Algemene doelstelling
EL&I streeft naar behoud en verbetering van de biodiversiteit in Nederland, zodat de natuur kan bijdragen aan een leefbare samenleving. De natuur brengt in deze samenleving mensen en functies bij elkaar als het gaat om economisch vestigingsklimaat, luchtkwaliteit, gezondheid en recreatie. Door de realisatie van een herijkte Ecologische Hoofdstructuur worden de voorwaarden gecreëerd om de biodiversiteit te versterken.
Herijking natuurbeleid
In 2011 is uitvoering aan het Regeerakkoord gegeven door een onderhandelingsakkoord decentralisatie natuur met het IPO te sluiten (Bijlage bij TK, 30 825, nr. 107). In het akkoord zijn afspraken verankerd over de wijze waarop de herijkte Ecologische Hoofdstructuur (EHS) door de provincies zal worden gerealiseerd en het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) wordt afgerond. Middelen zijn inclusief taakstellende bezuinigingen overgeheveld en een aantal Rijksdoelen, waaronder de Robuuste Verbindingen en Recreatie om de Stad zijn geschrapt.
In 2011 is het wetsvoorstel Wet natuurbescherming opgesteld. De wet natuurbescherming zal drie bestaande wetten vervangen: de Flora- en faunawet, de Natuurbeschermingswet 1998 en de Boswet. Met het wetsvoorstel wordt uitvoering gegeven aan het Regeerakkoord door:
-
– herkenbare omzetting van Europese verplichtingen,
-
– decentralisatie naar provincies,
-
– optimale aansluiting op omgevingsrecht en
-
– vermindering van de administratieve lasten.
Via (internet)consultatie hebben burgers, bedrijven en maatschappelijke organisaties eind vorig jaar kunnen meedenken over de nieuwe wet. Het wetsvoorstel is in februari 2012 voor advies aan de Raad van State voorgelegd.
Natura2000
2011 stond in het teken van het haalbaar en betaalbaar maken van de Natura2000-aanpak en het ruimte bieden aan economische ontwikkeling. In september 2011 heeft de Staatssecretaris van EL&I de nieuwe aanpak van Natura2000 in een 10-puntenplan aan de Tweede Kamer verwoord (TK, 32 670, nr. 24). Daarnaast is om vergunningverlening in en om Natura2000-gebieden weer op gang te krijgen de Programmatische Aanpak Stikstof (PAS) ontwikkeld. Drie pijlers hieronder zijn ontwikkelruimte, herstelstrategieën en de rekentool Aerius die een en ander inzichtelijk moet maken. Met de provincies is zwaar ingezet op de verdere ontwikkeling van de PAS en is de beoogde aanpak vervolgens toegepast op de stikstofgevoelige Natura2000-gebieden. Hieruit blijkt dat de PAS voor het overgrote deel van de gebieden voldoende ruimte creëert om weer vergunningen af te kunnen gaan geven. Voorwaarde daarbij is wel dat de noodzakelijke maatregelpakketten betaalbaar zijn. Het proces waarin dit bestuurlijk besproken en verankerd moet worden is eind 2011 gestart. Er is aan de aanwijzingsbesluiten en beheerplannen op de achtergrond veel werk verzet, maar vanwege de financiële onzekerheden rondom het decentralisatieakkoord en de voor PAS aanvullend noodzakelijke maatregelen is op verzoek van de Tweede Kamer de formele vaststelling van aanwijzingsbesluiten aangehouden.
In juni is het alternatief plan voor natuurcompensatie in de Westerschelde aan de Kamer aangeboden (TK, 30 862, nr. 48).
Taskforce Biodiversiteit en Natuurlijke Hulpbronnen
Op 13 december 2011 is het advies «Groene Groei. Investeren in biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen» (Bijlage bij TK, 33 043, nr. 10) aangeboden aan het Kabinet en VNO-NCW. De Taskforce, onder leiding van Hans Alders, adviseert het bedrijfsleven, kennisinstellingen, maatschappelijke organisaties en overheid om onvoorwaardelijk te kiezen voor het tot staan brengen van het biodiversiteitverlies in 2020. Niet door alles overal te behouden, maar door ervoor te zorgen dat per saldo geen verlies optreedt (No Net Loss) 80. Vergroening van de economie, optimalisering van landgebruik en gebiedsbescherming, en bewustwording worden genoemd als belangrijkste opgaven. VNO-NCW en het Kabinet (in een eerste reactie; TK, 33 043, nr. 10) hebben de hoofdlijnen van het advies onderschreven. Begin 2012 volgt de officiële kabinetsreactie. Het advies sluit aan op de EU biodiversiteitsstrategie, die in mei is aangenomen, en waaraan EL&I heeft bijgedragen.
Green Deals biodiversiteit
Dat beleidsinhoudelijk winst is te halen uit de combinatie van voormalig EZ en voormalig LNV, economie en natuur, bleek uit de 2e tranche Green Deals die minister Verhagen op 13 december 2011 ondertekende op het gebied van biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen (zie TK, 33 043, nr. 10). Met private partijen zijn dertien Green Deals gesloten die specifiek gericht zijn op het combineren van concurrentiekrachtversterking en duurzaam omgaan met biodiversiteit en natuurlijke hulpbronnen. De afgesloten deals beogen onder meer de ontwikkeling van een «biodiversiteits+»-label, waarmee ondernemers biodiversiteitsvriendelijkere producten concurrerend in de markt kunnen zetten en het slimmer omgaan met «tijdelijke natuur» op braakliggende gronden zodat economische ontwikkeling niet onnodig wordt gehinderd.
Realisatie meetbare gegevens bij de algemene doelstelling
prestatie-indicator(en) en/of kengetallen | Basiswaarde | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Streefwaarde/ Ambitie 2011 |
---|---|---|---|---|---|
1. Stand van duurzame condities van alle in 1982 voorkomende soorten en populaties (o.b.v) -Bern-): soorten Bron: CBS | 106 | 107 | 107 | 107 | 100 |
2.Stand van duurzame condities van alle in 1982 voorkomende soorten en populaties (o.b.v) -Bern-): populaties Bron: Gegevensautoriteit Natuur | Gunstig 19%, zeer ongunstig 47% | is vervallen | is vervallen | Gunstig 29%, zeer ongunstig 37% | |
3. Realisaties kwantiteit nieuwe natuur Bron: Groot project EHS | 158 275 ha | 275 000 ha | |||
4. Realisatie aantal ha agrarisch natuurbeheer binnen nieuwe EHS Bron: Groot project EHS | 29 978 ha | 97 106 ha |
Voor informatie over de voortgang van de Ecologische Hoofdstructuur in 2011 wordt verwezen naar de nog te verschijnen voortgangsrapportages van het groot project EHS (rapportagejaar 2011) en de Natuurmeting op kaart (peildatum 1-1-2012). Daarnaast geldt dat de in de indicator genoemde uitbreidingstaakstelling van 275 000 ha. gelet op de in het regeerakkoord aangekondigde en in 2011 verder uitgewerkte herijking van de Ecologische Hoofdstructuur niet langer actueel is.
Toelichting
-
1. Het prestatie- of outcome-cijfer in het begrotingsjaar 2011 is formeel onveranderd gebleven ten opzichte van dat in de begrotingsjaren 2009 en 2010. Dat komt omdat de actualisatiecyclus van rode lijsten waarop de indicator is gebaseerd langer is dan de – jaarlijkse – begrotingscyclus. Medio 2012 zal overleg plaatsvinden over onder meer de technische mogelijkheden om de begrotingsindicator desgewenst ook jaarlijks te actualiseren.
-
2. Met betrekking tot de indicatoren «soorten» en «populaties» uit de begroting 2011, is die indicator gehandhaafd (soorten-indicator) die het meest aansluit bij de definitie van biologische diversiteit (de verscheidenheid aan planten, dieren en ecosytemen) en die het best aansluit bij EU en mondiale ambities om een halt toe te roepen aan de achteruitgang van de biologische diversiteit.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde begroting 2011 | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | |||
Verplichtingen | 327 833 | 397 951 | 340 855 | 217 520 | 345 570 | – 128 050 |
waarvan garanties | 33 663 | 83 505 | 54 076 | 0 | 44 326 | – 44 326 |
Uitgaven | 558 554 | 546 221 | 559 719 | 648 416 | 565 272 | 83 144 |
Programma-uitgaven | 462 214 | 435 304 | 442 747 | 532 060 | 487 221 | 44 839 |
33.11 Verwerven Ecologische Hoofdstructuur | 76 459 | 53 595 | 41 682 | 102 982 | 142 123 | – 39 141 |
waarvan ILG | ||||||
– Verwerven EHS | 34 148 | 63 010 | 101 583 | – 38 573 | ||
– Verwerven en inrichten Westerschelde | 17 233 | 22 324 | 12 109 | 5 099 | 5 099 | |
– BTW-compensatie | 1 286 | – 1 286 | ||||
waarvan niet ILG: | ||||||
– Verwerven droge EHS | 2 353 | 4 333 | ||||
– Rente en aflossing | 22 725 | 26 938 | 29 316 | 31 904 | 33 936 | – 2 032 |
– Verwerven NURG | 257 | 2 969 | 219 | 2 750 | ||
33.12 Inrichten Ecologische Hoofdstructuur | 144 148 | 128 003 | 136 619 | 111 929 | 110 709 | 1 220 |
waarvan ILG: | ||||||
– Inrichten EHS | 69 753 | 64 084 | 78 685 | 64 302 | 60 834 | 3 468 |
– Inrichten robuuste verbindingen | 16 406 | 17 304 | 16 200 | 6 712 | 6 712 | |
– Milieukwaliteit EHS en VHR | 43 340 | 34 475 | 29 989 | 30 312 | 32 502 | – 2 190 |
– BTW-compensatie | 3 468 | – 3 468 | ||||
waarvan niet ILG | ||||||
– Inrichten EHS | 7 542 | 5 696 | 5 184 | 3 910 | 500 | 3 410 |
– Mainport Rotterdam | 6 307 | 6 433 | 6 561 | 6 693 | 6 693 | |
– Natte natuur | 800 | 11 | ||||
33.13 Beheren Ecologische Hoofdstructuur | 168 415 | 172 152 | 189 188 | 239 652 | 164 393 | 75 259 |
waarvan ILG: | ||||||
– Programma Beheer | 100 956 | 106 116 | 110 007 | 175 489 | 106 057 | 69 432 |
– Natuur overig | 2 311 | 2 311 | 2 292 | 578 | 578 | |
– BTW-compensatie | 3 850 | – 3 850 | ||||
waarvan niet ILG: | ||||||
– Beheer door SBB | 52 510 | 52 940 | 56 458 | 52 357 | 51 563 | 794 |
– Behoud en herstel historische buitenplaatsen | 2 476 | 2 346 | 2 990 | 534 | 700 | – 166 |
– Overig beheer | 10 162 | 8 439 | 17 441 | 10 694 | 1 645 | 9 049 |
33.14 Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit | 73 192 | 81 554 | 75 258 | 77 497 | 69 996 | 7 501 |
waarvan ILG: | ||||||
– Bijdrage nationale parken | 4 222 | 4 320 | 4 308 | 4 294 | 4 234 | 60 |
– Soorten bescherming | 1 156 | 2 955 | 2 902 | 2 902 | 2 902 | |
– Beheer van natuur buiten EHS | 7 895 | 8 820 | 9 571 | 5 441 | 10 495 | – 5 054 |
– BTW-compensatie | 546 | – 546 | ||||
waarvan niet ILG: | ||||||
– Gegevens autoriteit natuur | 7 214 | 9 305 | 9 028 | 6 354 | 5 888 | 466 |
– Beheer door SBB | 11 944 | 12 956 | 12 149 | 12 338 | 11 760 | 578 |
– Bijdrage nationale parken | 1 657 | 1 755 | 1 948 | 1 872 | 1 826 | 46 |
– Faunafonds | 16 235 | 11 974 | 13 368 | 20 853 | 7 853 | 13 000 |
– Overige nationale bijdragen | 11 188 | 16 594 | 12 779 | 13 497 | 13 443 | 54 |
– Internationale subsidies en contributies | 1 328 | 417 | 356 | 106 | 209 | – 103 |
– Natura 2000 | 7 260 | 7 965 | 6 700 | 7 123 | 7 253 | – 130 |
– Soortenbescherming | 3 093 | 3 093 | 2 149 | 859 | 2 987 | – 2 128 |
– Programma Biodiversiteit | 1 400 | 1 858 | 600 | 1 258 | ||
Apparaatsuitgaven | 96 340 | 110 917 | 116 972 | 116 356 | 78 051 | 38 305 |
33.21 Apparaat | 7 442 | 11 682 | 14 486 | 11 661 | 7 778 | 3 883 |
33.22 Bijdrage Baten- lastendiensten | 88 898 | 99 235 | 102 486 | 104 695 | 70 273 | 34 422 |
– Dienst Landelijk Gebied | 45 503 | 36 814 | 8 689 | |||
– Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit | 7 834 | 6 341 | 1 493 | |||
– Dienst Regelingen | 51 358 | 27 118 | 24 240 | |||
Ontvangsten | 91 834 | 28 252 | 31 374 | 28 605 | 44 394 | – 15 789 |
Verkoop gronden SBB | 15 000 | 15 000 | ||||
EU-bijdragen | 4 | 2 096 | – 2 092 | |||
Opbrengsten jachtakten | 893 | 1 031 | – 138 | |||
Bijdragen van derden | 10 602 | 25 705 | – 15 103 | |||
Overige | 2 106 | 562 | 1 544 |
Toelichting op de verplichtingen
De lagere verplichtingenrealisatie van € 128 mln houdt voornamelijk verband met het volgende.
Westerschelde (–€ 84 mln)
De meerjarige reeks 2e tranche FES gelden voor de Westerschelde staat met ingang van 2011 op de begroting van E&LI. Het budget wordt voor 2014 gedecentraliseerd. Deze afspraak is in het decentralisatie akkoord natuur gemaakt met betrekking tot de FES projecten die onderdeel uitmaken van het ILG. De verplichtingen zijn derhalve in 2011 niet aangegaan en schuiven door naar het moment van decentralisatie.
Staatsbosbeheer (– € 52 mln)
De bijdrage aan Staatsbosbeheer, onderdeel beheer binnen EHS, is onderdeel van het decentralisatieakkoord natuur. Het budget 2012 en 2013 wordt vanaf 2012 gedecentraliseerd. Tot het moment van decentralisatie stelt het rijk na instemming van provincies vanuit de rijksbegroting middelen beschikbaar aan Staatsbosbeheer. De verplichtingen voor 2011 die betrekking hebben op de uitgaven 2012 zijn derhalve niet gerealiseerd maar schuiven door naar 2012. Vervolgens worden de budgetten bij Voorjaarsnota 2012 meerjarig overgeheveld naar de begroting van het Provinciefonds.
Garantieverplichtingen (– € 44 mln)
In verband met de decentralisatie van het verwervingsbudget Natuur hebben de particuliere natuurbeschermingsorganisaties geen beroep gedaan op de garantieleningen in 2011.
Apparaat (+ € 38 mln)
Zie de toelichting bij de apparaatsuitgaven.
SAN regeling ganzen/Faunafonds (+ € 18 mln)
Het beroep op de SAN-regeling ganzen en de bijdrage aan het Faunafonds vallen dit jaar hoger uit dan geraamd als gevolg van een groter aantal uit te betalen tegemoetkomingen in schade die voornamelijk veroorzaakt wordt door ganzen en als gevolg van het gestegen bedrag per schadegeval van 30%.
Toelichting op de programma-uitgaven
Algemeen
BTW-compensatie
In 2007 is € 113 mln vanuit de LNV-begroting overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds. Dit betreft 3,7% van het totale ILG-budget voor de periode 2007 tot en met 2013. Hierop heeft bij Voorjaarsnota 2009 een correctie plaats gevonden voor het deel dat niet door de provincies declarabel is bij het BTW-compensatiefonds. Deze bedragen zijn thans over de ILG-onderdelen verdeeld.
Operationele doelstelling 33.11: Verwerven Ecologische Hoofdstructuur
ILG Verwerven EHS
De lagere uitgaven houden voornamelijk verband met een kasverschuiving vanuit 2011 naar 2010.
Zoals toegelicht in de suppletoire wet bij de Najaarsnota 2010 is een aantal knelpunten op het terrein van natuur en landschap in 2010 opgelost, waaronder hogere uitvoeringskosten Programma Beheer en implementatiekosten van het nieuwe (provinciale) subsidiestelsel Natuur en Landschapsbeheer en de kosten van de programma’s Biodiversiteit en Leren voor Duurzame Ontwikkeling. De dekking heeft plaatsgevonden via een kasverschuiving op de onderhavige OD vanuit 2011 en is geformaliseerd bij de Voorjaarsnota 2011.
Niet ILG Verwerving NURG
De hogere uitgaven houden verband met hogere kosten van voorgenomen verhuizing van TNO naar een nieuwe, veilige, locatie. Deze kosten zijn gedeeld met het Ministerie van Infrastructuur en Milieu die hiertoe bij Najaarsnota € 2,75 mln heeft overgeheveld naar de begroting van EL&I.
Operationele doelstelling 33.12: Inrichten Ecologische Hoofdstructuur
ILG Inrichten EHS
ILG BTW-compensatie
Zie de toelichting bij Algemeen
Niet ILG Inrichten EHS
De hogere uitgaven houden voornamelijk verband met het feit dat in het kader van de NURG (Nadere Uitwerking Rivieren Gebied) gronden ingericht zijn ingericht die zijn gefinancierd uit extra opbrengsten van verkopen van slib en ruilgrond ten behoeve van de NURG. Deze ontvangsten zijn verantwoord op ontvangsten OD33.12.
Operationele doelstelling 33.13: Beheren Ecologische Hoofdstructuur
ILG Programma beheer
De hogere uitgaven houden voor € 83,3 mln verband met het volgende.
Er is een onderhandelaarsakkoord natuur met het Interprovinciaal Overleg (IPO). Gelet op de door de provincies aangegane verplichtingen is een ander tempo van financiering afgesproken dan voorzien op de begroting. Voor 2011 betekent dit een verhoging met € 83,3 mln. Bij Voorjaarsnota 2012 wordt de begroting met € 83,3 mln verlaagd in de periode 2014–2017. In 2012 en 2013 zijn geen aanpassingen noodzakelijk.
Hiertegenover staan lagere uitgaven ad € 13,8 mln. Deze houden verband met een lagere bijdrage aan het ILG voor het subsidiestelsel Programma Beheer van € 15 mln ten gunste van de bijdrage aan de Dienst Regelingen. Zie de toelichting op de apparaatsuitgaven. Voorts is dit onderdeel verhoogd met € 1 mln in het kader van de loonbijstelling 2011.
Niet ILG Overig beheer
De hogere uitgaven houden voornamelijk verband met betalingen in 2011 over de jaren 2009 en 2010 aan de ganzenregeling die valt onder de Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer. Deze betalingen hebben betrekking op de afwikkeling van de herstelactie ganzenaanvragen over eerdere jaren. Deze aanvragen voldeden destijds niet aan de EU-normen. Omdat deze herstelactie langer duurt, zijn de basis en variabele vergoeding van de ganzenaanvragers 2009 en 2010 pas in 2011 uitbetaald.
Operationele doelstelling 33.14: Beheer van de natuur buiten de EHS en beschermen van de internationale biodiversiteit
ILG Beheer van natuur buiten EHS
De bijdrage aan de provincies in het kader van het ILG is verlaagd ten gunste van de bijdrage aan het Faunafonds (zie toelichting bij onderdeel Faunafonds).
Niet ILG Faunafonds
De bijdrage aan het Faunafonds valt dit jaar hoger uit dan geraamd als gevolg van een groter aantal uit te betalen tegemoetkomingen in schade die voornamelijk veroorzaakt wordt door ganzen en als gevolg van het gestegen bedrag per schadegeval met 30%.
Niet ILG Soortenbescherming
Ruim € 2 mln van de voor soortenbescherming beschikbare middelen hebben niet tot uitgaven geleid ten behoeve van de oorspronkelijke doelstellingen omdat de «leefgebiedenbenadering» met het regeerakkoord is komen te vervallen als Rijkstaak. De middelen zijn ingezet voor hogere uitgaven bij het faunafonds ten behoeve van tegemoetkomingen in de schade.
Toelichting op de apparaatsuitgaven
Apparaat
De hogere uitgaven op apparaat houden verband met het feit dat in de oorspronkelijke begroting is uitgegaan van een te lage middenloonsom.
Dienst Landelijk Gebied
De hogere bijdrage aan de Dienst Landelijk Gebied houdt verband met het in overeenstemming brengen van de bijdrage met het opdrachtenpakket afgezet tegen het uurtarief, de uitvoeringskosten voor de implementatie van beheersplannen in het kader van Natura 2000-gebieden en de uitvoeringskosten van het project Programmatische Aanpak Stikstof (PAS). Compensatie heeft plaatsgevonden vanuit de budgetten voor Verwerving ILG € 3,6 mln, Natura 2000 € 4 mln en PAS € 1 mln.
Dienst Regelingen
De hogere bijdrage aan de Dienst Regelingen houdt hoofdzakelijk verband met hogere uitvoeringskosten dan voorzien voor de Subsidieregeling Natuur en Landschap. Deze hogere kosten hangen samen met vertraagde oplevering ICT, handmatige beoordelingen van aanvragen, het doorschuiven van aanvragen van vorig jaar, de gevolgen van de actualisatie van het perceelsregister voor de aanvragers en de beoordeling door Dienst Regelingen.
Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit
De hogere bijdrage aan de NVWA houdt verband met uitvoeringstaken inzake de Subsidieregeling Natuur en Landschap die oorspronkelijk door de Dienst Landelijk Gebied werden gedaan. De verlaging van de DLG-bijdrage is reeds bij Voorjaarsnota 2010 structureel verwerkt.
Toelichting op de ontvangsten
EU-bijdragen
Vanaf begin 2000 staat er een taakstelling voor Platteland Ontwikkelingsprogramma (POP)- inkomsten verwerving op artikel 33 (natuur). Verwerving is echter geen onderdeel meer van het POP-programma vanaf 2007. Op deze taakstelling zijn derhalve vanaf 2007 geen ontvangsten meer gerealiseerd.
Bijdragen van derden
De lagere ontvangsten houden voornamelijk verband met het volgende.
De bijdrage van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor milieukwaliteit en de aanleg van bufferzones in het kader van het ILG is in 2011 via budgetoverheveling geëffectueerd in plaats van rechtstreekse betaling. Deze bijdrage is dus in 2011 niet via de ontvangstenbegroting verwerkt waardoor de realisatie € 17,4 mln lager is uitgevallen. Hiertegenover staan € 2,8 mln hogere uitgaven als gevolg van verkoop van slibgronden.
Soort onderzoek | Onderzoek onderwerp | OD | Start | Afgerond | Vindplaats |
---|---|---|---|---|---|
Effectonderzoek ex post | Ecologische effecten van Natuurwetgeving1 | 33 | 2010 | 2011 | TK, 31 536, nr. 13 |
Natuurbalans 20112 | 33 | ||||
Overig evaluatieonderzoek | EHS Groot project 20103 | 33 | 2011 | 2011 | TK, 30 825, nr. 111 |
Het rapport Ecologische effectiviteit van natuurwetgeving is in 2011 door het Planbureau voor de Leefomgeving en Alterra Wageningen UR voltooid. Aan de basis van het rapport ligt een aantal Kamermoties. Het rapport is gebruikt bij het opstellen van het wetsvoorstel Wet natuurbescherming en is in januari 2012 aan de Tweede Kamer aangeboden.
De Natuurbalans 2011 is vervangen door de Balans van de leefomgeving 2012. De balans van de Leefomgeving is een integrale studie van EL&I en I&M die het planbureau van de Leefomgeving voortaan elke twee jaar zal uitbrengen als opvolger van de Milieubalans, Natuurbalans en Monitor Nota ruimte. De eerste verscheen september 2010, de volgende verschijnt september 2012. In deze studie maakt het planbureau van de Leefomgeving de balans op van de ontwikkelingen in de afgelopen jaren op het gebied van ondermeer verstedelijking, bereikbaarheid, milieu, klimaat en natuur en biodiversiteit.
ILG-overzicht begrotingsmutaties 2011
In dit hoofdstuk zijn alle begrotingsmutaties 2011 met betrekking tot het Investeringsbudget Landelijk Gebied (ILG) samengevoegd. De begrotingsmutaties op het terrein van ILG hebben betrekking op meerdere operationele doelstellingen (zie onderstaand overzicht). Reden om deze te bundelen in een totaal overzicht is het vergroten van de leesbaarheid cq. presenteerbaarheid van begrotingsmutaties op het ILG. Aangezien het hier om een financiële verantwoording gaat, is gekozen om te komen tot een algemeen deel behorend bij de artikelgewijze toelichting in het financieel jaarverslag.
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
---|---|---|---|---|---|
Operationele doelstellingen | Begrotingsstand 2011 ILG-deel | Wijzigingen 1e suppletoire begroting | Wijzigingen 2e suppletoire begroting | Slotwet | Realisatie |
32.11 | 24 936 | – 1 993 | 1 039 | 23 982 | |
32.12 | 17 400 | – 1 000 | 16 400 | ||
33.11 | 106 543 | – 36 120 | – 3 600 | 1 286 | 68 109 |
33.12 | 100 048 | – 2 190 | 3 468 | 101 326 | |
33.13 | 106 635 | – 5 000 | 69 482 | 4 950 | 176 067 |
33.14 | 17 631 | – 5 453 | 459 | 12 637 | |
34.11 | 22 269 | – 5 099 | 528 | 17 698 | |
34.12 | 9 726 | 135 | – 131 | 9 730 | |
34.13 | 139 185 | – 2 596 | – 6 879 | 129 710 | |
34.14 | 9 437 | 130 | 9 567 | ||
37.11 | 59 548 | 1 124 | 60 672 | ||
37.12 | 27 888 | 8 805 | – 1 053 | – 17 965 | 17 675 |
Terugontvangen BTW- compensatie | 13 250 | – 13 250 | |||
Totaal | 654 496 | – 37 414 | 51 732 | – 25 241 | 643 573 |
Algemeen
De mutaties bij 1e en 2e suppletoire begroting zijn in de desbetreffende begrotingswetsvoorstellen toegelicht.
De mutaties bij de Operationele Doelstellingen 32.11, 33.11, 33.12, 33.14, 34.11, 34.14 en 37.11 houden voornamelijk verband met de verdeling van de terugontvangen BTW-compensatie over de ILG-onderdelen.
33.13 Beheren EHS
Naast de toevoeging van € 3,8 mln terugontvangen BTW-compensatie is € 1,1 mln toegevoegd aan het ILG als vergoeding voor riettelers.
34.12 Landschap Algemeen
De uiteindelijke bijdrage aan het project Nieuwe Hollandse Waterlinie is gebaseerd op het oorspronkelijke begrotingsbedrag dus exclusief de prijsbijstelling ad € 0,135 mln.
34.13 Groen en de stad
Naast de toevoeging van € 1,4 mln terugontvangen BTW-compensatie is € 8,2 mln minder aan het ILG bijgedragen. Dit houdt verband met het volgende.
Het FES-project Westflank Haarlemmermeer is in de loop van 2011 heroverwogen in verband met het kabinetsbesluit omtrent de hoogspanningsleiding die door dat gebied komt. De bijdrage aan provincie Noord-Holland in 2011 ten behoeve van het oorspronkelijke plan en doelstellingen is hierdoor komen te vervallen. Inmiddels zijn er afspraken gemaakt met Provincie Noord-Holland en de stadsregio Amsterdam over een verruiming van de voorwaarden voor besteding van de nota ruimte middelen bestemd voor de Westflank Haarlemmermeer en een koppeling met de doorontwikkeling van de Zuidas. Afgesproken is om de resterende middelen voor de Westflank grotendeels in 2012 te verstrekken en voor een maximum van € 10 mln in 2013.
37.12 Bodem en water
De verlaging met € 18 mln houdt verband met het volgende.
De geraamde bijdrage aan de provincies in het kader van het ILG voor waterbodemonderzoek waarvoor het Ministerie van I&M de bijdrage zou leveren van € 17,6 mln is niet gerealiseerd. Conform afspraak lopen de uitgaven voortaan via convenanten met gemeenten. De ILG-bijdrage aan projecten op het gebied van water in samenwerking met het Ministerie van I&M, zogenaamde synergiegelden, is conform afspraak € 0,4 mln lager. Hiertegenover is € 0,033 mln toegevoegd in het kader van terugontvangen BTW-compensatie.