(1) | (2) | (3)=(2) – (1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | |
1. Baten | ||||
1.1. Omzet moederdepartement | 2.132.654 | 2.145.851 | 13.197 | 2.138.654 |
1.2. Vordering op moederdepartement | 66.400 | – 66.400 | ||
1.3. Omzet derden | 100.996 | 112.889 | 11.893 | 132.628 |
1.4. Rentebaten | 250 | 205 | – 45 | 527 |
1.5. Vrijval voorzieningen | 4.216 | 4.216 | 7.451 | |
Totaal baten | 2.300.300 | 2.263.161 | – 37.139 | 2.279.260 |
2. Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
2.1. personele kosten | 1.002.655 | 1.039.512 | 36.857 | 1.030.264 |
2.2 materiële kosten | 1.196.236 | 1.175.727 | – 17.768 | 1.110.975 |
Rentelasten | 3.172 | 2.299 | – 873 | 2.702 |
Afschrijvingskosten | ||||
– materieel | 49.143 | 45.015 | – 6.868 | 51.492 |
– immaterieel | 5.460 | 4.786 | – 674 | 5.909 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | 43.634 | 55.063 | 11.429 | 95.135 |
– bijzondere lasten | 38.100 | |||
Totaal lasten | 2.300.300 | 2.322.402 | 22.103 | 2.334.576 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 59.240 | – 59.240 | – 55.316 |
In bovenstaande tabel wordt een negatief saldo van baten en lasten gepresenteerd ad € 59,2 mln.
Bij de verdeling van het resultaat 2012 zal voor een gelijk bedrag een vordering op het Moederdepartement worden opgenomen. Dit bedrag is in feite de realisatie van post 1.2. vordering op het Moederdepartement.
Toelichting exploitatie 2012
Baten
Omzet Moederdepartement
De bijdrage 2012 van het Moederdepartement is gedurende het jaar per saldo met € 35,8 miljoen opwaarts bijgesteld in verband met beleidsmatige mutaties (+ € 21,5 miljoen), compensatie hogere kosten verlofregeling substantieel bezwarende functies (SBF) en regeling 2e carrière (+ € 22,2 miljoen), (inter)departementale overboekingen (+ € 9,2 miljoen), kortingen en taakstellingen (– € 17,1 miljoen).
Het bedrag van de beleidsmatige mutaties (in- en extensiveringen) heeft betrekking op:
-
– uitbreiding van de capaciteit in het gevangeniswezen (€ 14,9 mln.)
-
– de autonome groei van de forensische zorg in het strafrechtelijk kader (€ 4,6 miljoen);
-
– uitbreiding rapportagecapaciteit Nederlands Instituut voor Forensische Psychiatrie en Psychologie (€ 2 mln.).
De bijdrage van het Moederdepartement wordt verstrekt op kasbasis. De Dienst Justitiële Inrichtingen is een baten-lastendienst. Als gevolg van de verschillende stelsels wijkt de stand van de definitieve kasbijdrage 2012 circa € 22,6 miljoen af van de opbrengst Moederdepartement in de gespecificeerde staat van baten en lasten 2012. Dit bedrag is het saldo van o.a. de aan het Moederdepartement terug te betalen bijdragen en de in de balans opgenomen vooruit ontvangen en nog te ontvangen bijdragen.
Omzet derden
De gerealiseerde opbrengsten van derden zijn ten opzichte van de oorspronkelijke begroting € 11,9 miljoen hoger uitgekomen. De hogere realisatie is voornamelijk het gevolg van hogere opbrengsten in verband met het verzorgen van capaciteit voor derden (o.a. het Koninkrijk België), hogere arbeidsopbrengsten en hogere opbrengsten als gevolg van subsidie- en inkoopvaststellingen over voorgaande jaren.
Rentebaten
Door gebruik te maken van de depositofaciliteit van het Ministerie van Financiën is in 2012 € 0,2 miljoen aan rentebaten gerealiseerd.
Overige baten
De overige baten zijn het gevolg van vrijval uit de balanspost voorzieningen. Verderop in dit hoofdstuk worden de mutaties van de voorzieningen afzonderlijk toegelicht.
Met de bijdrage van het Moederdepartement en de overige opbrengsten dient DJI de kosten af te dekken die worden gemaakt om de afgesproken productietaakstelling en de opdrachten voor derden te realiseren. De gerealiseerde productie is opgenomen en nader toegelicht bij de betrokken operationele doelstellingen, te weten: 13.4, 13.7 en 14.2.
Lasten
Apparaatskosten
De apparaatskosten zijn circa € 16,3 miljoen (circa 0,7%) hoger uitgekomen dan de oorspronkelijk vastgestelde begroting. De uitvoering van de voornoemde beleidsintensiveringen heeft geleid tot hogere kosten. Voorts heeft de prijsontwikkeling in 2012 geleid tot een stijging van de kosten. Hier staat tegenover dat de kosten die samenhangen met het afbouwen van de capaciteit van de Justitiële Jeugdinrichtingen (JJI’s) lager zijn uitgekomen dan oorspronkelijk geraamd. Het inrichten van lokale mobiliteitsbureaus is hierbij een succesvolle aanpak gebleken.
Rentelasten
De rentelasten hebben betrekking op de leningen van het Ministerie van Financiën. Omdat de afgelopen jaren voor een lager bedrag aan nieuwe leningen is afgesloten dan oorspronkelijk geraamd, zijn de totale rentekosten lager uitgekomen.
Afschrijvingskosten
Per saldo zijn de gerealiseerde afschrijvingskosten € 4,8 mln. (9%) lager uitgekomen dan begroot. Dit is onder meer het gevolg van de krimp van de capaciteit in de rijkssector van DJI, waardoor minder investeringen hebben plaatsgevonden dan geraamd. Daarnaast heeft per 1 januari 2012 een stelselwijziging plaatsgevonden waardoor de activagrens is verhoogd tot € 2.000,– per activum.
Saldo Baten en Lasten
Over 2012 is een negatief exploitatieresultaat ad € 59,2 miljoen gerealiseerd. Dit komt overeen met circa 2,6 % van de totale omzet in 2012. Dit saldo is het resultaat van de consolidatie van de administraties van de onder de DJI ressorterende inrichtingen en diensten.
Conform de Regeling baten- en lastendiensten 2011 moet het negatieve exploitatieresultaat ten laste te gebracht worden van de exploitatiereserve. Na verdeling van het negatieve resultaat over 2011 beschikt DJI echter niet meer over een exploitatiereserve. Conform artikel 17 lid 4c van de Regeling baten- en lastendiensten 2011 mag het eigen vermogen van een baten-lastendienst per ultimo het jaar niet minder bedragen dan nul. Volgens artikel 19 lid 2 dient bij een overschrijding van de in artikel 17 lid 4 genoemde grens bij eerstvolgende suppletoire wet te worden aangegeven hoe dit wordt hersteld binnen het lopende begrotingsjaar.
De Minister van Financiën heeft formeel ingestemd met een afwijking van de Regeling baten-lastendiensten. De passage uit de betreffende brief luidt: «Op grond van artikel 21 van de Regeling baten-lastendiensten 2007 verleen ik u hierbij toestemming om in de periode 2011-2015 af te wijken van artikel 17 lid 3 van dezelfde regeling, ten behoeve van het aanhouden van een langlopende vordering op DJI.»
2012 | 2011 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 11.248 | 7.333 |
Materiële activa | ||
– grond en gebouwen | ||
– installaties en inventarissen | 137.219 | 145.536 |
– overige materiële vaste activa | 5.526 | 9.722 |
Voorraden | 2.593 | 2.460 |
Debiteuren | 16.366 | 18.690 |
Nog te ontvangen | 204.265 | 92.840 |
Liquide middelen | 43.497 | 162.189 |
Totaal activa | 420.714 | 438.770 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
– exploitatiereserve | 0 | 49.798 |
– verplichte reserves | – | – |
– onverdeeld resultaat | – 59.240 | – 55.316 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 76.030 | 72.860 |
Voorzieningen | 142.227 | 160.088 |
Crediteuren | 1.093 | 6.020 |
Nog te betalen | 260.604 | 205.320 |
Totaal passiva | 420.714 | 438.770 |
Omschrijving | Stand per 31-12-2011 | Vrijval in 2012 | Dotatie in 2012 | Onttrekking in 2012 | Stand per 31-12-2012 |
---|---|---|---|---|---|
Functioneel leeftijdsontslag | 24.402 | – 697 | 304 | – 12.654 | 11.355 |
Substantieel bezwarende functies | 40.082 | – 480 | 27.029 | – 24.223 | 42.408 |
FPU-plus | 9.735 | 360 | – 6.298 | 3.797 | |
Wachtgelden | 1.277 | – 17 | 9 | – 437 | 832 |
Afkoop boekwaarde gebouwen | 48.747 | – 1.493 | 17.318 | – 579 | 63.993 |
Reorganisatie | 23.134 | – 1.529 | 7.642 | – 13.292 | 15.955 |
Verzelfstandiging Mesdagkliniek | 12.711 | 2.401 | – 11.225 | 3.887 | |
Totaal | 160.088 | – 4.216 | 55.063 | – 68.708 | 142.227 |
Functioneel leeftijdsontslag (FLO)
De omvang van de voorziening is gebaseerd op de bestaande verplichting aan personeelsleden die op 31 december 2012 nog gebruik maakten van de FLO-regeling. De in 2012 betaalde FLO-uitkeringen ter grootte van € 12,7 miljoen zijn aan de voorziening onttrokken.
Substantieel bezwarende functies (SBF)
De dotatie aan de voorziening SBF houdt verband met de nieuwe instroom in de SBF. De werkgever is wettelijk verplicht de kosten per werknemer voor de gehele looptijd van de regeling (circa 3 jaar) in één keer te doteren aan de voorziening. De in 2012 betaalde verlofuitkeringen ad € 24,2 miljoen zijn aan de voorziening onttrokken.
FPU-plus
In 2004 is een voorziening gevormd in verband het gebruikmaken van het FPU-plus arrangement door DJI-medewerkers. De betalingen ad € 6,3 miljoen aan de ex-medewerkers, die van dit arrangement gebruikmaken, zijn aan de voorziening onttrokken.
Wachtgelden
Met ingang van 2007 is een voorziening wachtgelden gevormd voor ex-DJI-medewerkers die op deze datum onder de wachtgeldregeling vallen. De omvang van de voorziening is berekend op basis van het aantal deelnemers en de verwachte einddatum van de uitkering.
Afkoop boekwaarde gebouwen
DJI heeft ten aanzien van een aantal van de RGD gehuurde panden de beslissing genomen deze af te stoten. Aan deze beslissingen zijn veelal kosten verbonden, zoals nog resterende huren, kosten wederoplevering en sloopkosten. In het kader van diverse capacitaire maatregelen is in 2012 besloten een aantal locaties te sluiten. De kosten die hiermee samenhangen zijn aan de voorziening gedoteerd.
Reorganisatie
In verband met de verplichtingen die voortvloeien uit (voorgenomen) reorganisaties zijn reorganisatie-voorzieningen gevormd. De dotaties in 2012 vloeien voornamelijk voort uit reorganisaties die verband houden met de capacitaire krimp (het sluiten van delen van inrichtingen en het buitengebruikstellen van plaatsen).
Verzelfstandiging Mesdagkliniek
Per 1 januari 2008 is de Van Mesdagkliniek verzelfstandigd in de vorm van een private stichting. Dit heeft tot gevolg dat de medewerkers van de Van Mesdagkliniek zijn overgegaan naar een ander pensioenfonds. In verband met de kosten die hiermee samenhangen is een voorziening gevormd.
Kasstroomoverzicht per 31 december 2012 | (1) | (2) | (3) = (2)–(1) | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2012 + stand depositorekeningen | 94.932 | 160.410 | 65.478 |
2 | Totaal operationele kasstroom | – 14.400 | – 68.894 | – 54.494 |
Totaal investeringen | – 43.900 | – 64.234 | – 20.334 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen | 11.482 | 11.482 | ||
3 | Totaal investeringskasstroom | – 43.900 | – 52.752 | – 8.852 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement | ||||
Eenmalige storting door moederdepartement | ||||
Aflossing op leningen | – 16.430 | – 11.830 | 4.600 | |
Beroep op leenfaciliteit | 42.000 | 15.000 | – 27.000 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | 25.570 | 3.170 | – 22.400 |
5 | Rekening Courant RHB 31 december 2012 | 62.202 | 41.934 | – 20.268 |
+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4) |
Toelichting op kasstroomoverzicht
De operationele kasstroom is als volgt te specificeren (x € 1.000,–):
saldo van baten en lasten | – 59.240 |
afschrijvingen (incl. afschr. interne overboekingen) | 49.801 |
Stelselwijziging | 11.549 |
mutaties voorzieningen | – 17.861 |
mutaties werkkapitaal | – 53.143 |
Totaal operationele kasstroom | – 68.894 |
De mutaties in het werkkapitaal zijn voornamelijk het gevolg van de toename van de kortlopende schulden en de toename van de post kortlopende vorderingen. Dit is het gevolg van het naar voren halen van de bevoorschotting van de particuliere inrichtingen en inkoopinstellingen in verband met de overgang naar een nieuw financieel systeem (Leonardo) in 2013.
Omdat een hoger bedrag aan langlopende voorzieningen beschikbaar is voor de financiering van vaste activa, is het beroep op de leenfaciliteit lager uitgekomen dan oorspronkelijk geraamd.
Doelmatigheid
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Omschrijving | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | |
DJI-totaal: | ||||||
FTE-totaal | 17.221 | 16.698 | 16.285 | 16.140 | 16.534 | – 394 |
Saldo van baten en lasten in % | 2,1% | – 0,7% | – 2,4% | – 2,6% | 0% | – 2,6% |
Productiviteitsindicatoren | ||||||
1. gemiddeld aantal tbs-passanten | 76 | 32 | 22 | 25 | 21 | 4 |
2a. gemiddeld aantal personen in PP’s (equivalentplaatsen) | 466 | 450 | 407 | 401 | 456 | – 55 |
2b. verhouding equivalentplaatsen / gemiddelde bezetting | 4,2 | 4,2 | 3,9 | 3,9 | 4,4 | – 0,5 |
* exclusief SBF-verlof
Toelichting
FTE-totaal
Het gerealiseerde aantal fte is in 2012 lager uitgekomen dan oorspronkelijk begroot. Dit heeft voornamelijk te maken met de neerwaartse ontwikkeling van de detentiecapaciteit van DJI.
Productiviteitsindicatoren
-
1. Hoewel het gemiddeld aantal passanten iets hoger is dan geraamd, is wel de gemiddelde wachttijd per passant aanzienlijk teruggelopen. Het aantal passanten zal nimmer tot 0 kunnen worden
teruggebracht omdat personen met een ontslag van alle rechtsvervolging direct na het onherroepelijk worden van het vonnis geplaatst moeten worden in een FPC. Procedureel is echter enige maanden nodig om een tbs-gestelde te kunnen plaatsen.
-
2. Het aantal PP's is iets lager dan hetgeen over 2011 is gerealiseerd. De omvang van het aantal PP's hangt samen met de omvang van de bezetting. Deze is in de loop van 2012 enigszins afgenomen. Voorts is er sprake van een substitutie-effect t.a.v. (Z)BBI's. Verwacht wordt dat de afbouw van voornoemde capaciteit zal leiden tot een groei van het aantal PP's in 2013.
Doelmatigheid per operationele doelstelling
In de onderstaande tabellen worden doelmatigheidsgegevens gepresenteerd. De verschillen bij de omzet (PxQ) kunnen zowel het gevolg zijn van volumeverschillen als van prijsverschillen ten opzichte van de oorspronkelijke begroting.
Operationele doelstelling 13.4
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | ||
Intramurale capaciteit verdeeld naar: | 13.822 | 12.167 | 12.152 | 12.166 | 11.746 | 420 |
Operationele strafrechtelijke sanctiecapaciteit | 12.578 | 11.657 | 11.519 | 11.430 | 10.944 | 486 |
In stand te houden capaciteit | 799 | 0 | 88 | – 88 | ||
Reservecapaciteit | 285 | 350 | 479 | 583 | 580 | 3 |
In bewaringgestelden op politiebureaus | 64 | 64 | 58 | 57 | 20 | 37 |
VN-cellen | 84 | 84 | 84 | 84 | 84 | 0 |
Internationaal Strafhof | 12 | 12 | 12 | 12 | 30 | – 18 |
Bezettingsgraad direct inzetbare capaciteit (%) | 90,4 | 90,9 | 91,1 | 89,6 | 91,3 | – 1,7 |
Gemiddelde prijs per dag operationele capaciteit (x € 1,–) | 216 | 229 | 232 | 259 | 247 | 12 |
Gemiddelde prijs per dag reserve capaciteit (x € 1,–) | 133 | 121 | 113 | 123 | – 10 | |
Omzet operationele en res.capaciteit (p*q * € 1 miljoen) | 1.089,7 | 1.004,7 | 1.010,3 | 1.110,0 | 1.029,2 | 80,80 |
Extramurale capaciteit verdeeld naar: | 615 | 517 | 407 | 401 | 435 | – 34 |
(Bijzonder) pen. programma’s met of zonder elektr. toezicht | 466 | 450 | 407 | 401 | 435 | – 34 |
Elektronische Detentie | 149 | 67 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Gemiddelde prijs per dag per plaats (x € 1,–) | 85 | 51 | 34 | 47 | 46 | 1 |
Omzet extramurale sanctiecapaciteit (p*q * € 1 miljoen) | 19,1 | 9,6 | 5,1 | 6,9 | 7,2 | – 0,3 |
Eind 2011 werd duidelijk dat er in 2012 circa 250 detentieplaatsen meer nodig waren dan conform de begroting 2012 was voorzien. De beschikbare capaciteit is derhalve in 2012 met circa 250 plaatsen ten opzichte van de stand begroting 2012 verhoogd. De Directie Bijzondere Voorzieningen realiseert deze capaciteit ten behoeve van de Directie Gevangeniswezen, zodat de Dienst Terugkeer & Vertrek voorbereidingen kan treffen voor de terugkeer naar het land van herkomst.
De in stand te houden capaciteit betreft capaciteit die definitief buiten gebruik gesteld is, maar nog niet afgestoten is. In 2012 is besloten om alle in stand te houden capaciteit van GW af te stoten, terwijl hier in de begroting 2012 nog geen rekening mee was gehouden.
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | ||
Capaciteit FPC’s / forensische zorg verdeeld naar: | 2.084 | 2.156 | 2.067 | 2.077 | 2.109 | – 32 |
Rijks-Tbs-klinieken | 427 | 427 | 427 | 392 | 427 | – 35 |
Particuliere Tbs-klinieken | 1.383 | 1.456 | 1.379 | 1.376 | 1.325 | 51 |
Tbs-contractplaatsen in GGz- en GHZ-instellingen | 274 | 273 | 256 | 208 | 256 | – 48 |
Reservecapaciteit | 5 | 101 | 101 | 0 | ||
Bezettingsgraad Justitiële Tbs-klinieken (%) | 94,6 | 91,9 | 92,0 | 90,0 | 91,3 | – 1,3 |
Gemiddelde prijs per dag operationele capaciteit (x € 1,–) | 478 | 480 | 479 | 496 | 489 | 7 |
Gemiddelde prijs per dag reserve capaciteit (x € 1,–) | 221 | 173 | 281 | – 108 | ||
Omzet operationele en res.capaciteit (p*q * € 1 miljoen) | 363,6 | 377,6 | 360,6 | 364,1 | 368,1 | – 4,8 |
Forensische zorgplaatsen in het GW (PPC’s) | ||||||
Gemiddeld aantal plaatsen | 194 | 700 | 700 | 692 | 700 | – 8 |
Gemiddelde prijs per dag (x € 1,–) | 328 | 367 | 360 | 399 | 381 | 18 |
Omzet (p*q * € 1 miljoen) | 23,2 | 93,8 | 92,1 | 100,8 | 97,4 | 3,4 |
Intramurale cap. for. zorg in GGz/GHz verdeeld naar: | 1.036 | 1.244 | 1.369 | 1.546 | 1.510 | 36 |
Inkoop forensische zorg in het strafrechtelijk kader | 925 | 1.052 | 1.172 | 1.337 | 1.262 | 75 |
Inkoop forensische zorg voor gedetineerden | 111 | 192 | 197 | 209 | 248 | – 39 |
Gemiddelde prijs per dag (x € 1,–) | 283 | 285 | 294 | 329 | 302 | 27 |
Omzet intramurale capaciteit (p*q * € 1 miljoen) | 107,0 | 129,4 | 146,7 | 185,7 | 166,7 | 19 |
Omzet ambulante zorg (p*q * € 1 miljoen) | 52,5 | 56,6 | 50 | 6,6 |
In 2011 is op beperkte schaal gestart met het realiseren van tbs-reservecapaciteit (5 plaatsen). In 2012 is de productietaakstelling van 101 plaatsen volledig gerealiseerd. Hierbij is gebleken dat deze plaatsen voor een aanzienlijk lagere gemiddelde prijs konden worden gerealiseerd dan was geraamd in de V&J-begroting 2012. Overigens is de gemiddelde prijs in de V&J-begroting 2013 reeds neerwaarts bijgesteld tot € 202 per plaats per dag.
Operationele doelstelling 13.7
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | ||
Capaciteit vr.bew. en uitzetcentra verdeeld naar: | 2.781 | 2.781 | 2.781 | 2.776 | 2.781 | – 5 |
Vrijheidsbeneming (art. 6 Vw) | 96 | 195 | 108 | 166 | 168 | – 2 |
Vreemdelingenbewaring (art. 59 Vw) | 1.648 | 1.568 | 1.421 | 1.382 | 1.162 | 220 |
In bewaring gestelden op politiebureau’s | 25 | 2 | 1 | 1 | 5 | – 4 |
Uitzetcentra | 482 | 486 | 421 | 202 | 421 | – 219 |
Reservecapaciteit | 130 | 130 | 130 | 325 | 325 | 0 |
In stand te houden capaciteit korte termijn | 400 | 400 | 330 | 330 | 330 | 0 |
In stand te houden capaciteit lange termijn | 370 | 370 | 370 | 0 | ||
Bezettingsgraad (%) capaciteit vreemdelingenbewaring | 72,6 | 70,9 | 71,8 | 59,0 | 91,3 | – 32,3 |
Gemiddelde prijs per dag operationele cap. (x € 1,–) | 170 | 193 | 195 | 196 | 196 | 0 |
Gemiddelde prijs per dag reserve capaciteit (x € 1,–) | 134 | 75 | 125 | 131 | – 6 | |
Gem. prijs per dag in stand te houden cap. kort (x € 1,–) | 79 | 38 | 78 | 76 | 2 | |
Gem. prijs per dag in stand te houden cap. lang (x € 1,–) | 23 | 5 | 31 | 25 | 6 | |
Omzet (p*q * € 1 miljoen) | 172,6 | 171,0 | 147,3 | 153,7 | 153,5 | 0,2 |
In 2012 heeft een verschuiving van capaciteit tussen Vreemdelingenbewaring en Uitzetcentra plaatsgevonden zodat dit meer recht doet aan de werkelijke bezetting van Vreemdelingenbewaring en Uitzetcentra bij de directie Bijzondere Voorzieningen. Als gevolg hiervan zijn er uitvoeringsverschillen ontstaan. Aangezien de begrotingsprijs voor Vreemdelingenbewaring en Uitzetcentra hetzelfde is, heeft de wijziging geen financieel effect.
Operationele doelstelling 14.2
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | ||
Capaciteit JJI verdeeld naar: | 1.883 | 1.331 | 1.351 | 1.202 | 1.502 | – 300 |
Rijks Jeugdinrichtingen | 990 | 688 | 454 | 358 | 358 | 0 |
Particuliere Jeugdinrichtingen | 865 | 630 | 384 | 442 | 442 | 0 |
Inkoopplaatsen (niet justitieel) | 28 | |||||
Reservecapaciteit | 150 | 150 | 150 | 0 | ||
In stand te houden capaciteit | 13 | 363 | 252 | 552 | – 300 | |
Bezettingsgraad operationele capaciteit (%) | 67,4 | 52,8 | 72,3 | 72,8 | 90,0 | – 17,2 |
Gemiddelde prijs per dag operationele cap. (x € 1,–) | 436 | 510 | 543 | 552 | 563 | – 11 |
Gemiddelde prijs per dag reserve capaciteit (x € 1,–) | 153 | 143 | 132 | 143 | – 11 | |
Gemiddelde prijs per dag aan te houden capaciteit (x € 1,–) | 92 | 132 | 143 | – 11 | ||
Omzet operationele en res.capaciteit (p*q * € 1 miljoen) | 299,7 | 246,1 | 186,2 | 180,6 | 201,1 | – 20,5 |
In 2012 is voor in totaal 300 in stand te houden plaatsen een (tijdelijke) alternatieve bestemming gevonden.
Toelichting op niet uit de balans blijkende verplichtingen:
Op 22 maart 2013 is het kabinet akkoord gegaan met het masterplan DJI. In dit plan is een groot aantal maatregelen opgenomen om invulling te geven aan de bezuinigingstaakstelling die voortvloeit uit zowel het Begrotingsakkoord en vervolgens het regeerakkoord. Maatregelen zijn onder meer het sluiten van diverse inrichtingen, invoeren meerpersoonscelgebruik en invoering van eolectronische detentie voor diverse groepen van gedetineerden. Het masterplan DJI moet nog door de Staten-Generaal worden behandeld en goedgekeurd. Doordat definitieve vaststelling van het masterplan nog niet heeft plaatsgevonden en een nadere uitwerking en uitvoering van de plannen nog moet plaatsvinden zuijn de financiële consequenties voor het resultaat en de reserves van de DJI voor de komende jaren op dit moment niet exact aan te geven.