(Bedragen x € 1.000) | 1 | 2 | 3=2–1 | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijke vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2011 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 303.055 | 335.401 | 32.346 | 355.555 |
Omzet overige departementen | 38.000 | 43.083 | 5.083 | 37.830 |
Omzet derden | 145 | 121 | – 24 | 89 |
Rentebaten | 66 | 66 | 323 | |
Vrijval voorzieningen | 14 | |||
Bijzondere baten | ||||
Totaal baten | 341.200 | 378.671 | 37.471 | 393.811 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | ||||
– personele kosten | 197.962 | 164.446 | – 33.516 | 172.508 |
– materiële kosten | 99.038 | 145.552 | 46.514 | 144.504 |
Afschrijvingskosten | ||||
– immaterieel | 3.000 | 2.829 | – 171 | 2.257 |
– materieel | 36.000 | 24.879 | – 11.121 | 29.601 |
Overige lasten | ||||
– dotaties voorzieningen | ||||
– rente | 5.200 | 1.327 | – 3.873 | 3.718 |
– bijzondere lasten | 118 | 118 | ||
Totaal lasten | 341.200 | 339.151 | – 2.049 | 352.588 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 39.520 | 39.520 | 41.223 |
Algemeen
Nieuwe investeringen zijn beperkt gebleven. Investeringen zijn voornamelijk gedaan ten behoeve van software voor het inrichten van de virtuele desktop infrastructuur. De traditionele werkplek bestaande uit desktop of laptop wordt in de komende jaren vervangen door de veel goedkopere thin client en de virtualisatie van werkplekken via de telestick. De kosten van beide middelen worden beschouwd als exploitatie en niet als investering/activa. Het resultaat van de Defensie Telematica Organisatie (DTO) in 2012 staat deze eenmalige kosten toe. Een bijkomend voordeel hiervan op de langere termijn is dat er minder druk staat op de IV-begroting van Defensie. Vanwege de geringe waarde is materieelbeheer niet langer vereist.
Omzet algemeen
De omzet van DTO bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Producten- en Dienstencatalogus (PDC). De nadere toelichting is opgenomen bij de tabel doelmatigheidsindicatoren.
Omzet per productgroep (bedragen x € 1 miljoen) | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
---|---|---|---|---|
Omzet categorie Generiek | 240,3 | 253,1 | 235,7 | 225,2 |
Omzet categorie Specifiek | 162,8 | 154,8 | 157,8 | 153,3 |
Omzet moederdepartement
De substantieel hogere omzet van het moederdepartement is grotendeels het gevolg van het minder snel dalen van de vraag vanuit de defensieonderdelen dan in de begroting was voorzien. Ook was er een eenmalige onvoorziene omzet bij de investeringsprojecten «ARGO2» en «@MIGO BORAS» en was de omzet bij handelsgoederen hoger dan geraamd.
Omzet overige departementen
De dienstverlening aan de overige departementen heeft pas plaats na goedkeuring door de Secretaris-Generaal. De omzet is ten opzichte van 2011 met € 5 miljoen toegenomen. Binnen het standaardportfolio was meer vraag naar deze diensten.
Omzet derden
Een klein deel van de dienstverlening aan derden betreft de NAVO en haar partners. De dienstverlening bestond in 2012 uit incidentele kleine opdrachten.
Personele kosten
Als gevolg van vacaturemanagement is er vrijwel geen instroom van personeel. De inhuur van personeel wordt al enkele jaren beperkt. Aflopende contracten worden in principe niet meer verlengd. Ook zijn de tarieven van inhuur verlaagd met het oog op de marktomstandigheden.
Materiële kosten
Begroting 2012 | Realisatie 2012 | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
Directe kosten | 44.560 | 78.157 | 33.597 | |
Huisvestingskosten | 9.000 | 9.349 | 349 | |
Kantoorkosten | 2.975 | 5.203 | 2.228 | |
Algemene kosten | 4.500 | 541 | – 3.959 | |
Kosten hard- en software | 38.003 | 52.302 | 14.299 | |
Totaal materiële kosten | 99.038 | 145.552 | 46.514 |
De directe kosten zijn in 2012 hoger dan begroot als gevolg van de hogere omzet.
De kosten voor hard- en software zijn hoger dan begroot vanwege hogere onderhoudskosten voor software en de aanschaf van 30.000 «thin clients» ter vervanging van de desktop en laptop.
Rentelasten
Da lagere rentelasten zijn voornamelijk veroorzaakt door lagere investeringen, een goede liquiditeitsbeheersing, vervroegde aflossing van leningen en een gunstige stand op de rekening-courant bij het ministerie van Financiën.
Bijzondere lasten
Het bedrag van € 0,1 miljoen betreft een «verlies» op de begroting van het kas/verplichtingendeel. Er is meer budget uitgegeven dan beschikbaar gesteld.
Resultaat
Het saldo van baten en lasten over 2012 bedraagt € 39,5 miljoen positief. Dit resultaat is verwerkt in het eigen vermogen. Dit positieve resultaat wordt voornamelijk veroorzaakt door hogere omzet moederdepartement, minder inhuur personeel en lagere afschrijvingskosten door minder investeringen.
Balans per 31 december 2012
Omschrijving | Balans 2012 | Balans 2011 |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 10.482 | 7.317 |
Materiële activa | ||
– gebouwen en terreinen | 16.447 | 19.126 |
– machines en installaties | 6.340 | 8.369 |
– computerapparatuur | 51.550 | 55.187 |
– overige bedrijfsmiddelen | 1.100 | 1.611 |
Voorraden | 2.571 | 2.194 |
Debiteuren | 12.406 | 14.466 |
Nog te ontvangen/overlopende activa | 28.764 | 27.974 |
Liquide middelen | 61.017 | 69.761 |
Totaal activa | 190.677 | 206.005 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 20.099 | |
– exploitatiereserve | 12 | 12 |
– verplichte reserve | ||
– onverdeeld resultaat | 39.520 | 41.223 |
Subtotaal eigen vermogen | 59.631 | 41.235 |
Voorzieningen | 198 | |
Leningen bij het ministerie van Financiën | 13.192 | 25.061 |
Crediteuren | 48.027 | 61.139 |
Nog te betalen/overlopende passiva | 69.827 | 78.372 |
Totaal passiva | 190.677 | 206.005 |
Materiële vaste activa
In 2012 is een inventarisatie uitgevoerd naar het bestaan van vaste activa. Deze inventarisatie heeft geleid tot een desinvestering van niet meer aanwezige activa, voor een belangrijk deel zonder boekwaarde.
Eigen vermogen
Het saldo van baten en lasten over 2012 bedraagt € 39,5 miljoen positief. Dit resultaat is verwerkt in het eigen vermogen. Op basis van 5 procent van de gemiddelde jaaromzet van de afgelopen drie jaar (€ 407,9 miljoen in 2010, € 393,4 miljoen in 2011 en € 378,6 in 2012) bedraagt het maximaal toelaatbaar eigen vermogen € 19,7 miljoen. Dit betekent dat € 40,0 miljoen zal worden afgedragen aan het moederdepartement.
Debiteuren
De stand debiteuren is lager dan ultimo 2011 door stringente bewaking van open posten.
Leningen bij het ministerie van Financiën (langlopend)
Stand 31-12-2012 | Stand 31-12-2011 | |
---|---|---|
Leningen bij het ministerie van Financiën | ||
Vermogensconversielening | – | – |
Investeringsleningen | 13.192 | 25.061 |
Totaal leningen | 13.192 | 25.061 |
De leningen zijn opgenomen ter financiering van de vaste activa. Een bedrag van € 24,0 miljoen is naar kortlopende leningen geboekt, € 12,0 miljoen is daadwerkelijk geleend voor de investeringen van 2012. De lagere rentelasten worden verwerkt in de tarieven 2013.
Voorzieningen
Stand 31-12-2011 | Dotaties 2012 | Vrijval 2012 | Onttrekkingen 2012 | Stand 31-12-2012 | |
---|---|---|---|---|---|
Wachtgelduitkeringen | – | – | – | – | – |
FPU57 | 198 | – 198 | – | ||
Totaal aan voorzieningen | 198 | 0 | 0 | – 198 | 0 |
De voorziening wachtgelduitkering dient ter dekking van de verplichtingen voortvloeiend uit de wachtgeldaanspraken van voormalige medewerkers. Vanaf 2011 wordt geen voorziening meer getroffen voor wachtgelden. Deze kosten worden vanaf 2011 verantwoord door het moederdepartement.
Nog te betalen/overlopende passiva
Stand 31-12-2012 | Stand 31-12-2011 | |
---|---|---|
Salarissen en sociale lasten | 19.581 | 7.865 |
Aflossing leningen ministerie van Financiën | 24.029 | 36.831 |
Overige overlopende passiva | 26.217 | 33.676 |
Totaal overlopende passiva | 69.827 | 78.372 |
De post «salarissen en sociale lasten» betreft reserveringen voor vakantiedagen, de opbouw van vakantiegeld en de verschuldigde afdrachtskosten voor de salarissen van december.
Kasstroomoverzicht
(Bedragen x € 1.000) | 1 | 2 | 3=2–1 | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijke vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2011 + stand depositorekeningen | 34.769 | 69.761 | 34.992 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 48.000 | 59.069 | 11.069 |
Totaal investeringen (-/-) | – 60.000 | – 22.445 | 37.555 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 428 | 428 | ||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 60.000 | – 22.017 | 37.983 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – 21.124 | – 21.124 | ||
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | |||
Aflossingen op leningen (-/-) | – 45.000 | – 36.832 | 8.168 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 60.000 | 12.160 | – 47.840 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 15.000 | – 45.796 | – 60.796 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2011 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 37.769 | 61.017 | 23.248 |
Operationele kasstroom
In de operationele kasstroom is het positieve resultaat de belangrijkste factor.
Investeringsstroom
De gerealiseerde investeringen zijn, zoals eerder vermeld, lager dan vorig jaar en lager dan begroot. In 2012 is onder andere geïnvesteerd in het opwaarderen van het NAFIN glasnetwerk en het inrichten van een nieuwe virtuele desktop infrastructuur
Financieringskasstroom
In 2012 is een beroep gedaan op de leenfaciliteit van het ministerie van Financiën. Aan het moederdepartement is het onverdeeld resultaat 2011 ad € 21,1 miljoen uitgekeerd.
Doelmatigheidsparagraaf
Door het omvangrijke portfolio dat wordt gevoerd, is het niet mogelijk de doelmatigheidstabel van model 3.33 van de Rijksbegrotingsvoorschriften te voeren. Vanaf 2012 worden de doelmatigheidsindicatoren «Leverbetrouwbaarheid Service Level Agreements» en «Oplossend vermogen Service Desk Defensie» niet meer vermeld omdat deze geen relevante informatie verschaffen. Hiervoor is de doelmatigheidsindicator «Betrouwbaarheid Informatievoorziening» in de plaats gekomen. Deze indicator geeft de beschikbaarheid van de IV-systemen weer zoals de gebruiker die ervaart. De norm voor deze indicator wordt ontleend aan het «standaard Diensten Niveau» op het niveau «Brons». De norm is op 97 procent gesteld.
Omschrijving generieke deel | realisatie | realisatie | realisatie | realisatie | oorspronkelijke begroting |
---|---|---|---|---|---|
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2012 | |
Betrouwbaarheid informatievoorziening | 99,1% | ||||
Leverbetrouwbaarheid SLA’s | 87,8% | 86,0% | 83,7% | 85,0% | |
Oplossend vermogen Service Desk Defensie | 75,6% | 69,0% | 65,6% | 70,0% | |
Tijdigheid klachtafhandeling | 89,9% | 90,0% | 70,0% | ||
Opdrachtgeverstevredenheid | 72,8% | 70,0% | 70,0% | ||
Vte’n totaal | 2.178 | 2.181 | 2.062 | 1.836 | 2.242 |
– Burgers | 2.056 | 2.083 | 1.965 | 1.755 | |
– Militairen | 122 | 98 | 97 | 81 | |
Saldo baten/lasten als % van totale baten | 0,03% | 0,05% | 1,00% | 0,10% | 0,00% |
Omschrijving specifiek deel | |||||
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
Kostprijs per werkplek (norm) | 98% | 88% | 85% | 82% | 82% |
Kostprijs per werkplek (realisatie) | 87% | 82% | 80% | 77% | |
Omzet categorie Generiek (in € miljoen) | 240,3 | 253,1 | 235,7 | 225,2 | 204,7 |
Housing | 2,4 | 2,7 | 2,6 | ||
Defensiepas en MFCS | 8,1 | 6 | 5,7 | ||
Handelsgoederen | 16,5 | 14,5 | 16,4 | ||
Evenementen | 0,1 | ||||
Dienstontw & klantopdracht | 1,4 | 7,0 | |||
WDD intern | 134,3 | 120,9 | 114,4 | ||
WDD extern | 10,8 | 17,5 | 11,9 | ||
Communicatie dienst basis | 31,4 | 27,2 | 26,9 | ||
Communicatie dienst specifiek | 9,3 | 7,8 | 0,6 | ||
Connectivity | 40,2 | 37,7 | 39,7 | ||
Omzet categorie Specifiek (in € miljoen) | 162,8 | 154,8 | 157,8 | 153,3 | 136,5 |
Dienstontw& klantopdracht specifiek | 1,0 | ||||
Advies en applicaties | 36,0 | 23,3 | 21,6 | ||
IV diensten | 13,7 | 74,3 | 65,7 | ||
Externe applicatie diensten | 3,4 | 1,8 | |||
Software | 0,9 | 0,7 | 0,1 | ||
Hosting ERP | 27,7 | 25,5 | 25,8 | ||
Hosting MF | 10,0 | 1,0 | |||
Applicatie hosting | 11,0 | 2,0 | 0,5 | ||
Exploitatie connectivity | 0,2 | 0,1 | |||
Hosting Overig | 0,1 | ||||
Marktkosten IV-I & IV-E gelden | 48,0 | 28,2 | 39,1 | ||
NSA | 1,4 | 0,9 | 0,5 | ||
Dubbele beheerlasten | 1,0 | ||||
Kleine diverse omzetposten | 0,4 |
Het personeels- en arbeidsplaatsbestand van het baten-lastendeel is voor het personeel beneden de grenzen van het dubbelslot baten-lastendienst gebleven. Dit dubbelslot stelt grenzen aan aantallen en kosten. Per einde boekjaar had DTO een bezetting van 1836 vte’n aan eigen personeel. Doelmatigheid op het gebied van personeel is vooral zichtbaar geworden in de terugdringing van de inhuur. Door vacaturemanagement is het personeelsbestand afgenomen (zie toelichting personele kosten).
Als indicator voor de ontwikkeling van de doelmatigheid wordt de prijs per werkplek gebruikt. De prijs per werkplek voor 2007 is gesteld op 100. De daling van de kostprijs per werkplek komt door de verhoging van de doelmatigheid. In 2012 is de prijs verder gedaald tot 77 procent. Samen met een afname van het aantal werkplekken in 2012 is derhalve een aanzienlijke doelmatigheid bereikt.
In 2012 zijn wijzigingen doorgevoerd in de administratie die leiden tot een andere verdeling over de omzetcategorieën, omdat het een beter inzicht geeft in de mutaties per categorie. De wijziging heeft geen effect op de totale omzet, maar wel op de omzet per categorie.
De omzet van DTO bestaat voor het merendeel uit ontvangsten voor geleverde producten en diensten die zijn opgenomen in de Producten- en Dienstencatalogus. De meest omvangrijke diensten zijn de werkplekdiensten en telefonie (40 procent van de omzet). De volgende grote omzetcategorie betreft de IV-diensten (17 procent van de omzet).
De omzet voor Werkplekdiensten Defensie (WDD) intern is met € 15,5 miljoen afgenomen. Dit is het gevolg van een tariefdaling van de werkplek (– € 25 miljoen). Daarentegen is de omzet van het account gestegen (€ 13 miljoen). Tevens was er binnen de specifieke omzet een tariefsdaling op applicaties.