Artikel
Algemene doelstelling
Het genereren van inkomsten voor de financiering van het onderwijs.
Rol en verantwoordelijkheid
De minister is verantwoordelijk voor het dragen van een groot deel van de kosten voor het volgen van kwalitatief goed onderwijs, omdat de maatschappij baat heeft bij geschoolde burgers. Burgers hebben echter ook profijt van scholing. Daarom vraagt de overheid een bijdrage in de kosten van het onderwijs in de vorm van lesgeld aan de deelnemers in de bol en het vavo die op 1 augustus van het schooljaar 18 jaar of ouder zijn.
Beleidsconclusies
Er is geen directe aanleiding om de Les- en cursusgeldwet aan te passen.
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | ||
Verplichtingen | 6.200 | 6.297 | 7.204 | 5.708 | 5.670 | 6.837 | – 1.167 | |
Waarvan garantieverplichtingen | ||||||||
Totale uitgaven | 6.200 | 6.297 | 7.204 | 5.708 | 5.670 | 6.837 | – 1.167 | |
• | Dienst Uitvoering Onderwijs | 6.200 | 6.297 | 7.204 | 5.708 | 5.670 | 6.837 | – 1.167 |
Ontvangsten lesgeld | 179.854 | 187.195 | 202.553 | 207.146 | 221.726 | 225.549 | – 3.823 |
Bron: realisatiegegevens DUO
Toelichting:
De lesgeldontvangsten zijn in 2012 € 3,8 miljoen lager dan begroot. Dit wordt veroorzaakt door een lager gerealiseerd aantal lesgeldplichtigen in 2012 dan begroot (zie tabel 13.2) in combinatie met een ander betaalritme van het verschuldigde lesgeld.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | 2012 | |
Aantal lesgeldplichtigen | 188.532 | 197.262 | 204.842 | 209.473 | 215.376 | 227.700 | – 12.324 |
Bron: realisatiegegevens DUO
Uitgaven
Toelichting op de instrumenten
De uitgaven op dit beleidsartikel hangen samen met de kosten van de Dienst Uitvoering Onderwijs in 2012 voor de uitvoering van inning van de lesgelden.
Ontvangsten
De lesgeldontvangsten hangen samen met het aantal lesgeldplichtigen. Dit aantal is een afgeleide van demografische ontwikkelingen en van de opleidingskeuze van studerenden/leerlingen. Er zijn geen basis- en streefwaarden vastgesteld.
Artikel