteren luchtkwaliteit» in verband met de laatste toezeggingen ten behoeve van het NSL 3e tranche en een onrechtmatige betaling aan de provincie Zuid-Holland (zie Bedrijfsvoeringparagraaf).

Licence