Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie 2012 (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3 = 2–1) | Realisatie 2011 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 33.993 | 33.622 | – 371 | 35.327 |
Omzet overige departementen | 186 | 530 | 344 | 401 |
Omzet derden | 3.291 | 4.393 | 1.102 | 3.835 |
Rentebaten | 10 | 1 | – 9 | 10 |
Vrijval uit voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 2 | 2 | 631 |
Totaal baten | 37.480 | 38.548 | 1.068 | 40.204 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 35.430 | 35.956 | 526 | 38.005 |
– personele kosten | 20.822 | 20.992 | 170 | 21.959 |
– materiële kosten | 14.608 | 14.964 | 356 | 16.046 |
Afschrijvingskosten | 1.900 | 2.430 | 530 | 2.651 |
– immaterieel | 1.799 | 2.404 | 605 | 2.494 |
– materieel | 101 | 26 | – 75 | 157 |
Overige lasten | 150 | 54 | – 96 | 198 |
– dotaties voorzieningen | 0 | 19 | 19 | 16 |
– rentelasten | 150 | 31 | – 119 | 59 |
– bijzondere lasten | 0 | 4 | 4 | 123 |
Totaal lasten | 37.480 | 38.440 | 960 | 40.854 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 108 | 108 | – 650 |
Toelichting op staat van baten en lasten
Resultaat
Er is een positief resultaat € 0,108 miljoen gerealiseerd.
Baten
De omzet exploitatiebijdragen bestaat onder andere uit omzet UZI-register (€ 10,7 miljoen), omzet sectorale berichten voorziening in de zorg (€ 2,8 miljoen) en omzet toelating zorginstellingen (€ 2,3 miljoen).
De omzet overige departementen bestaat uit een exploitatiebijdrage van het ministerie van Economische Zaken voor het register dierenartsen en een bijdrage van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voor het lerarenregister. De omzet overige departementen is hoger dan geraamd, omdat de bijdrage ten behoeve van het lerarenregister niet was begroot en door de gestegen exploitatie van het dierenartsenregister.
De omzet derden bestaan vooral uit omzetten van het BIG-register, Farmatec (vooral farmacievergunningen), Bureau Medicinale Cannabis, Assessment, Medische hulpmiddelen en in- en uitvoervergunningen opiaten.
De omzet Bureau Medicinale Cannabis is afkomstig van de verkoop van medicinale cannabis aan apothekers en is hoger dan geraamd in verband met gestegen export.
De omzet Assessment vakbekwaamheid BIG-register bestaat uit de examengelden van aangemelde kandidaten. Deze dekken deels de kosten van de extern georganiseerde examens.
De omzet Opiaten is hoger als gevolg van een tariefsverhoging.
De meeromzet bij Medische hulpmiddelen is het gevolg van toename van het productievolume.
De omzet derden is hoger dan geraamd in verband met gestegen verkopen medicinale Cannabis en een wijziging in de tariefstelling bij exportvergunningen opiaten.
Product | Tarief in € | Geraamde productie aantallen | Realisatie productie aantallen | Meer/minder omzet in € | Omzet in € inclusief meer/minder |
---|---|---|---|---|---|
BIG-register | |||||
Beschikkingen | 85,65 | 11.500 | 12.479 | 16.770 | 1.001.745 |
Vakbekwaamheid | |||||
Verklaring bureau deel A | 1.860,55 | 120 | 139 | 7.070 | 230.336 |
Verklaring Cie deel B | 3.272,60 | 250 | 126 | – 81.160 | 736.990 |
Verklaring deel C Assessment | 4.524,95 | 200 | 78 | – 110.409 | 794.581 |
Farmatec | |||||
Uitvoering Wet Geneesmiddelenprijzen | 285.696,00 | 2 | 2 | 571.392 | |
Uitvoering Geneesmiddelen vergoedingssysteem | 37.235,00 | 12 | 12 | 446.824 | |
Inspectie voor de Gezondheidszog | |||||
In-/uitvoer opiaten | 38,16 | 3.500 | 5.176 | 12.791 | 146.351 |
Schengenverklaring | 28,45 | 11.000 | 17.663 | 37.912 | 350.862 |
Notificaties | 500,88 | 830 | 1.694 | 86.522 | 502.282 |
Exportverklaringen | 175,55 | 1.750 | 2.157 | 14.290 | 321.502 |
Toelating zorginstellingen | |||||
In exploitatiebijdrage | |||||
Apotheekhoudende geneeskunde | |||||
Zie omzet derden. | |||||
RTE | |||||
Definitieve oordelen | 612,29 | 4.000 | 4.679 | 83.148 | 2.532.309 |
Commissie | 80,00 | 4.800 | 4.679 | – 968 | 383.032 |
Donorregister | |||||
Beschikking digitaal | 6,91 | 78.000 | 100.309 | 30.831 | 569.811 |
Beschikking scan | 8,63 | 53.000 | 41.439 | – 19.954 | 437.436 |
Beschikking handmatig | 20,63 | 81.000 | 64.514 | – 68.021 | 1.603.009 |
Subtotaal p*q | 10.628.462 | ||||
Aftopping RTE bijdrage op € 2,2820 miljoen1 | – 95.341 | ||||
Exploitatiebijdragen | 21.553.666 | ||||
Verrekende vooruit ontvangen investeringsgelden2 | 1.535.079 | ||||
Omzet moederdepartement | 33.621.866 |
De berekening van de meer of minder productie heeft plaatsgevonden conform de in de raamafspraken met de opdrachtgevers vastgestelde afrekensystematiek.
Productie | Verrekening |
---|---|
Minder dan 95% van de raming | –/– 20% van het tarief |
Tussen 95% en 100% van de raming | –/– 10% van het tarief |
Tussen 100% en 105% van de raming | +10% van het tarief |
meer dan 105% van de raming | +20% van het tarief |
De rentebaten ter grootte van € 0,001 miljoen betreft incassorente.
De bijzondere bate betreft een correctie van een factuur uit 2011.
Lasten
Onder de apparaatskosten vallen de personele kosten en de materiële kosten. De gerealiseerde totale personele kosten bedragen € 20,992 miljoen, waarvan € 1,414 externe inhuur betreft. De materiële kosten bedragen € 14,965 miljoen.
De rentelasten ter grootte van € 0,031 miljoen bestaan uit de verschuldigde rente op de leningen bij het ministerie van Financiën.
De afschrijvingskosten waren te laag in de begroting geraamd.
De bijzondere lasten bestaat uit een afboeking van een onterechte factuur voor export van cannabis uit 2011.
Balans 31-12-2012 | Balans 31-12-2011 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 5.821 | 6.831 |
Materiële activa | 24 | 418 |
– grond en gebouwen | 0 | 0 |
– installaties en inventarissen | 23 | 398 |
– overige materiële vaste activa | 1 | 20 |
Voorraden | 272 | 356 |
Debiteuren | 848 | 767 |
Nog te ontvangen | 2.236 | 2.501 |
Liquide middelen | 11.491 | 6.203 |
Totaal activa | 20.692 | 17.076 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 1.612 | 1.504 |
– exploitatiereserve | 1.504 | 2.154 |
– onverdeeld resultaat | 108 | – 650 |
Voorzieningen | 62 | 122 |
Leningen bij het ministerie van Financiën | 691 | 968 |
Crediteuren | 2.225 | 1.730 |
Nog te betalen | 16.102 | 12.752 |
Totaal passiva | 20.692 | 17.076 |
Toelichting op de balans
Eigen vermogen
Het resultaat over 2011 is ten gunste gebracht van de exploitatiereserve gebracht. Het maximum eigen vermogen bedraagt € 2,086 miljoen (5% van de gemiddelde omzet over de periode 2010–2012).
Voorzieningen
Ten behoeve van de dekking van langdurige FPU-verplichtingen (2006/2014) is in 2009 een voorziening getroffen. Hierop is voor 2012 een bedrag van € 0,06 miljoen afgeboekt.
Het saldo debiteuren is verminderd met een voorziening dubieuze debiteuren (€ 0,019 miljoen) als gevolg van door faillissementen oninbare factureerde jaarvergoedingen voor opiumontheffingen en farmaceutische vergunningen.
Nog te betalen
De post nog te betalen bedroeg op 31 december 2012 € 16,102 miljoen.
Het saldo bijdrage opdrachtgevers (vooral moederdepartement) € 3,885 miljoen heeft voornamelijk betrekking op onderuitputting van exploitatiebijdragen 2012, waarvoor in 2013 nog activiteiten worden verricht.
Het saldo terug te betalen moederdepartement (€ 2,977 miljoen) betreft de nog af te rekenen voorschotten 2011 voornamelijk van het UZI-register en sectorale berichtenvoorziening zorg.
De post vooruit ontvangen investeringgelden (€ 4,536 miljoen) betreft bedragen betaald door de opdrachtgevers ten behoeve van nog te leveren producten of diensten. Met deze bedragen heeft het CIBG de ontwikkeling van automatiseringssystemen (immateriële activa) benodigd voor deze producten of diensten gefinancierd. Verrekening van de vooruit ontvangsten met de opdrachtgevers vindt plaats op basis van het gebruik van de systemen, in gelijke bedragen gedurende 5 jaar. Bijzondere waardeverminderingen van de betreffende geautomatiseerde systemen komen eveneens ten laste van deze post.
Nog te ontvangen/vooruitbetaald
De vooruitbetaalde bedragen (€ 2,236 miljoen) hebben onder meer betrekking op jaaroverschrijdende servicecontracten.
De vordering op de opdrachtgevers (€ 1,242 miljoen) heeft grotendeels betrekking op de afrekening 2012 die nog niet heeft plaatsgevonden. Voorts zijn er navorderingen in verband met gestarte projecten zonder voorschot en meerproductie bij p*q opdrachten.
Kasstroomoverzicht
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2)–(1) | |
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1-1-2012+ stand depositorekeningen | 716 | 6.203 | 5.487 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 1.900 | 7.708 | 5.808 |
Totaal investeringen (–/–) | – 2.100 | – 1.397 | 703 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | – 371 | – 371 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 2.100 | – 1.768 | 332 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | 0 | 0 | 0 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (–/–) | – 530 | – 652 | – 122 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | – 530 | – 652 | – 122 |
5. | Rekening-courant RHB 31-12-2012 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | – 14 | 11.491 | 11.505 |
Toelichting op het kasstroomoverzicht
Het rekening-courantsaldo bij de Rijkshoofdboekhouding bedraagt conform het saldobiljet van het ministerie van Financiën € 11,491 miljoen.
De investeringen hebben betrekking op immateriële vaste activa (maatwerk software). Het aandeel materiële vaste activa bedraagt € 0,003 miljoen.
De desinvestering betreft de overdracht van materiële activa aan de shared service organisatie FM Haaglanden.
Er is in 2012 € 0,652 miljoen afgelost op de uitstaande leningen
Doelmatigheidsindicatoren
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | Oorspronkelijke begroting 2012 | |
---|---|---|---|---|---|
Generiek | |||||
1. Kostprijzen per product (groep) | |||||
– Beschikking BIG-register | 147,00 | 142,00 | 153,00 | 165,65 | 170,01 |
– Vakbekwaamheidsverklaring | 4.668,00 | 3.556,00 | |||
– Vakbekwaamheidsverklaring (gewijzigd) | 6.347,00 | 6.295,14 | 6.295,14 | ||
– Oordeel Regionale Toetsingscommissie Euthanasie | 526,67 | 535,00 | |||
– Oordeel Regionale Toetsingscommissie Euthanasie (gewijzigd) | 565,00 | 692,29 | 653,85 | ||
– Vergunning Farmatec | 1.775,00 | 1.803,00 | |||
– Vergunning Farmatec (gewijzigd) | 2.837,00 | 2.538,15 | 2.538,15 | ||
– Registratie wilsbeschikking Donorregister | 8,00 | 7,25 | |||
– Registratie wilsbeschikking Donorregister (gewijzigd) | 16,00 | 14,02 | 14,02 | ||
2. Omzet per productgroep (p*q) | |||||
– BIG en vakbekwaamheid | 3.479.702 | 3.485.342 | 3.463.917 | 2.763.652 | 3.167.000 |
– Farmatec | 886.960 | 1.010.152 | 845.242 | 1.018.216 | 1.633.000 |
– RTE | 1.280.462 | 1.631.117 | 1.587.481 | 2.820.000 | 2.288.000 |
– Donorregister | 4.034.101 | 4.234.858 | 3.333.651 | 2.610.256 | 1.903.000 |
3. Totaal aantal fte (exclusief externe inhuur) | 206,0 | 226,0 | 224,0 | 218,2 | 206 |
4. Saldo van baten en lasten (% van de baten) | 2,23% | – 0,18% | – 1,62% | 0,28% | 0,00% |
Specifiek | |||||
1. Aantallen | |||||
– Aantal beschikkingen BIG register | 11.223 | 11.847 | 11.801 | 12.479 | 11.000 |
– Aantal Vakbekwaamheidsverklaringen | 416 | 509 | 393 | 343 | 400 |
– Aantal oordelen Toetsingscommissie Euthanasie | 2.505 | 2.662 | 2.897 | 4.679 | 3.000 |
– Aantal geregistreerde wilsbeschikkingen Donorregister | 212.145 | 228.191 | 193.766 | 206.262 | 200.000 |
– Aantal verleende vergunningen Farmatec | 506 | 587 | 611 | 653 | 500 |
2. Aantal klachten / bezwaar en beroep | |||||
– Aantal klachten / bezwaar en beroep m.b.t. Vakbekwaamheidverklaringen | 17 | 12 | 42 | 44 | 15 |
– Aantal klachten / bezwaar en beroep m.b.t. wilsbeschikkingen Donorregister | 0 | 0 | 0 | 7 | 0 |
3. Doorlooptijden | |||||
– Doorlooptijd oordeel RTE oordeel in dagen (wettelijke norm is 42 dagen) | 37 | 62 | 119 | 125 | 42 |
– Doorlooptijd wilsbeschikking Donorregister (wettelijke norm is 42 dagen) | 18 | 31 | 15 | 16 | 20 |
Toelichting doelmatigheidsindicatoren
Kostprijzen per product
De kostprijs BIG-register is gestegen door een meer integrale kostprijsberekening. De beheerskosten zijn nu opgenomen in de kostprijs. Daarnaast is er sprake van toename van de kosten voor de informatievoorziening (helpdesk).
De gemiddelde kostprijs voor Vakbekwaamheid is gedaald, omdat bij de berekening ten onrechte is uitgegaan van een hoger productievolume.
De kostprijs bij Regionale Toetsingscommissie Euthanasie is gestegen als gevolg van het op niveau brengen van de benodigde personele capaciteit en ICT investeringen.
De gemiddelde kostprijs van vergunningen Farmatec is gedaald als gevolg van een lagere doorbelasting van ondersteunende uren centrale bedrijfsvoering.
De gemiddelde kostprijs registratie wilsbeschikking Donorregister is gedaald vanwege de toename in de digitale in plaats van handmatige verwerking.
Omzet per productgroep
De omzet per productgroep geeft inzicht in de samenstelling van de totale omzet van het CIBG.
Totaal aantal fte
Het totaal aantal fulltime equivalenten (fte) werkzaam bij het CIBG per 31 december van het jaar, exclusief externe inhuur.
Saldo van baten en lasten (% van de baten)
De ontwikkeling van het procentuele saldo is een weergave van de realisatie, zoals de afgelopen jaren in de jaarrekening gepresenteerd.
Aantallen
De oorzaak van de verhoogde instroom bij BIG is op moment nog onvoldoende duidelijk.
De stijging bij Donor is het gevolg van een succesvolle najaarsactie. De structurele stijging bij Regionale Toetsingscommissie Euthanasie is het gevolg van een toename van de meldingsbereidheid.
De daling bij Vakbekwaamheid wordt veroorzaakt door een lagere uitstroom bij het onderdeel assessment.
Aantal klachten/ bezwaar en beroep met betrekking tot vakbekwaamheidverklaringen
Het aantal bezwaarschriften met betrekking tot Vakbekwaamheidverklaringen is gestegen door aanscherping en stringentere toepassing van beleid, met als resultaat meer negatieve beschikkingen waartegen bezwaar en beroep is aangetekend. Het overgrote deel is/wordt ongegrond verklaard.
Het aantal klachten bij het Donorregister is gestegen als gevolg van verbeterde registratie.
Doorlooptijden
De doorlooptijd van de oordelen bij de Regionale Toetsingscommissie Euthanasie blijft hoog, omdat de personele bezetting tot op heden niet evenredig is meegegroeid (taakstelling) met de structurele stijging van het aantal meldingen (2009 met 28%, 2010 met 19%, 2011 met 18% en 2012 met 13,4%). Invoering van een nieuwe werkwijze in 2012 en uitbreiding van de capaciteit heeft in 2012 nog geen daling kunnen bewerkstellingen. In 2013 zal de doorlooptijd naar verwachting gaan afnemen.
De doorlooptijd van de registratie wilsbeschikking Donorregister is ten opzichte van 2011 vrijwel gelijk gebleven.