Base description which applies to whole site

Jaarrekening baten-lastendienst per 31 december 2012

Het Centrum tot Bevordering van de Import (CBI) uit ontwikkelingslanden is sinds 1 januari 1998 een baten-lastendienst van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. De hoofddoelstelling is het verrichten van diensten die de concurrentiepositie van exporteurs in ontwikkelingslanden op de internationale en met name de Europese markt helpt versterkten. Het agentschap CBI draagt bij aan het realiseren van de doelstelling private sectorontwikkeling.

Staat van baten en lasten van de baten-lastendienst.

Bedragen x € 1.000
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

(4)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Realisatie 2012

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting 2012

Realisatie

2011

Baten

       

Omzet moederdepartement

26.529

21.158

– 5.371

17.750

Omzet derden

1.800

386

– 1.414

538

Rentebaten

2

0

0

1

Vrijval voorzieningen

0

0

0

0

Bijzondere baten

0

0

0

0

Totaal baten

28.331

21.544

– 6.787

18.289

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

197

393

196

182

– materiële kosten

26.807

20.195

– 6.612

16.866

Afschrijvingskosten

       

– immaterieel

0

0

0

0

– materieel

570

317

– 253

258

Overige lasten

     

0

– dotaties voorzieningen

5

0

– 5

0

– rentelasten

25

1

– 24

0

– bijzondere lasten

0

0

0

851

Totaal lasten

27.604

20.906

– 6.698

18.157

         

Saldo van baten en lasten

727

638

– 89

132

Toelichting

In 2010 heeft het CBI haar kostprijsmodel herzien en is zij gestart met programmatisch werken met een geïntegreerde benadering van directe assistentie aan bedrijven en versterking van bedrijfsondersteunende organisaties in geselecteerde landen/sectoren. Een gevolg van de modulaire opzet is dat er werd gekeken of de lopende modules/programma’s voldeden aan het nieuwe concept. Een aantal lopende modules/programma’s zijn anders vormgegeven. Daarnaast liepen in 2012 nog meerjarige programma’s door vanuit het «oude» kostprijsmodel en zijn tegelijkertijd geïntegreerde programma’s opgestart. Als gevolg hiervan zijn er afwijkingen >10% te constateren binnen zowel de baten (omzet) als de lasten (materiele kosten).

Omzet verdeeld naar productgroepen/modules

 

p x q

2012

 

EUR

EUR

Omzet opdracht 1; ecp

 

2.639.820

Omzet module A

83.000 x 12

996.000

Omzet module B

37.000 x 4

148.000

Omzet module C

7.790 x 145

1.129.550

Omzet module E

26.600 x 179

4.761.400

Omzet module H

40.850 x 21

857.850

Omzet module J

5.400 x 484

2.613.600

Omzet module K

1.500 x 1682

2.523.000

Omzet module M

140.000 x 16

2.240.000

Omzet module N

100.000 x 3

300.000

Omzet module P

40.000 x 11

440.000

Omzet module Q

40.000 x 2

80.000

Omzet module S

63.000 x 20

1.260.000

Omzet module T

 

0

Omzet module V

354.000 x 5

1.770.000

Omzet module X

354.000 x 9

3.186.000

Omzet module Y

100.000 x 1

100.000

Af: kortingen

 

– 3.887.073

Totaal

 

21.158.147

Omzet derden

De afwijking kan worden verklaard door 2 factoren. Na opstellen van de begroting bleek dat de opgenomen opbrengst meer geënt was op de meerjarige kasstromen dan in de opbrengst.

De omzet derden vloeit voornamelijk voort uit werkzaamheden die het CBI verricht in Latijns-amerika. De werkzaamheden zijn later opgestart dan de planning voorzag. Daarnaast betreft het meerjarige werkzaamheden waardoor nog maar beperkt afrekening heeft plaatsgevonden. Als gevolg hiervan berust een groot gedeelte nog in het onderhanden werk.

Personele kosten

Met de introductie van het nieuwe kostprijs model worden de toerekenbare personele kosten direct ten laste van de producten geboekt. Het betreft hier enkel de indirecte personele kosten. Als gevolg hiervan is fluctuatie mogelijk binnen deze post.

Materiele kosten

Het CBI heeft meerjarige producten die niet altijd even goed voorspelbaar zijn qua planning. Programma’s kunnen langer doorlopen waardoor afrekening in een later jaar plaatsvind. Een gevolg hiervan is dat er minder materiele kosten vrijvallen uit het onderhanden werk.

Noot: Het CBI verleent een algemene korting van EUR 3.887.073.

Balans per 31 december 2012

(Bedragen x € 1.000)
 

Balans 2012

Balans 2011

Activa

   

Immateriële vaste activa

0

0

Materiële vaste activa

   

– grond en gebouwen

0

0

– installaties en inventarissen

7

32

– overige materiële vaste activa

425

644

Debiteuren

233

143

Nog te ontvangen

2.510

2.576

Liquide middelen

3.666

1.327

Totaal activa

6.841

4.722

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

   

– exploitatiereserve

2.023

1.891

– afstorting surplus EV

– 1.500

0

– onverdeeld resultaat

638

132

Voorzieningen

0

541

Saldo voorschot/onderhanden werk

4.052

230

Crediteuren

981

1.289

Nog te betalen

647

639

Totaal passiva

6.841

4.722

Toelichting

Het boekjaar 2012 wordt afgesloten met een positief saldo van EUR 638.002.

Conform regelgeving baten-lasten agentschappen heeft afstorting naar het moederdepartement plaatsgevonden van het surplus EV >5% van 1.5 mln.

Liquide middelen

Het eindsaldo rekening-courant is volledig gedekt door de posten crediteuren en overige schulden minus debiteuren. Restant post betreft de openstaande verplichtingen die nog dienden te leiden tot facturatie.

Verloop stand voorzieningen

De totale uitgaven op de voorzieningen bedroegen EUR 762.685,12 zodat een bedrag van EUR 221.185,12 als kosten zijn geboekt buiten de voorziening om. De voorziening had volledig betrekking op uitgaven van de verhuizing en exploitatie huisvesting van de vorige locatie te Rotterdam.

Ontwikkeling EV

Jaartal

Jaaromzet

Gemiddelde omzet laatste 3 jaar

Eigen vermogen

2010

29.816.758

20.754.630

1.890.796

2011

18.287.629

21.832.037

2.022.800

2012

21.543.704

23.216.030

1.160.802

Kasstroomoverzicht over 2012

Bedragen x € 1.000)
   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)–(1)

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2012 + stand depositorekeningen

2.173

1.327

– 846

2.

Totaal operationele kasstroom

850

3.622

2.772

3a.

Totaal investeringen (–/–)

– 350

– 73

277

3b.

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

100

0

– 100

3.

Totaal investeringskasstroom

– 250

– 73

177

4a.

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

0

– 1.500

– 1.500

4b.

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

0

   

4c.

Aflossingen op leningen (–/–)

0

0

0

4d.

Beroep op leenfaciliteit (+)

0

0

0

4.

Totaal financieringskasstroom

0

– 1.500

– 1.500

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2012 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) (*noot: maximale roodstand 0,5 miljoen €)

2.773

3.376

603

Toelichting

Conform regelgeving baten-lasten agentschappen heeft afstorting naar het moederdepartement plaatsgevonden van het surplus EV >5% van 1.5 miljoen. Het verschil tussen begroting en realisatie van de operationele kasstroom is te herleiden naar de stand RHB 31-12-2012. Dit betreft de posten crediteuren en overige schulden minus debiteuren. Restant post betreft de openstaande verplichtingen die nog dienden te leiden tot facturatie. Door de fysieke verhuizing in 2012 naar Den Haag en de aldaar aanwezige IT-infrastructuur is er minder geïnvesteerd in hard- en software dan was voorzien.

Noot: in de vastgestelde begroting is abusievelijk een fout gemaakt onder 3a en 3b, dit is gecorrigeerd in het hierboven vermelde kasstroomoverzicht.

Doelmatigheidsindicatoren en kengetallen per 31 december 2012

Omschrijving Generiek Deel

2009

2010

2011

Begroting 2012

Tarieven/uur

       

MT

73

nvt

nvt

nvt

Staf

64

nvt

nvt

nvt

Ondersteuning

55

nvt

nvt

nvt

Kostprijzen per module

       

A-Strategische conferentie groot

nvt

83.000

83.000

83.000

B-Strategische conferentie klein

nvt

37.000

37.000

37.000

C-Bedrijfsaudit en actieplan

nvt

8.200

7.380

7.790

D-Bedrijfsontwikkeling

nvt

26.000

26.000

26.600

E-Export capaciteit opbouw

nvt

28.000

25.200

25.200

F-Certificaat

nvt

14.000

14.000

14.000

H-Markttoegang EU

nvt

43.000

38.700

40.850

J-Trainingen EU

nvt

5.400

5.400

5.400

K-Training doellanden

nvt

1.500

1.500

1.500

L-Online trainingen

nvt

125

125

125

M-Markt intelligentie

nvt

140.000

140.000

140.000

N-Export intelligentie

nvt

100.000

100.000

100.000

P-Tailored intelligentie

nvt

40.000

40.000

40.000

Q-Business intelligentie

nvt

40.000

40.000

40.000

R-Import intelligentie

nvt

40.000

40.000

40.000

S-Sectorale analyse

nvt

63.000

63.000

63.000

T-BSO diagnose en interventieontwerp

nvt

63.000

63.000

63.000

U-BSOD import intelligentie beperkt

nvt

169.000

169.000

169.000

V-BSOD import intelligentie regulier

nvt

354.000

354.000

354.000

W-BSOD exportontwikkeling- en promotie beperkt

nvt

169.000

169.000

169.000

X-BSOD exportontwikkeling- en promotie regulier

nvt

354.000

354.000

354.000

Y-ITC accountmanagement

nvt

100.000

100.000

100.000

         

FTE-totaal (excl. externe inhuur)

16

15

12

12

Saldo van baten en lasten (%)

5.1%

5%

5%

5%

         

Impact kwaliteitsindicatoren

       

Totaal gerealiseerde export EU/EFTA

338.708

302.237

414.393

Cliënten certificeren verbeterde dienstverlening1

61%

80%

28%

Waardering van 8 of hoger (op 10-punts schaal)2

76%

91%

Hogere export c.q. effectiever dienstverlening (training EU)3

84%

95%

91%

Hogere export c.q. effectiever dienstverlening (training non-EU)3

84%

95%

87%

1

In 2012 zijn er geen bsod-evaluaties uitgevoerd waardoor er geen impactcijfer voorhanden is.

2

Door de ontwikkeling van een nieuw product portfolio in 2011 heeft geen evaluatie

plaatsgevonden binnen de modules marktinformatie. In 2013 wordt hier wederom mee gestart.

3

In 2012 hebben trainingen plaatsgevonden voor 2 specifieke doelgroepen:

Lokale Externe Experts en Commercial Attachés afkomstig uit de CBI-doelgroep landen en gestationeerd in de EU. Gezien de bijzondere aard van beide doelgroepen is bij de evaluatie gekozen voor een papieren evaluatie met open vragen die meer recht deed aan de aard van de trainingen dan de reguliere evaluatiemethode met gesloten vragen. Hierdoor is het niet mogelijk om over 2012 «Impact»-resultaten te overleggen.

Het CBI is in 2009 gestart met het herzien van haar kostprijsmodel. Daadwerkelijke invoering van het herziene kostprijsmodel heeft gedurende 2010 plaatsgevonden. Door de grondige verandering van het kostprijsmodel is het niet mogelijk de historische cijfers als uitgangspunt (index) toe te passen.

Licence