Base description which applies to whole site

3.8 Baten-lastendienst Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND)

Inleiding

De Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND) is de toelatingsorganisatie van Nederland. Als baten-lastendienst wordt uitvoering gegeven aan het beleid zoals is vormgegeven binnen het beleidsartikel 10 «Vreemdelingen».

Exploitatie

Baten-lastendienst IND
Staat van baten en lasten
Bedragen x € 1.000
 

(1)

(2)

(3)=(2)–(1)

(4)

Omschrijving

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2011

Baten

       

Omzet moederdepartement

282.254

290.964

8.710

307.291

Omzet overige departementen

 

0

0

0

Omzet derden

70.534

72.611

2.077

68.033

Rentebaten

200

0

– 200

0

Vrijval voorzieningen

 

888

888

0

Bijzondere baten

 

0

0

8.000

Totaal baten

352.988

364.463

11.475

383.324

         

Lasten

       

Apparaatskosten

326.441

341.988

15.547

327.091

– personele kosten

193.284

210.062

16.778

197.874

– materiële kosten

133.157

131.926

– 1.231

129.217

Afschrijvingskosten

17.840

16.424

– 1.416

15.342

– immaterieel

4.657

8.181

3.524

5.800

– materieel

13.183

8.243

– 4.940

9.542

Overige lasten

1.705

5.577

3.872

14.659

– dotaties voorzieningen

 

4.153

4.153

12.992

– rentelasten

1.705

1.324

– 381

1.667

– bijzondere lasten

 

100

100

0

Totaal lasten

345.986

363.989

18.003

357.092

         

Saldo van baten en lasten

7.002

474

– 6.528

26.232

Baten

Omzet moederdepartement

Uitgangspunt voor het berekenen van de totaal gerealiseerde baten zijn de vastgestelde bekostigingsafspraken en IND kostprijzen 2012. Daarnaast is de IND nog separaat gefinancierd met gelden voor intensiveringen uit het regeerakkoord.

Bij de omzet moederdepartement worden ten slotte ook de gerealiseerde projectopbrengsten verantwoord. De opbrengsten hangen samen met de uitgaven voor de projecten biometrie en IND bij de Tijd. In totaal is in 2012 een bedrag van € 5,2 mln aan projectopbrengsten verantwoord. De IND heeft voor deze projecten in voorgaande jaren een bijdrage ontvangen.

In 2012 is de geleverde prestatie van de hoofdproducten Asiel, Regulier en Naturalisatie lager dan begroot. De daling wordt verklaard door het lagere aanbod (instroom). De voorraden van de producten zijn (op een enkel product na) gedaald. De stijging van de omzet moederdepartement wordt verklaard door lagere legesopbrengsten dan begroot (zie toelichting omzet derden).

Voor de intensiveringen regeerakkoord is in de begroting een bedrag van € 19,6 mln opgenomen. Een deel van dit bedrag (€ 2,5 mln.) is op basis van de in 2011 uitgevoerde autdit bij voorjaarsnota herbestemd binnen de vreemdelingenketen. Voor 2012 is op basis van de gerealiseerde capaciteitsinzet een bedrag van € 17,1 mln. verantwoord.

Omzet derden

In de omzet derden zijn de leges voor het aanvragen van vergunningen opgenomen. De legesopbrengsten 2012 bedragen € 64,5 mln. Daarnaast is in de omzet derden een bedrag van € 8,1 mln. aan overige opbrengsten opgenomen. Deze opbrengsten hangen samen met de verhuur van panden aan ketenpartners en de opbrengsten uit internationale projecten.

De legesopbrengsten voor naturalisatie aanvragen en voor aanvragen om toelating zijn gestegen in vergelijking met 2011. De realisatie is echter lager dan begroot. Dit wordt enerzijds verklaard door de uitspraak van het Europese Hof van Justitie in april 2012 en de uitspraak van de Raad van State in oktober 2012 over de hoogte van de leges. Anderzijds leiden de lagere instroom regulier en naturalisatie tot lagere legesopbrengsten.

Naar aanleiding van beide uitspraken zijn de leges van bepaalde categorieën aanvragen verlaagd. Op basis van de uitspraak in april heeft restitutie van te veel geïnde leges aan de vreemdeling plaatsgevonden. De legesrestitutie die voortvloeit uit de uitspraak van oktober vindt begin 2013 plaats. Per ultimo 2013 is hiervoor een bedrag van € 4 mln gereserveerd.

Rente

Er is in 2012 geen gebruik gemaakt van de depositofaciliteit. De rente op de rekening courant was in 2012 nihil.

Vrijval voorziening

In 2012 is de voorziening FPU plus (Remkesregeling) op basis van herberekening naar beneden bijgesteld. De initiële voorziening was te hoog ingeschat. Dit heeft geleid tot een vrijval van de voorziening voor een bedrag van € 0,9 mln.

Lasten

Apparaatskosten

Personele kosten

De personele kosten zijn hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door de inhuur van externe capaciteit. De kosten voor externe inhuur in 2012 bedragen in totaal € 36,9 mln. De inzet van externen hangt samen met:

de inzet voor het wegwerken van voorraden mede in het kader van de Wet Dwangsom

de implementatie van INDIGO in het primaire proces

instandhouding van het bestaande informatiesysteem INDIS.

Ook zijn de personele kosten hoger, omdat in de begroting de capaciteitsinzet voor de apart gefinancierde projecten niet is opgenomen. De bijdragen aan deze projecten hebben in voorgaande jaren plaatsgevonden. De kosten die samenhangen met de uitvoering van de projecten worden evenwel over meerdere jaren gerealiseerd. In 2012 is totaal € 5,2 mln uitgegeven aan de projecten Biometrie en IND bij de Tijd. Dit is gelijk aan de projectopbrengsten.

Daarnaast is in de begroting rekening gehouden met een positief resultaat van € 7 mln. in verband met het terugbrengen van het negatief eigen vermogen dat per ultimo 2010 is ontstaan. Het realiseren van een positief resultaat kan alleen worden bereikt door het werken onder de vastgestelde kostprijzen. Het effect hiervan is in de begroting voornamelijk verwerkt in de post personele kosten. Per ultimo 2011 is het negatief eigen vermogen omgezet in een positieve stand. De noodzaak tot het werken onder de vastgestelde kostprijzen is hiermee komen te vervallen.

Materiele kosten

De materiele kosten zijn lager dan begroot. Dit wordt verklaard doordat de gerealiseerde besparingen in 2011 op bedrijfsvoering (huisvesting en inkoop) structureel zijn. Daarnaast zijn de huisvestingslasten gestegen vanuit de ingebruikname van het Justitieel Centrum Schiphol (JCS). Het AC Schiphol is daardoor per eind 2012 gesloten en niet meer in gebruik. Voor de resterende huurverplichtingen over de jaren 2013 – 2015 is een voorziening opgenomen. De voorziening is gelijk aan de huurkosten over genoemde periode (€ 4,1 mln.).

Rentelasten

De rentelasten betreffen de betaalde rente over de uitstaande leningen bij het Ministerie van Financiën en de betaalde rekening-courantrente.

Afschrijvingskosten

Deze kosten houden verband met de afschrijvingen op de immateriële en materiële vaste activa. In 2012 is € 8,1 mln. afgeschreven op immateriële activa (INDiGO) en is voor € 8,2 mln. afgeschreven op de materiële vaste activa. Op de materiele vaste activa is € 5 mln. minder afgeschreven dan begroot. Dit wordt verklaard door minder is geïnvesteerd in huisvesting en de aanschaf van hardware. De stijging van de afschrijvingen op de immateriële vaste activa houden verband met de doorontwikkeling van INDIGO.

Saldo van baten en lasten

Om het negatief eigen vermogen van ultimo 2009 in de periode van 2012 – 2015 terug te brengen naar nul is in de begroting rekening gehouden met een positief resultaat van € 7 mln. Door het positieve resultaat en de eenmalige storting in 2011 is ultimo 2011 al een positief eigen vermogen gevormd. De noodzaak tot het realiseren van een positief resultaat van € 7 mln. is daardoor vervallen. De IND heeft uiteindelijk een positief resultaat van € 0,5 mln. over 2012 gerealiseerd.

Balans

Baten-lastendienst IND
Balans per 31 december
Bedragen x € 1.000

Balans 2012

Balans 2011

Activa

   

Immateriële activa

55.828

54.602

Materiële activa

12.515

14.441

– grond en gebouwen

1.761

3.149

– installaties en inventarissen

1.997

2.380

– overige materiële vaste activa

8.757

8.912

Voorraden

1.687

866

Debiteuren

3.914

4.816

Nog te ontvangen

16.023

18.921

Liquide middelen

47.349

44.855

Totaal activa

137.316

138.501

     

Passiva

   

Eigen Vermogen

6.517

– 6.019

– exploitatiereserve

6.043

– 32.251

– onverdeeld resultaat

474

26.232

Leningen bij het MvF

53.537

57.367

Voorzieningen

9.392

15.194

Crediteuren

1.834

2.133

Nog te betalen

66.036

69.826

Totaal passiva

137.316

138.501

Immateriële vaste activa

De immateriële vaste activa hebben betrekking op de ontwikkelkosten van het systeem INDiGO.

In 2012 zijn forse stappen gezet in de doorontwikkeling en verdere invoering van INDiGO. In een 4-tal releases, waarvan 3 zijn geactiveerd, is de kwaliteit en functionaliteit van INDiGO uitgebreid en geoptimaliseerd. Daarnaast zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd die benodigd zijn voor nieuwe wetgeving zoals Biometrie en MoMi.

Materiële vaste activa

De materiële vaste activa hebben betrekking op verbouwingen, gebouwen, installaties, inventaris en overige activa.

Nog te ontvangen

Deze balanspost betreft onder andere vooruitbetaalde huren aan de RGD en vervoersabonnementen voor medewerkers. De nog te ontvangen bedragen bestaan uit BTW compensatie en nog te factureren posten aan derden voor uitgevoerde diensten.

Liquide middelen

De post liquide middelen bestaat voornamelijk uit de rekening courant met de Rijkshoofdboekhouding (RHB) van het Ministerie van Financiën.

Voorzieningen

Per ultimo 2012 zijn voorzieningen gevormd voor FPU-plus, kosten INDIS en de sluiting van AC Schiphol.

De eerste heeft betrekking op de zogenoemde «Remkes-regeling» (FPU-plus). De toenmalige Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft voor de Rijksdiensten de mogelijkheid geschapen aan medewerkers die daarvoor in aanmerking komen een Flexibele Pensioen Uitkering (FPU-plus arrangement) aan te bieden.

Daarnaast is een voorziening voor INDIS gevormd voor een bedrag van € 4,5 mln.. Deze voorziening hangt samen met de exploitatie- en beheerkosten van het huidige informatiesysteem INDIS en de afbouw van de legacy systemen.

Als laatste is voor de sluiting van het pand AC Schiphol een voorziening getroffen van € 4,1 mln.. Het pand is ontruimd per 31 december 2012. De huur van het pand loopt nog door t/m 2015.

Crediteuren

De post crediteuren betreft verplichtingen aan leveranciers, die door middel van een factuur in rekening zijn gebracht en betalingen onderweg die op 31 december 2012 nog niet van de bank zijn afgeschreven.

Nog te betalen

Dit zijn betalingen die betrekking hebben op nog te betalen facturen, vakantiegeld en eindejaarsuitkering.

Kasstroomoverzicht

Baten-lastendienst IND
Kasstroomoverzicht over 2012
Bedragen x € 1.000
   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1)

Realisatie (2)

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)–(1)

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2012

11.161

44.747

33.586

2.

Totaal operationele kasstroom

24.840

22.084

– 2.756

 

Totaal investeringen (–/–)

– 10.200

– 16.653

– 6.453

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

 

928

928

3.

Totaal investeringskasstroom

– 10.200

– 15.725

– 5.525

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–)

   

0

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

   

0

 

Aflossingen op leningen (–/–)

– 25.090

– 21.380

3.710

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

10.200

17.550

7.350

4.

Totaal financieringskasstroom

– 14.890

– 3.830

11.060

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2012 (=1+2+3+4)

10.911

47.276

36.365

Investeringen

De investeringen zijn hoger dan begroot vanwege de doorontwikkeling en verdere invoering van INDiGO.

In een viertal releases, waarvan drie zijn geactiveerd, is de kwaliteit en functionaliteit van INDiGO uitgebreid en geoptimaliseerd. Daarnaast zijn er verschillende wijzigingen doorgevoerd die benodigd zijn voor nieuwe wetgeving zoals Biometrie en MoMi

Aflossing op lening

De aflossing op de lening is lager, doordat in de begroting is uitgegaan van hogere leningen in jaren 2009 en 2010.

Doelmatigheid

 

2009

2010

2011

Begroting 2012

Realisatie 2012

Generiek

         

Kostprijs per productgroep

         

Asiel

5 859

5 017

5 001

5 267

4687

Regulier

753

828

645

687

736

Naturalisatie

435

487

485

351

458

           

Omzet per productgroep (x miljoen)

         

Asiel

n.v.t.

n.v.t.

159

152,7

155,9

Regulier

n.v.t.

n.v.t.

167,2

180,2

173,9

Naturalisatie

n.v.t.

n.v.t.

18,1

20,0

20,5

           

Legesontvangsten (x € 1.000)

         

Asiel

 

0

0

1.000

0

Regulier

 

38.157

48.569

56.408

52.762

Naturalisatie

 

7.532

11.201

13.126

11.772

           

Gemiddeld FTE (excl. externen)

3.199

3.110

2.924

2.745

2.916

Saldo van baten en lasten

– 10,5%

0,9%

6,8%

2%

0,1%

           

Specifiek

         

Doorlooptijden

         

Asiel

73%

82%

88%

85%

88%

Regulier

93%

95%

88%

100%

89%

Naturalisatie

95%

96%

86%

100%

91%

           

Standhouding beslissing

         

Asiel

78%

77%

77%

85%

86%

Regulier

82%

82%

79%

80%

79%

           

Klachten

         

Asiel

1,1%

0,7%

1,5%

< 2%

1,5%

Regulier

0,6%

0,5%

1,2%

< 2%

1,1%

Naturalisatie

0,1%

0,1%

0,1%

< 0,5%

0,1%

Kostprijzen

Asiel

De daling van de kostprijs Asiel wordt verklaard door hogere afdoening in de AA procedure en efficiëntere inkoop van tolken diensten.

Regulier

De stijging van de kostprijs Regulier wordt verklaard door de intensivering van handhavingstaken en de extra benodigde capaciteit (INDIGO).

Naturalisatie

De stijging in vergelijking met de begroting wordt verklaard doordat in de begroting structureel een te hoog aantal overige verzoeken is opgenomen bij een gelijk kostenniveau. Dit wordt mede bevestigd vanuit de gerealiseerde kostprijzen in voorgaande jaren. De gerealiseerde kostprijzen laten een daling zien in de afgelopen jaren.

Omzet per productgroep

Vanaf 2011 wordt de IND daadwerkelijk afgerekend op basis van output (pxq). De omzet per productgroep wordt berekend op basis van de vastgestelde kostprijs en de gerealiseerde prestaties per productgroep.

Doorlooptijden

Asiel

De realisatie ligt binnen de gestelde norm.

Regulier

De streefwaarde van 100% voor regulier is in 2012 niet gerealiseerd, dit is mede het gevolg van de vertraging van de implementatie en de conversie naar INDIGO. Ook is de termijn die voor bezwaar geldt in de praktijk lastig te realiseren. In de nog niet ingevoerde mvv-wet is een ruimere beslistermijn voor bezwaar opgenomen, waardoor beslissen binnen de wettelijke termijn in bezwaarzaken beter te realiseren zal zijn.

Naturalisatie

Van de naturalisatieverzoeken uit Nederland wordt 97% binnen de wettelijke termijn van 52 weken afgehandeld. De lagere realisatie van gemiddeld 91% wordt verklaard doordat de naturalisatieverzoeken vanuit Aruba, Curaçao, Sint Maarten en Caribisch Nederland pas na 52 weken door de IND worden ontvangen.

Standhouding beslissingen

Asiel

Het gerealiseerde percentage instandhouding bij Asiel ligt boven de gestelde norm uit de begroting.

Regulier

Het gerealiseerde percentage instandhouding bij Regulier is nagenoeg gelijk aan de planning.

Klachten

Asiel

Realisatie ruim binnen de norm.

Regulier

Realisatie ruim binnen de norm.

Naturalisatie

Het aantal klachten van Naturalisatie is ruim binnen de in de begroting gestelde doelstelling gebleven.

Licence