Artikel
De uitvoering van de sociale zekerheidswetgeving vindt rechtmatig, efficiënt, klantgericht en daarmee doeltreffend plaats.
Algemene doelstelling
De uitvoering van de sociale zekerheidswetten geschiedt mede door ZBO’s en RWT’s. Daarmee is een doelmatige en rechtmatige uitvoering van wet- en regelgeving beoogd, waarbij de uitvoering zich op efficiënte en dienstverlenende wijze kan organiseren.
De Minister van SZW stelt daartoe uitvoeringsbudget ter beschikking, maakt daarbij prestatieafspraken met het UWV (inclusief het Bureau Keteninformatisering Werk en Inkomen, BKWI), de SVB en het Inlichtingenbureau (IB) en stuurt op rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering. Hiertoe is een planning- en controlcyclus ingericht tussen de uitvoeringsorganen en het ministerie.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister54 is verantwoordelijk voor het doen uitvoeren van de sociale zekerheidswetgeving door de uitvoeringsorganen en draagt zorg voor:
-
• De vormgeving, het onderhoud en de werking van het stelsel van wet- en regelgeving (wet SUWI) waarbinnen de uitvoeringsorganen opereren;
-
• De vormgeving van het stelsel van sociale zekerheidswetten die het UWV en de SVB uitvoeren;
-
• De vaststelling van de budgetten die aan het UWV (incl. het BKWI), de SVB en het IB beschikbaar worden gesteld met daarbij passende prestatieafspraken;
-
• De sturing van en het toezicht op de rechtmatige, doelmatige, doeltreffende en klantgerichte uitvoering door het UWV (incl. het BKWI), de SVB en het IB en de verantwoording daarover;
-
• De vaststelling van de omvang van de middelen die aan de Landelijke Cliëntenraad (LCR) beschikbaar worden gesteld.
Beleidsconclusies
Het afgelopen jaar heeft de relatie tussen SZW en de ZBO’s onverminderd in het teken gestaan van de taakstelling op de apparaatsuitgaven van het UWV en de SVB en de doorwerking daarvan op de uitvoering. In 2013 hebben de ZBO’s ten behoeve van de invulling van de resterende taakstelling 2012–2015 voorstellen voor vereenvoudiging uitgewerkt. Daarnaast is er tegelijkertijd bezuinigd en vernieuwd, de continuïteit van goede dienstverlening moest worden gegarandeerd en majeure wetswijzigingen worden doorgevoerd. Wat betreft de reguliere werkzaamheden heeft het UWV meer werk gehad aan de uitvoering van een hoger aantal WW-uitkeringen als gevolg van de tegenvallende economische ontwikkeling.
De uitvoering is grotendeels volgens verwachting verlopen. De UWV-brede rechtmatigheid bedroeg 98,9%, vrijwel de afgesproken norm van 99%. Bij de SVB bedroeg de rechtmatigheid op totaalniveau 99,9%.
Budgettaire gevolgen van beleid
artikelonderdeel | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Begroting 2013 | Verschil 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Verplichtingen | – | – | – | – | 454.688 | 432.859 | 21.829 |
Uitgaven | 598.110 | 683.244 | 590.378 | 493.138 | 454.688 | 432.859 | 21.829 |
Bijdrage aan ZBO's/RWT's | 597.212 | 682.598 | 589.749 | 492.486 | 454.044 | 432.230 | 21.814 |
UWV | 495.543 | 557.619 | 475.159 | 379.397 | 344.878 | 343.511 | 1.367 |
SVB | 88.401 | 112.020 | 102.928 | 103.980 | 101.385 | 82.539 | 18.846 |
IB | 7.316 | 7.177 | 6.310 | 6.476 | 7.781 | 6.180 | 1.601 |
RWI | 5.952 | 5.782 | 5.352 | 2.633 | 0 | 0 | 0 |
Bijdrage aan nationale organisaties | 898 | 646 | 629 | 652 | 644 | 629 | 15 |
Landelijke Cliëntenraad | 898 | 646 | 629 | 652 | 644 | 629 | 15 |
Ontvangsten | 8.725 | 318 | 3.563 | 5.817 | 6.289 | 0 | 6.289 |
artikelonderdeel | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Begroting 2013 | Verschil 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uitgaven | 1.696.004 | 1.530.229 | 1.522.092 | 1.529.448 | 1.559.088 | 1.576.698 | – 17.610 |
Bijdrage aan ZBO's | 1.696.004 | 1.530.229 | 1.522.092 | 1.529.448 | 1.559.088 | 1.560.433 | – 1.345 |
UWV | 1.568.399 | 1.382.100 | 1.372.499 | 1.391.800 | 1.428.300 | 1.423.045 | 5.255 |
SVB | 127.605 | 148.129 | 149.593 | 137.648 | 130.788 | 137.388 | – 6.600 |
Nominaal | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.265 | – 16.265 |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
A. Bijdrage aan ZBO’s
Toelichting financiële instrumenten
De Minister van SZW stelt de financiële kaders vast voor het UWV (inclusief het BKWI), de SVB, het IB en de LCR, waarbinnen zij jaarplannen dienen op te stellen. In de jaarplannen nemen het UWV en de SVB een verdeling van de uitvoeringskosten naar wet op. Het realiseren van uitvoeringskosten per wet is geen eigenstandig te bereiken doel. De Minister stuurt in eerste aanleg op het totaalbudget per organisatie. Uitgangspunt daarbij is dat de organisaties zelfstandig de uitvoering organiseren en over de realisatie op passende wijze via het jaarverslag verantwoording afleggen aan de Minister van SZW.
Budgettaire ontwikkelingen
De uitvoeringskosten van het UWV en de SVB wijzigen in de loop der jaren als gevolg van beleidswijzigingen en als gevolg van volumeontwikkelingen in de onderscheiden wetten. Voor een nadere toelichting wordt naar de desbetreffende beleidsartikelen verwezen.
Het UWV realiseert bij de begrotingsgefinancierde uitgaven, vergeleken met de begroting 2013, een overschrijding van € 1,4 miljoen. Bij de premiegefinancierde uitgaven treedt een overschrijding van € 5,3 miljoen op. Per saldo resulteert voor het UWV ten opzichte van de begroting 2013 een overschrijding van € 6,7 miljoen.
De SVB realiseert bij de begrotingsgefinancierde uitgaven, vergeleken met de begroting 2013, een overschrijding van € 18,8 miljoen. Bij de premiegefinancierde uitgaven treedt een onderrealisatie van € 6,6 miljoen op. Per saldo resulteert voor de SVB ten opzichte van de begroting 2013 een overschrijding van € 12,2 miljoen.
De mutaties van premie- naar begrotingsgefinancierde regelingen zijn een gevolg van budgetneutrale herschikkingen op basis van uitvoeringsinformatie van de SVB. Daarnaast is het SVB-budget verhoogd als gevolg van implementatie van nieuwe wetgeving, zoals de AOW-leeftijdsverhoging en de Overbruggingsregeling.
Voor het IB geldt dat het verschil tussen het gerealiseerde bedrag en het bedrag in de begroting 2013 verklaard kan worden door loon- en prijsontwikkelingen en budgettair neutrale herschikkingen binnen de begroting van SZW.
In tabel 11.3 zijn de uitvoeringskosten van het UWV en de SVB toegedeeld aan de onderscheiden wetten. Deze toedeling is extracomptabel. Uitgangspunt voor de Minister van SZW is sturing op het totaalbudget.
artikelonderdeel | Realisatie 2009 | Realisatie 2010 | Realisatie 2011 | Realisatie 2012 | Realisatie 2013 | Begroting 2013 | Verschil 2013 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
UWV (incl. BKWI) | 2.058.222 | 1.932.220 | 1.844.658 | 1.771.197 | 1.773.178 | 1.766.556 | 6.622 |
Begrotingsgefinancierd | 489.823 | 550.120 | 472.159 | 379.397 | 344.878 | 343.511 | 1.367 |
IOW | 0 | 1.566 | 250 | 250 | 200 | 200 | 0 |
Wajong | 102.527 | 125.194 | 132.542 | 118.435 | 96.126 | 131.989 | – 35.863 |
Re-integratie Wajong1 | 19.830 | 17.300 | 11.598 | 33.923 | 65.582 | 40.276 | 25.306 |
Basisdienstverlening | 331.866 | 377.828 | 293.280 | 188.956 | 141.580 | 140.861 | 719 |
Wsw-indicatiestelling | 24.600 | 18.400 | 24.599 | 28.533 | 22.048 | 21.647 | 401 |
Compensatieregeling M&A | – | – | – | – | 0 | 0 | 0 |
Uitvoeringskosten WW 55+ | – | – | – | – | 10.200 | 0 | 10.200 |
BKWI | 11.000 | 9.832 | 9.890 | 9.300 | 9.142 | 8.538 | 604 |
Premiegefinancierd | 1.568.399 | 1.382.100 | 1.372.499 | 1.391.800 | 1.428.300 | 1.423.045 | 5.255 |
WAO | 272.450 | 202.225 | 168.205 | 134.896 | 96.000 | 97.507 | – 1.507 |
IVA | 41.392 | 49.596 | 55.418 | 67.720 | 74.000 | 89.633 | – 15.633 |
WGA | 147.177 | 173.789 | 163.241 | 220.520 | 239.000 | 183.752 | 55.248 |
WAZ | 15.000 | 13.000 | 8.000 | 4.000 | 3.000 | 5.388 | – 2.388 |
WW | 515.790 | 400.665 | 406.360 | 491.972 | 566.000 | 601.997 | – 35.997 |
ZW | 302.590 | 285.825 | 284.275 | 259.332 | 209.000 | 268.921 | – 59.921 |
WAZO | 29.000 | 26.000 | 28.000 | 26.360 | 24.000 | 25.939 | – 1.939 |
Re-integratie WAZ/WAO/WIA/ZW1 | 71.000 | 33.000 | 26.000 | 36.000 | 45.000 | 26.283 | 18.717 |
Re-integratie WW1 | 174.000 | 198.000 | 233.000 | 151.000 | 167.000 | 123.625 | 43.375 |
Toevoeging aan bestemmingsfonds | – | – | – | – | 5.300 | 0 | 5.300 |
SVB | 215.590 | 259.149 | 251.797 | 241.078 | 232.173 | 219.927 | 12.246 |
Begrotingsgefinancierd | 87.985 | 111.020 | 102.204 | 103.430 | 101.385 | 82.539 | 18.846 |
AKW | 77.462 | 82.928 | 75.849 | 78.005 | 70.824 | 60.446 | 10.738 |
TOG | 3.385 | 9.894 | 3.472 | 3.070 | 2.918 | 1.154 | 1.764 |
TAS | 879 | 1.601 | 1.187 | 1.067 | 840 | 1.082 | – 242 |
KOT/WKB | 3.759 | 3.282 | 3.765 | 4.890 | 4.762 | 2.893 | 1.869 |
AIO | 2.500 | 12.585 | 14.673 | 15.827 | 16.292 | 12.309 | 3.983 |
MKOB | 0 | 730 | 3.258 | 571 | 900 | 4.105 | 3.205 |
Bijstand buitenland2 | – | – | – | – | 424 | 550 | – 76 |
Overbruggingsregeling | – | – | – | – | 4.425 | 0 | 4.425 |
Premiegefinancierd | 127.605 | 148.129 | 149.593 | 137.648 | 130.788 | 137.388 | – 6.600 |
AOW | 107.632 | 123.934 | 127.433 | 118.577 | 114.509 | 121.411 | – 6.902 |
Anw | 19.973 | 24.195 | 22.160 | 19.071 | 16.279 | 15.977 | 302 |
B. Ontvangsten
De ontvangsten betreffen terugontvangsten in verband met afrekeningen van uitvoeringskosten van het UWV en de SVB over 2012.