3.1 Tabel budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie 2006 | Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Vastgestelde begroting 2010 | Verschil 2010 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 89 587 | 49 581 | 23 573 | 21 275 | 125 160 | 129 253 | – 4 093 | ||
Uitgaven: | 64 080 | 50 733 | 59 633 | 46 584 | 150 023 | 191 274 | – 41 251 | ||
Programma: | 64 080 | 50 733 | 59 633 | 46 584 | 150 023 | 191 274 | – 41 251 | ||
Realisatie Kyoto klimaatverplichtingen: | 46 045 | 42 510 | 55 983 | 38 620 | 0 | 0 | 0 | ||
Binnenlandse klimaatinstrumenten | 23 516 | 21 360 | 15 859 | 16 420 | 0 | 0 | 0 | ||
Clean Development Mechanism | 22 529 | 21 150 | 40 124 | 22 200 | 0 | 0 | 0 | ||
Beperken van verzuring en grootschalige luchtverontreiniging | 5 931 | 5 311 | 3 137 | 5 212 | 0 | 0 | 0 | ||
Beperken klimaatverandering door post-Kyoto afspraken | 12 047 | 2 824 | 242 | 2 752 | 0 | 0 | 0 | ||
Beperken aantasting van de ozonlaag | 57 | 88 | 271 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
Voorkomen klimaatverandering | 0 | 0 | 0 | 0 | 17 284 | 21 065 | – 3 781 | ||
Verbeteren luchtkwaliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 47 301 | 105 258 | – 57 957 | ||
Stimuleren van duurzame mobiliteit | 0 | 0 | 0 | 0 | 72 138 | 39 977 | 32 161 | ||
Bevorderen duurzame industrie | 0 | 0 | 0 | 0 | 13 300 | 24 974 | – 11 674 | ||
Ontvangsten: | 9 261 | 1 382 | 927 | 1 163 | 89 687 | 124 843 | – 35 156 |
Toelichting
Algemene toelichting: aanpassing FES-budgetten
Voor de projecten die uit het FES-fonds worden gefinancierd is het kasritme bijgesteld. Deze bijstelling vloeit voort uit de in het Regeerakkoord opgenomen maatregel om de belegde ruimte over te hevelen naar het Infrafonds en de departementale begrotingen. Als gevolg hiervan zijn verplichtingen- en uitgavenbudgetten aangepast.
Verplichtingen
De totale verplichtingen over 2010 vallen € 4,1 mln lager uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is geraamd. De verklaring hiervoor is grotendeels als volgt:
• De neerwaartse aanpassing van het kasritme FES-projecten en de hiermee samenhangende verlaging van het verplichtingenbudet met in totaal € 14,2 mln;
• Een storting van € 9,0 mln in het Gemeentefonds in verband met de WABO;
• Een overheveling ten behoeve van de opdrachten aan AgentschapNL voor de jaren 2010 en 2011 van € 16,3 mln naar het artikel 91 «Algemeen». Verantwoording van de apparaatskosten en projectkosten vindt op dat artikel plaats;
• Tegenover deze neerwaartse bijstellingen van het verplichtingenbudget staat de ophoging in verband met de beëindiging van de Sloopregeling als maatregel uit het aanvullend beleidsakkoord. Voor de resterende verplichtingen en betalingen zijn middelen uit het crisispakket (€ 25,5 mln) versneld naar voren gehaald. Daarnaast is de bijdrage vanuit de autobranche – Autorecycling Nederland (€ 18,3 mln) toegevoegd aan dit artikel.
Uitgaven
Voorkomen klimaatverandering
De uitgaven over 2010 vallen € 3,8 mln lager uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. Dit komt met name door een lagere realisatie van het kasbeslag voor de subsidieregeling overige broeikasgassen en de uitvoeringskosten met betrekking tot de realisatie van de Kyoto-verplichtingen.
Verbeteren Luchtkwaliteit
De uitgaven over 2010 vallen € 58,0 mln lager uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. De verklaring hiervoor is grotendeels als volgt:
• De genoemde neerwaartse aanpassing van het kasritme FES-projecten (en de hieruit voortvloeiende gevolgen voor het verplichtingenbudget) met € 82,8 mln;
• In verband met een juiste artikelbelasting is € 27,0 mln vanuit het instrument «Stimulering van duurzame mobiliteit» naar het instrument «Verbeteren luchtkwaliteit» overgeheveld;
• De uitgaven 3e tranche NSL zijn uiteindelijk € 4,4 mln lager uitgekomen dan bij 2e suppletoire begroting 2010 is geraamd. Dit komt door een lagere opdrachtverstrekking aan de betrokken provincies.
Stimulering van duurzame mobiliteit
De uitgaven over 2010 vallen € 32,1 mln hoger uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. Naast een aantal overboekingen naar andere artikelen binnen dit begrotingshoofdstuk (per saldo € 8,0 mln) en een overboeking binen dit artikel naar het instrument «Verbeteren luchtkwaliteit» (€ 27,0 mln) wordt de hogere kasrealisatie voornamelijk veroorzaakt door:
• De ophoging in verband met de aanpassing van het kasritme FES-projecten met € 28,0 mln;
• In 2010 zijn de laatste betalingen in het kader van de Nationale Sloopregeling gedaan en is de regeling beëindigd. Het betreft de betaling van de resterende middelen uit het crisispakket (€ 28,3 mln) en de bijdrage vanuit de autorbranche – Autorecycling Nederland (€ 18,3 mln).
• In het kader van FES Luchtkwaliteit Verkeersmaatregelen (roetfilters) is € 2,6 mln meer uitgegeven dan bij 2e suppletoire begroting is geraamd;
• De overheveling van € 9,0 mln naar het Gemeentefonds in verband met de WABO.
Bevorderen duurzame industrie
De uitgaven over 2010 vallen € 11,7 mln lager uit dan in de vastgestelde begroting 2010 is voorzien. De verklaring hiervoor is de overheveling ten behoeve van de opdrachten aan AgentschapNL (€ 17,6 mln) en het RIVM (€ 2,5 mln) naar artikel 91 «Algemeen». Verantwoording van de apparaatskosten en projectkosten vindt op dat artikel plaats. Daartegenover staat dat de gereserveerde middelen van € 2,4 mln ten behoeve van de Emissieregistratie vanuit artikel 91 «algemeen» naar het onderhavige artikel zijn overgeheveld. Tenslotte is in 2010 meer uitgegeven in het kader van de uitvoering van het crisisbudget ProMT (niet-FES) (€ 3,0 mln).
Ontvangsten
De verklaring voor de lagere ontvangsten is gelegen in de aanpassing van de FES-budgetten waardoor ook de ontvangsten ten opzichte van de oorspronkelijk vastgestelde begroting zijn verlaagd.
3.2 Incidentele subsidies
Onderstaand volgt de incidentele subsidie die in 2010 is verleend en die nog niet in de 1e of 2e suppletoire begroting 2010 is verantwoord:
Aan het Energieonderzoek Centrum Nederland (ECN) te Petten is voor het jaar 2011 een subsidie verstrekt van € 1,6 mln. Deze subsidie is bestemd voor de continuering van het milieuonderzoek van ECN.
Het onderzoek richt zich met name op klimaatverandering, verzuring, luchtkwaliteit (met name fijnstof), technologieverkenning verkeer, industrie en risicobeoordeling van uitloging van stoffen uit afval in de bodem. Via deze subsidie wordt gewaarborgd dat bij het ECN de specifieke kennis op deze terreinen behouden blijft.
3.3 Overzicht afgeronde onderzoeken
Type | Onderwerp | Algemeen Doel of Operationeel Doel | Start | Afgerond | Vindplaats |
---|---|---|---|---|---|
Effecten onderzoek ex post | Voorkomen klimaatverandering: | ||||
Herrijking Werkprogramma Schoon en Zuinig | OD 3.2.1 | 2009 | 2010 | 1. Kamerstukken II, 2008–2009, 31 209, nr. 77 | |
Beperken aantasting van de ozonlaag | OD 3.2.1 | 2010 | 2010 | 2. kamerstukken II, 2008–2009, 31 209, nr 77 | |
Evaluatie SLOK-regeling; in lijn met het werkprogrammma «Nieuwe energie voor het klimaat» monitoren partijen in 2010 wat de tussentijdse resultaten zijn van de klimaat (bestuurs-)akkoorden | OD. 3.2.1. | 2010 | 2010 | 3. EG/1005/2009, herziene Europese ozonverordening | |
Stimuleren duurzame mobiliteit | |||||
Evaluatie VERS-regeling binnenvaart | OD 3.2.3 | 2010 | 2010 | 4. Kamerstukken II, 2009–2010, | |
Overig evaluatieonderzoek | Stimulering duurzame mobiliteit | ||||
Monitoring uitvoering subsidieregeling roetfilters | OD 3.2.3 | 2010 | 2010 | 5. Kamerstukken II, 2008–2009, | |
Monitoring uitvoering sloopregeling | OD 3.2.3 | 2010 | 2010 | 6. Kamerstukken II, 2010–2011, | |
Monitoring uitvoering milieuzonedring | OD 3.2.3 | 2010 | 2010 | 7. Kamerstukken II, 2010–2011, |
Toelichting
1. Afgerond, Tweede Kamer geïnformeerd per brief van 29 april 2010;.
2. Afgerond, sinds 2010 is de herziene Europese ozonverordening EG/1005/2009 van kracht, welke in 2011 in nationale regelgeving wordt geïmplementeerd. De herziene ozonverordening is tot stand gekomen in het kader van «better regulation» in de EU en heeft geleid tot eenvoudigere regelgeving. De verordening reguleert de productie, import, export en gebruik van ozonlaagafbrekende stoffen en stelt eisen die tot doel hebben emissies te voorkomen c.q. te verminderen. Met deze regelgeving wordt op effectieve wijze invulling gegeven aan de verplichtingen in het kader van het Montreal Protocol betreffende stoffen die de ozonlaag aantasten;
3. Afgerond, opgenomen in evaluatie klimaatakkoorden gemeenten en provincies. Naar Tweede Kamer op 4 mei 2010;
4. Afgerond, evaluatierapport is door de minister van voormalig V&W aan de Tweede Kamer gezonden bij brief van 22 december 2009;
5. Afgerond, tussenevaluaties zijn bij brieven van 27 februari 2009 en 2 december 2009 naar de Tweede Kamer gezonden;
6. Afgerond, rapport is bij brief van 18 november 2010 naar de Tweede Kamer gezonden;
7. Afgerond, jaarlijkse rapportage is op 18 november 2010 naar de Tweede Kamer gestuurd.
3.4 Slotwet
Artikel 3. Klimaat en Luchtkwaliteit | Verplichtingen | Uitgaven | Ontvangsten |
---|---|---|---|
Stand 2e suppletoire begroting 2010 | 144 223 | 151 818 | 89 834 |
Mutaties Slotwet 2010 | – 19 063 | – 1 795 | – 147 |
Stand Slotwet 2010 (realisatie) | 125 160 | 150 023 | 89 687 |
Toelichting
Verplichtingen
Op dit artikel is na de 2e suppletoire begroting 2010 een aantal budgettaire mutaties verwerkt:
1. een budgetoverheveling van € 11,2 mln mln naar het artikel 91 «Algemeen» ivm de opdracht aan het AgentschapNL 2011;
2. diverse interne budgetoverhevelingen, waardoor per saldo € 0,1 mln budget aan dit artikel is toegevoegd.
Met deze budgettaire mutaties is feitelijk sprake van een onderuitputting van € 8,0 mln. De verklaring hiervoor is met name:
• minder aangegane verplichtingen in het kader van FES Luchtkwaliteit Verkeersmaatregelen (€ 11,3 mln);
• een onderuitputting op het instrument FES ProMT van € 4,3 mln door een te hoge inschatting van de benodigde middelen met betrekking tot een opdracht aan het RIVM en minder aangegane verplichtingen milieutechnologie;
• overschrijding op het instrument «Verbeteren luchtkwaliteit» in verband met de laatste toezeggingen ten behoeve van het NSL 3e tranche en een onrechtmatige betaling aan de provincie Zuid-Holland (zie Bedrijfsvoeringparagraaf).