Baten-lastenagentschap Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR)
Inleiding
Basisadministratie Persoonsgegevens en Reisdocumenten (BPR) beheert de stelsels van de identiteitsgegevens van burgers in Nederland. De missie van BPR is het zorgen voor een betrouwbare registratie en levering van persoonsgegevens en reisdocumenten.
BPR streeft naar een hoog kwaliteitsniveau. Dat wil zeggen dat BPR betrouwbaar, professioneel en relatiegericht werkt.
GBA
Voor de financiering van het GBA stelsel is vanaf januari 2012 een nieuw financieringsmodel geïntroduceerd. Het nieuwe financieringsmodel is gebaseerd op een stelsel van jaarabonnementen. De structuur van het stelsel van jaarabonnementen wordt jaarlijks door de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) bij ministeriële regeling vastgesteld. De structuur wordt jaarlijks mede vastgesteld op basis van de voor dat jaar verwachte kosten en het aantal verzonden berichten.
Met het nieuwe financieringsmodel ontvangen de afnemers nog maar één factuur per jaar. Dit betekent een verlichting van de administratieve lasten.
Voor de gebruikers geldt een klasse die gebaseerd is op het totale verbruik aan berichten in het voorafgaande jaar. Bij meer verbruik geldt automatisch een hogere klasse en ontvangen ze een aanvullende factuur. Bij een lager verbruik dan de ingedeelde klasse vindt geen restitutie plaats. Ook ontvangen de gebruikers geen restitutie als ze het abonnement voortijdig beëindigen.
Reisdocumenten
De kostprijs van de documenten is gelijk aan de leges die BPR in rekening brengt bij de uitgevende instanties, zoals gemeenten en de buitenlandse posten. De gepresenteerde kostprijs is exclusief de gemeentelijke leges en eventuele spoedtoeslagen. De kostprijs van de paspoorten en de identiteitskaarten zijn in 2013 respectievelijk met ruim 11% en 15% lager dan in 2012. De oorzaak van deze daling is dat eind 2011 een gunstige prijsonderhandeling voor een nieuw contract voor de productie van de reisdocumenten heeft plaatsgevonden. De productie- en distributiekosten conform het vastgestelde indexcijfer (KVGO prognose en CBS indexering) van de producent zijn daarentegen gestegen. Het aantal uitgegeven reisdocumenten voor 2013 is bijna 3,3 miljoen stuks. Deze toename van de paspoorten is vanwege de extra productie van documenten in verband met de afschaffing van de kinderbijschrijving. In 2013 zijn minder jeugd identiteitskaarten verstrekt dan begroot was. Dit komt doordat eind 2011 is besloten om de prijs van een identiteitskaart voor jeugdigen te laten stijgen van € 9,22 naar € 30. De meeste jeugdigen tot 14 jaar hebben in december 2011 het jeugd NIK aangeschaft en of vervangen.
Het beheer van de beheervoorziening BSN, PIVA en Sedula wordt uitgevoerd in opdracht van het Ministerie van BZK. De kosten komen daarmee voor rekening van de begroting van BZK.
Bedrijfsvoering
De exploitatie van de GBA is in 2013 gebaseerd op een abonnementenstructuur. Binnen deze abonnementenstructuur is een onderverdeling in budgetfinanciering en tarief-financiering. Onder de tariefgefinancierde berichten zijn 60 miljoen berichten begroot en bij de budgetgefinancierde zijn 100 miljoen berichten begroot. De realisatie van de tariefgefinancierde berichten is ruim 25% hoger ten opzichte van de begroting. Eveneens is de realisatie van de budgetgefinancierde berichten in 2013 met ruim 47% gestegen ten opzichte van de begroting. De stijging van het berichtenvolume heeft bijna geen invloed op de omzet gehad omdat deze binnen de bandbreedte van de staffel valt.
Soort | Begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil |
---|---|---|---|
Tarieffinanciering | 60 | 75,11 | 15,11 |
Budgetfinanciering | 100 | 147,48 | 47,48 |
Totaal | 160 | 222,59 | 62,59 |
In 2013 is de begroting voor de reisdocumenten gebaseerd op 1,7 miljoen paspoorten, 1,2 miljoen Nederlandse identiteitskaarten (NIK’s) en 0,5 miljoen jeugdNIK’s die geleverd worden aan de uitgevende instanties. In 2013 zijn er ruim 2 miljoen paspoorten, ruim 1 miljoen identiteitskaarten en 0,19 miljoen jeugd NIKs verstrekt.
Soort | Begroting 2013 | Realisatie 2013 | Verschil |
---|---|---|---|
PN | 1,70 | 2,04 | 0,34 |
NIK | 1,20 | 1,04 | – 0,16 |
JNIK | 0,50 | 0,19 | – 0,31 |
Totaal | 3,40 | 3,27 | – 0,13 |
Staat van baten en lasten van het baten-lastenagentschap BPR
(1) | (2) | (3)=(2)-(1) | (4) | |
---|---|---|---|---|
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | Realisatie 2012 |
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 24.481 | 19.468 | – 5.013 | 26.645 |
Omzet overige departementen | – | – | – | – |
Omzet derden | 66.400 | 79.456 | 13.056 | 79.547 |
Rentebaten | 50 | 41 | – 9 | 65 |
Vrijval voorzieningen | – | – | – | – |
Bijzondere baten | – | – | – | – |
Totaal baten | 90.931 | 98.965 | 8.034 | 106.257 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 87.451 | 93.226 | 5.775 | 97.425 |
– personele kosten | 12.113 | 9.419 | – 2.694 | 7.140 |
waarvan eigen personeel | 9.550 | 6.525 | – 3.025 | 5.713 |
waarvan externe inhuur | 2.563 | 2.894 | 331 | 1.427 |
– materiële kosten | 75.339 | 83.807 | 8.468 | 90.285 |
waarvan apparaat ICT | – | 134 | 134 | – |
waarvan bijdrage aan SSO's | 2.000 | 131 | – 1.869 | |
Afschrijvingskosten | 3.000 | 322 | – 2.678 | 208 |
– immaterieel | – | – | – | – |
– materieel | 3.000 | 322 | – 2.678 | 208 |
Overige lasten | 480 | 1 | – 479 | – |
– dotaties voorzieningen | – | – | – | – |
– rentelasten | 480 | 1 | – 479 | – |
– bijzondere lasten | – | – | – | – |
Totaal lasten | 90.931 | 93.549 | 2.618 | 97.633 |
Voorlopig exploitatieresultaat | – | 5.416 | 5.416 | 8.624 |
wv te restitueren aan GBA afnemers | 2.501 | 129 | ||
wv te restitueren aan opdrachtgever Reisdoc. | 2.916 | 8.495 | ||
Saldo van baten en lasten | 0 | 0 |
Omzet moederdepartement
De omzet van het moederdepartement is lager dan de begroting. Dit komt doordat er minder jeugdNIK’s zijn verstrekt. Ook de opbrengst budgetfinanciering GBA is ruim € 2 mln. lager dan de oorspronkelijke vastgestelde begroting. BPR heeft per 1 januari 2012 PIVA V en Sedula in beheer genomen. De beheerskosten worden gefinancierd door BZK.
Omzet Derden
De omzet derden bestaat uit het tariefgefinancierde GBA berichtenverkeer, de verstrekte reisdocumenten en bijdrage voor de nieuwe infrastructuur. De realisatie van de opbrengst derden GBA en de opbrengst reisdocumenten is hoger dan begroot was. Dit komt doordat er meer GBA berichten zijn bevraagd en ook meer paspoorten zijn verstrekt dan het begroot was. De opbrengst overig heeft betrekking op de bijdrage aan de nieuwe infrastructuur. Dit heeft ook hogere (materiële) uitgaven tot gevolg.
De afschrijvingskosten voor de inventaris en installaties zijn lager dan begroot. De investering in installaties betreft de kantoorautomatisering; de investering in inventaris betreft voornamelijk het kantoormeubilair. In februari 2013 is BPR verhuisd naar de Jubitoren. De kantoorautomatisering en de inventaris wordt voornamelijk gefaciliteerd door FM Haaglanden.
Resultaat
Over het jaar 2013 is een positief exploitatieresultaat behaald van ruim € 2,5 mln. bij het beheer van de GBA. Conform Besluit Basisregistratie Personen (BRP) artikel 13 lid 3 wordt dit bedrag verrekend met de gebruikers van de GBA. Dit positieve resultaat is tot stand gekomen door hoge opbrengsten en minder kosten.
Bij het beheer van de reisdocumenten is een positief exploitatieresultaat van ruim € 2,9 mln. behaald. Conform de Dienstverlening overeenkomst met de opdrachtgever van de reisdocumenten wordt dit bedrag verrekend. Het positieve exploitatieresultaat komt door hogere opbrengsten uit de spoedleges (€ 0,9 mln.) en is het aantal uitgegeven paspoorten hoger dan geraamd (€ 2 mln.). Bij de overige producten en programma’s zijn de baten gelijk aan de lasten. Met de opdrachtgever is in DVO’s afgesproken dat de werkelijk gemaakte kosten worden vergoed. De baten bestaan uit de vergoeding voor de gemaakte kosten en zijn dus per definitie gelijk aan de lasten.
Balans
Balans 2013 | Balans 2012 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële vaste activa | – | |
Materiële vaste activa | 9.391 | 3.248 |
– grond en gebouwen | – | – |
– installaties en inventarissen | 141 | 161 |
– overige materiële vaste activa | 9.250 | 3.087 |
Voorraden | – | – |
Debiteuren | 4.124 | 3.624 |
– waarvan moeder | 883 | |
– waarvan overig | 3.241 | |
Nog te ontvangen | 120 | 213 |
– waarvan overig | 120 | |
Liquide middelen | 43.393 | 45.710 |
Totaal activa | 57.028 | 52.796 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 5.162 | 5.162 |
– exploitatiereserve | 5.162 | 5.162 |
– onverdeeld resultaat | – | – |
Voorzieningen | – | – |
Leningen bij het MvF | 7.500 | – |
Crediteuren | 5.573 | 8.122 |
– waarvan overig | 5.573 | |
Nog te betalen | 38.793 | 39.512 |
– waarvan moeder | 8.355 | |
– waarvan overig | 30.438 | |
Totaal passiva | 57.028 | 52.796 |
Het eigen vermogen is in 2013 € 0,3 mln. minder dan de gemaximeerde omvang. Deze wordt vooralsnog niet opgehoogd. Het resultaat 2013 is voor een deel toegevoegd aan het tegoed van de opdrachtgever reisdocumenten (€ 2,9 mln.) en voor een ander deel toegevoegd aan het tegoed van de gebruikers van de GBA (€ 2,5 mln.). Er zijn geen voorzieningen opgenomen op de balans. De materiële vaste activa worden uit de eigen middelen gefinancierd en voor de post overige materiële vaste activa voor investering infrastructuur is € 10 mln. geleend bij het Ministerie van Financiën. € 7,5 mln. hiervan is langlopend en daar terug te vinden op de balans. De overige € 2,5 mln. betreft kortlopende leningen.
Kasstroomoverzicht
Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2013 + stand depositorekeningen | 30.047 | 45.710 | 15.663 |
2. | Totaal operationele kasstroom | 3.000 | – 2.765 | – 5.765 |
Totaal investeringen (-/-) | – 12.000 | – 9.553 | 2.447 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | – | – | – | |
3. | Totaal investeringskasstroom | – 12.000 | – 9.553 | 2.447 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | – | – | – | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | – | – | – | |
Aflossingen op leningen (-/-) | – 3.000 | – | 3.000 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 12.000 | 10.000 | – 2.000 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 9.000 | 10.000 | 1.000 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2013 + stand depositorekeningen (1+2+3+4) (maximale roodstand € 0,5 mln.). | 30.047 | 43.392 | 13.345 |
In verband met het financieren van de nieuwe infrastructuur heeft BPR op 27 december 2013 een lening opgenomen ten bedrage van € 10 mln. bij het Ministerie van Financiën. Hiervan is € 9.5 mln. al geactiveerd. Begin 2014 zal het restant bedrag geïnvesteerd worden in de nieuwe infrastructuur. De overige investering (€ 0,1 mln.) heeft betrekking op kantoorautomatisering en zijn gefinancierd uit eigen middelen.
Doelmatigheid
Omschrijving Generiek Deel | realisatie 2010 | realisatie 2011 | realisatie 2012 | begroting 2013 | realisatie 2013 |
---|---|---|---|---|---|
Kostprijzen per product (groep) | |||||
* GBA (in centen) | 13 | 10 | 10 | 10 | 7 |
* Reisdocumenten: | |||||
Paspoort (in euro's) | 22,95 | 23,70 | 23,45 | 19,60 | 20,80 |
Identiteitskaart (in euro's) | 17,80 | 18,34 | 18,15 | 13,89 | 15,35 |
Omzet per productgroep | |||||
* GBA | 20.404 | 17.043 | 16.841 | 18.505 | 17.369 |
* Reisdocumenten | 84.841 | 98.214 | 79.083 | 61.715 | 65.175 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 81 | 70 | 96 | 119 | 95 |
Saldo van baten en lasten (%) | 0% | 0% | 0% | 0% | 0% |
Omschrijving Specifiek Deel | |||||
ICT Diensten | |||||
Kwaliteitsindicatoren: | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2013 |
Beschikbaarheid GBA netwerk | 100,00% | 99,90% | 99,90% | 100,00% | |
Beschikbaarheid GBA-V | 99,90% | 99,00% | 100,00% | 99,90% | 99,90% |
Responstijd GBA-V | < 1 sec | < 3 sec | < 3 sec | < 3 sec | |
Beschikbaarheid Basisregister | 99,80% | 99,30% | 99,30% | 99,90% | |
Beschikbaarheid Verificatieregister | 99,70% | 99,70% | 99,70% | 99,90% | |
Beschikbaarheid BSN | 99,80% | 99,80% | 100,00% | 99,80% | 99,90% |
Klanttevredenheid | – | – | – | 6,5 | 7,4 |
Kostprijzen per product
De werkelijke kosten GBA over 2013 ten opzichte van de bevragingen uit de GBA resulteren in een berichtprijs van 7 cent.
De werkelijke kostprijs van de paspoorten en de identiteitskaarten zijn hoger dan de begroting. Dit komt door de indexatie van de prijzen.
Omzet per productgroep
De omzet GBA bestaat uit in rekening gebrachte staffel aan de afnemers van het GBA berichtenverkeer.
De omzet van de reisdocumenten bestaat uit in rekening gebrachte rijksleges aan de uitgevende instanties.
FTE
Na reorganisatie is BPR bezig met de invulling van de openstaande vacatures. Deels zijn in 2013 de vacatures ingevuld. De overige openstaande vacatures worden in 2014 ingevuld.