Justis is de screeningsautoriteit op het gebied van integriteit van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Integriteit is een maatstaf om betrouwbaarheid en kwaliteit van het functioneren van personen en organisaties te beoordelen. Justis toetst of personen relevante antecedenten hebben die het uitoefenen van een bepaald beroep of werk in de weg staan. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico's en draagt zo bij aan een meer integere en veiligere samenleving. Ook voert Justis de regelgeving op het gebied van naamswijziging, gratie en het nieuwe toezicht op rechtspersonen genoemd in de Wet controle op rechtspersonen uit. Justis levert een bijdrage aan de artikelonderdelen 34.2.
Omschrijving | (1) | (2) | (3)=(2)-(1) | |
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 | |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 14.019 | 17.619 | 3.599 | 15.558 |
Bijdrage overige departementen | 516 | 516 | 115 | |
Omzet derden | 14.695 | 20.070 | 5.375 | 15.721 |
Rentebaten | 8 | 8 | ||
Vrijval voorzieningen | 225 | 225 | ||
Bijzondere baten | 217 | 217 | ||
Totaal baten | 28.714 | 38.655 | 9.941 | 31.394 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 27.958 | 31.926 | 3.968 | 30.827 |
Personele kosten | 16.261 | 15.545 | – 716 | 14.478 |
– Waarvan eigen personeel | 14.319 | 14.072 | – 247 | 13.597 |
– Waarvan externe inhuur | 1.650 | 1.145 | – 505 | 541 |
Materiële kosten | 11.697 | 16.606 | 4.909 | 16.349 |
– Waarvan apparaat ICT* | 5.211 | 4.508 | – 703 | 6.244 |
– Waarvan bijdrage aan SSO’s | 7.232 | – 7.232 | ||
Afschrijvingskosten | 672 | – 672 | 130 | |
– Materieel | 672 | – 672 | 130 | |
Overige lasten | 84 | |||
– Dotaties voorzieningen | 84 | |||
Rentelasten | 84 | 2 | – 82 | 2 |
Totaal lasten | 28.714 | 32.153 | 3.439 | 31.043 |
Saldo van baten en lasten | – | 6.502 | 6.502 | 351 |
Baten
Omzet moederdepartement
Het productievolume was op verschillende producten hoger (zoals Wet Wapens en Munitie en Track Informatieverzoeken) waardoor Justis meer baten realiseerde. Daarnaast is Justis door het moederdepartement gecompenseerd voor hogere huisvestingskosten in verband met de verhuizing naar het nieuwe gebouw. In deze post is ook opgenomen baten voor programma’s waar de prestatie in 2013 is geleverd maar waar de ontvangst van het moederdepartement voor of na het betreffende jaar plaatsvindt.
Bijdrage overige departementen
Justis ontvangt vanuit het Ministerie van SZW een bijdrage voor de continue screening van de kinderopvang en vanuit het Ministerie van I&M een bijdrage voor de continue screening van de taxibranche. Daarnaast is onder deze post de bijdrage van de Dienst Justitiële Inrichting opgenomen voor de screening van DJI- personeel.
Omzet derden
Het productievolume was met name op het product VOG- NP hoger waardoor Justis meer baten realiseerde. Het aantal aanvragen VOG- NP is gestegen door de nulmeting voor de continue screening in de kinderopvang (circa 120.000 extra aanvragen) en een stijging van de reguliere aanvragen.
Lasten
Personele kosten
De personele kosten zijn € 0,7 mln. lager als gevolg van uitleen van medewerkers, lagere opleidingskosten en door afscheid te nemen van eigen personeel voor facilitaire zaken die Justis nu centraal afneemt bij het moederdepartement.
Materiële kosten
De materiële kosten zijn hoger als gevolg van hogere huisvestingskosten in het nieuwe gebouw en doordat meer facilitaire diensten centraal worden afgenomen bij het moederdepartement. Daarnaast is sprake van hogere uitgaven aan de programma’s Radar en Scherp & Efficiënt.
Afschrijvingskosten
Door een veranderd inzicht ten aanzien van activering voor Justis zijn de rente- en afschrijvingskosten vervallen.
Balans 2013 | Balans 2012 | |
---|---|---|
Activa | ||
Debiteuren | 2.327 | 1.811 |
Nog te ontvangen | 284 | 235 |
Liquide middelen | 13.054 | 9.682 |
Totaal activa | 15.665 | 11.728 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 8.058 | 1.656 |
– exploitatiereserve | 1.556 | 1.305 |
– onverdeeld resultaat | 6.502 | 351 |
Voorzieningen | 0 | 335 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 32 |
Crediteuren | 744 | 1.269 |
Vooruit ontvangen bedragen | 2.298 | 2.780 |
Nog te betalen | 4.565 | 5.656 |
Totaal passiva | 15.665 | 11.728 |
Activa
Van de posten Debiteuren en Nog te ontvangen heeft € 0,340 mln. betrekking op het moederdepartement en € 0,167 mln. betrekking op overige departementen (BZK)
Passiva
Conform de Regeling agentschappen is de exploitatiereserve gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet, berekend over de laatste drie jaar. Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2011, 2012 en 2013 bedraagt de maximumomvang van de exploitatiereserve € 1,725 mln. De stand van de exploitatiereserve per 31 december bedraagt € 1,556 mln. Gezien de maximumomvang van de exploitatiereserve en het resultaat 2013 ad. € 6,502 mln. is € 0,168 mln. resultaat Justis en vloeit € 6,334 mln. terug naar het moederdepartement.
Van de posten Crediteuren en Nog te betalen heeft € 0,393 mln. betrekking op het moederdepartement en € 0,105 mln. betrekking op overige departementen / agentschappen (o.a. agentschap NL en de Autoriteit Consument en Markt).
Omschrijving | Stand per 01-01-2013 | Vrijval in 2013 | Donatie in 2013 | Onttrekking in 2013 | Stand per 31-12-2013 |
---|---|---|---|---|---|
FPU | 17 | 17 | 0 | ||
Reorganisatievoorziening | 248 | 181 | 67 | 0 | |
Wachtgelden | 70 | 44 | 26 | 0 | |
Totaal | 335 | 225 | 0 | 110 | 0 |
Toelichting
Per 31-12-2013 zijn er geen voorzieningen opgenomen.
(1) | (2) | (3) = (2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen | 9.305 | 9.682 | 377 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 672 | 3.504 | 2.832 |
Totaal investeringen (-/-) | 1.884 | 1.884 | ||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | |||
3. | Totaal investeringskasstroom | – 1.884 | 1.884 | |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement | – 100 | – 100 | ||
Eenmalige storting door moederdepartement | ||||
Aflossing op leningen (-/-) | – 672 | – 32 | 640 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 1.884 | – 1.884 | ||
4. | Totaal financieringskasstroom | 1.212 | – 132 | – 1.344 |
5. | Rekening Courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (= 1+2+3+4) | 9.305 | 13.054 | 3.749 |
maximale roodstand € 0,5 miljoen |
Activa
De stijging van de operationele kasstroom is het gevolg van de stijging van de productie in 2013. Door een veranderd inzicht ten aanzien van activering voor Justis is de investeringskasstroom en de beroep op de leenfaciliteit vervallen.
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 | 2013 | |
Dienst Justis – totaal: | ||||||
FTE – totaal (intern personeel) | 234,0 | 237,5 | 233,0 | 245,2 | 245,0 | 0,2 |
Saldo van baten en lasten in % | – 3,0% | 1,0% | 1,6% | 16,9% | 0,0% | 16,9% |
Per product | ||||||
Risicomeldingen (voorheen HTR) | n.v.t. | |||||
Volume | 10 | 822 | 1.342 | 750 | 592 | |
Kostprijs (x € 1) | 109.337,46 | 3.725,79 | 2.554,12 | 7.609,84 | – 5.055,72 | |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 1.093 | 3.063 | 3.428 | 5.707 | – 2.279 | |
Doorlooptijd: | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | n.t.b. | |
TIV (voorheen VIV) | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Volume | 25.417 | 490 | 817 | 817 | ||
Kostprijs (x € 1) | 26,44 | 2.235,77 | 1.577,49 | 1.577,49 | ||
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 672 | 1.096 | 1.289 | 1.289 | ||
Doorlooptijd: verstrekking A binnen 3 dagen | 87% | |||||
Doorlooptijd: verstrekkking B binnen 4 weken | 59% | |||||
Doorlooptijd: verstrekking C tussen 6 weken en 4 maanden | 74% | |||||
GSR (Garantstellingsregeling Curatoren) | ||||||
Volume | 485 | 654 | 690 | 748 | 750 | – 2 |
Kostprijs (x € 1) | 675,49 | 852,22 | 759,00 | 785,10 | 583,63 | 201,47 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 328 | 557 | 524 | 587 | 436 | 151 |
Doorlooptijd: positieve beslissingen in 4 weken | 95% | 90% | 84% | 83% | 95% | – 12% |
Doorlooptijd: negatieve beslissingen in 8 weken | 86% | 71% | 100% | 61% | 95% | – 34% |
BIBOB (Bevordering Integriteitsbeoordeling door het Openbaar Bestuur) | ||||||
Volume | 232 | 240 | 280 | 285 | 345 | – 60 |
Kostprijs (x € 1) | 19.105,65 | 18.755,86 | 17.443,26 | 18.521,86 | 15.690,14 | 2.831,72 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 4.433 | 4.501 | 4.884 | 5.279 | 5.413 | – 134 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 52% | 68% | 45% | 33% | 60% | – 27% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 57% | 90% | – 33% | |||
Verklaring omtrent het gedrag (VOG NP) | ||||||
Volume | 490.721 | 537.386 | 557.184 | 739.544 | 521.800 | 217.744 |
Kostprijs (x € 1) | 16,41 | 18,01 | 16,35 | 13,38 | 18,51 | – 5,13 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 8.053 | 9.675 | 9.112 | 9.896 | 9.657 | 239 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 100% | 100% | 100% | 99% | 95% | 4% |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW | 74% | 85% | 64% | 67% | 90% | – 23% |
Verklaring omtrent het gedrag (VOG RP) | ||||||
Volume | 7.252 | 5.689 | 9.084 | 5.749 | 5.200 | 549 |
Kostprijs (x € 1) | 142,17 | 134,32 | 89,71 | 46,09 | 167,05 | – 120,96 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 1.031 | 764 | 815 | 265 | 869 | – 604 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 99% | 100% | 100% | 97% | 95% | 2% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 83% | 100% | 100% | 100% | 95% | 5% |
GVA | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
Volume | 4.000 | |||||
Kostprijs (x € 1) | 119,54 | |||||
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 478 | |||||
Omzet (p*q) (x € 1.000) – NVT | 616 | |||||
Doorlooptijd: % afgifte GVA binnen 8 weken | 99% | |||||
Doorlooptijd: % afgewezen GVA binnen 12 weken | 50% | |||||
Naamswijziging (NM) | ||||||
Volume | 2.686 | 2.247 | 2.228 | 1.757 | 2.250 | – 493 |
Kostprijs (x € 1) | 532,50 | 646,29 | 649,89 | 736,31 | 638,38 | 97,93 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 1.430 | 1.452 | 1.448 | 1.294 | 1.436 | – 142 |
Doorlooptijd: % binnen 20 weken | 94% | 83% | 53% | 92% | 95% | – 3% |
WWM (Wet Wapens en Munitie) beroepen | ||||||
Volume | 130 | 103 | 120 | 230 | 100 | 130 |
Kostprijs (x € 1) | 6.679,16 | 7.064,20 | 8.670,20 | 4.922,29 | 7.604,00 | – 2.681,71 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 868 | 728 | 1.040 | 1.132 | 760 | 372 |
Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 12% | 51% | 35% | 54% | 70% | – 16% |
WWM (Wet Wapens en Munitie) ontheffingen | ||||||
Volume | 250 | 277 | 225 | 350 | 245 | 105 |
Kostprijs (x € 1) | 436,57 | 347,70 | 1.644,37 | 690,90 | 424,48 | 266,42 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 109 | 96 | 370 | 242 | 104 | 138 |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 89% | 82% | 73% | 76% | 95% | – 19% |
BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren) | ||||||
Volume | 8.205 | 8.714 | 7.209 | 6.965 | 7000 | – 35 |
Kostprijs (x € 1) | 116,88 | 139,37 | 138,93 | 114,60 | 139,07 | – 24,47 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 959 | 1.214 | 1.002 | 798 | 974 | – 176 |
Doorlooptijd: % binnen 16 weken (verzoek art. 142) | 100% | 100% | 100% | 100% | 95% | 5% |
BOD (Bijzondere opsporingsdienst) | n.v.t. | n.v.t. | ||||
Volume | 220 | 283 | 340 | – 57 | ||
Kostprijs (x € 1) | 339,42 | 142,03 | 59,76 | 82,27 | ||
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 75 | 40 | 20 | 20 | ||
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100% | 100% | 95% | 5% | ||
BOA categoriale besluiten | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |||
Volume | 86 | 80 | 6 | |||
Kostprijs (x € 1) | 1.617,89 | 214,90 | 1402,99 | |||
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 139 | 17 | 122 | |||
Doorlooptijd: % binnen 16 weken | 100% | 95% | 5% | |||
WBPR ondernemingen | ||||||
Volume | 747 | 649 | 678 | 884 | 750 | 134 |
Kostprijs (x € 1) | 919,54 | 824,67 | 1.016,59 | 792,37 | 927,03 | – 134,66 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 687 | 535 | 689 | 700 | 695 | 5 |
Doorlooptijd: % verlening / verlenging binnen 13 weken | 92% | 84% | 82% | 90% | 95% | – 5% |
WBPR leidinggevenden | ||||||
Volume | – | 893 | 887 | 1.223 | 1.135 | 88 |
Kostprijs (x € 1) | 312,40 | 361,99 | 525,08 | 290,94 | 291,81 | – 0,87 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 324 | 323 | 466 | 356 | 331 | 25 |
Doorlooptijd: % toestemming leidinggevende. binnen 8 weken | 93% | 83% | 78% | 70% | 95% | – 25% |
WBP (Wet bescherming persoonsgegevens) | ||||||
Volume | 133 | 140 | 49 | 16 | 130 | – 114 |
Kostprijs (x € 1) | 320,06 | 298,63 | 1.455,17 | 2.125,60 | 325,84 | 1799,76 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 43 | 42 | 71 | 34 | 42 | – 8 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | n.v.t. | 88% | 66% | 100% | 95% | 5% |
EG- verklaringen | ||||||
Volume | 65 | 32 | 35 | 38 | 30 | 8 |
Kostprijs (x € 1) | 654,89 | 1.214,93 | 2.037,24 | 894,99 | 1.411,97 | – 516,98 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 43 | 39 | 71 | 34 | 42 | – 8 |
Doorlooptijd:% binnen 16 weken | 56% | 94% | 89% | 95% | – 95% | |
Doorlooptijd:% binnen 3 maanden | 87% | |||||
Gratie | ||||||
Volume | 2.193 | 2.091 | 2.228 | 1.704 | 2.100 | – 396 |
Kostprijs (x € 1) | 629,39 | 516,68 | 514,25 | 576,78 | 499,54 | 77,24 |
Omzet (p*q) (x € 1.000) | 1.380 | 1.080 | 1.146 | 983 | 1.049 | – 66 |
Doorlooptijd:binnen 6 maanden | 96% | 89% | 77% | 86% | 95% | – 9% |
Toelichting
De hoge realisatie van het aantal tussentijdse risicomeldingen in 2013 is het gevolg van een aangepaste afstelling van het systeem in de automatische analyse. De toename van het aantal VOG- afgiftes hangt samen met de nulmeting voor de continue screening in de kinderopvang (circa 120.000 extra aanvragen) en een stijging van de reguliere aanvragen.
Het hogere aantal administratieve beroepen inzake de Wet wapens en munitie is terug te voeren op het schietincident in Alphen aan de Rijn in 2011. De achterstand die hierdoor ontstond is in 2013 volledig weggewerkt en er zijn maatregelen genomen om achterstanden in de toekomst te voorkomen.
Een overall beeld van de kostprijzen is dat de producten waar een lagere productie voor was dan geraamd, de kostprijzen zijn gestegen en producten met een hogere productie een lagere kostprijs hebben gerealiseerd. De algemene kosten blijven op een vooraf vastgesteld percentage toegerekend worden aan de producten. De kostprijs van een aantal producten, zoals WWM ontheffingen, BOD en WBP, laten een extreme fluctuatie zien. Een kleine verschuiving in aantallen of benodigde capaciteit zorgt voor een groot verschil ten opzichte van de begroting.
Justis heeft in 2013 fors geïnvesteerd in het realiseren van (wettelijke) doorlooptijden. Dit heeft geleid tot een forse verbetering van de doorlooptijden in de tweede helft van 2013. In het begin van 2013 heeft Justis te maken gehad met achterstanden bij de producten WWM, WPBR en BIBOB adviezen. Hierdoor zijn de gemiddelde percentages van doorlooptijden over het gehele jaar genomen relatief laag. Deze achterstanden zijn inmiddels volledig weggewerkt.
De doorlooptijden van de afgifte VOG NP na voornemen tot weigering (VTW) waren in het begin van 2013 laag als gevolg van een nieuwe release van het COVOG systeem wat een aantal storingen veroorzaakte. Inmiddels zijn deze zaken opgelost en zijn de doorlooptijden in de laatste maanden van 2013 verbeterd.