Base description which applies to whole site

3. Rijksdienst

Het kabinet streeft naar een compactere en meer effectieve rijksoverheid. Deze ambitie is in 2013 verwoord in de Hervormingsagenda Rijksdienst.

Een effectieve en efficiënte bedrijfsvoering rijksoverheid

In 2013 is verder gewerkt aan het Uitvoeringsprogramma Compacte Rijksdienst met als doel de rijksbrede infrastructuur voor de bedrijfsvoering uit te bouwen en uitvoerings- en toezichtstaken te bundelen. In 2013 is bereikt:

  • de opening van twee (van de vier) datacentra voor het Rijk;

  • de vaststelling van provinciale masterplannen voor de rijkshuisvesting;

  • de oprichting van 3W (shared service organisatie voor internationale dienstverlening);

  • de invoering van de nieuwe werkkostenregeling en de oprichting van de Autoriteit Consument en Markt (fusie NMa, Opta en Consumentenautoriteit);

  • het Ministerie van Financiën heeft zijn ICT-dienstverlening ondergebracht bij de shared service organisatie SSC-ICT;

  • de Haagse Inkoop Samenwerking (HIS) is in 2013 uitgebreid met de inkoopafdeling van de ministeries van Sociale Zaken en Werkgelegenheid, Buitenlandse Zaken en Algemene Zaken;

  • Tot slot zijn voorbereidingen getroffen voor nieuwe toetreders tot FMHaaglanden en SSC-ICT Den Haag en de start van alle 20 Inkoop uitvoeringscentra.

In mei 2013 heeft het kabinet de Hervormingsagenda Rijksdienst gepresenteerd (Kamerstukken II, 2012–2013, 31 490-VII, nr. 119). De agenda bestaat uit projecten gericht op onder andere uitbreiding van de digitale dienstverlening, meer effectieve inzet van het stelsel van basisregistraties en vermindering van het aantal zelfstandige bestuursorganen (ZBO’s).

De Minister voor Wonen en Rijksdienst heeft in de Hervormingsagenda Rijksdienst de Kamer eveneens geïnformeerd over het strategisch personeelsbeleid. Op 11 april 2013 ondertekende de Minister de overeenkomst «Sociaal Beleid Rijk: Van Werk Naar Werk Beleid» met de vakbonden. Bij reorganisaties binnen het Rijk biedt deze overeenkomst regelingen en voorzieningen voor medewerkers bij de begeleiding naar ander werk.

Ook is in 2013 gewerkt aan de (externe)mobiliteit en flexibiliteit van het topmanagement. Daarbij past de dienstverlening aan publiekrechtelijke ZBO’s en de uitwisseling met het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Eind 2013 is overeengekomen dat per 2014 voor het eerst structureel uitwisseling plaats vindt tussen topmanagers van de Algemene Bestuurdienst (ABD) en topmanagers en diplomaten van de dienst van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het aandeel vrouwen in topmanagementposities binnen het Rijk steeg in 2013 met 1,8% naar 27,5%.

Oprichting van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB)

De oprichting van het Rijksvastgoedbedrijf is in 2013 voorbereid. In april 2013 hebben de Minister van Defensie en de Minister voor Wonen en Rijksdienst besloten de Dienst Vastgoed Defensie (DVD) al bij de start van het Rijksvastgoedbedrijf onderdeel van dit nieuwe bedrijf te laten zijn. Om dit te realiseren is de startdatum van het Rijksvastgoedbedrijf verschoven van 1 januari 2014 naar 1 juli 2014. Het kabinet heeft daarnaast de eerste door het Rijksvastgoedbedrijf i.o. voorbereide Rijksvastgoedportefeuillestrategie vastgesteld. Hiermee wordt de beleidsmatige en financiële sturing op het vastgoedhandelen van het Rijk versterkt.

Realisatie Beleidsdoorlichtingen

Realisatie Beleidsdoorlichtingen H XVIII Wonen en Rijksdienst

Artikel

Realisatie

Toelichting

 

2011

2012

2013

 

1. Woningmarkt

       

1.1 Betaalbaarheid

       

1.2 Onderzoek en kennisoverdracht

       

2. Woonomgeving en bouw

       

2.1 Energie en bouwkwaliteit

       

2.2 Woningbouwproductie

       

2.3 Kwaliteit woonomgeving

       

3. Kwaliteit Rijksdienst

       

3.1 Kwaliteit Rijksdienst

       

6. Uitvoering rijksvastgoedbeleid1

       

6.1 Een doelmatige uitvoeringspraktijk van de Rijksdienst

       

6.2 Beheer materieel activa

       
1

In de begroting 2013 stond de beleidsdoorlichting Rijksvastgoedbeleid nog voor 2013 gepland. Inmiddels is besloten dat ook de Dienst Vastgoed Defensie aansluit bij het samengaan van RVOB, Rgd en directie Rijksvastgoed tot één Rijksvastgoedbedrijf. Tegen die achtergrond zal worden gekeken naar een eventuele aanpassing van kaders en randvoorwaarden voor het omgaan met rijksvastgoed. Dit betekent dat de nieuwe kaders en randvoorwaarden mogelijk later geïmplementeerd zullen worden dan initieel werd voorzien en bijgevolg dat een doorlichting op zijn beurt ook pas later opgestart kan worden. Niettemin is het streven er thans op gericht de doorlichting te starten in 2016 en de resultaten ervan uiterlijk in 2018 op te leveren.

In het jaar 2013 zijn geen onderzoeken gestart dan wel afgerond.

Garantie: Hypotheekgarantie (bedragen x € 1.mln)

Artikel

Omschrijving

Uitstaande garanties 2012

Verleende garanties 2013

Vervallen garanties 2013

Uitstaande garanties 2013

Garantieplafond

Totaal plafond

Artikel 3 Kwaliteit Rijksdienst

Hypotheek garanties

0,26

0

0,13

0,13

0

0,36

Achterborgstelling: WSW Sociale Woningbouw (bedragen x € 1 mld)

Omschrijving

2012

2013

Achterborgstelling

87,4

86,2

Bufferkapitaal

0,5

n.n.b.1

Obligo

3,3

3,3

1

voorlopige cijfers

Achterborgstelling: WEW Nationale Hypotheekgarantie (bedragen x € 1 mld)

Omschrijving

2012

201316

Achterborgstelling

154

164

Bufferkapitaal

0,8

0,8

Obligo

N.v.t.

N.v.t.

16

Cijfers 2013 betreffen voorlopige cijfers.

Licence