Base description which applies to whole site

34. Landschap en Recreatie

Algemene doelstelling

Het landschap heeft belangrijke waarden voor de samenleving. De verschillende bestaande landschappen beschikken ieder over een eigen identiteit en/of kwaliteit en vertegenwoordigen belangrijke cultuurhistorische, architectonische, ecologische, recreatieve en esthetische waarden. Een aantrekkelijk landschap biedt volop kansen voor welzijn en economie.

Met het Regeerakkoord is het beleid voor landschap en recreatie ten opzichte van het uitgestippelde pad uit de begroting flink gewijzigd. Zo zijn er niet langer Rijksmiddelen beschikbaar voor de Nationale Landschappen, voor het Recreatie om de Stad-beleid en voor het oplossen van knelpunten voor de landelijke routenetwerken voor wandelen, fietsen en varen. Het is aan de provincies om voor deze vervallen Rijkstaken eventueel middelen in te zetten. Landschap en recreatie zullen hierdoor op Rijksniveau meer gaan «meeliften» met andere ontwikkelingen zoals het Natura 2000-beleid, de Green Deals en het Gemeenschappelijk Landbouwbeleid (GLB); bijvoorbeeld:

  • Via het 10 puntenplan Natura 2000 (TK, 32 670, nr. 24) en de nieuwe Natuurwet krijgen recreatieondernemers meer ruimte;

  • Via onze Brusselse inzet voor vergroening van het GLB door landbouwsteun te koppelen aan maatregelen voor natuur, landschap, milieu etc., wordt een mooier landschap gerealiseerd; en

  • EL&I heeft Green Deals afgesloten in de vorm van concrete gebiedsprojecten met recreatieondernemers, waarin «groen» en «groei», recreatie en landschap samen gaan.

De Agenda Landschap, «het wordt mooier als u meedoet», is in 2011 afgerond. Via de publiekscampagne «Een mooier Landschap, maak het mee»; ondersteuning van een vijftal burgerinitiatieven; een Community of Practice voor lokale landschapscoördinatoren en de publicatiereeks «Burgers en Landschap» van Alterra is maatschappelijk debat over de betekenis van landschap geëntameerd. EL&I heeft twee pilotprojecten uitgevoerd inzake krimpgebieden en de relatie met natuur en recreatie. Een uitbreidingsvoorstel voor Werelderfgoederen in Nederland, met o.a. voorstellen voor groene werelderfgoederen op Bonaire en Saba, is naar de Tweede Kamer gestuurd (TK, 32 725, nr. 1).

Realisatie meetbare gegevens bij de algemene doelstelling

In het verslagjaar is uitvoering gegeven aan het Regeerakkoord met betrekking tot het decentraliseren en afbouwen van Rijkstaken op het gebied van landschap en recreatie. Dit heeft gevolgen voor de manier waarop met de eerder afgesproken indicatoren voor de outcome van het beleid op het gebied van landschap en recreatie is omgegaan. Er zijn door EL&I in navolging van het Regeerakkoord geen nieuwe monitoringactiviteiten in gang gezet. Dat geldt voor alle indicatoren zoals die voorheen in de begroting waren opgenomen 87.

De kwaliteit van het landschap wordt overigens meegenomen in algemene verkenningen en analyses, zoals de Natuurverkenning van het Planbureau voor de Leefomgeving 88 en de Sociale Staat van het Platteland van het Sociaal-Cultureel Planbureau 89

Budgettaire gevolgen van beleid

34 landschap en Recreatie (bedragen x € 1 000)
 

Realisatie

Vastgestelde begroting 2011

Verschil

 

2008

2009

2010

2011

   

Verplichtingen

96 160

189 377

76 492

68 987

82 324

– 13 337

Uitgaven

193 151

124 882

140 330

236 037

257 823

– 21 786

Programma-uitgaven

152 986

83 705

105 630

202 103

225 693

– 23 590

34.11 Nationale Landschappen

14 321

20 888

19 163

18 447

24 936

– 6 489

waarvan ILG:

           

– Nationale landschappen

12 913

18 753

17 630

17 698

22 270

– 4 572

– BTW-Compensatie

       

528

– 528

– waarvan niet ILG:

           

– Toegankelijkheid nationale landschappen

           

– Versterking, beheer en behoud landschapskwaliteiten

536

507

495

272

1 204

– 932

– Cultuurhistorie/Belvedere

 

29

       

– Monitoring, onderzoek en communicatie

872

1 599

1 038

477

934

– 457

34.12 Landschap Algemeen

7 432

4 819

9 336

12 700

17 573

– 4 873

waarvan ILG:

           

– Landschap generiek

2 618

1 318

4 126

130

126

4

– Nieuwe Hollandse Waterlinie

     

9 600

9 600

 

– BTW-Compensatie

       

4

– 4

waarvan niet ILG:

           

– Agenda Landschap

 

1 988

3 720

2 188

7 700

– 5 512

– Projectfinanciering

4 814

1 513

1 490

782

143

639

34.13 Groen en de Stad

92 188

20 143

37 664

130 597

146 452

– 15 855

waarvan ILG:

           

– Leefbaarheid

10 000

         

– Groen en de Stad (grootschalig groen)

76 817

13 550

29 354

122 735

124 185

– 1 450

– Recreatie Haarlemmermeer

     

6 975

15 000

– 8 025

– BTW-Compensatie

       

1 358

– 1 358

waarvan niet ILG:

           

– Beheer Groen en de Stad

2 000

3 000

3 958

692

5 000

– 4 308

– Kaderwet LNV projectbijdrage

3 111

3 100

2 122

20

14

6

– Groene partners

   

3

4

 

4

– Netwerk veelzijdig platteland

260

493

227

171

895

– 724

– Groen rond nieuwe Amerikaanse ambassade

   

2 000

     

34.14 Recreatie algemeen

39 045

37 855

39 467

40 359

36 732

3 627

waarvan ILG:

           

– Toegankelijkheid

6 481

3 569

5 991

3 901

3 901

 

– Routenetwerken

5 466

5 596

5 536

5 666

5 536

130

– BTW-Compensatie

       

325

– 325

waarvan niet ILG:

           

– Kennis en deskundigheid voor recreatie

1 801

2 566

1 853

4 114

1 676

2 438

– Staatsbosbeheer voor recreatieve voorzieningen

24 019

24 388

24 636

24 697

24 323

374

– Midden-Delfland & Grevelingen

1 278

1 736

1 451

1 981

971

1 010

             

Apparaatsuitgaven

40 165

41 177

34 700

33 933

32 130

1 803

34.21 Apparaat

5 688

6 173

       

34.22 Bijdrage Baten- lastendiensten

34 477

35 004

34 700

33 933

32 130

1 803

– Dienst Landelijk Gebied

     

32 994

31 195

1 799

– Dienst Regelingen

     

841

838

3

– Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit

     

99

97

2

             

Ontvangsten

32 414

38 540

30 137

13 405

7 560

5 845

Overige

32 414

38 540

30 137

13 405

7 560

5 845

Toelichting op de verplichtingen

De lagere verplichtingenrealisatie van € 13,3 mln hangt samen met de lagere uitgavenrealisatie. Uitzondering hierop is de lagere uitgavenrealisatie voor het FES-project Westflank Haarlemmermeer, dit heeft alleen betrekking op de kasuitgaven. Zie tevens de toelichting bij OD34.13.

Toelichting op de programma-uitgaven

Algemeen

BTW-compensatie

In 2007 is € 113 mln vanuit de LNV-begroting overgeheveld naar het BTW-compensatiefonds. Dit betreft 3,7% van het totale ILG-budget voor de periode 2007 tot en met 2013. Hierop heeft bij Voorjaarsnota 2009 een correctie plaats gevonden voor het deel dat niet door de provincies declarabel is bij het BTW-compensatiefonds. Deze bedragen zijn in 2011 over de ILG-onderdelen verdeeld.

Operationele doelstelling 34.11: Nationale landschappen

ILG Nationale landschappen

De lagere uitgaven houden voornamelijk verband met het volgende.

Bij Nota van Wijziging op de begroting 2011 (TK, 2010–2011, 32 500 XIV, nr. 10) is voor 2011 € 5,1 mln toegevoegd ten behoeve van het Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK).

Onderdeel van het regeerakkoord is dat de doelstellingen op het gebied van landschap niet meer als rijksverantwoordelijkheid worden gezien. Daarom was 2011 vooral gericht op het afronden van bestaande projecten en zijn geen nieuwe verplichtingen meer aangegaan. De toegekende Budget Investeringen Ruimtelijke Kwaliteit (BIRK) gelden uit het Fonds Economische Structuurversterking ad € 5,1 mln die bestemd waren voor de Nationale Landschappen zijn daardoor niet benut.

Operationele doelstelling 34.12: Landschap Algemeen

Niet ILG Agenda Landschap

De lagere uitgavenrealisatie houdt verband met het feit dat als onderdeel van het regeerakkoord de doelstellingen op het gebied van landschap niet meer als rijksverantwoordelijkheid worden gezien. Daarom was 2011 vooral gericht op het afronden van bestaande projecten en zijn geen nieuwe verplichtingen meer aangegaan.

Operationele doelstelling 34.13: Groen en de stad

ILG Recreatie Haarlemmermeer

Het FES-project Westflank Haarlemmermeer is in de loop van 2011 heroverwogen in verband met het kabinetsbesluit omtrent de hoogspanningsleiding die door dat gebied komt. De bijdrage aan provincie Noord-Holland in 2011 ten behoeve van het oorspronkelijke plan en doelstellingen is hierdoor komen te vervallen. De Minister van EL&I heeft toegezegd dat het budget in zijn totaliteit wel beschikbaar zal blijven voor de betreffende regio. Inmiddels zijn er afspraken gemaakt met Provincie Noord-Holland en de stadsregio Amsterdam over een verruiming van de voorwaarden voor besteding van de nota ruimte middelen bestemd voor de Westflank Haarlemmermeer en een koppeling met de doorontwikkeling van de Zuidas. Afgesproken is om de resterende middelen voor de Westflank grotendeels in 2012 te verstrekken en voor een maximum van € 10 mln in 2013.

Niet ILG Beheer Groen en de Stad

Op grond van het Regeerakkoord zijn in 2011 geen nieuwe projecten gestart. Hierdoor zijn er ten opzichte van de oorspronkelijke begroting lagere uitgaven gerealiseerd.

Operationele doelstelling 34.14: Recreatie Algemeen

Niet ILG Kennis en deskundigheid voor recreatie

Als uitvloeisel van de bezuiniging op het rijksnatuurbeleid en de decentralisatieopgaven uit het regeerakkoord wordt de bijdrage aan het Kennis Centrum Recreatie vanaf 2011 afgebouwd. In 2011 vergt dit echter nog extra uitgaven, onder andere om de medewerkers te begeleiden naar ander werk en bestaande verplichtingen af te bouwen.

Apparaatsuitgaven

Dienst Landelijk Gebied

De hogere bijdrage houdt verband met de uitvoering van werkzaamheden van het bureau Nieuwe Hollandse Waterlinie. Hiertegenover staan lagere uitgaven aan Nationale Landschappen.

Toelichting op de ontvangsten

De geraamde ontvangsten voor 2010 ad € 13 mln vanuit het Groenfonds voor de kosten van het Plan van Aanpak Schiphol en Omgeving (PASO) zijn pas in 2011 ontvangen. Het betreft hier de realisatie van 500 ha groen in de Haarlemmermeer. De middelen die hiervoor beschikbaar zijn, zijn in het verleden door diverse partijen (onder andere NV Schiphol, provincie Noord-Holland en voormalig Ministerie van VROM) in het Groenfonds gestort.

Hiertegenover staan lagere ontvangsten ad € 5 mln aangezien de bijdrage van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu voor de aanleg van bufferzones in het kader van het ILG via budgetoverheveling is geëffectueerd in plaats van rechtstreekse betaling. Deze bijdrage is derhalve in 2011 niet via de ontvangstenbegroting verwerkt waardoor het bedrag lager is uitgevallen.

Voorts valt de ontvangstenrealisatie € 1,9 mln lager uit aangezien de ontvangsten in het kader van de verkooptaakstelling Recreatie Om de Stad pas in 2012 worden gerealiseerd. De niet verkochte hectares in 2011 worden in 2012 verkocht.

Overzicht afgeronde onderzoeken

Soort onderzoek

Onderzoek onderwerp

OD

Start

Afgerond

Vindplaats

Beleidsdoorlichting

Landschap en Recreatie1

34

2010

2010

TK, 32 359 nr. 1

Effectonderzoek ex-post

Effectonderzoek landschapscampagne

34.12

2009

2011

Rijksvoorlcichtingsdienst november 2011

Overig evaluatieonderzoek

Evaluatie Nationale Landschappen2

34.11

2010

2010

TK, 31 253, nr. 26

1

De beleidsdoorlichting is uitgevoerd als Rapport Brede Heroverweging Leefomgeving en Natuur. Dit is gemeld in het jaarverslag 2010. In het verslagjaar is uitvoering gegeven aan het Regeerakkoord met betrekking tot het decentraliseren en afbouwen van rijkstaken op het gebied van landschap en recreatie.

2

Het rapport is al in 2010 aan de Tweede Kamer aangeboden. De Nationale Landschappen zijn als rijkstaak vervallen bij de decentralisatie natuur.

87

Respectievelijk:

1. tevredenheid burger over groene recreatie in de Randstad

2. tevredenheid voorzieningen in platteland/stad

3. tevredenheid woonomgeving op platteland

4. kans op werk op platteland/stad

5. waardering landschap

6. mate van voldoen aan kernkwaliteiten Nationale Landschappen

7. percentage actieve betrokkenheid bij natuur en landschap

Licence