Base description which applies to whole site

Artikel 11. Hoofdwatersystemen

Omschrijving van de samenhang in het beleid

Op dit artikel worden de producten op het gebied van hoofdwatersystemen verantwoord. Dit betreft de onderdelen watermanagement, beheer en onderhoud, aanleg, verkenning en planstudie en netwerkgebonden kosten. Het watersysteem omvat het geheel van oppervlaktewater, waterbodems, oevers, etc.

Het artikel hoofdwatersystemen op het infrastructuurfonds is gerelateerd aan het beleidsartikel 31 (integraal waterbeleid) op de IenM begroting (XII). De doelstelling van dit beleidsartikel is het op orde krijgen en houden van een duurzaam watersysteem tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.

Overzicht van budgettaire gevolgen van uitvoering (x € 1 000)

11. Hoofdwatersystemen

       

Realisatie

Begroting

Verschil

Verschil aanpassing bekostiging RWS RWS bij VJN*

Verschil a.g.v. uitvoering

 

Slotwetmutaties

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

2011

2011

 

20111

Verplichtingen

551 248

853 645

1 197 989

719 027

552 419

759 716

– 207 297

53 856

– 261 153

2

– 50 079

Uitgaven

550 928

682 900

986 690

805 124

834 733

1 017 145

– 182 412

53 856

– 236 268

 

– 13 934

11.01 Watermanagement

71 754

87 112

91 231

87 132

14 803

83 838

– 69 035

– 69 622

587

 

0

11.01.01 Basispakket watermanagement

71 754

87 112

91 231

87 132

14 803

83 838

– 69 035

– 69 622

587

 

0

11.02 Beheer en Onderhoud

259 135

278 375

327 038

278 610

143 410

249 082

– 105 672

– 117 814

12 142

 

3 917

11.02.01 Basispakket waterkeren

173 666

215 653

209 779

168 899

108 463

130 542

– 22 079

– 67 300

45 221

3

0

11.02.05 Basispakket integraal waterbeheren

76 871

50 716

105 068

95 000

27 045

77 213

– 50 168

– 50 511

343

 

0

11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer

8 598

12 006

12 191

14 711

7 902

41 327

– 33 425

– 3

– 33 422

4

3 917

11.03 Aanleg

215 321

305 510

559 371

425 097

406 055

666 208

– 260 153

– 12 335

– 247 818

 

– 15 347

11.03.01 Real.programma waterkeren

115 838

185 851

376 813

322 921

278 185

495 711

– 217 526

– 5 114

– 212 412

5

– 3 973

11.03.02 Real.programma waterbeheren

99 483

119 659

182 558

102 176

127 870

170 497

– 42 627

– 7 221

– 35 406

6

– 11 374

11.05 Verkenning en planstudie

4 718

11 903

9 050

11 988

27 615

13 919

13 696

10 043

3 653

 

– 1 499

11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen

2 206

6 142

6 711

7 007

18 913

3 656

15 257

3 357

11 900

7

– 1 498

11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren

52

4 500

727

585

2 159

8 354

– 6 195

2 124

– 8 319

8

– 1

11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer

2 460

1 261

1 612

4 396

6 543

1 909

4 634

4 562

72

 

0

11.06 Staf Deltacommissaris

     

2 297

4 420

4 098

322

0

322

 

– 806

11.06.01 Staf Deltacommissaris

     

2 297

4 420

4 098

322

0

322

 

– 806

11.07 Netwerkgebonden kosten HWS

       

238 430

0

238 430

243 584

– 5 154

 

– 199

11.07.01 Apparaatskosten RWS

       

189 151

0

189 151

193 524

– 4 373

 

– 199

11.07.02 Overige netwerkgebonden kosten

       

49 279

0

49 279

50 060

– 781

 

0

Van totale uitgaven:

                     

– Apparaatsuitgaven

     

1 310

2 283

 

2 283

       

– Bijdrage aan baten-lastendienst

354 755

391 432

441 129

376 323

401 838

331 478

70 360

       

– Restant

196 173

291 468

545 561

427 491

430 612

685 667

– 255 055

       

11.09 Ontvangsten

5 287

3 391

28 184

60 067

39 762

114 300

– 74 538

 

– 74 538

9

– 75 755

*

De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekostiging RWS. Voor een nadere toelichting op deze mutaties verwijs ik u naar de leeswijzer bij dit jaarverslag en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011.

(resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3, 2010–2011, 30 119, nr. 4 nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antoorden dd 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6.

1

Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de kolom Slotwetmutaties 2011, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.

2

De lagere verplichtingen hangen voor een belangrijk deel samen met de lagere verplichtingenrealisatie. Dit speelde met name bij het Hoogwaterbeschermingsprogramma als gevolg van een bijstelling van de uitvoeringsplanning door de waterschappen.

3

De hogere realisatie wordt verklaard door het meerjarig aansluiten van het budget voor Beheer en Onderhoud met de meerjarige onderhoudsplanning, zoals in de begroting 2012 is toegelicht.

4

De lagere uitgaven hebben betrekking op de projecten Renovatie Stuwen in de Lek en Masterplan Haringvliet. Door de afgebroken aanbesteding in 2008 van de stuwen in de Lek is vertraging ontstaan. Voorafgaand aan de renovatie wordt een aantal noodzakelijke maatregelen opgepakt om uitval te voorkomen en de veiligheid te waarborgen. Bij Haringvliet is de overgang naar de volgende fase vertraagd, waardoor de uitgaven in de tijd verschuiven.

5

De lagere realisatie hangt met name samen met het Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma, waarbij de financiële voortgang samenhangt met de projectvoortgang en facturering van de waterschappen. Het kasritme van dit programma is daardoor lastiger te beheersen en wijkt af van hetgeen in de begroting 2011 was opgenomen. De projectvoortgang is gemeld in de basisrapportage HWBP-2 die in het kader van de Groot Projectstatus is opgesteld.

6

De lagere realisatie hangt in belangrijke mate samen met het Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren, waarbij onder meer de aanbesteding vertraagd is door de verwerking van de KRW-taakstelling uit het regeerakkoord. Voor een nadere toelichting op de projecten wordt verwezen naar de toelichting bij 11.03.02.

7

De hogere realisatie wordt met name veroorzaakt door de uitvoering van de deelprogramma's van het Deltaprogramma. Deze middelen zijn overgeheveld vanuit de reservering van het Deltaprogramma onder het planstudieprogramma Waterkeren (artikelonderdeel 11.05.02). Het restant wordt vooral verklaard door de nieuwe bekostigingssystematiek van Rijkswaterstaat.

8

Vanuit de reservering Deltaprogramma zijn middelen overgeheveld voor de uitvoering van de deelprogramma's van het Deltaprogramma (zie toelichting6). Deze deelprogramma’s vallen onder het verkenningenprogramma hoofdwatersystemen (artikelonderdeel 11.05.01).

9

De lagere ontvangsten worden veroorzaakt door het niet in 2011 ontvangen van de geplande ontvangsten van de waterschappen. De factuur kende een betalingstermijn, die doorloopt in 2012, waardoor deze ontvangsten begin 2012 worden verwacht.

Overeenkomstig het gestelde in de leeswijzer en conform mijn eerdere toezegging aan de Kamer met betrekking tot meer transparantie te betrachten, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in het verslagjaar aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. Deze zijn  voorzien van een toelichting.

Artikel 11 Hoofdwatersystemen

Categorie

artikel 11.01

artikel 11.02

artikel 11.03

artikel 11.05

artikel 11.06

artikel 11.07

Uitgaven

artikel 11.09

Saldo

 

Ontwerpbegroting 2011

 

83 838

249 082

658 314

13 357

4 098

 

1 008 689

– 114 300

894 389

 

Desalderingen FES (NvW)

     

7 894

562

   

8 456

 

8 456

1

Begroting 2011

 

83 838

249 082

666 208

13 919

4 098

0

1 017 145

– 114 300

902 845

 
                       

Aanpassing bekostigingssystematiek Rijkswaterstaat

Neutraal

– 69 622

– 117 814

– 12 335

10 043

 

243 584

53 856

 

53 856

2

Overboekingen binnen artikel 11

nvt

   

903

236

– 236

 

903

– 903

0

3

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

   

28 083

– 2 245

   

25 838

 

25 838

4

Taakstellingen

Intensivering/Extensivering

   

– 770

   

– 1 405

– 2 175

 

– 2 175

5

Kasschuif WAK via algemene middelen

Intertemporeel

   

– 254 255

     

– 254 255

 

– 254 255

6

Saldo 2010

Intertemporeel

 

11 542

208 738

4 346

1 801

 

226 427

– 6 486

219 941

7

Mutaties voorjaarsnota 2011

 

– 69 622

– 106 272

– 29 636

12 380

1 565

242 179

50 594

– 7 389

43 205

 
                       

Stand eerste suppletoire wet 2011

 

14 216

142 810

636 572

26 299

5 663

242 179

1 067 739

– 121 689

946 050

 

Aanpassing kostenmodel Rijkswaterstaat

Neutraal

         

– 6 484

– 6 484

 

– 6 484

8

Overboekingen binnen artikel 11 Hoofdwatersystemen

Neutraal

   

– 30 216

36 318

   

6 102

– 6 102

0

9

Overboeking van/naar art 16 Megaprojecten niet VenV

Intensivering/Extensivering

   

300

2 536

   

2 836

 

2 836

10

Kasschuiven

Intertemporeel

   

30 055

– 27 045

– 450

 

2 560

 

2 560

11

Loon- en prijsbijstelling

Intensivering/Extensivering

187

2 180

5 143

5 253

13

3 269

16 045

 

16 045

12

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

400

 

– 3 600

   

– 111

– 3 311

 

– 3 311

13

Taakstellingen

Intensivering/Extensivering

         

– 224

– 224

 

– 224

14

Mutaties miljoenennota 2012

 

587

2 180

1 682

17 062

– 437

– 3 550

17 524

– 6 102

11 422

 
                       

Stand ontwerpbegroting 2012

 

14 803

144 990

638 254

43 361

5 226

238 629

1 085 263

– 127 791

957 472

 

Overboekingen binnen artikel 11 Hoofdwatersystemen

Neutraal

   

1 387

– 1 387

   

0

 

0

15

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering

     

583

   

583

 

583

16

Saldo 2011

Intertemporeel

 

– 5 497

– 218 239

– 13 443

   

– 237 179

12 274

– 224 905

17

Mutaties najaarsnota 2011

 

0

– 5 497

– 216 852

– 14 247

0

0

– 236 596

12 274

– 224 322

 
                       

Stand tweede suppletoire wet 2011

 

14 803

139 493

421 402

29 114

5 226

238 629

848 667

– 115 517

733 150

 

Overboekingen binnen artikel 11 Hoofdwatersystemen

Neutraal

   

0

10

– 10

 

0

 

0

18

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

     

88

 

– 171

– 83

 

– 83

19

Saldo 2011

Intertemporeel

 

3 917

– 15 347

– 1 597

– 796

– 28

– 13 851

75 755

61 897

20

Mutaties slotwet 2011

 

0

3 917

– 15 347

– 1 499

– 806

– 199

– 13 934

75 755

61 814

 
                       

Realisatie 2011

 

14 803

143 410

406 055

27 615

4 420

238 430

834 733

– 39 762

794 964

 
1

In het Regeerakkoord is aangegeven dat de belegde ruimte in het Fonds Economische Structuurversterking (FES) van middelen op het gebied van Verkeer en Vervoer, Ruimtelijk Ordening, Milieu en Duurzaamheid en Kennis/Innovatie wordt overgeheveld naar het Infrastructuurfonds respectievelijk de departementale begrotingen. De FES-begroting voor de jaren 2011 en volgende is leeg geboekt. Dit betekent dat FES-financiering via de ontvangstenartikel IF/19.10 komt te vervallen en wordt omgezet in financiering uit de algemene middelen (IF19.09).

2

Als gevolg van een herstructurering van de bekostiging van RWS, is op de artikelen 11, 12, 15, 16 en 18 een nieuwe operationele doelstelling ingevoegd met de hoofdproducten "Apparaatskosten RWS" en "Overige netwerkgebonden kosten" respectievelijk "Overige netwerkoverstijgende kosten" op artikel 18. Tussen deze artikelen en artikel 11 worden budgettair neutrale structurele mutaties aangebracht als conversie naar het nieuwe bekostigingsmodel. In mijn brieven aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal (Kamerstukken II, 30 119 nrs. 4 en 5 van resp. 10 januari 2011 en 3 maart 2011) heb ik de Kamer hierover eerder geïnformeerd.

3

Voor € 0,903 mln betreft het desaldering (hogere uitgaven/hogere ontvangsten) voor bijdragen van derden aan de Zandmotor en het Verbeterprogramma Kwaliteit rijkswateren. Verder vindt een overboeking plaats van 11.06 naar 11.05 in het kader van een SLA afspraak.

4

In het kader van het project Zandmotor zou vanaf eind 2010 een grote hoeveelheid zand worden aangebracht voor de Delflandse kust tussen de kustplaatsen Ter Heijde en Kijkduin. De aanbesteding heeft echter pas eind 2010 plaatsgevonden, waardoor de voor dit project in 2010 beschikbare gelden, via begrotingsartikel 19, naar het ministerie van Financiën zijn teruggeboekt. Deze gelden zijn op artikel 11.03 weer opgevraagd (€ 28 mln). Vanuit 11.05 is € 2,2 mln overgeboekt naar EL&I voor voorfinanciering Deltaprogramma's ZW-Delta en Waddengebied.

5

Dit betreft de verwerking van de taakstellingen, zoals afgesproken in het Regeerakkoord.

6

Op het budget ten behoeve van het Hoogwaterbeschermingsprogramma is een kasschuif aangebracht waardoor het mogelijk wordt het Bestuursakkoord Water te sluiten.

7

Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2010 aan de begroting 2011. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2010 naar 2011.

8

Zie gestelde bij 1.

9

Het betreft voor € 6,1 mln hogere ontvangsten voor met name bijdragen van derden met betrekking tot project Zandmotor, Rivierverruiming , Dijkversterking en Herstel steenbekleding en het Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma. Voor ca € 30 mln gaat het om een technische overboeking tussen de MIRT-fases planstudie en realisatie.

10

De overboekingen tussen artikel 11 en 16, binnen het waterdomein, betreft de overboeking van gelden verbeterprogramma waterkwaliteit m.b.t. de maatregelen Lent/Nederrijn naar Ruimte voor de Rivier en € 0,3 mln. van Maaswerken naar het KRW project NVO-Limburg. Daarnaast wordt een deel van de taakstellingen omgevingsrecht en bovenrechtelijke inpassing, welke bij Voorjaarsnota geparkeerd waren op artikel 11.05 ten laste gebracht van artikel 16.02 Ruimte voor de Rivier.

11

Om de financiering van het Bestuursakkoord Watermogelijk te maken zijn een aantal kasschuiven binnen artikel 11 doorgevoerd. Deze kasschuiven manifesteren zich op met name het planstudieprogramma waterkeren. Ook zijn de beschikbare budgetten voor het Tweede HWBP in lijn gebracht met de actuele uitvoeringsplanning van dit programma.

12

Dit betreft de toevoeging aan het Infrastructuurfonds van de loon- en prijsbijstelling 2011.

13

Dit betreft een overboeking vanuit HXII voor BES (11.01) en een overboeking naar EL&I voor verdrogingsgelden (11.03) en voor 1 fte voor Deltares (11.07).

14

Dit betreft een boeking naar aanleiding van de verwerking van de taakstelling op het apparaat RWS.

15

Dit betreft een overheveling uit planstudiegelden ten behoeve van beperkte tegenvallers binnen realisatieprogramma.

16

Dit betreft overboekingen van EL&I voor de Opdracht Deltares voor onderzoek Natuurherstel WST zonder ontpoldering en voor de verrekening van de uitgaven door het USVNSC in 2010.

17

Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2011 aan de begroting 2012. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2011 naar 2012.

18

Dit betreft een overboeking tussen 11.05 en 11.06 met betrekking tot een bijdrage aan de staf Deltacommissie.

19

Deze mutaties hebben betrekking op de overboeking van ELI m.b.t. de Vlaams Nederlands Scheldecommissie.

20

Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2011 aan de begroting 2012. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2011 naar 2012.

Licence