1. Algemene beleidsdoelstelling
De missie van het kabinet is het optimaal ondersteunen van de Gouverneur in de uitoefening van zijn taken in zijn beide hoedanigheden: als het onschendbare hoofd van de regering van het land Sint Maarten en als orgaan van het Koninkrijk. De taken van het kabinet zijn afgeleid van de wettelijke taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden van de Gouverneur. De belangrijkste taken en bevoegdheden van de Gouverneur van Sint Maarten zijn opgenomen in het Statuut voor het Koninkrijk, de Staatsregeling van Sint Maarten, verschillende (organieke) Sint Maartense landsverordeningen, Koninkrijkswetgeving en het Reglement van de Gouverneur van Sint Maarten. Aan het feit dat de Gouverneur bevoegd orgaan is ingevolge de Rijkswet op het Nederlanderschap en de Paspoortwet ontleent het Kabinet van de Gouverneur veel dienstverlenende, uitvoerende werkzaamheden. Daarnaast zijn de taken en inrichting van het kabinet vastgelegd in een instellings- en beheersbesluit, evenals in een Organisatie- en Formatieplan.
2. Speerpunten
Per 10 oktober 2011 heeft de Gouverneur het mandaat tot uitgifte van paspoorten aan ingezetenen van Sint Maarten verleend aan de afdeling Burgerzaken. Onder het mandaat wordt toezicht gehouden door maandelijkse overleggen tussen directeur Kabinet en hoofd van de afdeling Burgerzaken. Het mandaat is conditioneel en tijdelijk verleend.
Primair stond in de eerste jaren de opbouw van het kabinet dat conform wettelijke en constitutionele opdracht kan acteren centraal. Dit gold ook voor de procedures met betrekking tot verkrijging van Nederlanderschap door naturalisatie en optie. De uitgifte van (diplomatieke) paspoorten als ook visa is ingericht. Daarnaast is in de periode september 2012 tot maart 2013 specialistische juridische expertise door het kabinet ingehuurd in verband met het project Herschrijven Wetgeving, waarbij de doorlopende teksten van de volledige Sint Maartense wetgeving actueel en toegankelijk worden gemaakt.
3. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | ||
Verplichtingen | 2.071 | 1.886 | 185 | |||||
Uitgaven: | 2.120 | 1.886 | 234 | |||||
8.1 | Apparaat | 2.120 | 1.886 | 234 | ||||
Ontvangsten | 6 | 0 | 6 |
Financiële toelichting
4. Operationele doelstellingen
Operationele doelstelling | Activiteiten 2012 | realisatie |
---|---|---|
Ondersteunen Gouverneur | Drie medewerkers ondersteunen en adviseren primair de Gouverneur juridisch bestuurlijk | Ja |
Doorgeleiden tekenstukken | Toetsen en doorgeleiden van de aan de Gouverneur voorgelegde conceptregelgeving en besluiten | Ja |
Uitvoeringstaken | Verzorgen van audits bij het eilandgebieden ter verbetering van het proces van de uitgifte van paspoorten | Nee |
Prestaties en productgegevens KABGSXM | 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|
(in aantallen) | realisatie | realisatie | realisatie |
Paspoorten | 9 | 114 | 181 |
Visa | 0 | 62 | 104 |
Basisexamen inburgering buitenland | 0 | 4 | 2 |
Gratieverzoeken | 0 | 0 | 0 |
Uitleveringen | 0 | 0 | 1 |
Paspoortsignaleringen | 0 | 0 | 0 |
Overvliegvergunningen en havenbezoeken | 5 | 36 | 18 |
Adviseren en doorgeleiden voorstellen Koninklijke onderscheidingen | 2 | 12 | 10 |
Doorgeleiden landsverordeningen en landsbesluiten | 19 | 1205 | 960 |
Doorgeleiden Rijkswetten en verdragen | 0 | 14 | 3 |
Naturalisatieverzoeken | 630 | 76 | 58 |
Optieverzoeken | 4 | 150 | 118 |
Beëdigingen | 16 | 52 | 52 |
* Streefwaarde is afhankelijk van het aantal aanvragen