– 1 | – 2 | (3)=(2) – (1) | ||
---|---|---|---|---|
oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 5.507 | 48.071 | 42.564 | 48.765 |
Omzet overige departementen | 13.987 | 17.805 | 3.818 | 7.353 |
Omzet derden | 79.857 | 42.561 | – 37.296 | 50.706 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 2 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 99.351 | 108.437 | 9.086 | 106.826 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
Personele kosten | 49.479 | 57.499 | 8.020 | 60.515 |
– waarvan eigen personeel | 47.020 | 52.268 | 5.248 | 54.459 |
– waarvan externe inhuur | 2.459 | 5.231 | 2.772 | 6.056 |
Materiële kosten | 29.019 | 32.017 | 2.998 | 37.543 |
– waarvan ICT | 12.495 | 8.073 | – 4.422 | 16.143 |
Overige lasten | ||||
Gerechtskosten | 14.567 | 13.941 | – 626 | 9.128 |
Rentelasten | 717 | 411 | – 306 | 826 |
Afschrijvingskosten | 5.569 | 5.792 | 223 | 4.838 |
– materieel | 489 | 5.210 | 93 | 4.339 |
– immaterieel | 5.080 | 582 | 130 | 499 |
Dovergelden | 0 | 0 | 0 | 821 |
Systeemvernieuwing | 0 | 0 | 0 | 0 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
– bijzondere waardevermindering | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 99.351 | 109.660 | 10.309 | 112.850 |
Saldo van baten en lasten | 0 | – 1.223 | – 1.223 | – 6.024 |
Toelichting exploitatie 2012
Baten
De veel hogere «Omzet moederdepartement», en daarmee de lagere «Omzet derden», is hoofdzakelijk te verklaren door de latere invoering van administratiekosten voor de producten boetevonnissen en OM-afdoeningen. Hierdoor heeft voor deze producten de financiering tot 1 oktober 2012 door het moederdepartement plaatsgevonden. Daarnaast zijn de gerealiseerde productieaantallen hoger dan begroot; dit heeft geleid tot hogere omzet alsmede hogere (personele en materiele) kosten. Voorts heeft het CJIB extra middelen ontvangen voor onder meer de projecten Uitvoeringsketen Strafrechtelijke Beslissingen (USB) en Herziening Gerechtelijke Kaart (HGK).
De hogere «Omzet overige departementen» is vooral het gevolg van hogere in rekening te brengen dienstverlening aan het College van Zorgverzekeraars (op basis van nacalculatie) inzake onverzekerden zorgpremies.
De «Omzet derden» betreft de ontvangen financiering voor de producten waarvoor bij de burger administratiekosten in rekening worden gebracht.
Lasten
De stijging van de personele en materiële kosten is hoofdzakelijk het gevolg van hogere productieaantallen ten opzichte van de begroting, waardoor er sprake is van een hogere personele bezetting.
Saldo Baten en Lasten
Over het boekjaar 2012 is een negatief resultaat van € 1,2 mln. gerealiseerd. Dit komt overeen met 1,2% van de totale omzet in 2012. Het gevolg hiervan is dat het eigen vermogen onder de nulstand uitkomt. Volgens de Regeling Baten-en Lastendiensten 2012 is aanvulling tot tenminste de nulstand vereist.
Balans 2012 | Balans 2011 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 3.051 | 611 |
Materiële activa | ||
– grond en gebouwen | 2.927 | 2.255 |
– installaties en inventarissen | 6.418 | 5.169 |
– overige materiële vaste activa | 7.329 | 9.610 |
Voorraden | – | – |
Debiteuren | 61 | 115 |
Nog te ontvangen | 5.332 | 3.006 |
Liquide middelen | 12.262 | 18.780 |
Totaal activa | 37.380 | 39.546 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | ||
– exploitatiereserve | 0 | 2.254 |
– onverdeeld resultaat | – 1.223 | – 6.024 |
Voorzieningen | 65 | 211 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 17.922 | 18.721 |
Crediteuren | 8.385 | 6.570 |
Nog te betalen | 12.231 | 17.814 |
Totaal passiva | 37.380 | 39.546 |
De toename van de boekwaarde van de immateriële activa heeft betrekking op geactiveerde ICT-ontwikkelcapaciteit.
Het negatieve eigen vermogen per ultimo 2011 is door het moederdepartement aangezuiverd.
Voorzieningen
Omschrijving | Stand per 01-01-2012 | Vrijval in 2012 | Dotatie in 2012 | Onttrekking in 2012 | Stand per 31-12-2012 |
---|---|---|---|---|---|
FPU-plus | 211 | 0 | 0 | 146 | 65 |
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft voor de rijksdiensten de mogelijkheid geschapen om medewerkers die daarvoor in aanmerking komen een FPU-plus arrangement aan te bieden. De onttrekkingen betreffen de feitelijke uitbetalingen.
Kasstroomoverzicht per 31 december 2012 | (1) | (2) | (3) = (2)–(1) | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2012 + stand depositorekeningen | 5.484 | 18.768 | 13.284 |
2 | Totaal operationele kasstroom | 5.892 | – 1.531 | – 7.423 |
Totaal investeringen | – 11.540 | – 7.950 | 3.590 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen | – | 0 | 0 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 11.540 | – 7.950 | 3.590 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door moederdepartement | 0 | 3.770 | 3.770 | |
Aflossing op leningen | – 11.377 | – 5.954 | 5.423 | |
Beroep op leenfaciliteit | 11.540 | 5.155 | – 6.385 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | 163 | 2.971 | 2.808 |
5 | Rekening Courant RHB 31 december 2012 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 0 | 12.258 | 12.258 |
(* noot: maximale roodstand € 0,5 miljoen) |
De operationele kasstroom is lager dan begroot, met name doordat ná vaststelling van de begroting besloten is tot uitbetaling van voorschotten aan slachtoffers in het kader van «Versterking positie van het slachtoffer in het strafproces». In de operationele kasstroom is ook het negatieve exploitatieresultaat verwerkt.
De eenmalige storting door het moederdepartement heeft betrekking op de aanzuivering van het negatieve eigen vermogen ultimo 2011.
Doelmatigheid
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | |
CJIB-totaal: | ||||||
FTE-totaal | 913 | 929 | 943 | 930 | 848 | 82 |
Saldo van baten en lasten in % | – 2,2 | 1,6 | – 6,0 | – 1,2 | 0,0 | – 1,2 |
WAHV- Sancties * | ||||||
Aantal | 11.960.177 | 11.285.857 | 9.772.320 | 9.294.673 | 11.486.790 | – 2.192.117 |
Kostprijs (x € 1) | 4,94 | 5,18 | 5,42 | 4,37 | 4,78 | 0,44 |
Omzet (p*q) | 59.083.274 | 58.460.739 | 52.965.974 | 40.586.691 | 54.906.856 | – 14.320.165 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 95,7 | 95,6 | 95,5 | 94,6 | 95,0 | – 0,4 |
Boetevonnissen | ||||||
Aantal | 183.473 | 147.156 | 151.842 | 122.829 | 89.544 | 33.285 |
Kostprijs (x € 1) | 69,92 | 70,79 | 68,87 | 67,59 | 70,97 | – 3,38 |
Omzet (p*q) | 12.828.432 | 10.417.173 | 10.457.359 | 8.301.642 | 6.354.938 | 1.946.704 |
% afgedane OH-zaken binnen 1 jaar | 72,5 | 70,8 | 71,2 | 69,7 | 70,0 | – 0,3 |
Transacties (t/m 2010 = incl. OM-afdoeningen) | ||||||
Aantal | 565.804 | 467.155 | 290.142 | 136.295 | 45.661 | 90.634 |
Kostprijs (x € 1) | 23,40 | 34,76 | 15,33 | 21,84 | 31,14 | – 9,30 |
Omzet (p*q) | 13.239.814 | 16.238.308 | 4.447.877 | 2.976.966 | 1.421.884 | 1.555.082 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 65,2 | 64,9 | 62,7 | 65,7 | 65,0 | 0,7 |
OM-afdoening | ||||||
Aantal | 39.105 | 180.464 | 239.350 | 457.500 | – 218.150 | |
Kostprijs (x € 1) | 65,86 | 68,04 | 40,65 | 27,39 | ||
Omzet (p*q) | 11.885.359 | 16.285.379 | 18.597.375 | – 2.311.996 | ||
% geïnde zaken binnen 2 jaar | 87,5 | 70,0 | 75,0 | – 5,0 | ||
Vrijheidsstraffen** | ||||||
Aantal | 25.036 | 23.568 | 23.267 | 20.025 | 7.217 | 12.808 |
Kostprijs (x € 1) | 115,97 | 73,35 | 98.78 | 66,97 | 96,12 | – 29,15 |
Omzet (p*q) | 2.903.425 | 1.728.713 | 2.298.314 | 1.341.037 | 693.698 | 647.339 |
Taakstraffen** | ||||||
Aantal | 40.324 | 36.996 | 33.238 | 34.256 | 11.194 | 23.062 |
Kostprijs (x € 1) | 50,38 | 25,90 | 40,18 | 34,75 | 34,58 | 0,17 |
Omzet (p*q) | 2.031.523 | 958.196 | 1.335.503 | 1.190.361 | 387.089 | 803.272 |
Schadevergoedingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 12.426 | 11.671 | 10.973 | 13.201 | 3.830 | 9.371 |
Kostprijs (x € 1) | 449,67 | 438,47 | 468,03 | 399,29 | 457,00 | – 57,71 |
Omzet (p*q) | 5.587.599 | 5.117.383 | 5.135.693 | 5.302.181 | 1.750.310 | 3.551.871 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 84,8 | 87,4 | 87,3 | 86,9 | 85,0 | 1,9 |
Ontnemingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 1.232 | 1.150 | 1.152 | 1.129 | 390 | 739 |
Kostprijs (x € 1) | 3.029,50 | 3.745,49 | 4.435,43 | 3.513,27 | 3.213,38 | 299,89 |
Omzet (p*q) | 3.732.344 | 4.307.314 | 5.109.615 | 4.092.954 | 1.253.218 | 2.839.736 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 56,1 | |||||
% afgedane A-zaken binnen 3 jaar | 64,3 | 67,3 | 66,5 | 65,0 | 1,5 | |
% afgedane B-zaken binnen 5 jaar | 41,3 | 90,1 | 82,8 | 80,0 | 2,8 |
Toelichting doelmatigheidstabel
Over de gehele linie zijn de productieaantallen in meer of mindere mate hoger uitgekomen, met uitzondering van WAHV-sancties en de OM-afdoeningen. Vooral de instroom en daarmee ook de uitstroom van WAHV-sancties waren lager dan begroot. Door de inwerkingstelling van nieuwe trajectcontrolesystemen en de digitalisering van de flitspalen is de daling beperkt gebleven. Ook de hogere instroom van 30 WAM beschikkingen heeft op deze realisatie invloed gehad. Ten aanzien van de OM-afdoeningen geldt dat de begrote aantallen uitgingen van implementatie van alle zaakstromen in 2012. Doordat deze planning niet gerealiseerd is, zijn de aantallen lager dan begroot.
De inning- en afdoeningspercentages staan onder druk. Desalniettemin zijn de afgesproken indicatoren vrijwel alle (bijna) gehaald. Het lagere inningpercentage bij de OM-afdoeningen is te verklaren door de huidige samenstelling van de zaakstromen. Inmiddels zijn de zaakstromen met een lager inningpercentage geïmplementeerd, maar nog niet de zaakstromen waarbij een hoger inningpercentage wordt verwacht. Bij de vaststelling van de doelstelling was ervan uitgegaan dat kentekenzaken in 2012 geïmplementeerd zouden worden.
Over het algemeen zijn de kostprijzen lager uitgekomen dan begroot. Daar waar de gerealiseerde aantallen hoger zijn dan begroot heeft dit een kostprijs verlagend effect, omdat de vaste kosten over dat hogere aantal zaken wordt verdeeld. Bij lagere aantallen dan begroot is het effect tegengesteld. De kostprijs voor de OM-afdoening is naast de hierboven genoemde oorzaken ook gestegen, omdat er nog handmatige inzet is vereist om het product te verwerken.