1. Algemene beleidsdoelstelling
De hoofdtaak van de Eerste Kamer is dat zij aan het eind van het wetgevende proces een totaaloordeel velt over een wetsvoorstel. De Kamer pleegt de ter afhandeling aan haar voorgelegde wetsvoorstellen te toetsen aan een aantal kwaliteitscriteria die grofweg aangeduid kunnen worden als: rechtmatigheid, uitvoerbaarheid en handhaafbaarheid. De Eerste Kamer heeft ook de taak de regering te controleren, een taak die veelal in samenhang met de beoordeling van wetsvoorstellen wordt uitgeoefend. Naast wetgeving beoordeelt de Kamer ook verdragen en andere regelgeving (voorgehangen algemene maatregelen van bestuur).
De Eerste Kamer opereert niet alleen in een nationale, maar ook in een internationale context. Zij besteedt in ruime mate aandacht aan internationale en in het bijzonder Europese ontwikkelingen en de doorwerking van Europese regelgeving in de nationale regelgeving. De opportuniteit van voorgenomen Europese wetgeving heeft de afgelopen jaren binnen de Europese Unie versterkte aandacht gekregen van nationale parlementen, ook van het Nederlandse en daarbinnen ook in het bijzonder van de Eerste Kamer. De Eerste Kamer vervult voorts, als integraal onderdeel van het parlementaire werk, een actieve rol in parlementaire assemblees van internationale organisaties en interparlementaire vergaderingen in EU-verband. Daarnaast onderhoudt de Kamer vele diplomatieke contacten. Jaarlijks organiseert de Eerste Kamer de verenigde vergadering van de Staten-Generaal.
2. Externe factoren
De Eerste Kamer vormt de voorlaatste schakel in de keten van het wetgevingsproces. De mede -actoren in het proces zijn, voorafgaand aan de bekrachtiging van een aanvaard wetsvoorstel door het staatshoofd, respectievelijk de Ministerraad, Raad van State en de Tweede Kamer.
De controle op het regeringsbeleid voltrekt zich in interactie met de regering. Uit hoofde van het Verdrag van Lissabon is de Eerste Kamer betrokken bij de voorbereiding van Europese wetgevings- en beleidsvoorstellen. De taken van de Eerste- en Tweede Kamer op dit terrein zijn gelijk. Binnen de nationale context voert de Eerste Kamer overleg met de regering over de regeringsinzet bij de voorbereiding van Europese wetgeving.
Risico’s
Omdat de Eerste Kamer in het wetgevingproces de laatste schakel in de keten vormt, is haar taakuitvoering afhankelijk van het aanbod van wetsvoorstellen, en van de kwaliteit van het werk dat door de voorafgaande actoren is verricht.
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | ||
Verplichtingen | 9.371 | 10.430 | 10.792 | 11.017 | 11.632 | 11.278 | 354 | |
Uitgaven: | 9.452 | 10.677 | 10.816 | 11.026 | 11.701 | 11.278 | 423 | |
1.1 | Apparaat | 5.554 | 6.662 | 6.628 | 6.878 | 7.504 | 6.911 | 593 |
1.2 | Vergoedingen voorzitter en leden Eerste Kamer | 3.856 | 3.973 | 4.122 | 4.144 | 4.149 | 4.300 | – 151 |
1.3 | Verenigde Vergadering | 42 | 42 | 66 | 4 | 48 | 67 | – 19 |
Ontvangsten | 123 | 85 | 76 | 139 | 93 | 79 | 14 |
Financiële toelichting
Apparaat is overschreden door hogere wachtgeldkosten, duurder drukwerk officiële publicaties en hogere onderhouds- en vervangingskosten installaties, kleine inventaris en kantoorautomatisering.
4. Operationele doelstellingen
Operationele doelstelling | Activiteiten 2012 |
---|---|
Verdere ontwikkeling van wetgevingsdossiers | Scholing van beleidsmedewerkers en informatiespecialisten |
Versterking van de informatievoorziening | Verdere verbetering van de Eerste Kamerwebsite |
Doorontwikkelen proactief mailsysteem voor doelgroepen | |
Doorontwikkeling educatieve website «Derde Kamer» (in samenwerking en co- financiering met de Tweede Kamer) | |
Vergroten van de toegankelijkheid van het Eerste Kamergebouw | Verdere uitbreiding van de openstelling voor publiek |
Aanpassen van het beveiligingsniveau aan de huidige normen | |
Versterking van de ICT – voorzieningen | Upgraden ICT – infrastructuur |