Omschrijving van de samenhang in het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van hoofdwatersystemen verantwoord. Dit betreft de onderdelen watermanagement, beheer en onderhoud, aanleg, verkenning en planstudie en netwerkgebonden kosten. Het watersysteem omvat het geheel van oppervlaktewater, waterbodems, oevers, etc.
Het artikel hoofdwatersystemen op het infrastructuurfonds is gerelateerd aan het beleidsartikel 31 (integraal waterbeleid) op de IenM begroting (XII). De doelstelling van dit beleidsartikel is het op orde krijgen en houden van een duurzaam watersysteem tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten.
11. Hoofdwatersystemen | Realisatie | Begroting | Verschil | Verschil aanpassing bekostiging RWS RWS bij VJN* | Verschil a.g.v. uitvoering | Slotwetmutaties | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 2011 | 20111 | ||
Verplichtingen | 551 248 | 853 645 | 1 197 989 | 719 027 | 552 419 | 759 716 | – 207 297 | 53 856 | – 261 153 | – 50 079 | |
Uitgaven | 550 928 | 682 900 | 986 690 | 805 124 | 834 733 | 1 017 145 | – 182 412 | 53 856 | – 236 268 | – 13 934 | |
11.01 Watermanagement | 71 754 | 87 112 | 91 231 | 87 132 | 14 803 | 83 838 | – 69 035 | – 69 622 | 587 | 0 | |
11.01.01 Basispakket watermanagement | 71 754 | 87 112 | 91 231 | 87 132 | 14 803 | 83 838 | – 69 035 | – 69 622 | 587 | 0 | |
11.02 Beheer en Onderhoud | 259 135 | 278 375 | 327 038 | 278 610 | 143 410 | 249 082 | – 105 672 | – 117 814 | 12 142 | 3 917 | |
11.02.01 Basispakket waterkeren | 173 666 | 215 653 | 209 779 | 168 899 | 108 463 | 130 542 | – 22 079 | – 67 300 | 45 221 | 0 | |
11.02.05 Basispakket integraal waterbeheren | 76 871 | 50 716 | 105 068 | 95 000 | 27 045 | 77 213 | – 50 168 | – 50 511 | 343 | 0 | |
11.02.08 Groot var.onderh.waterbeheer | 8 598 | 12 006 | 12 191 | 14 711 | 7 902 | 41 327 | – 33 425 | – 3 | – 33 422 | 3 917 | |
11.03 Aanleg | 215 321 | 305 510 | 559 371 | 425 097 | 406 055 | 666 208 | – 260 153 | – 12 335 | – 247 818 |
| – 15 347 |
11.03.01 Real.programma waterkeren | 115 838 | 185 851 | 376 813 | 322 921 | 278 185 | 495 711 | – 217 526 | – 5 114 | – 212 412 | – 3 973 | |
11.03.02 Real.programma waterbeheren | 99 483 | 119 659 | 182 558 | 102 176 | 127 870 | 170 497 | – 42 627 | – 7 221 | – 35 406 | – 11 374 | |
11.05 Verkenning en planstudie | 4 718 | 11 903 | 9 050 | 11 988 | 27 615 | 13 919 | 13 696 | 10 043 | 3 653 |
| – 1 499 |
11.05.01 Verkenn.progr.hoofdwatersystemen | 2 206 | 6 142 | 6 711 | 7 007 | 18 913 | 3 656 | 15 257 | 3 357 | 11 900 | – 1 498 | |
11.05.02 Planstudieprogr.waterkeren | 52 | 4 500 | 727 | 585 | 2 159 | 8 354 | – 6 195 | 2 124 | – 8 319 | – 1 | |
11.05.03 Planstudieprogr.waterbeheer | 2 460 | 1 261 | 1 612 | 4 396 | 6 543 | 1 909 | 4 634 | 4 562 | 72 | 0 | |
11.06 Staf Deltacommissaris | 2 297 | 4 420 | 4 098 | 322 | 0 | 322 | – 806 | ||||
11.06.01 Staf Deltacommissaris | 2 297 | 4 420 | 4 098 | 322 | 0 | 322 | – 806 | ||||
11.07 Netwerkgebonden kosten HWS | 238 430 | 0 | 238 430 | 243 584 | – 5 154 | – 199 | |||||
11.07.01 Apparaatskosten RWS | 189 151 | 0 | 189 151 | 193 524 | – 4 373 | – 199 | |||||
11.07.02 Overige netwerkgebonden kosten | 49 279 | 0 | 49 279 | 50 060 | – 781 | 0 | |||||
Van totale uitgaven: | |||||||||||
– Apparaatsuitgaven | 1 310 | 2 283 | 2 283 | ||||||||
– Bijdrage aan baten-lastendienst | 354 755 | 391 432 | 441 129 | 376 323 | 401 838 | 331 478 | 70 360 | ||||
– Restant | 196 173 | 291 468 | 545 561 | 427 491 | 430 612 | 685 667 | – 255 055 | ||||
11.09 Ontvangsten | 5 287 | 3 391 | 28 184 | 60 067 | 39 762 | 114 300 | – 74 538 |
| – 74 538 | – 75 755 |
De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekostiging RWS. Voor een nadere toelichting op deze mutaties verwijs ik u naar de leeswijzer bij dit jaarverslag en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011.
(resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3, 2010–2011, 30 119, nr. 4 nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antoorden dd 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6.
Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de kolom Slotwetmutaties 2011, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.
De lagere verplichtingen hangen voor een belangrijk deel samen met de lagere verplichtingenrealisatie. Dit speelde met name bij het Hoogwaterbeschermingsprogramma als gevolg van een bijstelling van de uitvoeringsplanning door de waterschappen.
De hogere realisatie wordt verklaard door het meerjarig aansluiten van het budget voor Beheer en Onderhoud met de meerjarige onderhoudsplanning, zoals in de begroting 2012 is toegelicht.
De lagere uitgaven hebben betrekking op de projecten Renovatie Stuwen in de Lek en Masterplan Haringvliet. Door de afgebroken aanbesteding in 2008 van de stuwen in de Lek is vertraging ontstaan. Voorafgaand aan de renovatie wordt een aantal noodzakelijke maatregelen opgepakt om uitval te voorkomen en de veiligheid te waarborgen. Bij Haringvliet is de overgang naar de volgende fase vertraagd, waardoor de uitgaven in de tijd verschuiven.
De lagere realisatie hangt met name samen met het Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma, waarbij de financiële voortgang samenhangt met de projectvoortgang en facturering van de waterschappen. Het kasritme van dit programma is daardoor lastiger te beheersen en wijkt af van hetgeen in de begroting 2011 was opgenomen. De projectvoortgang is gemeld in de basisrapportage HWBP-2 die in het kader van de Groot Projectstatus is opgesteld.
De lagere realisatie hangt in belangrijke mate samen met het Verbeterprogramma Waterkwaliteit Rijkswateren, waarbij onder meer de aanbesteding vertraagd is door de verwerking van de KRW-taakstelling uit het regeerakkoord. Voor een nadere toelichting op de projecten wordt verwezen naar de toelichting bij 11.03.02.
De hogere realisatie wordt met name veroorzaakt door de uitvoering van de deelprogramma's van het Deltaprogramma. Deze middelen zijn overgeheveld vanuit de reservering van het Deltaprogramma onder het planstudieprogramma Waterkeren (artikelonderdeel 11.05.02). Het restant wordt vooral verklaard door de nieuwe bekostigingssystematiek van Rijkswaterstaat.
Overeenkomstig het gestelde in de leeswijzer en conform mijn eerdere toezegging aan de Kamer met betrekking tot meer transparantie te betrachten, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in het verslagjaar aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. Deze zijn voorzien van een toelichting.
Artikel 11 Hoofdwatersystemen | Categorie | artikel 11.01 | artikel 11.02 | artikel 11.03 | artikel 11.05 | artikel 11.06 | artikel 11.07 | Uitgaven | artikel 11.09 | Saldo | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Ontwerpbegroting 2011 | 83 838 | 249 082 | 658 314 | 13 357 | 4 098 | 1 008 689 | – 114 300 | 894 389 | |||
Desalderingen FES (NvW) | 7 894 | 562 | 8 456 | 8 456 | |||||||
Begroting 2011 | 83 838 | 249 082 | 666 208 | 13 919 | 4 098 | 0 | 1 017 145 | – 114 300 | 902 845 | ||
Aanpassing bekostigingssystematiek Rijkswaterstaat | Neutraal | – 69 622 | – 117 814 | – 12 335 | 10 043 | 243 584 | 53 856 | 53 856 | |||
Overboekingen binnen artikel 11 | nvt | 903 | 236 | – 236 | 903 | – 903 | 0 | ||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | 28 083 | – 2 245 | 25 838 | 25 838 | ||||||
Taakstellingen | Intensivering/Extensivering | – 770 | – 1 405 | – 2 175 | – 2 175 | ||||||
Kasschuif WAK via algemene middelen | Intertemporeel | – 254 255 | – 254 255 | – 254 255 | |||||||
Saldo 2010 | Intertemporeel | 11 542 | 208 738 | 4 346 | 1 801 | 226 427 | – 6 486 | 219 941 | |||
Mutaties voorjaarsnota 2011 | – 69 622 | – 106 272 | – 29 636 | 12 380 | 1 565 | 242 179 | 50 594 | – 7 389 | 43 205 | ||
Stand eerste suppletoire wet 2011 | 14 216 | 142 810 | 636 572 | 26 299 | 5 663 | 242 179 | 1 067 739 | – 121 689 | 946 050 | ||
Aanpassing kostenmodel Rijkswaterstaat | Neutraal | – 6 484 | – 6 484 | – 6 484 | |||||||
Overboekingen binnen artikel 11 Hoofdwatersystemen | Neutraal | – 30 216 | 36 318 | 6 102 | – 6 102 | 0 | |||||
Overboeking van/naar art 16 Megaprojecten niet VenV | Intensivering/Extensivering | 300 | 2 536 | 2 836 | 2 836 | ||||||
Kasschuiven | Intertemporeel | 30 055 | – 27 045 | – 450 | 2 560 | 2 560 | |||||
Loon- en prijsbijstelling | Intensivering/Extensivering | 187 | 2 180 | 5 143 | 5 253 | 13 | 3 269 | 16 045 | 16 045 | ||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | 400 | – 3 600 | – 111 | – 3 311 | – 3 311 | |||||
Taakstellingen | Intensivering/Extensivering | – 224 | – 224 | – 224 | |||||||
Mutaties miljoenennota 2012 | 587 | 2 180 | 1 682 | 17 062 | – 437 | – 3 550 | 17 524 | – 6 102 | 11 422 | ||
Stand ontwerpbegroting 2012 | 14 803 | 144 990 | 638 254 | 43 361 | 5 226 | 238 629 | 1 085 263 | – 127 791 | 957 472 | ||
Overboekingen binnen artikel 11 Hoofdwatersystemen | Neutraal | 1 387 | – 1 387 | 0 | 0 | ||||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering | 583 | 583 | 583 | |||||||
Saldo 2011 | Intertemporeel | – 5 497 | – 218 239 | – 13 443 | – 237 179 | 12 274 | – 224 905 | ||||
Mutaties najaarsnota 2011 | 0 | – 5 497 | – 216 852 | – 14 247 | 0 | 0 | – 236 596 | 12 274 | – 224 322 | ||
Stand tweede suppletoire wet 2011 | 14 803 | 139 493 | 421 402 | 29 114 | 5 226 | 238 629 | 848 667 | – 115 517 | 733 150 | ||
Overboekingen binnen artikel 11 Hoofdwatersystemen | Neutraal | 0 | 10 | – 10 | 0 | 0 | |||||
Overboeking van/naar andere departementen | Intensivering/Extensivering | 88 | – 171 | – 83 | – 83 | ||||||
Saldo 2011 | Intertemporeel | 3 917 | – 15 347 | – 1 597 | – 796 | – 28 | – 13 851 | 75 755 | 61 897 | ||
Mutaties slotwet 2011 | 0 | 3 917 | – 15 347 | – 1 499 | – 806 | – 199 | – 13 934 | 75 755 | 61 814 | ||
Realisatie 2011 | 14 803 | 143 410 | 406 055 | 27 615 | 4 420 | 238 430 | 834 733 | – 39 762 | 794 964 |
In het Regeerakkoord is aangegeven dat de belegde ruimte in het Fonds Economische Structuurversterking (FES) van middelen op het gebied van Verkeer en Vervoer, Ruimtelijk Ordening, Milieu en Duurzaamheid en Kennis/Innovatie wordt overgeheveld naar het Infrastructuurfonds respectievelijk de departementale begrotingen. De FES-begroting voor de jaren 2011 en volgende is leeg geboekt. Dit betekent dat FES-financiering via de ontvangstenartikel IF/19.10 komt te vervallen en wordt omgezet in financiering uit de algemene middelen (IF19.09).
Als gevolg van een herstructurering van de bekostiging van RWS, is op de artikelen 11, 12, 15, 16 en 18 een nieuwe operationele doelstelling ingevoegd met de hoofdproducten "Apparaatskosten RWS" en "Overige netwerkgebonden kosten" respectievelijk "Overige netwerkoverstijgende kosten" op artikel 18. Tussen deze artikelen en artikel 11 worden budgettair neutrale structurele mutaties aangebracht als conversie naar het nieuwe bekostigingsmodel. In mijn brieven aan de Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten Generaal (Kamerstukken II, 30 119 nrs. 4 en 5 van resp. 10 januari 2011 en 3 maart 2011) heb ik de Kamer hierover eerder geïnformeerd.
Voor € 0,903 mln betreft het desaldering (hogere uitgaven/hogere ontvangsten) voor bijdragen van derden aan de Zandmotor en het Verbeterprogramma Kwaliteit rijkswateren. Verder vindt een overboeking plaats van 11.06 naar 11.05 in het kader van een SLA afspraak.
In het kader van het project Zandmotor zou vanaf eind 2010 een grote hoeveelheid zand worden aangebracht voor de Delflandse kust tussen de kustplaatsen Ter Heijde en Kijkduin. De aanbesteding heeft echter pas eind 2010 plaatsgevonden, waardoor de voor dit project in 2010 beschikbare gelden, via begrotingsartikel 19, naar het ministerie van Financiën zijn teruggeboekt. Deze gelden zijn op artikel 11.03 weer opgevraagd (€ 28 mln). Vanuit 11.05 is € 2,2 mln overgeboekt naar EL&I voor voorfinanciering Deltaprogramma's ZW-Delta en Waddengebied.
Op het budget ten behoeve van het Hoogwaterbeschermingsprogramma is een kasschuif aangebracht waardoor het mogelijk wordt het Bestuursakkoord Water te sluiten.
Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2010 aan de begroting 2011. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2010 naar 2011.
Het betreft voor € 6,1 mln hogere ontvangsten voor met name bijdragen van derden met betrekking tot project Zandmotor, Rivierverruiming , Dijkversterking en Herstel steenbekleding en het Tweede Hoogwaterbeschermingsprogramma. Voor ca € 30 mln gaat het om een technische overboeking tussen de MIRT-fases planstudie en realisatie.
De overboekingen tussen artikel 11 en 16, binnen het waterdomein, betreft de overboeking van gelden verbeterprogramma waterkwaliteit m.b.t. de maatregelen Lent/Nederrijn naar Ruimte voor de Rivier en € 0,3 mln. van Maaswerken naar het KRW project NVO-Limburg. Daarnaast wordt een deel van de taakstellingen omgevingsrecht en bovenrechtelijke inpassing, welke bij Voorjaarsnota geparkeerd waren op artikel 11.05 ten laste gebracht van artikel 16.02 Ruimte voor de Rivier.
Om de financiering van het Bestuursakkoord Watermogelijk te maken zijn een aantal kasschuiven binnen artikel 11 doorgevoerd. Deze kasschuiven manifesteren zich op met name het planstudieprogramma waterkeren. Ook zijn de beschikbare budgetten voor het Tweede HWBP in lijn gebracht met de actuele uitvoeringsplanning van dit programma.
Dit betreft een overboeking vanuit HXII voor BES (11.01) en een overboeking naar EL&I voor verdrogingsgelden (11.03) en voor 1 fte voor Deltares (11.07).
Dit betreft een boeking naar aanleiding van de verwerking van de taakstelling op het apparaat RWS.
Dit betreft een overheveling uit planstudiegelden ten behoeve van beperkte tegenvallers binnen realisatieprogramma.
Dit betreft overboekingen van EL&I voor de Opdracht Deltares voor onderzoek Natuurherstel WST zonder ontpoldering en voor de verrekening van de uitgaven door het USVNSC in 2010.
Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2011 aan de begroting 2012. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2011 naar 2012.
Dit betreft een overboeking tussen 11.05 en 11.06 met betrekking tot een bijdrage aan de staf Deltacommissie.