(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 17.202 | 17.435 | 233 | 16.699 |
Vooruit ontvangen moederdepartement 2011 | 600 | 600 | ||
Vooruit ontvangen moederdepartement 2012 | – 2.477 | – 2.477 | – 600 | |
Bijdrage overige departementen | 115 | 115 | ||
Omzet derden | 14.870 | 15.721 | 851 | 17.747 |
Rentebaten | 81 | |||
Vrijval voorzieningen | 274 | |||
Bijzondere baten | ||||
Totaal baten | 32.072 | 31.394 | – 678 | 34.201 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
Personele kosten | 16.303 | 14.478 | – 1.825 | 13.957 |
– waarvan Eigen personeel | 15.102 | 13.597 | – 1.505 | |
– waarvan externe inhuur | 375 | 541 | 166 | |
Materiële kosten | 13.542 | 16.349 | 2.807 | 19.330 |
– waarvan ICT | 5.431 | 6.244 | 813 | |
Overige lasten | ||||
Rentelasten | 205 | 2 | – 203 | 5 |
Afschrijvingskosten | 2.022 | 130 | – 1.892 | |
– materieel | 109 | |||
– immaterieel | ||||
– dotaties voorzieningen | 84 | 84 | 220 | |
– bijzondere lasten | ||||
Totaal lasten | 32.072 | 31.043 | – 1.029 | 33.621 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 351 | 351 | 580 |
Toelichting exploitatie 2012
Baten
De baten zijn € 0,6 mln. lager dan begroot.
De stijging van de Bijdrage moederdepartement wordt veroorzaakt door een extra bijdrage ad € 0,2 mln. voor de verhuizing. De vooruit ontvangen post 2011 van € 0,6 mln. bestaat uit een aantal projecten waarvoor in 2011 wel veel werkzaamheden zijn verricht, maar welke nog niet allemaal waren uitgevoerd en zijn uitgesteld naar 2012. De vooruit ontvangen post 2012 van € 2,5 mln. bestaat uit de projecten RADAR, Scherp & Efficiënt en Verhuizing waarvoor diverse werkzaamheden uitgesteld zijn naar 2013. De bijdrage overige departementen van € 0,1 mln. betreft een bijdrage van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid voor het project Continue Screening kinderopvang
Het verschil opbrengst derden wordt veroorzaakt door een stijging van het aantal VOG aanvragen.
Lasten
De lasten zijn € 1,1 mln. lager dan begroot. De personeelslasten zijn € 1,7 mln. lager en de materiële lasten zijn € 2,7 mln. hoger. De rente- en de afschrijvingslasten zijn samen € 2,0 mln. lager dan begroot.
Personeel:
Diverse teams hebben nog niet hun volledige formatie ingevuld volgens het nieuwe Organisatie & Formatierapport. Hierdoor blijft de uitputting van de personeelslasten achter.
Materieel en overige lasten:
De hogere materiele lasten worden vooral veroorzaakt door de vertraging in het afronden van release 1.0 van het project Herziening Toezicht Rechtspersonen (HTR) en kosten van de doorontwikkeling (RADAR) die bij het opstellen van de begroting nog niet voorzien waren. Door veranderd inzicht ten aanzien van de activering van HTR en de elektronische VOG (Elovog) en de latere start van Scherp & Efficiënt zijn de rente -en afschrijvingskosten van deze programma’s weggevallen.
Saldo Baten en Lasten
Conform de Regeling Baten- en Lastendiensten 2012 is het eigen vermogen gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2010, 2011 en 2012, bedraagt de maximumomvang van het eigen vermogen € 1.556 mln. Het onverdeeld resultaat over 2012 bedraagt € 351.000.
Dit betekent dat van het resultaat van € 351.000 niet meer dan € 251.000 aan het eigen vermogen kan worden toegevoegd. Over het restant wordt bij Voorjaarsnota besloten.
Balans 2012 | 2011 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 0 | 0 |
Materiële activa | 0 | 131 |
– grond en gebouwen | ||
– installaties en inventarissen | 0 | 130 |
– overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Voorraden | ||
Debiteuren | 1.811 | 909 |
Nog te ontvangen | 235 | 120 |
Liquide middelen | 9.682 | 9.306 |
Totaal activa | 11.728 | 10.465 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 1.656 | 1.306 |
– exploitatiereserve | 1.305 | 726 |
– onverdeeld resultaat | 351 | 580 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 32 | 37 |
Voorzieningen | 335 | 358 |
Crediteuren | 1.269 | 592 |
Vooruit ontvangen bedragen | 2.780 | 970 |
Nog te betalen | 5.656 | 7.202 |
Totaal passiva | 11.728 | 10.465 |
Voorzieningen
Omschrijving | Stand per 01-01-2012 | Vrijval in 2012 | Dotatie in 2012 | Onttrekking in 2012 | Stand per 31-12-2012 |
---|---|---|---|---|---|
Voorziening FPU | 52 | 35 | 17 | ||
Reorganisatievoorziening | 220 | 84 | 56 | 248 | |
Voorziening wachtgeld | 86 | 16 | 70 | ||
Totaal | 358 | 84 | 107 | 335 |
Kasstroomoverzicht | (1) | (2) | (3) = (2)–(1) | |
---|---|---|---|---|
per 31 december 2012 | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | |
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2012 | 1.197 | 9.306 | 8.109 |
+ stand depositorekeningen |
| |||
2 | Totaal operationele kasstroom | 2.022 | 295 | – 1.727 |
3a | Totaal investeringen | – 2.876 | 2.876 | |
3b | Totaal boekwaarden desinvesteringen | 86 | 86 | |
3c | Totaal investeringskasstroom | – 2.876 | 86 | 2.962 |
4a | Eenmalige uitkering aan Moederdepartement | 0 | ||
4b | Eenmalige storting door Moederdepartement | 0 | ||
4c | Aflossing op leningen | – 2.022 | – 5 | 2.017 |
4d | Beroep op leenfaciliteit | 2.876 | – 2.876 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | 854 | – 5 | – 859 |
5 | Rekening Courant RHB 31 december 2012 | 1.197 | 9.682 | 8.485 |
+ stand depositorekeningen* (=1+2+3+4) (*noot: maximale roodstand € 0,5 miljoen) |
De systemen van HTR en Elovog leveren geen toekomstig economisch voordeel op. Hierdoor kunnen deze kosten niet als investering worden aangemerkt. Hierdoor zijn de investeringen en daarmee ook het beroep op de leenfaciliteit en de aflossing veel lager dan begroot.
Doelmatigheid
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | |
Dienst Justis -totaal: | ||||||
FTE-totaal | 219 | 234 | 237,47 | 233 | 247,3 | – 14,3 |
Saldo van baten en lasten in % | 7,0% | – 3% | 1% | 2% | ||
Beleidsartikel 13.1 | ||||||
VvGB (Verklaring van Geen Bezwaar) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |||
Kostprijs (x € 1) | 54,52 | 39,77 | 33,33 | |||
Omzet (p*q)(x € 1.000) | 7.081 | 6.445 | 3 145 | |||
Doorlooptijd: oprichten % in 6 dagen | 97 | 98 | 54 | |||
VIV (Vennoot Inlichtingen Verstrekkingen | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |||
Kostprijs (x € 1) | 15,49 | 17.39 | ||||
Omzet (p*q)(x € 1.000) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t | n.v.t. | ||
Doorlooptijd: verstrekkingen in 2wekwn (in %) | 67 | 73 | 53 | |||
Doorlooptijd: aanwijzingen in 48 uur (in %) | 100 | 100 | 100 | |||
Doorlooptijd: faillissementen in 5 dagen (in %) | 96 | 96 | 96 | |||
HTR (Toezicht op rechtspersonen)(v.h. Risico Meldingen op Verzoek)RM(O)V | ||||||
Volume | n.v.t | n.v.t | 10 | 822 | 750 | 72 |
Kostprijs (x € 1) | n.v.t. | n.v.t | 109 337,46 | 3.725,79 | 7.729,12 | – 4.003 |
Bedrag(x € 1.000) | 1.093 | 3.063 | 5.797 | – 2.734 | ||
Omzet (p*q)(x € 1.000) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |||
GSR (Garantstellingregeling Curatoren) | ||||||
Volume | 485 | 654 | 690 | 750 | – 60 | |
Kostprijs (x € 1) | 675,49 | 852,22 | 759,00 | 798,95 | – 39,95 | |
Bedrag(x € 1.000) | 328 | 557 | 524 | 599 | – 75 | |
Omzet (p*q)(x € 1.000) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
Positieve beslissingen in 4 weken | 95 | 90 | 84 | 95 | – 11 | |
Positieve beslissingen in 8 weken | 86 | 71 | 100 | 95 | 5 | |
BIBOB (Bevordering Integriteitbeoordelingen door het Openbaar Bestuur) | ||||||
Volume | 232 | 232 | 240 | 280 | 300 | – 20 |
Kostprijs (x € 1) | 11.208,99 | 19.105,65 | 18.755,86 | 17.443,26 | 18.742,39 | – 1299,13 |
Bedrag(x € 1.000) | 2.600 | 4.433 | 4.501 | 4.884 | 5.623 | – 739 |
Omzet (p*q)(x € 1.000) | 117 | 111 | 92 | 108 | 150 | – 42 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 58 | 52 | 68 | 45 | 60 | – 15 |
(VOG NP) Verklaring omtrent het Gedrag | ||||||
Volume | 454.027 | 490.721 | 537.386 | 557.184 | 515.800 | 41.384 |
Kostprijs (x € 1) | 17,37 | 16,41 | 18,01 | 16,35 | 18,02 | – 1,67 |
Bedrag(x € 1.000) | 7.886 | 8.053 | 9.675 | 9.112 | 9.295 | – 183 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 11.2011 | 11.066 | 11 845 | 12.873 | 11.631 | 1.242 |
Doorlooptijd: % binnen 2 weken | 98 | 95 | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | n.v.t. | 100 | 100 | 100 | 95 | 5 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 56 | 74 | 85 | 64 | 90 | – 26 |
(VOG RP) Verklaring omtrent het Gedrag | ||||||
Volume | 6 046 | 7.252 | 5.689 | 9.084 | 5.200 | 3.884 |
Kostprijs (x € 1) | 86,84 | 142,17 | 134,32 | 89,71 | 226,9 | – 137,19 |
Bedrag(x € 1.000) | 525 | 1.031 | 764 | 815 | 1.180 | – 365 |
Omzet (p*q)(x € 1.000) | Zie VOG NP | 1.070 | 1 210 | 1.338 | 767 | 571 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 97 | n.v.t | n.v.t. | n.v.t | n.v.t | |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 50 | 99 | 100 | 100 | 95 | 5 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | n.v.t. | 83 | 100 | 100 | 95 | 5 |
IVB (Integriteitverklaring Beroepsgoederen Vervoer) | n.v.t2 | n.v.t2 | ||||
Volume | 6.060 | 3.822 | 6.000 | |||
Kostprijs (x € 1) | 108,26 | 85,30 | 125,18 | |||
Bedrag(x € 1.000) | 656 | 326 | 751 | |||
Omzet (p*q)(x € 1.000) | n.v.t3 | 246 | 360 | |||
(NM) Naamswijziging | ||||||
Volume | 3.672 | 2.686 | 2.247 | 2.228 | 2.250 | – 22 |
Kostprijs (x € 1) | 759,32 | 532,50 | 646,29 | 649,89 | 732,00 | – 82,11 |
Bedrag(x € 1.000) | 2.788 | 1 430 | 1.452 | 1.448 | 1.647 | – 199 |
Omzet (p*q)(x € 1.000) | 684 | 764 | 847 | 1.001 | 1.587 | – 586 |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 87 | 94 | 83 | 53 | 95 | – 42 |
Beleidsartikel 13.3 | ||||||
WWM (Wet Wapens en Munitie) beroepen | ||||||
Volume | 130 | 103 | 120 | 100 | 20 | |
Kostprijs (x € 1) | – | 6.679,16 | 7 .064,20 | 8.670,20 | 7.736,68 | 933,52 |
Bedrag(x € 1.000) | 868 | 728 | 1.040 | 774 | 266 | |
Omzet (p*q)(x € 1.000) | – | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Doorlooptijd administratieve beroepen: % binnen 26 weken | 16 | 12 | 51 | 35 | n.v.t. | n.v.t. |
WWM (Wet Wapens en Munitie) ontheffingen | ||||||
Volume | 250 | 277 | 225 | 245 | – 20 | |
Kostprijs (x € 1) | – | 436,57 | 347,7 | 1.644,37 | 426,31 | 1.218,06 |
Bedrag(x € 1.000) | 109 | 96 | 340 | 104 | 236 | |
Omzet (p*q)(x € 1.000) | – | 13 | 15 | 10 | 12 | – 2 |
Doorlooptijd verzoeken om ontheffing: % binnen 12 weken | 84 | 89 | 82 | 73 | 95 | – 22 |
(BOA) Buitengewone opsporingsambtenaren | ||||||
Volume | 6.412 | 8.205 | 8.714 | 7.209 | 8.500 | – 1.291 |
Kostprijs (x € 1) | 116,45 | 116,88 | 139,37 | 138,93 | 133,20 | 5,73 |
Bedrag(x € 1.000) | 746 | 959 | 1.214 | 1.002 | 1.132 | – 130 |
Omzet (p*q) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Doorlooptijd: binnen 16 weken (verzoek art. 1a) | 82 | 100 | 100 | 100 | 95 | 5 |
Doorlooptijd: binnen 4 weken (verzoek art. 1b/art. 1c) | n.v.t. | 100 | 100 | 100 | 95 | 5 |
BOD (bijzondere opsporingsdienst) | n.v.t. | n.v.t | n.v.t | |||
Volume | 220 | 340 | – 120 | |||
Kostprijs (x € 1) | 339,42 | 56,52 | 282,9 | |||
Bedrag(x € 1.000) | 75 | 19 | 56 | |||
Omzet (p*q) | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Doorlooptijd | 100 | n.v.t. | ||||
WPBR (Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus ) ondernemingen | ||||||
Volume | 747 | 649 | 678 | 840 | – 594 | |
Kostprijs (x € 1) | – | 919,54 | 824,67 | 1.016,59 | 696,90 | 319,69 |
Bedrag(x € 1.000) | 687 | 535 | 689 | 585 | 104 | |
Omzet (p*q)(x € 1.000) | – | 356 | 276 | 327 | 299 | 28 |
WPBR (Wet particuliere beveiligingsorganisaties en recherchebureaus) leidinggevenden | ||||||
Volume | 1.036 | 893 | 887 | 1.135 | – 248 | |
Kostprijs (x € 1) | – | 312,40 | 361,99 | 525,08 | 305,00 | 220,08 |
Bedrag(x € 1.000) | 324 | 323 | 456 | 346 | 110 | |
Omzet (p*q)(x € 1.000) | – | n.v.t4. | 38 | 46 | 64 | – 18 |
Doorlooptijd WPBR | ||||||
Doorlooptijd: Verlening/verlenging vergun. Binnen 16 Weken | – | 92 | 84 | 82 | 95 | – 13 |
Doorlooptijd: Toestemming leidinggevende binnen 16 weken | – | 93 | 83 | 78 | 95 | – 17 |
WBP (Wet bescherming persoonsgegevens) | ||||||
Volume | 133 | 140 | 49 | 130 | – 81 | |
Kostprijs (x € 1) | – | 320,06 | 298,63 | 1.455,17 | 342,45 | 1.112,72 |
Bedrag(x € 1 000) | 43 | 42 | 71 | 45 | 26 | |
Omzet (p*q)(x € 1.000) | – | n.v.t. | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Doorlooptijd: Binnen 16 weken | – | n.v.t. | 88 | 66 | n.v.t. | |
EG-verklaringen | ||||||
Volume | 65 | 32 | 35 | 30 | 5 | |
Kostprijs (x € 1) | – | 654,89 | 1.214,93 | 2.037,24 | 1.483,95 | 554 |
Bedrag(x € 1.000) | 43 | 39 | 71 | 45 | 26 | |
Omzet (p*q)(x € 1.000) | – | n.v.t. | n.v.t | n.v.t | n.v.t | n.v.t |
Doorlooptijd: Binnen 16 weken | – | 56 | 94 | 89 | 95 | – 6 |
Beleidsartikel 13.4 | ||||||
Gratie | ||||||
Volume | 2.147 | 2.193 | 2.091 | 1.968 | 2.100 | – 132 |
Kostprijs (x € 1) | 617,43 | 629,39 | 516,68 | 582,19 | 534,12 | 48,07 |
Bedrag(x € 1.000) | 1.325 | 1.380 | 1.080 | 1.146 | 1.122 | |
Omzet (p*q) | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 84 | 96 | 89 | 77 | 95 | – 18 |
Productievolume
Bij Justis is in 2012 een tweeledig beeld te zien.
Aan de ene kant stijgt de productie van VOG NP en VOG RP. In het productieproces is efficiënter gewerkt, waardoor het product met minder capaciteit is voortgebracht, waardoor de kostprijs is gedaald.
Daarnaast zijn de kostprijzen van WWM en WPBR gestegen. Dit wordt veroorzaakt door productieachterstanden als gevolg het inwerken van medewerkers op meerdere werkprocessen en met moeilijk beïnvloedbaar ziekteverzuim. Hierdoor is tijdelijk extra personeel op diverse producten ingezet. Daarnaast was in 2012 de instroom van deze producten aanzienlijk hoger dan geraamd.
De kostprijzen van een aantal zeer kleine producten, zoals WBP, EG-verklaringen, BOA categoriale besluiten en BOD laten een extreme fluctuatie zien. Door de zeer kleine omvang van deze producten is een kostprijsberekening minder relevant; een kleine verschuiving in aantallen of benodigde capaciteit zorgt voor een groot verschil ten opzichte van de prognose.
Voor het Herziene Toezicht op Rechtspersonen is geen kostprijs opgenomen omdat deze nog onvoldoende stabiliteit vertoont om een realistisch beeld te geven.
Doorlooptijden
Bij producten WWM, WPBR Naamswijziging en Gratie zijn de doorlooptijden niet conform de norm. Dit heeft vooral te maken met boven genoemde productieachterstanden, hogere instoom, het inwerken van personeel op meerdere werkprocessen en met moeilijk beïnvloedbaar ziekteverzuim. Bij BIBOB zijn de lagere doorlooptijden een gevolg van de onderbezetting.
Kwaliteit
Kwaliteit heeft betrekking op klachten, ombudsman-, bezwaar- en beroepszaken.
In 2012 is, gezien over alle producten, 23% van de bezwaarzaken gegrond verklaard.