In navolgende tabel wordt een overzicht gegeven van de doelmatigheidsindicatoren en kengetallen van DPC.
Indicator | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Streef-waarde |
---|---|---|---|---|---|
Saldo van baten en lasten | – 2,5% | 4,8% | 4,6% | – 2,6% | 0 |
Fte totaal | n.v.t. | 136,7 | 127,1 | 141,1 | 144,1 |
Ziekteverzuim-percentage | 4.1% | 4,0% | 3,4% | 3,8% | Maximaal 5,5% |
Media-index RTV 1 | 13,9% | 22,9% | |||
Media-index Interactieve Media1 | 37,5% | 24,3% | |||
Media-index Print1 | 40,1% | 37,0% | |||
Rapportcijfer cursisten Academie | 7,6 | 7,8 | 7,6 | 8,0 | Norm = 7,5 |
Service level telefonie | 83% | 82% | 83,0% | 81,6% | 80% binnen 40 seconden |
Service level e-mail | 89% | 92% | 99,9% | 93,2% | 95% binnen 48 uur |
Burgertevredenheid telefonie | 7,6 | 7,6 | 7,6 | 7,5 | Norm = 7,5 |
Burgertevredenheid e-mail | 7,5 | 7,3 | 7,3 | 7,4 | Norm = 7,0 |
Burgertevredenheid Internet | 7,3 | 7,5 | 7,2 | 7,3 | Norm = 7,0 |
Onderstaand worden enkele opmerkelijke mutaties in de indicatoren toegelicht.
Saldo van baten en lasten
Het saldo van baten en lasten is door het verlies van € 1,0 miljoen in 2013 negatief geworden. Het verlies uit de normale bedrijfsvoering bedraagt € 0,4 miljoen, de dotatie aan de wachtgeldvoorziening bedraagt € 0,6 miljoen.
Fte totaal
De toegestane formatie van DPC bedraagt 144,1 fte. De bezetting was volgens de rapportages AZ Weloverwogen eind 2012 127,1 fte en eind 2013 141,1 fte. Dit is inclusief de externe inhuur en uitzendkrachten op ambtelijke plekken. Door de gewijzigde methodiek van het rapporteren over fte’s binnen AZ is er voor het jaar 2010 geen vergelijkbaar getal.
Ziekteverzuimpercentage
Het ziekteverzuim is licht gestegen ten opzichte van vorig jaar en bevindt zich nog ruim onder de norm.
Media-inkoop
Sinds 2012 wordt gewerkt met nieuwe indices voor de bepaling van het collectieve voordeel. Dit was nodig omdat de methode van inkoop bij een aantal mediumtypen (radio, televisie, interactieve media) is gewijzigd. Zie ook de toelichting bij de begroting 2013 (Kamerstuk 33 400 III, nr. 2, blz. 12).
Media-index RTV geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op radio en televisie in plaats van per individuele opdrachtgever. Door slimmer inkopen, een hoger inkoopvolume en hoger aandeel radio met een hogere korting is deze index met 9% gestegen.
Media-index Interactieve Media geeft het netto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte op alle interactieve media. Er wordt geen inkoopvoordeel behaald wanneer mediaruimte is verkregen door middel van een veiling. Doordat meer online-mediaruimte via een veiling wordt ingekocht is de index met 13,2% gedaald.
Media-index Print geeft het bruto inkoopvoordeel weer dat behaald is door het collectief inkopen van mediaruimte in alle printtitels en out-of-home mogelijkheden. Dit voordeel betreft de verkregen korting op de tarieven vermeld op de tariefkaart. De printomzet van de Rijksoverheid daalt, waardoor de index met 3,1% is gedaald.
Waardering Academie
Jaarlijks meet de Academie de tevredenheid van de cursisten aan alle cursussen en opleidingen die de Academie zelf uitvoert. De waardering is met 0,4 punten gestegen tot een 8,0.
Informatiedienst Rijksoverheid (voorheen Postbus 51)
In 2013 liggen de service-levels en de indicatoren inzake burgertevredenheid op of boven de streefwaarden en de gestelde normen.