Omschrijving van de samenhang met het beleid
Onder dit artikel vallen de megaprojecten Verkeer en Vervoer:
-
• Westerscheldetunnel
-
• Betuweroute
-
• Hogesnelheidslijn-Zuid
-
• ERTMS
17. Megaprojecten verkeer en vervoer | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2014 | 2014 | ||
Verplichtingen | 41.807 | 61.057 | 22.247 | 14.159 | 5.505 | 0 | 5.505 | 1 |
Uitgaven | 119.502 | 72.348 | 463.739 | 14.761 | 8.473 | 24.368 | – 15.895 | |
17.01 Westerscheldetunnel | 435 | 53 | 290 | 183 | 182 | 0 | 182 | 2 |
17.02 Betuweroute | 31.831 | 4.105 | 9.147 | 6.044 | 1.709 | 6.114 | – 4.405 | 3 |
17.03 Hoge snelheidslijn | 53.577 | 67.313 | 16.329 | 4.345 | 751 | 159 | 592 | |
17.03.01 Realisatie HSL-zuid | 53.577 | 67.313 | 16.329 | 4.345 | 751 | 159 | 592 | 4 |
17.06 Project Mainportontwikkeling R'dam | 14.206 | 445.834 | 437.973 | 4.189 | 2.993 | 18.095 | – 15.102 | 5 |
17.07 ERTMS Landelijke invoer | 2.838 | 0 | 2.838 | |||||
17.07.02 Verk. en planuitw.progr. ERTMS Landelijke invoer | 2.838 | 0 | 2.838 | 6 | ||||
17.09 Ontvangsten | 5.286 | 4.090 | 1.901 | 2.346 | 9.719 | 0 | 9.719 |
Megaprojecten betreffen projecten die door de Tweede Kamer zijn aangewezen als Groot Project. Dit productartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 16 Spoor en 18 Scheepvaart en havens in het jaarverslag van Hoofdstuk XII.
Toelichting
Ad 1 t/m 6) Voor een toelichting op de artikelonderdelen wordt verwezen naar de specifieke toelichtingen (per project) bij deze artikelen.
17.01 Westerscheldetunnel
Producten
De hogere realisatie wordt veroorzaakt door uitgaven ten behoeve van Planschade en taxatiekosten naar aanleiding van de uitspraak van de Raad van State.
17.02 Betuweroute
Producten
Realisatie 2014 | Begroting 2014 | Afwijking | |
---|---|---|---|
Nazorgbeschikking Betuweroute | 1.709 | 6.114 | – 4.405 |
Totaal Betuweroute 17.02 | 1.709 | 6.114 | – 4.405 |
Toelichting
De realisatie valt € 4 miljoen lager uit dan begroot. Met name de restwerkzaamheden in het kader van herverdeling van gronden en bodemsanering schuiven door naar achteren. Daarnaast hoefde er in 2014 geen beroep te worden gedaan op de post onvoorzien.
17.03 Hogesnelheidslijn
Producten
Realisatie 2014 | Begroting 2014 | Afwijking | |
---|---|---|---|
Afwikkeling infrastructurele zaken | 350 | 0 | 350 |
Afwikkeling schadevergoedingen | 215 | 159 | 56 |
Afwikkeling grondzaken | 152 | 0 | 152 |
Overige projectkosten | 33 | 0 | 33 |
Totaal HSL-Zuid 17.03 | 750 | 159 | 591 |
Toelichting
Aan het HSL-budget is in 2014 € 10,5 miljoen aan ontvangsten toegevoegd. Het betreft hier voornamelijk ontvangen afkoopsommen van aannemers (in verband met niet uitgevoerd herstelwerk). Daarnaast betreft het enkele BTW-afrekeningen en opbrengsten uit grondverkopen. Hiervan is vervolgens € 10 miljoen overgeheveld naar de budgetten op artikel 13 omdat de daarmee samenhangende uit te voeren restwerkzaamheden door ProRail en Infraspeed worden uitgevoerd. De resterende € 0,5 miljoen heeft betrekking de overige uitgaven in het kader van de restwerkzaamheden HSL-Zuid. Over de realisatie van de uitgaven in 2014 (en de stand van de budgetten per eind 2014) wordt de Tweede Kamer ook geïnformeerd via de separate Voortgangsrapportage HSL-Zuid nummer 36.
17.06 Project Mainportontwikkeling Rotterdam
Producten
Projectoverzicht PMR (17.06) (bedragen x € 1 mln)
Kasbudget 2014 | Oplevering | Toelichting | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Begroting 2014 | Realisatie | Verschil | Begroting 2014 | Huidig | ||
Project Mainportontwikkeling Rotterdam | ||||||
Uitvoeringsorganisatie | 1 | 0 | – 1 | pm | pm | |
750 ha | 0 | 0 | pm | pm | ||
Groene verbinding | 0 | 0 | 2011 | 2011 | ||
Bestaand Rotterdams Gebied (BRG) | 0 | 0 | 2021 | 2021 | ||
Landaanwinning | ||||||
Voorfinanciering FES monitoringsprogramma | 0 | 0 | 2007 | 2007 | ||
Voorfinanciering FES natuurcompensatie | 5 | 3 | – 2 | pm | pm | |
Landaanwinning | 0 | 0 | 2013 | 2013 | 1 | |
BTW Buitencontour | 0 | 0 | 2013 | 2013 | ||
Onvoorzien | 12 | 0 | – 12 | pm | pm | 2 |
Afrondingsverschillen | 0 | 0 | ||||
Programma | 18 | 3 | – 15 | |||
Totaal PMR 17.06 | 18 | 3 | – 15 |
Toelichting
Ad1) Door lagere uitgaven voor de monitoring en nadeelcompensatie van de natuurcompensatie is niet het volledige beschikbare budget in 2014 besteed. Het in 2014 onbestede begrotingsbedrag schuift door naar 2015.
Ad2) Gedurende het jaar 2014 heeft een heroriëntatie op de verwachte onvoorziene uitgaven plaatsgevonden. Een groot deel van de middelen zijn als gevolg daarvan naar latere jaren doorgeschoven.
17.07 ERTMS Landelijke invoer
Op 11 april 2014 heeft het kabinet de voorkeursbeslissing ERTMS genomen voor de invoering van ERTMS in Nederland. In de begroting 2014 waren deze uitgaven nog geraamd op IF 13.03.04. ERTMS is door de Tweede Kamer aan gemerkt als «Groot Project». Om die reden zijn bij Voorjaarsnota 2015 de beschikbare gelden voor ERTMS overgeboekt van IF 13 naar IF 17.
17.09 Ontvangsten
Producten
Realisatie 2014 | Begroting 2014 | Verschil | |
---|---|---|---|
HSL-Zuid | 7.403 | 0 | 7.403 |
Project Mainport Rotterdam | 2.316 | 0 | 2.316 |
Totaal ontvangsten grote projecten | 9.719 | 0 | 9.719 |
Toelichting
De realisatie van HSL-Zuid valt € 7 miljoen hoger uit dan begroot als gevolg van ontvangen afkoopsommen van aannemers in verband met niet uitgevoerd herstelwerk en uit hoofde van opbrengsten grondverkopen. Zie ook de toelichting bij artikel 17.03. Over de realisatie van de ontvangsten in 2014 wordt de Tweede Kamer ook geïnformeerd via de separate Voortgangsrapportage HSL-Zuid nummer 36.
De ontvangsten bij Project Mainport Rotterdam betreft een bijdrage van het Havenbedrijf Rotterdam binnen het programma Natuurcompensatie.