Realisatie 2007 | Realisatie 2008 | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Vastgestelde begroting 2011 incl. ISB | Verschil 2011 | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen: | 1 156 510 | 1 009 797 | 835 015 | 762 397 | 594 705 | 662 025 | – 67 320 | |
Uitgaven: | ||||||||
Programma-uitgaven totaal | 915 165 | 1 032 340 | 901 474 | 854 810 | 784 273 | 764 166 | 20 107 | |
2.1 | Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 14 174 | 12 177 | 16 355 | 12 187 | 12 630 | 17 543 | – 4 913 |
2.2 | Bestrijding internationaal terrorisme | 0 | 0 | 0 | 500 | 500 | 500 | 0 |
2.3 | Non-proliferatie en ontwapening | 8 480 | 9 164 | 9 350 | 9 575 | 13 855 | 9 553 | 4 302 |
2.4 | Conventionele wapenbeheersing | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.5 | Regionale stabiliteit en crisisbeheersing | 396 083 | 435 035 | 363 042 | 379 585 | 354 262 | 350 668 | 3 594 |
2.6 | Humanitaire hulpverlening | 328 135 | 383 080 | 293 936 | 266 312 | 265 255 | 252 267 | 12 988 |
2.7 | Goed bestuur | 161 359 | 181 032 | 201 182 | 170 560 | 137 771 | 133 635 | 4 136 |
2.8 | Het bevorderen van energievoorzieningszekerheid | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2.9 | Grotere veiligheid door strijd tegen milieudegradatie | 6 934 | 11 852 | 17 609 | 16 091 | |||
Ontvangsten | 1 952 | 1 262 | 1 211 | 1 084 | 1 347 | 1 149 | 198 | |
2.10 | Nationale en bondgenootschappelijke veiligheid | 298 | 165 | 149 | 162 | 0 | 149 | – 149 |
2.70 | Humanitaire hulpverlening | 1 654 | 1 097 | 1 062 | 922 | 1 347 | 1 000 | 347 |
Verplichtingen
De verlaging van de verplichtingen op dit artikel is een saldo. Er is een verhoging van EUR 18 miljoen vanwege de hogere verplichte uitgaven aan VN-crisisbeheersingsoperaties. Anderzijds is er een verlaging met EUR 37 miljoen omdat er minder is verplicht op het gebied van wederopbouw, zie toelichting uitgaven artikel 2.5. Voor noodhulp zijn voor EUR 23 miljoen minder verplichtingen aangegaan vanwege doorlopende verplichtingen uit eerdere jaren.Daarnaast vielen de verplichtingen op de landenprogramma’s goed bestuur lager uit dan geraamd.
Uitgaven
Artikel 2.1
De verlaging van dit artikel wordt hoofdzakelijk verklaard doordat de nieuwbouw van het NAVO-hoofdkwartier in Brussel enerzijds is vertraagd, en anderzijds goedkoper is geworden.
Artikel 2.3
De uitgaven zijn gestegen, met name omdat de contributie 2012 aan het Comprehensive Nuclear Test Ban Treaty Organization en de Organization for the Prohibition of Chemical Weapons al in 2011 is betaald in plaats van in 2012.
Artikel 2.5
De verhoging op dit artikel is een saldo. Enerzijds is er een verhoging vanwege de bijdrage aan de Kunduz trainingsmissie, hogere verplichte uitgaven aan VN-crisisbeheersingsoperaties en hogere uitgaven op vredesopbouw dan geraamd. Anderzijds is er een verlaging op wederopbouw centraal. Die wordt onder meer veroorzaakt doordat geplande activiteiten niet zijn doorgegaan, zoals de bijdrage aan het Bureau for Crisis Prevention and Recovery (UNDP) voor de MENA-regio. Daarnaast is de opstart van de Midden-Amerika faciliteit doorgeschoven naar 2012. Ook ging het programma van de VNG in Noord-Afrika voor een lager bedrag van start dan eerder gepland. Tot slot vielen de aflopende MFS-I betalingen lager uit en worden nieuwe uitgaven voor MFS niet meer op dit artikel geboekt.
Ontvangsten
Geen toelichting
Beleidsartikel 2
Onderzoek naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van beleid: overzicht met betrekking tot onderzoek geprogrammeerd voor afronding in 2011
Operationele doelstelling | Titel van de evaluatie | Jaar van afronding | |
---|---|---|---|
Beleidsdoorlichtingen | |||
2.1 | 1. | De Nederlandse inzet t.b.v. een effectiever en meer politiek functioneren van de NAVO | 2012 |
2.7 | 2. | Beleid Latijns Amerika, zie ook OD 4.2 | 2013 |
2.8 | 3. | Energievoorzieningszekerheid | 2012 |
Effectenonderzoek ex post | |||
2.5 | 4. | Evaluatie van het Nederlandse beleid ten aanzien van de Westelijke Balkan 2004 t/m 2008 | 2011 |
2.5 | 5. | Conflictpreventie en vredesopbouw in DRC (multi-donor) | 2011 |
2.5 | 6. | Eindevaluatie ISAF/Uruzgan (met Defensie) | 2011 |
7. | Het Nederlandse Latijns Amerika beleid – landenstudies Nicaragua | 2011 | |
2.5 | 8. | Netherlands Institute for Multiparty Democracy | 2010/2011 |
2.6 | 9. | Haïti noodhulp | 2011 |
2.7 | 10. | Goed bestuur als onderdeel van Balkanstudie | 2011 |
Overig evaluatieonderzoek | |||
2.6 | 11. | Evaluatie Central Emergency Response Fund (CERF) | 2011 |
2.6 | 12. | Common Humanitarian Funds | 2011 |
Algemene toelichting:
Nadere informatie, inclusief de tekst van de evaluatieonderzoeken zelf, is te vinden op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken: http://www.minbuza.nl (klik op de banner evaluatie).
Specifieke toelichting:
ad 1. De opstart heeft meer tijd gekost dan voorzien en afronding is nu voorzien voor 2012.
ad 2. Afronding van deze beleidsdoorlichting is voorzien voor 2013 op basis van verschillende landenstudies.
ad 3. Later dan voorzien omwille van kwalitatief hoogwaardig rapport.