Base description which applies to whole site

Artikel 18. Overige uitgaven

Omschrijving van de samenhang van het beleid

Dit artikel bevat een aantal uiteenlopende onderwerpen.

Met de aan Railinfrabeheer BV (18.05) verstrekte lening werden middelen beschikbaar gesteld om de doelstellingen die betrekking hebben op het onderhoud (functiehandhaving en -wijziging) van het spoor, zoals beschreven in artikel 34 «Sterke netwerken en voorspelbare reistijden» van de beleidsbegroting HXII, uit te voeren.

De doelstellingen van het Intermodaal Vervoer zijn opgenomen in artikel 35 Mainports en Logistiek van de beleidsbegroting HXII.

Overzicht van budgettaire gevolgen van uitvoering (x € 1 000)

18. Overige uitgaven

       

Realisatie

Begroting

Verschil

Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN *

Verschil a.g.v.uitvoering

 

Slotwetmutaties

 

2007

2008

2009

2010

2011

2011

2011

2011

2011

 

2011**

Verplichtingen

43 713

43 159

43 564

37 159

299 446

20 920

278 526

275 394

3 132

1

– 24 183

Uitgaven

42 934

44 193

45 417

633 231

406 395

27 103

379 292

275 394

103 898

 

109 163

18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen

0

0

0

0

0

0

0

0

0

 

0

18.03 Intermodaal vervoer

0

680

1 313

1 233

122

6 377

– 6 255

0

– 6 255

2

0

18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR)

1 853

2 145

2 170

1 468

826

0

826

0

826

3

– 5 280

18.05 Railinfrabeheer

35 089

34 987

35 142

624 029

120 527

5 525

115 002

0

115 002

4

115 002

18.06 Externe veiligheid

 

0

0

0

6

9 397

– 9 391

0

– 9 391

5

6

18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expert.

5 992

6 381

6 792

6 501

0

5 804

– 5 804

– 5 762

– 42

 

– 565

18.07.01 Natl.basisinfo.voorziening en ov.uitgaven

5 992

6 381

6 792

6 501

0

5 804

– 5 804

– 5 762

– 42

 

– 427

18.07.02 Subsidies algemeen

 

0

0

0

0

0

0

0

0

 

– 138

18.08 Netwerkoverstijgende kosten

       

284 914

0

284 914

281 156

3 758

 

0

18.08.01 Apparaatskosten RWS

       

222 124

0

222 124

219 284

2 840

 

0

18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten

       

62 790

0

62 790

61 872

918

 

0

Van totale uitgaven:

             

   

– Apparaatsuitgaven

92

1 332

1 237

1 062

139

632

– 493

 

   

– Baten-lastendiensten

5 992

6 380

6 792

6 501

284 914

6 503

278 411

 

   

– Restant

36 850

36 481

37 388

625 668

121 342

19 968

101 374

 

 

 

18.09 Ontvangsten

35 323

34 987

35 142

624 030

120 527

5 525

115 002

 

115 002

4

115 111

18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen

469 655

783 542

248 723

372 259

354 762

0

354 762

 

354 762

6

6

*

De mutaties in de kolom «Verschil aanpassing bekostiging RWS bij VJN» hebben betrekking op de bij VJN 2011 doorgevoerde herijking bekostiging RWS. Voor een nadere toelichting op deze mutaties verwijs ik u naar de leeswijzer bij dit jaarverslag en naar mijn brieven van resp. 8 juni 2010, 10 januari 2011 en 3 maart 2011.

(resp. Kamerstukken II, 2009–2010, 30 873, nr. 3, 2010–2011, 30 119, nr. 4 nr. 5 alsmede de Lijst van vragen en antoorden dd 27 april 2011, Kamerstukken II, 2010–2011, 30 119, nr. 6.

**

Conform het gestelde in de leeswijzer bij dit jaarverslag, wordt voor toelichtingen op de verschillen in de kolom Slotwetmutaties 2011, verwezen naar de slotwet IF welke gelijktijdig met het jaarverslag aan de Kamer is aangeboden.

1

De lagere verplichtingen- en uitgavenrealisatie wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat er geen verplichtingen zijn vastgelegd voor RSC Maasvlakte als gevolg van discussie tussen private exploitanten en het Havenbedrijf Rotterdam.

2

De subsidieregeling Spoorgoederenknooppunten, die door Agentschap NL in uitvoering zou worden genomen, is nog in voorbereiding.

3

In de begroting 2011 waren voor uitgaven ten gevolge van Gebiedsgewijze aanpak (Urgentieprogramma Randstad) en RRAAM (Randstadbesluir Regio Amsterdam-Almere-Markermeer) geen budgetten geraamd. De uitgaven voor UPR en RRAAM zijn gefinancierd uit het voordelig saldo uit 2010.

4

De hogere uitgaven en ontvangsten worden veroorzaakt door de vervroegde aflossing van een lening. De lening liep oorspronkelijk af in 2012, maar is in 2011 afgelost. Deze aflossing is gefinancierd met het extra dividend dat door de NS is uitgekeerd in verband met de verkoop van Strukton.

5

De saneringen zijn vertraagd naar latere jaren.

6

Het voordelig saldo over het jaar 2010 bedroeg ruim € 354,7 mln. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en inkomsten en wordt in 2011 geheel toegevoegd aan de ontvangstenkant van artikel 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen).

Overeenkomstig het gestelde in de leeswijzer en conform mijn eerdere toezegging aan de Kamer met betrekking tot meer transparantie te betrachten, is hieronder een gespecificeerd overzicht opgenomen van alle in het verslagjaar aangebrachte mutaties op dit begrotingsartikel. Deze zijn  voorzien van een toelichting.

Artikel 18 Overige

 

artikel 18.01

artikel 18.03

artikel 18.04

artikel 18.05

artikel 18.06

artikel 18.07

artikel 18.08

Uitgaven

artikel 18.09

artikel 18.10

Saldo

 

Ontwerpbegroting 2011

 

0

6 377

0

5 525

9 397

5 804

0

27 103

– 5 525

0

21 578

 
                           

Begroting 2011

 

0

6 377

0

5 525

9 397

5 804

0

27 103

– 5 525

0

21 578

 

Aanpassing kostenmodel Rijkswaterstaat

Neutraal

         

– 5 762

281 156

275 394

   

275 394

3

Saldo 2010

Intertemporeel

 

6 413

2 250

 

3 985

523

 

13 171

234

– 354 756

– 341 351

10

Mutaties voorjaarsnota 2011

 

0

6 413

2 250

0

3 985

– 5 239

281 156

288 565

234

– 354 756

– 65 957

 
                           

Stand eerste suppletoire wet 2011

0

12 790

2 250

5 525

13 382

565

281 156

315 668

– 5 291

– 354 756

– 44 379

 

Overboekingen binnen artikel 18 Overige

Neutraal

   

125

       

125

– 125

 

0

1

Overboeking van/naar art 13 Spoorwegen

Intensivering/Extensivering

   

3 500

       

3 500

   

3 500

2

Kasschuiven

Intertemporeel

 

– 4 230

   

– 13 382

   

– 17 612

   

– 17 612

3

Loon- en prijsbijstelling

Intensivering/Extensivering

 

87

   

127

 

3 895

4 109

   

4 109

12

Taakstellingen

Intensivering/Extensivering

           

– 262

– 262

   

– 262

16

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

           

125

125

   

125

4

Mutaties miljoenennota 2012

 

0

– 4 143

3 625

0

– 13 255

0

3 758

– 10 015

– 125

0

– 10 140

 
                           

Stand ontwerpbegroting 2012

0

8 647

5 875

5 525

127

565

284 914

305 653

– 5 416

– 354 756

– 54 519

 

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

   

231

       

231

   

231

5

Saldo 2011

Intertemporeel

 

– 8 525

   

– 127

   

– 8 652

   

– 8 652

6

Mutaties najaarsnota 2011

 

0

– 8 525

231

0

– 127

0

0

– 8 421

0

0

– 8 421

 
                           

Stand tweede suppletoire wet 2011

 

0

122

6 106

5 525

0

565

284 914

297 232

– 5 416

– 354 756

– 62 940

 

Overboekingen binnen artikel 18 Overige

Neutraal

     

115 002

     

115 002

– 115 002

 

0

7

Overboeking van/naar andere departementen

Intensivering/Extensivering

           

48

48

   

48

8

Saldo 2011

Intertemporeel

 

0

– 5 280

0

6

– 565

– 48

– 5 887

– 109

– 6

– 6 002

6

Mutaties slotwet 2011

 

0

0

– 5 280

115 002

6

– 565

0

109 163

– 115 111

– 6

– 5 954

 
1

Deze mutaties hebben betrekking op bijdragen van derden in RU (Randstadmonitor).

2

Dit betreft een overboeking van OV-Saal (Openbaar Vervoer Schiphol – Amsterdam – Almere – Lelystad) ten behoeve van RRAAM (Rijk – Regioprogramma Amsterdam – Almere – Markermeer).

3

Met deze kasschuif is zoveel mogelijk aangesloten bij de actuele inzichten in de programmering.

4

Dit betreft een overboeking uit HXII voor de kosten van een communicatieadviseur.

5

Dit betreffen overboekingen tussen de begrotingen van het ministeries van IenM en Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties voor bijdragen aan het RRAAM woningbehoefte onderzoek en de Archtectuur Biennale 2012 te Almere.

6

Dit betreft de toevoeging van het voordelig saldo 2011 aan de begroting 2012. Dit is een inter-temporele verschuiving van 2011 naar 2012.

7

Dit betreft de vervroegde aflossing van een lening en rentebetaling. De lening liep oorspronkelijk af in 2012, maar is reeds in 2011 afgelost.

Deze aflossing is gefinancierd uit het extra dividend dat door NS aan het ministerie van Financiën is uitgekeerd in verband met de verkoop van Strukton.

8

Dit betreft de bijdrage aan de Opdracht onderzoek naar stedelijk water, dat wordt uitgevoerd door Deltares.

Licence