Base description which applies to whole site

10. BATEN-LASTENDIENST DEFENSIE TELEMATICA ORGANISATIE

Staat van baten en lasten van de baten-lastendienst Defensie Telematica Organisatie

(Bedragen x € 1.000)

1

2

3=2–1

 
 

Oorspronkelijke vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2011

Baten

       

Omzet moederdepartement

303.055

335.401

32.346

355.555

Omzet overige departementen

38.000

43.083

5.083

37.830

Omzet derden

145

121

– 24

89

Rentebaten

 

66

66

323

Vrijval voorzieningen

     

14

Bijzondere baten

       

Totaal baten

341.200

378.671

37.471

393.811

         

Lasten

       

Apparaatskosten

       

– personele kosten

197.962

164.446

– 33.516

172.508

– materiële kosten

99.038

145.552

46.514

144.504

Afschrijvingskosten

     

– immaterieel

3.000

2.829

– 171

2.257

– materieel

36.000

24.879

– 11.121

29.601

Overige lasten

       

– dotaties voorzieningen

       

– rente

5.200

1.327

– 3.873

3.718

– bijzondere lasten

 

118

118

Totaal lasten

341.200

339.151

– 2.049

352.588

Saldo van baten en lasten

0

39.520

39.520

41.223

Algemeen

Nieuwe investeringen zijn beperkt gebleven. Investeringen zijn voornamelijk gedaan ten behoeve van software voor het inrichten van de virtuele desktop infrastructuur. De traditionele werkplek bestaande uit desktop of laptop wordt in de komende jaren vervangen door de veel goedkopere thin client en de virtualisatie van werkplekken via de telestick. De kosten van beide middelen worden beschouwd als exploitatie en niet als investering/activa. Het resultaat van de Defensie Telematica Organisatie (DTO) in 2012 staat deze eenmalige kosten toe. Een bijkomend voordeel hiervan op de langere termijn is dat er minder druk staat op de IV-begroting van Defensie. Vanwege de geringe waarde is materieelbeheer niet langer vereist.

Omzet algemeen

De omzet van DTO bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Producten- en Dienstencatalogus (PDC). De nadere toelichting is opgenomen bij de tabel doelmatigheidsindicatoren.

Omzet per productgroep (bedragen x € 1 miljoen)

2009

2010

2011

2012

Omzet categorie Generiek

240,3

253,1

235,7

225,2

Omzet categorie Specifiek

162,8

154,8

157,8

153,3

Omzet moederdepartement

De substantieel hogere omzet van het moederdepartement is grotendeels het gevolg van het minder snel dalen van de vraag vanuit de defensieonderdelen dan in de begroting was voorzien. Ook was er een eenmalige onvoorziene omzet bij de investeringsprojecten «ARGO2» en «@MIGO BORAS» en was de omzet bij handelsgoederen hoger dan geraamd.

Omzet overige departementen

De dienstverlening aan de overige departementen heeft pas plaats na goedkeuring door de Secretaris-Generaal. De omzet is ten opzichte van 2011 met € 5 miljoen toegenomen. Binnen het standaardportfolio was meer vraag naar deze diensten.

Omzet derden

Een klein deel van de dienstverlening aan derden betreft de NAVO en haar partners. De dienstverlening bestond in 2012 uit incidentele kleine opdrachten.

Personele kosten

Als gevolg van vacaturemanagement is er vrijwel geen instroom van personeel. De inhuur van personeel wordt al enkele jaren beperkt. Aflopende contracten worden in principe niet meer verlengd. Ook zijn de tarieven van inhuur verlaagd met het oog op de marktomstandigheden.

Materiële kosten

(Bedragen x € 1.000)
 

Begroting 2012

Realisatie 2012

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

Directe kosten

44.560

78.157

 

33.597

Huisvestingskosten

9.000

9.349

 

349

Kantoorkosten

2.975

5.203

 

2.228

Algemene kosten

4.500

541

 

– 3.959

Kosten hard- en software

38.003

52.302

 

14.299

Totaal materiële kosten

99.038

145.552

 

46.514

De directe kosten zijn in 2012 hoger dan begroot als gevolg van de hogere omzet.

De kosten voor hard- en software zijn hoger dan begroot vanwege hogere onderhoudskosten voor software en de aanschaf van 30.000 «thin clients» ter vervanging van de desktop en laptop.

Rentelasten

Da lagere rentelasten zijn voornamelijk veroorzaakt door lagere investeringen, een goede liquiditeitsbeheersing, vervroegde aflossing van leningen en een gunstige stand op de rekening-courant bij het ministerie van Financiën.

Bijzondere lasten

Het bedrag van € 0,1 miljoen betreft een «verlies» op de begroting van het kas/verplichtingendeel. Er is meer budget uitgegeven dan beschikbaar gesteld.

Resultaat

Het saldo van baten en lasten over 2012 bedraagt € 39,5 miljoen positief. Dit resultaat is verwerkt in het eigen vermogen. Dit positieve resultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere omzet moederdepartement, minder inhuur personeel en lagere afschrijvingskosten door minder investeringen.

Balans per 31 december 2012

(Bedragen x € 1.000)

Omschrijving

Balans 2012

Balans 2011

Activa

   

Immateriële activa

10.482

7.317

Materiële activa

   

– gebouwen en terreinen

16.447

19.126

– machines en installaties

6.340

8.369

– computerapparatuur

51.550

55.187

– overige bedrijfsmiddelen

1.100

1.611

Voorraden

2.571

2.194

Debiteuren

12.406

14.466

Nog te ontvangen/overlopende activa

28.764

27.974

Liquide middelen

61.017

69.761

Totaal activa

190.677

206.005

Passiva

   

Eigen Vermogen

20.099

 

– exploitatiereserve

12

12

– verplichte reserve

   

– onverdeeld resultaat

39.520

41.223

Subtotaal eigen vermogen

59.631

41.235

Voorzieningen

 

198

Leningen bij het ministerie van Financiën

13.192

25.061

Crediteuren

48.027

61.139

Nog te betalen/overlopende passiva

69.827

78.372

Totaal passiva

190.677

206.005

Materiële vaste activa

In 2012 is een inventarisatie uitgevoerd naar het bestaan van vaste activa. Deze inventarisatie heeft geleid tot een desinvestering van niet meer aanwezige activa, voor een belangrijk deel zonder boekwaarde.

Eigen vermogen

Het saldo van baten en lasten over 2012 bedraagt € 39,5 miljoen positief. Dit resultaat is verwerkt in het eigen vermogen. Op basis van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen drie jaar (€ 407,9 miljoen in 2010, € 393,4 miljoen in 2011 en € 378,6 in 2012) bedraagt het maximaal toelaatbaar eigen vermogen € 19,7 miljoen. Dit betekent dat € 40,0 miljoen zal worden afgedragen aan het moederdepartement.

Debiteuren

De stand debiteuren is lager dan ultimo 2011 door stringente bewaking van open posten.

Leningen bij het ministerie van Financiën (langlopend)

(Bedragen x € 1.000)
 

Stand 31-12-2012

Stand 31-12-2011

Leningen bij het ministerie van Financiën

   

Vermogensconversielening

Investeringsleningen

13.192

25.061

Totaal leningen

13.192

25.061

De leningen zijn opgenomen ter financiering van de vaste activa. Een bedrag van € 24,0 miljoen is naar kortlopende leningen geboekt, € 12,0 miljoen is daadwerkelijk geleend voor de investeringen van 2012. De lagere rentelasten worden verwerkt in de tarieven 2013.

Voorzieningen

(Bedragen x € 1.000)
 

Stand 31-12-2011

Dotaties 2012

Vrijval 2012

Onttrekkingen 2012

Stand 31-12-2012

Wachtgelduitkeringen

FPU57

198

   

– 198

Totaal aan voorzieningen

198

0

0

– 198

0

De voorziening wachtgelduitkering dient ter dekking van de verplichtingen voortvloeiend uit de wachtgeldaanspraken van voormalige medewerkers. Vanaf 2011 wordt geen voorziening meer getroffen voor wachtgelden. Deze kosten worden vanaf 2011 verantwoord door het moederdepartement.

Nog te betalen/overlopende passiva

(Bedragen x € 1.000)
 

Stand 31-12-2012

Stand 31-12-2011

Salarissen en sociale lasten

19.581

7.865

Aflossing leningen ministerie van Financiën

24.029

36.831

Overige overlopende passiva

26.217

33.676

Totaal overlopende passiva

69.827

78.372

De post «salarissen en sociale lasten» betreft reserveringen voor vakantiedagen, de opbouw van vakantiegeld en de verschuldigde afdrachtskosten voor de salarissen van december.

Kasstroomoverzicht

(Bedragen x € 1.000)

1

2

3=2–1

 

Oorspronkelijke vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting

1.

Rekening-courant RHB 1 januari 2011 + stand depositorekeningen

34.769

69.761

34.992

         

2.

Totaal operationele kasstroom

48.000

59.069

11.069

         
 

Totaal investeringen (-/-)

– 60.000

– 22.445

37.555

 

Totaal boekwaarde desinvesteringen (+)

 

428

428

3.

Totaal investeringskasstroom

– 60.000

– 22.017

37.983

         
 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

 

– 21.124

– 21.124

 

Eenmalige storting door het moederdepartement (+)

   

0

 

Aflossingen op leningen (-/-)

– 45.000

– 36.832

8.168

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

60.000

12.160

– 47.840

4.

Totaal financieringskasstroom

15.000

– 45.796

– 60.796

         

5.

Rekening-courant RHB 31 december 2011 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4)

37.769

61.017

23.248

Operationele kasstroom

In de operationele kasstroom is het positieve resultaat de belangrijkste factor.

Investeringsstroom

De gerealiseerde investeringen zijn, zoals eerder vermeld, lager dan vorig jaar en lager dan begroot. In 2012 is onder andere geïnvesteerd in het opwaarderen van het NAFIN glasnetwerk en het inrichten van een nieuwe virtuele desktop infrastructuur

Financieringskasstroom

In 2012 is een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën. Aan het moederdepartement is het onverdeeld resultaat 2011 ad € 21,1 miljoen uitgekeerd.

Doelmatigheidsparagraaf

Door het omvangrijke portfolio dat wordt gevoerd, is het niet mogelijk de doelmatigheidstabel van model 3.33 van de Rijksbegrotingsvoorschriften te voeren. Vanaf 2012 worden de doelmatigheidsindicatoren «Leverbetrouwbaarheid Service Level Agreements» en «Oplossend vermogen Service Desk Defensie» niet meer vermeld omdat deze geen relevante informatie verschaffen. Hiervoor is de doelmatigheidsindicator «Betrouwbaarheid Informatievoorziening» in de plaats gekomen. Deze indicator geeft de beschikbaarheid van de IV-systemen weer zoals de gebruiker die ervaart. De norm voor deze indicator wordt ontleend aan het «standaard Diensten Niveau» op het niveau «Brons». De norm is op 97 procent gesteld.

Doelmatigheidsindicatoren c.q. kengetallen per 31 december 2012

Omschrijving generieke deel

realisatie

realisatie

realisatie

realisatie

oorspronkelijke begroting

 

2009

2010

2011

2012

2012

Betrouwbaarheid informatievoorziening

     

99,1%

 

Leverbetrouwbaarheid SLA’s

87,8%

86,0%

83,7%

 

85,0%

Oplossend vermogen Service Desk Defensie

75,6%

69,0%

65,6%

 

70,0%

Tijdigheid klachtafhandeling

89,9%

90,0%

   

70,0%

Opdrachtgeverstevredenheid

72,8%

70,0%

   

70,0%

Vte’n totaal

2.178

2.181

2.062

1.836

2.242

– Burgers

2.056

2.083

1.965

1.755

 

– Militairen

122

98

97

81

 
           

Saldo baten/lasten als % van totale baten

0,03%

0,05%

1,00%

0,10%

0,00%

           

Omschrijving specifiek deel

         
           
 

2009

2010

2011

2012

 

Kostprijs per werkplek (norm)

98%

88%

85%

82%

82%

Kostprijs per werkplek (realisatie)

87%

82%

80%

77%

 

Omzet categorie Generiek (in € miljoen)

240,3

253,1

235,7

225,2

204,7

Housing

 

2,4

2,7

2,6

 

Defensiepas en MFCS

 

8,1

6

5,7

 

Handelsgoederen

 

16,5

14,5

16,4

 

Evenementen

 

0,1

     

Dienstontw & klantopdracht

   

1,4

7,0

 

WDD intern

 

134,3

120,9

114,4

 

WDD extern

 

10,8

17,5

11,9

 

Communicatie dienst basis

 

31,4

27,2

26,9

 

Communicatie dienst specifiek

 

9,3

7,8

0,6

 

Connectivity

 

40,2

37,7

39,7

 
           

Omzet categorie Specifiek (in € miljoen)

162,8

154,8

157,8

153,3

136,5

Dienstontw& klantopdracht specifiek

 

1,0

     

Advies en applicaties

 

36,0

23,3

21,6

 

IV diensten

 

13,7

74,3

65,7

 

Externe applicatie diensten

 

3,4

1,8

   

Software

 

0,9

0,7

0,1

 

Hosting ERP

 

27,7

25,5

25,8

 

Hosting MF

 

10,0

1,0

   

Applicatie hosting

 

11,0

2,0

0,5

 

Exploitatie connectivity

 

0,2

0,1

   

Hosting Overig

 

0,1

     

Marktkosten IV-I & IV-E gelden

 

48,0

28,2

39,1

 

NSA

 

1,4

0,9

0,5

 

Dubbele beheerlasten

 

1,0

     

Kleine diverse omzetposten

 

0,4

     

Het personeels- en arbeidsplaatsbestand van het baten-lastendeel is voor het personeel beneden de grenzen van het dubbelslot baten-lastendienst gebleven. Dit dubbelslot stelt grenzen aan aantallen en kosten. Per einde boekjaar had DTO een bezetting van 1836 vte’n aan eigen personeel. Doelmatigheid op het gebied van personeel is vooral zichtbaar geworden in de terugdringing van de inhuur. Door vacaturemanagement is het personeelsbestand afgenomen (zie toelichting personele kosten).

Als indicator voor de ontwikkeling van de doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek voor 2007 is gesteld op 100. De daling van de kostprijs per werkplek komt door de verhoging van de doelmatigheid. In 2012 is de prijs verder gedaald tot 77 procent. Samen met een afname van het aantal werkplekken in 2012 is derhalve een aanzienlijke doelmatigheid bereikt.

In 2012 zijn wijzigingen doorgevoerd in de administratie die leiden tot een andere verdeling over de omzetcategorieën, omdat het een beter inzicht geeft in de mutaties per categorie. De wijziging heeft geen effect op de totale omzet, maar wel op de omzet per categorie.

De omzet van DTO bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Producten- en Dienstencatalogus. De meest omvangrijke diensten zijn de werkplekdiensten en telefonie (40 procent van de omzet). De volgende grote omzetcategorie betreft de IV-diensten (17 procent van de omzet).

De omzet voor Werkplekdiensten Defensie (WDD) intern is met € 15,5 miljoen afgenomen. Dit is het gevolg van een tariefdaling van de werkplek (– € 25 miljoen). Daarentegen is de omzet van het account gestegen (€ 13 miljoen). Tevens was er binnen de specifieke omzet een tariefsdaling op applicaties.

Licence