Base description which applies to whole site

10.6 Gemeenschappelijk Dienstencentrum ICT (GDI)

Tabel 10.6.1 Staat van baten en lasten per 31 december 2013
x € 1.000
   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie 2013

Verschil realisatie versus begroting

Realisatie 2012

           

Baten

       

Omzet moederdepartement

38.868

62.721

23.853

43.691

Omzet overige departementen

1.276

1.437

161

6.278

Omzet derden

0

0

0

0

Rentebaten

0

0

0

0

Vrijval uit voorzieningen

0

43

43

0

Bijzondere baten

0

1.745

1.745

2.472

           

Totaal baten

40.144

65.946

25.802

52.441

           

Lasten

       

Apparaatskosten

35.407

57.416

22.009

47.624

*

Personele kosten

23.693

40.785

17.092

31.713

 

– waarvan eigen personeel

15.502

13.832

– 998

12.732

 

– waarvan externe inhuur

8.190

25.629

13.404

18.099

*

Materiële kosten

11.714

16.631

4.917

15.911

 

– waarvan ICT

7.472

10.718

3.246

10.718

Afschrijvingskosten

4.541

4.833

292

3.274

*

Materieel

4.541

4.833

292

3.274

*

Immaterieel

0

0

0

0

Overige lasten

0

756

756

2.917

*

Dotaties voorzieningen

0

0

0

0

*

Rentelasten

196

58

– 138

205

*

Bijzondere lasten

0

698

698

2.712

           

Totaal lasten

40.144

63.005

22.611

53.815

           

Saldo van baten en lasten

0

2.941

2.941

– 1.374

Toelichting exploitatie 2013

Baten

De opbrengst op beheer is toegenomen door nieuwe opdrachten (zoals SAP-beheer voor IND/DT&V, Management systeem voor Justis), door afronding van projecten 2012 die in 2013 als beheer zijn gecontinueerd (zoals Leonardo, beheer nieuwbouw VenJ/BZK) en uitbreiding van bestaande beheeropdrachten (zoals werkplekdiensten bestuursdepartement – o.a. door intensivering gebruik mobile devices-, SIMS, DigiJust en CMS).

Daarnaast is de omzet aan projecten ruim drie keer zo hoog als begroot. Een aantal grote projecten zijn: ICT-nieuwbouw fase 2, Verbeterplan financieel beheer VenJ, verdere implementatie DWR, verhuizing infrastructuur SDH naar de nieuwe locatie, NSS 2014.

De bijzondere baten zijn het gevolg van de vrijval van lasten en voorzieningen uit voorgaande jaren.

Lasten

hogere lasten zijn het gevolg van de extra personele en materiele kosten vanwege de toegenomen dienstverlening. Sprake is van meer inhuur vanwege de piek in de capaciteitsvraag door o.a. de ICT projecten voor de Nieuwbouw, de verdere ontwikkeling van Leonardo en het Verbetertraject Financieel Beheer.

De bijzondere lasten betreffen correcties op vorderingen uit voorgaande jaren en in 2013 ontvangen facturen met betrekking tot 2012 die niet waren voorzien.

Saldo Baten en Lasten

Het onverdeelde resultaat van 2013 komt uit op een saldo van € 2,9 miljoen. Oorzaken zijn divers: o.a. vrijval voorziening debiteuren door de terugloop van oude posten, meer geleverde capaciteit (uren) waardoor meer overheaddekking, meer afschrijvingskosten door versnelde vervangingsinvesteringen werkplek hardware

Het eigen vermogen van GDI per 31-12-2012 is € 0,18 miljoen. Na verwerking van het resultaat komt het eigen vermogen uit op € 3,1 miljoen. Het 5% plafond voor de omvang van het eigen vermogen is € 2,6 miljoen, op basis van de gemiddelde omzet van de afgelopen drie jaar.

Tabel 10.6.2. Balans per 31 december 2013
x € 1.000
 

Balans 2013

Balans 2012

Activa

   

Immateriële vaste activa

0

0

Materiële vaste activa

11.148

9.114

* Grond en gebouwen

28

45

* Installaties en inventaris

173

201

* Overige materiële vaste activa

10.947

8.868

Voorraden

0

0

Debiteuren

3.915

3.098

Nog te ontvangen bedragen

8.559

373

Liquide middelen

2.715

8.773

     

Totaal activa

26.337

21.358

     

Passiva

   

Eigen vermogen

3.119

178

* Exploitatiereserve

178

1.552

* Verplichte reserves

0

0

* Onverdeeld resultaat

2.941

– 1.374

Voorzieningen

7

93

Leningen bij het Ministerie van Financiën

8.378

7.855

Crediteuren

6.445

2.732

Nog te betalen

8.388

10.500

     

Totaal Passiva

26.337

21.358

Tabel 10.6.3. Voorzieningen 2013
x € 1.000

Omschrijving

Stand per 01-01-2013

Vrijval in 2013

Dotatie in 2013

Onttrekking in 2013

Stand per 31-12-2013

FPU-plus

93

43

0

43

7

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft voor de rijksdiensten de mogelijkheid geschapen aan medewerkers die daarvoor in aanmerking komen een FPU-plus arrangement aan te bieden. De onttrekkingen betreffen uitbetalingen aan ex-medewerkers die gebruik maken van deze regeling. De vrijval is het gevolg van een herberekening van de nog uit te betalen bedragen in 2014.

Eigen vermogen 2013

Onderstaand overzicht toont de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot de gemiddelde omzet over de afgelopen 3 jaren:

Jaar

Omzet

(x € 1.000)

Eigen vermogen

(x € 1.000)

%

       

2013

65.946

3.119

5

2012

52.441

178

0

2011

38.621

1.552

4

Tabel 10.6.4. Resultaat 2013

Omschrijving

Exploitatie reserve

Onverdeeld resultaat

Totaal

Stand 1/1/2013

1.552

– 1.374

178

+ Toevoeging door moederdepartement

0

0

0

– /- Storting aan moederdepartement

0

0

0

+ Exploitatieresultaat 2012

– 1.374

1.374

0

+/- Onverdeeld resultaat 2013

0

2.941

2.941

Stand 31/12/2013

178

2.941

3.119

Onderstaand overzicht toont de (inter)departementale vorderingen en schulden per 31 december 2013.

Tabel 10.6.5. Vorderingen en schulden per 31 december 2013 x € 1.000
 

Ministerie VenJ

Overige Ministeries

Agentschappen VenJ

Agentschappen overige Ministeries

Debiteuren

1.089

315

45

2.467

Nog te ontvangen

6.890

– 196

1.865

– 668

Liquide Middelen

 

2.715

   

Crediteuren

– 87

– 80

– 432

– 1.999

Nog te betalen

– 2.543

– 515

– 369

– 175

 

5.349

2.239

1.109

– 375

Tabel 10.6.6. Kasstroomoverzicht 2013
x € 1.000
   

Oorspronkelijk vastgestelde begroting

Realisatie

Verschil realisatie versus begroting

1

Rekening courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen

6.283

8.772

2.489

   

   

2

Totaal operationele kasstroom

4.235

287

– 3.948

 

Totaal investeringen (-/-)

– 1.200

– 6.867

– 5.667

 

Totaal boekwaarde desinvestering (+)

0

0

0

3.

Totaal investeringskosten

– 1.200

– 6.867

– 5.667

 

Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-)

 

0

0

 

Eenmalige storting door moederdepartement (+)

 

0

0

 

Aflossing op leningen (-/-)

– 5.460

– 3.077

2.383

 

Beroep op leenfaciliteit (+)

1.200

3.600

2.400

4

Totaal financieringskasstroom

– 4.260

523

4.783

         

5

Rekening courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen 1 (=1+2+3+4)

5.058

2.715

– 2.343

1

maximale roodstand € 0,5 miljoen

Toelichting op het kasstroomoverzicht

Operationele kasstroom

De operationele kasstroom is als volgt opgebouwd:

x € 1.000

Saldo baten en lasten

2.941

+

Afschrijvingen

4.833

+/-

Mutatie voorzieningen

– 86

+/-

Mutaties werkkapitaal

– 7.402

Operationele kasstroom 287

 
   

Toelichting op de verschillen groter dan 10%

 

Operationele kasstroom:

 

*

Resultaat 2013

2,9 mln

*

Toename kortlopende vorderingen

9,7 mln

*

Afname kortlopende schulden

– 1,7 mln

*

Meer afschrijvingskosten

0,3 mln

Investeringskosten:

Het totaal aan investeringskosten wijkt af omdat voor de financiering van de inrichtingskosten van de Nieuwbouw is afgesproken dat GDI de infrastructuurinvesteringen voor haar rekening neemt en deze verrekent met beide departementen.

Tabel 10.6.7 Investeringsstroom (x € 1.000)

Klasse

Aanvraag 2013

Realisatie 2013

Verschil 2013

Toelichting afwijking investering / begroting

Verbouwing

0

0

0

 

Meubilair

0

0

0

 

Installaties

0

0

0

 

Kantoormachines

0

0

0

 

Audio-visuele middelen

0

2

2

 

Overige inventaris

0

29

29

 

Werkplek HW

1.200

3.882

2.682

Vervroegde vervanging i.v.m. nieuwbouw

Netwerk

0

325

325

Deel investeringen direct t.l.v. opdrachtgever gegaan

Techn. Infr. SW

0

110

110

 

Licenties

0

0

0

 

Techn. Infr. HW

0

1.575

1.575

Inhaal investeringen

Informatiesystemen

0

0

0

Werkplek SW

0

944

944

Vervroegde vervanging i.v.m. nieuwbouw

1.200

6.867

5.667

 
Tabel 10.6.8 Doelmatigheid 2013
     

Realisatie

Begroting

Verschil

 

2011

2012

2013

2013

2013

GDI-totaal

         

FTE-totaal

178,5

189,7

195.7

203,3

– 7,6

Aantal externen in fte

59

31,3

165

51

114

Aantal externen in % van totale fte’s

25%

14%

46%

19%

27%

Saldo baten en lasten in % van totale baten

– 1,1%

– 2,6%

4,46%

0%

4,46%

           

Omzet:

         

Omzet totaal (x € 1.000)

38.621

49.969

64.201

40.144

24.057

Omzet beheer (x € 1.000)

28.941

29.942

37.040

32.473

4.567

Omzet projecten (x € 1.000)

9.680

20.027

27.118

7.671

19.447

           

Tarieven:

         

Gemiddeld uurtarief in €

NB

109

100

103

– 3

Gemiddeld tarief werkplekdiensten (ongewogen)

(index = 2010)

100

NB

NB

   

Gemiddeld tarief infrastructuurcomponenten (ongewogen) (index = 2010)

75

NB

NB

   

Benchmark ten opzichte van vergelijkbare ICT-organisaties

NB

4%

– 1,1%

2%

3,1%

Kwaliteitsindicatoren:

         

Beschikbaarheid systemen

99,98%

99,9%

99,9%

98%

1,9%

Betrouwbaarheid dienstverlening

95,8

94,3%

93,5%

95%

– 1,5%

Klanttevredenheid

8

6,4

NB

7

NB

           

Doelmatigheid

GDI streeft als baten-lastendienst naar een doelmatige dienstverlening, maar is gehouden aan de randvoorwaarden en eisen die Rijksbreed, door het Ministerie van Veiligheid en Justitie en de opdrachtgevers worden gesteld aan de dienstverlening. Dit betreft bijvoorbeeld beveiligingseisen en het gebruik van netwerkvoorzieningen. Hieronder een korte toelichting op de kengetallen:

  • Bezetting in aantal FTE is het gemiddelde over 2013, exclusief stagiaires. Vanwege de groei van de dienstverlening is in 2012 de toegestane formatie uitgebreid naar 203,3 FTE met als doel extra inhuur te beperken.

  • Aantal externen is fors hoger als gevolg van grote capaciteitsvraag voor (klant)projecten

  • Baten-lasten saldo in 2013 is 4,46% op de totale baten.

  • Totale omzet is 38% hoger door extra projecten.

  • Omzet aan beheerdiensten is 20% hoger dan begroot.

  • Omzet aan projecten is ruim drie keer zo hoog als begroot, door een aantal grote meerjarige projecten zoals de inrichting van de ICT infrastructuur in de Nieuwbouw.

  • Gemiddeld uurtarief 2013: € 100 t.o.v. begroot in jaarplan € 103 als gevolg van meer productieve uren dan begroot.

  • Gemiddeld tarief voor werkplekproducten en infrastructuurproducten 2013: over 2013 (nog) niet te berekenen.

  • Benchmark: in 2013 is een benchmark op de uurtarieven 2013 uitgevoerd. Uit deze meting in 2013 blijkt dat GDI op het gemiddelde uurtarief slechts 1,1% duurder is dan de markt. Daarmee zijn de uurtarieven van GDI marktconform.

  • De beschikbaarheid van de systemen tijdens de afgesproken openingstijden is conform de hoge norm van 99,9%.

  • De betrouwbaarheid van de dienstverlening betreft de mate waarin de afgesproken serviceniveaus worden gehaald; dit is net onder de gestelde norm van 95%.

  • In 2013 is geen klanttevredenheid gemeten vanwege de transitie-activiteiten voor de overgang van GDI naar SSC ICT Haaglanden pijler 2 van BZK/DGOBR

Licence