Omschrijving van de samenhang met het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van Rijkswegen verantwoord. Dit betreft de onderdelen verkeersmanagement, beheer, onderhoud en vervanging, aanleg, geïntegreerde contractvormen/PPS en netwerkgebonden kosten. Deze producten zijn gerelateerd aan de beleidsdoelen en -instrumenten zoals beschreven in het jaarverslag van Infrastructuur en Milieu (Hoofdstuk XII) bij beleidsartikel 14 Wegen en Verkeersveiligheid.
12. Hoofdwegennet | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | ||
Verplichtingen | 2.274.880 | 4.219.392 | 1.698.213 | 3.407.686 | 2.108.154 | 2.211.002 | – 102.848 | 1) |
Uitgaven | 2.577.371 | 2.659.773 | 2.481.851 | 2.568.873 | 2.393.669 | 2.293.979 | 99.690 | |
12.01 Verkeersmanagement | 50.137 | 30.768 | 21.794 | 21.589 | 14.510 | 4.038 | 10.472 | 2) |
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging | 322.966 | 567.308 | 544.354 | 665.071 | 662.460 | 658.195 | 4.265 | |
12.02.01 Beheer en onderhoud | 178.572 | 474.922 | 456.913 | 533.514 | 433.574 | 427.979 | 5.595 | 3) |
12.02.02 Servicepakket B&O | 72.016 | 56.993 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
12.02.04 Vervanging | 72.378 | 35.393 | 87.441 | 131.557 | 228.886 | 230.216 | – 1.330 | |
12.03 Aanleg | 1.340.525 | 1.254.029 | 1.065.903 | 873.067 | 618.288 | 723.322 | – 105.034 | |
12.03.01 Realisatie | 1.340.525 | 1.254.021 | 1.060.444 | 863.803 | 600.289 | 612.938 | – 12.649 | 4) |
12.03.02 Verkenningen en planuitwerkingen | 0 | 8 | 5.459 | 9.264 | 17.999 | 110.384 | – 92.385 | 5) |
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS | 374.846 | 335.772 | 412.956 | 601.189 | 655.822 | 545.431 | 110.391 | 6) |
12.06 Netwerkgebonden kosten HWN | 446.870 | 438.842 | 436.844 | 407.957 | 442.589 | 424.674 | 17.915 | |
12.06.01 Apparaatskosten RWS | 387.073 | 383.570 | 381.576 | 355.573 | 345.456 | 338.633 | 6.823 | 7) |
12.06.02 Overige netwerkgebonden kosten | 59.797 | 55.272 | 55.268 | 52.384 | 97.133 | 86.041 | 11.092 | 8) |
12.07 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | – 61.681 | 61.681 | 9) | ||
12.09 Ontvangsten | 98.380 | 165.700 | 150.887 | 132.430 | 592.926 | 533.670 | 59.256 | 10) |
Financiële toelichting
Ad 1) De lagere verplichtingen zijn voornamelijk het gevolg van het project A7 Zuidelijke Ringweg Groningen (€ – 519 miljoen). De aanbestedingsprocedure duurt langer dan verwacht als gevolg van beroepen bij de Raad van State met daarbij een uitgesproken tussenvonnis van de Raad. Verder worden de lagere aangegane verplichtingen voornamelijk veroorzaakt door onder andere de projecten A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere (€ – 252 miljoen), als gevolg van het aanbestedingsresultaat en de overheveling van het niet DBFM deel naar geïntegreerde contractvormen van de A9 Gaasperdammerweg. Daartegenover staan hogere verplichtingen voor de versnelde gunning van de A28 / A1 Knooppunt Hoevelaken (€ 512 miljoen) en voor de vaststellingsovereenkomst A15 Maasvlakte – Vaanplein (€ 113 miljoen).
Ad 2) De hogere realisatie komt door opdrachten aan RWS vanuit de Routekaart Beter Geïnformeerd op Weg (programma Connecting Mobility en ITS corridor Rotterdam–Wenen–Frankfurt). Daarnaast is het budget toegevoegd voor het National Datawarehouse (NDW). Het NDW is benodigd voor verkeersmanagement en levert daarnaast een bijdrage aan producten zoals verkeersonderzoeken.
Ad 3) Er is extra budget voor Cyber Security beschikbaar gesteld. Het in 2014 gestarte Programma «Beveiligd Werken» richt zich op het «in control» brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen ten aanzien van informatiebeveiliging (Cyber Security).
Aanleidingen voor het programma Cyber Security is dat de AR in 2011, 2012 en 2013 onvolkomenheden in de wijze waarop RWS met informatiebeveiliging omgaat heeft geconstateerd. Het in 2014 gestarte Programma «Beveiligd Werken» richt zich op het «in control» brengen en houden van de missiekritieke systemen (MKS) en Industriële Automatisering ter ondersteuning van de maatschappelijk vitale en primaire processen van RWS. MissieKritieke Systemen zijn ICT systemen die een essentiële rol spelen in een informatieketen (mensen, processen en techniek). Onderdeel hiervan is het voldoen aan de eisen ten aanzien van informatiebeveiliging (Cyber Security). De benodigde middelen voor Cyber Security zijn gedekt uit de reservering voor Vervanging en Renovatie op artikel 12 Hoofdwegennet en artikel 15 Hoofdvaarwegennet en via het aanlegprogramma naar de periode 2015–2017 geschoven.
Ad 4) Door de overgang van projecten van planuitwerking- naar realisatiefase neemt het budget op het planuitwerkingsartikel (12.03.02) af; dit bedrag is overgeboekt naar 12.03.01. Tegelijkertijd neemt de realisatie op 12.03.01 af door DBFM-conversies in het afgelopen jaar (A12 Ede–Grijsoord en SAA A9 Gaasperdammerweg). Hierdoor zijn de uitgaven op 12.03.01 met € 127 miljoen afgenomen. Het budget voor A12 Ede–Grijsoord en SAA A9 Gaasperdammerweg is overgeboekt naar art. 12.04 GIV/PPS en opgenomen als langjarige beschikbaarheidsvergoeding. Voor een specifieke toelichting per project wordt verwezen naar het overzicht «Projectenoverzicht» behorende bij 12.03.01.
Ad 5) Door de overgang van projecten van planuitwerking- naar realisatiefase neemt het budget op het planuitwerkingsartikel (12.03.02) af, dit bedrag is overgeboekt naar 12.03.01.
Ad 6) De hogere realisatie komt voornamelijk door het project A15 Maasvlakte – Vaanplein, waarbij het kasritme is gewijzigd door een aangepaste overeenkomst met de aannemers. Daarnaast zijn in 2015 twee DBFM-conversies doorgevoerd (zie toelichting 4 en 5).
Ad 7) De hogere realisatie komt door opdrachten aan RWS vanuit de Routekaart Beter Geïnformeerd op Weg (programma Connecting Mobility en ITS corridor Rotterdam–Wenen–Frankfurt).
Ad 8) De beschikbaarheid van het IV-areaal («IV» staat voor Informatievoorziening), waaronder het landelijke IV netwerk is een structurele randvoorwaarde voor het functioneren van RWS en de interdepartementale dienstverlening. Voor onder meer de vervanging van verouderde netwerkcomponenten is budget overgeheveld vanuit artikelonderdeel 18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging.
Ad 9) De minregel als gevolg van het niet (volledig) toekennen van de prijscompensatie 2013 en 2014 is vanuit de Investeringsruimte bij begroting 2016 ingevuld.
Ad10) De per saldo hogere ontvangsten in 2015 hebben diverse oorzaken:
-
– In 2015 zijn hogere bijdragen van derden ontvangen voor N50 Ens–Emmeloord (regio) en de bijdrage Havenbedrijf Rotterdam voor patrouilleren op de Ruit van Rotterdam;
-
– Daarnaast heeft de Minister in maart 2015 afspraken gemaakt bij het project N35 Nijverdal–Wierden. De regio heeft in 2015 haar bijdrage beschikbaar gesteld aan het Rijk (€ 63 mln).
Anderzijds was sprake van lagere ontvangsten door:
-
– A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere: de bijdrage van de gemeente Amsterdam was reeds in 2014 ontvangen;
-
– N33 Assen–Zuidbroek (gemeente): latere ontvangst;
-
– A4 Burgerveen–Leiden: bijdrage gemeente wordt verwacht in 2016;
-
– A4 Dinteloord–Bergen op Zoom (provincie): de bijdrage is verlaagd in verband met een meevaller en er zijn verminderde vastgoedopbrengsten door lopende procedures;
-
– Beter Benutten aanpassingen in de scope en planning van verschillende maatregelen.
-
– Grondopbrengst IODS Deze middelen zijn niet nodig voor de realisatie van de A4 Delft–Schiedam en daarom toegevoegd aan de investeringsruimte Hoofdwegennet en worden doorgeschoven naar 2016.
12.01 Verkeersmanagement
Motivering
Met verkeersmanagement streeft IenM naar een optimaal en veilig gebruik van de beschikbare weginfrastructuur en het bereiken van een voorspelbare en betrouwbare reistijd van deur tot deur. Dit draagt bij aan het realiseren van de beleidsdoelen voor bereikbaarheid, veiligheid en leefbaarheid in Nederland.
Voor de periode 2013–2016 zijn met RWS ten behoeve van het Verkeersmanagement en Beheer en Onderhoud prestatieafspraken gemaakt en zijn indicatoren opgesteld. Deze indicatoren sluiten beter aan op de beleidsdoelen.
Producten
De uitgaven voor verkeersmanagement betreffen onder andere de inzet van weginspecteurs bij incidenten, toeritdosering, gebruik van spitsstroken, maar ook verkeersinformatie op panelen boven de weg. De meeste van deze maatregelen zijn ingezet vanuit vijf regionale verkeerscentrales en een landelijke verkeerscentrale. Hierbij wordt het rijkswegennet in samenhang met het regionale wegennet beschouwd door toepassing van gebiedsgericht verkeersmanagement waarbij wordt ingezet op regionale samenwerking. Dit krijgt ook vorm in het programma Beter Benutten. Hierin is samen met andere infrabeheerders, vervoersorganisaties en bedrijfsleven gewerkt aan regionale maatregelen om bestaande weg-, vaarweg-, spoor- en OV-verbindingen beter te benutten.
In 2015 heeft het programma «Connecting Mobility» geïnvesteerd in kennisopbouw, samenwerking tussen wegbeheerders, kennisinstellingen en bedrijfsleven. Zo zijn er «tafels» ingericht waar een eenduidige koers wordt vastgesteld voor bijvoorbeeld standaardisatie, privacy en security vraagstukken. Meer informatie hierover is te vinden op de website van Connecting Mobility2.
Meetbare gegevens
Specificatie bedieningsareaal | Eenheid | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Begroting 2015 | Realisatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Verkeerssignalering op rijbanen (1) | km rijbaan | 2.647 | 2.637 | 2.662 | 2.675 |
Verkeerscentrales | aantal | 6 | 6 | 6 | 6 |
Spits- en plusstroken (2) | km | 338 | 336 | 336 | 338 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2015
Toelichting:
Ad 1) De signalering is in 2015, conform begroting, toegenomen door met name A4 Delft–Schiedam, A15 Maasvlakte–Vaanplein en N35 Combiplan Nijverdal.
De extra realisatie ten opzichte van de begroting komt onder andere door de toename van de signalering daar waar de nieuwe wegconfiguratie aansluit op bestaande knooppunten zoals de knooppunten Benelux (aansluiting A15 Maasvlakte–Vaanplein op de A4) en Kethelplein (aansluiting A4 Delft – Schiedam op de A20).
Ad 2) De realisatie in 2015 bestond enerzijds uit de omvorming van de plusstrook naar een normale rijstrook op de A12 Woerden – Gouda en anderzijds uit de openstelling van de extra spitsstroken op de A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein (Beter Benutten) en op de A15 Maasvlakte – Vaanplein bij Rozenburg.
Indicator verkeersmanagement | Eenheid | 2013 | 2014 | Streefwaarde 2015 | Realisatie 2015 |
---|---|---|---|---|---|
Op alle bemeten wegvakken wordt betrouwbare reis en route-informatie ingewonnen en tijdig geleverd aan de serviceproviders. | % van bemeten rij baanlengte | 83% | 89% | 89% | 94% |
Bron: Rijkswaterstaat, 2015
Toelichting:
Deze indicator geeft aan in welke mate RWS betrouwbare reis- en route-informatie op de Dynamische Route-Informatie Panelen (DRIPs) zet en die informatie beschikbaar stelt voor serviceproviders en in welke mate dit tijdig gebeurt. In 2015 ligt de realisatie ruim boven de streefwaarde. Problemen met software in het begin van 2014 zorgde voor scores onder de norm. Door snel noodmaatregelen te nemen is dit in de loop van 2014 hersteld, wat zich in 2015 heeft doorgezet. RWS is er in geslaagd om de waarde snel op het goede peil te krijgen en dat zorgt er voor dat de score ook boven de norm uitkomt.
12.02 Beheer, onderhoud en vervanging
Motivering
Met het budget voor beheer en onderhoud en vervanging is het rijkswegennet en de onmiddellijke omgeving daarvan in 2015 in de staat gehouden die noodzakelijk is voor het vervullen van de primaire functie, namelijk het faciliteren van vlot, veilig en comfortabel vervoer van personen en goederen onder de randvoorwaarde van een kwalitatief hoogwaardig milieu.
Producten
Het regulier beheer en onderhoud van rijkswegen omvat maatregelen aan verhardingen, kunstwerken zoals bruggen, tunnels en viaducten, verkeersvoorzieningen, landschap en milieu en voorzieningen voor verkeersmanagement zoals signalering en verkeerscentrales.
Vervanging en renovatie betreft het tijdig programmeren en nemen van maatregelen aan kunstwerken en wegen waarbij regulier beheer en onderhoud niet meer voldoende is. Voornamelijk in de eerste helft en vanaf de jaren ’60 van de vorige eeuw zijn kunstwerken gerealiseerd die, mede door het intensieve gebruik, nu of in de komende decennia het moment van einde levensduur naderen. Op basis van onderzoek wordt concreet gemaakt voor welke kunstwerken wanneer vervanging of renovatie aan de orde is.
12.02.01 Beheer en Onderhoud
De in 2015 gerealiseerde uitgaven voor het beheer en onderhoud bestaan vooral uit uitgaven voor onderhoud van verhardingen waaronder het herstel van vorstschade en het zoveel mogelijk voorkomen daarvan, uitgaven voor onderhoud van kunstwerken, uitgaven voor onderhoud aan Dynamisch Verkeersmanagementsystemen en vast/klein variabel onderhoud zoals onderhoud aan bermen, geleiderail, bewegwijzering, geluidsschermen en verlichting. De uitgaven betreffen zowel preventief als correctief onderhoud.
Meetbare gegevens
Eenheid | Realisatie 2013 | Realisatie 2014 | Begroting 2015 | Realisatie 2015 | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Rijbaanlengte (1) | Hoofdrijbaan | km | 5.764 | 5.801 | 5.819 | 5.800 |
Rijbaanlengte (2) | Verbindingswegen en op- en afritten | km | 1.466 | 1.587 | 1.613 | 1.616 |
Areaal asfalt | Hoofdrijbaan | km2 | 75 | 76 | 76 | 76 |
Areaal asfalt | Verbindingswegen en op- en afritten | km2 | 13 | 13 | 13 | 13 |
Groen areaal (3) | km2 | 202 | 201 | 197 | 199 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2015
Toelichting:
Ad 1) De lengte hoofdrijbaan is in 2015, ten opzichte van 2014, toegenomen door diverse openstellingen zoals de A4 Delft–Schiedam en N35 Combiplan Nijverdal. Door overdracht van oude wegdelen, is er per saldo sprake van een kleine afname van het aantal kilometer hoofdrijbaan. Overdracht van oude wegdelen speelde bij:
-
– A4 Dinteloord – Bergen op Zoom: de oude weg door Steenbergen is in 2015 overgedragen aan de gemeenten.
-
– N61 Hoek – Schoondijke: de oude hoofdrijbaan is in 2015 een verbindingsweg geworden. Dit was in de begroting niet als zodanig verwerkt en verklaart dat de realisatie lager uitkomt dan begroot.
Ad 2) De toename van de verbindingswegen, op- en afritten wordt met name veroorzaakt door de openstelling van A4 Delft–Schiedam, A15 Maasvlakte – Vaanplein en N61 Hoek – Schoondijke.
Ad 3) De afname van het groen areaal in 2015 is voornamelijk het gevolg van overdracht van de oude weg door Steenbergen (A4 Dinteloord – Bergen op Zoom).
Areaal | Eenheid | Begroting 2015 | Omvang 2015 | Budget x € 1.000 2015 | Realisatie x € 1.000 2015 | |
---|---|---|---|---|---|---|
Beheer, onderhoud en ontwikkeling (1) | Oppervlakte wegdek1 | km2 | 90 | 90 | 427.929 | 428.579 |
Bron: Rijkswaterstaat, 2015
Toelichting:
Ad 1) Het oppervlakte wegdek is netto nagenoeg gelijk gebleven doordat enerzijds nieuw areaal is opengesteld, met name A4 Delft–Schiedam, A15 Maasvlakte – Vaanplein en N35 Combiplan Nijverdal, terwijl anderzijds de oude weg bij Steenbergen (A4 Dinteloord – Bergen op Zoom) is overgedragen.
2013 | 2014 | streefwaarde 2015 | Realisatie 2015 | |
---|---|---|---|---|
De verhouding verstoringen door aanleg, beheer en onderhoud t.o.v. totale verstoringen (1) | 9% | 4% | 10% | 4% |
Tijdsduur (%) van het jaar dat de weg veilig beschikbaar is, zonder dat rijstroken zijn afgesloten of een snelheidsbeperking is ingesteld door aanlegwerkzaamheden, onderhoudswerkzaamheden, door falen infra of falen verkeersmanagement (2) | 98% | 99% | 90% | 98% |
Voldoen aan norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) en gladheidbestrijding en neemt tijdig, na constatering, maatregelen bij het (tijdelijk) niet voldoen van de norm bij wegen, viaducten, aquaducten, bruggen en tunnels (eenheid: % van de gevallen) (3) | 85% | 96% | 98% | 99% |
Bron: Rijkswaterstaat, 2015
Toelichting:
Ad 1) De verstoringen door aanleg, beheer en onderhoud blijven met 4% ruim binnen de streefwaarde van maximaal 10%. In het kader van versobering en efficiency werden de werkvensters, de tijdsduur waarbinnen aan de weg gewerkt mag worden, verruimd. Hierdoor kan dichter tegen de spits aan worden gewerkt waardoor de verwachting is dat het percentage hinder zal gaan stijgen. De aannemerij maakt nog niet volledig gebruik van de uitbreiding van de werkvensters. Het hinderpercentage blijft dan ook fors onder de 10%.
Ad 2) De technische beschikbaarheid van de weg is met 98% ruim boven de gestelde norm. Dit komt doordat de berekeningen en het referentiejaar (2012) die aan de basis hebben gestaan voor de gekozen streefwaarde relatief laag waren.
Ad 3) De gerealiseerde waarde (99%) is iets hoger dan de streefwaarde. Hiermee wordt voldaan aan de norm voor verhardingen (stroefheid en spoorvorming) en gladheidbestrijding.
12.02.04 Vervanging
Onder de categorie Vervanging vallen uitgaven voor werkzaamheden die betrekking hebben op renovatie- en vervangingsinvesteringen. Door de veroudering van de infrastructuur en het veel intensievere gebruik dan bij ontwerp voorzien, zal geïnvesteerd moeten worden in de vervanging dan wel renovatie hiervan.
Het budget dat op dit artikelonderdeel in de huidige begrotingsperiode is opgenomen, is bestemd voor de werkzaamheden in verband met de levensduurproblematiek van de stalen bruggen.
Weg.nr. | Object | Begroting | Huidig | |
---|---|---|---|---|
A50 | Brug tussen de knooppunten Valburg en Ewijk | 2015 | 2016 | 1 |
A58 | Kreekrakbrug tussen knooppunt Markiezaat en afslag Rilland | 2015 | Gereed | |
A12 | Galecopperbrug tussen de knooppunten Oudenrijn en Lunetten | 2015 | Gereed | |
A15 | Viaduct Wilhelminakanaal/Hardinxveld–Giessendam | 2014 | Gereed | |
A15 | Viaduct Veerdijk/Papendrecht | 2015 | Gereed |
Toelichting:
Ad 1) De renovatie van de oude Waalbrug (A50) is vertraagd en daarom is afronding voorzien in 2016. De openstelling van 2x4 op de A50, over de oude en de nieuwe Waalbrug wordt in 2017 verwacht.
12.03 Aanleg
Motivering
Door middel van voorbereiding en uitvoering van infrastructuurprojecten wordt bereikt dat de noodzakelijke capaciteit beschikbaar is en komt, met als doel de verwachte verkeersgroei te faciliteren en een betrouwbaar netwerk te realiseren met voorspelbare reistijden. Daarbij wordt rekening gehouden met de kaders van veiligheid en leefbaarheid.
12.03.01 Realisatie
Producten
Mijlpalen Realisatieprojecten
In 2015 zijn de volgende mijlpalen gerealiseerd:
Mijlpaal | Project | |
---|---|---|
Openstelling | A1 Bunschoten–Hoevelaken | 1 |
A4 Delft–Schiedam | ||
A7/A8 Purmerend–Coentunnel (Beter Benutten) | ||
A15 Maasvlakte–Vaanplein (incl. A29 Knooppunt Vaanplein-aansluiting Barendrecht) | ||
N61 Hoek–Schoondijke | ||
ZSM2: A20 Knooppunt Gouwe/aansluiting Moordrecht | ||
Start realisatie | A6/A7 Knooppunt Joure | |
SAA deelproject A9 Gaasperdammerweg | ||
A7/A8 Purmerend–Coentunnel (Beter Benutten) | ||
A1 Bunschoten–Hoevelaken (Beter Benutten) |
Toelichting:
Ad 1) Het project is een half jaar sneller uitgevoerd dan gepland.
Verder is de openstelling van A50 Ewijk – Valburg vertraagd. De renovatie van de oude Waalbrug (A50) is vertraagd en afronding voorzien in 2016. De openstelling van 2x4 op de A50, over de oude en de nieuwe Waalbrug wordt in 2017 verwacht. Daarnaast is de start Realisatie A7 zuidelijke ringweg Groningen verplaatst naar 2016. Het project is overgegaan naar de realisatiefase. De aanbesteding is gestart in 2015, schop in de grond wordt in 2016 verwacht. De overige projecten zijn conform begroting 2015 uitgevoerd.
Overige maatregelen
Meer veilig
Het programma Meer Veilig 2 is vrijwel afgerond. Er zijn in totaal 106 maatregelen gerealiseerd. Er zijn 12 maatregelen die in uitvoering zijn maar nog moeten worden afgerond. In 2015 is gestart met het Meer Veilig 3 (uitvoeringsperiode 2015–2018). Het pakket bevat naast kosteneffectieve maatregelen voor het oplossen van verkeersonveilige locaties ook maatregelen voor het oplossen van onveilige situaties op routes. In 2014 is invulling gegeven aan de eerste tranche van dit pakket met 50 maatregelen en is gestart met de voorbereiding van de uitvoering van deze maatregelen. Op 31 december 2015 zijn van deze tranche 12 maatregelen gerealiseerd. Ook is in 2015 de tweede tranche met 33 maatregelen vastgesteld. Voor de resterende maatregelen is de realisatie beoogd in de periode 2016–2018.
Maatregelpakket Verzorgingsplaatsen
Dit pakket is gericht op het oplossen van de meest acute kwantitatieve en kwalitatieve knelpunten op verzorgingsplaatsen langs (inter-)nationale vrachtcorridors. Binnen dit pakket worden landelijk ruim 300 extra parkeerplaatsen voor vrachtwagens gecreëerd en nog eens ruim 400 parkeerplaatsen meerjarig gehuurd. Daarnaast wordt ingezet op een structurele kwaliteitsverbetering van naar verwachting 35 tot 40 verzorgingsplaatsen. Het totaal hiervoor beschikbare budget bedraagt € 25 miljoen. Het pakket is thans in uitvoering. In 2015 zijn op een groot aantal locaties de geplande capaciteitsuitbreidingen reeds gerealiseerd en is gewerkt aan de voorbereiding van de maatregelen gericht op kwaliteitsverbetering.
Meer Kwaliteit Leefomgeving
Dit pakket betreft het deel van het Meerjarenprogramma Ontsnippering (MJPO) dat betrekking heeft op het hoofdwegennet. De geplande werkzaamheden binnen het programma lopen door tot en met 2018. Een voorbeeld van een ontsnipperingsmaatregel is het plaatsen van een ecoduct of een dassentunnel. Hierdoor worden twee door infrastructuur gescheiden natuurgebieden in de ecologische hoofdstructuur weer met elkaar verbonden. In 2015 zijn in het kader van het MJPO 11 knelpunten geheel opgelost. Onder anderen is het ecoduct Laarderhoogt over de A1 bij Laren opgeleverd en in het Hunzedal bij Gieterveen een faunatunnel onder de N33 gerealiseerd. Voor met name de das en de otter is onder de A28 parallel aan het riviertje De Reest een faunatunnel opgeleverd. Op verzoek is op 1 juli 2015 het MJPO-jaarverslag 2014 naar de Tweede Kamer gezonden. Dit jaarverslag bevat uitgebreide informatie over de voortgang van het MJPO.
Kasbudget 2015 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2015 | 2015 | 2015 | |||||
Projecten Nationaal | ||||||||
Dynamisch verkeersmanagement | 0 | 0 | 129 | 129 | – | – | ||
Kleine projecten / Afronding projecten | 28 | 5 | – 23 | 134 | 61 | nvt | nvt | 1 |
Programma 130 km | 10 | 11 | 1 | 57 | 56 | – | – | |
Programma aansluitingen | 17 | 5 | – 12 | 99 | 99 | nvt | nvt | 2 |
Quick Wins Wegen | 1 | 0 | – 1 | 37 | 37 | – | – | 3 |
ZSM 1+2 (spoedwet wegverbreding) | 20 | 14 | – 6 | 1.618 | 1.752 | 2016 | 2016 | 4 |
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||
A10 Amsterdam praktijkproef FES | 12 | 9 | – 3 | 50 | 51 | 2017 | 2015–2018 | 5 |
A1/A6/A9 Schiphol–Amsterdam–Almere | 72 | 48 | – 24 | 1.658 | 1.673 | 2024 | 2024 | 6 |
A9 Badhoevedorp | 48 | 63 | 15 | 339 | 340 | 2019 | 2018 | 7 |
A2 Holendrecht – Oudenrijn | 3 | 0 | – 3 | 1.219 | 1.219 | 2012 | 2012 | 8 |
A28 Utrecht – Amersfoort | 6 | 4 | – 2 | 224 | 224 | 2013 | 2013 | |
A28 Knooppunt Hoevelaken | 12 | 14 | 2 | 731 | 741 | 2022–2024 | 2022–2024 | 9 |
A1 Bunschoten–Knooppunt Hoevelaken | 16 | 16 | 0 | 24 | 24 | 2016 | 2015 | |
N50 Ens – Emmeloord | 4 | 4 | 16 | 2016 | 10 | |||
A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein | 13 | 13 | 21 | 2015 | 11 | |||
A27/A1 Utrecht.N. – knp. Eemnes – asl.Bunschoten | 2 | 2 | 261 | 2018–2020 | 12 | |||
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel | 0 | 0 | 297 | 2028 | ||||
Projecten Zuidvleugel | ||||||||
A4 Burgerveen – Leiden | 19 | 19 | 0 | 588 | 548 | 2015 | 2015 | |
A4–A44 Rijnlandroute | 0 | 0 | 551 | Regio | ||||
A4 Delft – Schiedam | 116 | 131 | 15 | 657 | 658 | 2015 | 2015 | 13 |
A4 Vlietland–N14 | 0 | 0 | 14 | 2020–2022 | ||||
Projecten Zuidwestelijke Delta | ||||||||
N57/N59 EuroRAP (verkeersveiligheid) | 0 | 0 | 0 | 10 | 11 | nvt | 2020 | |
N61 Hoek–Schoondijke | 28 | 21 | – 7 | 118 | 118 | 2015 | 2015 | 14 |
Projecten Brabant | ||||||||
A4 Dinteloord – Bergen op Zoom | 11 | 20 | 9 | 275 | 275 | 2015 | 2014 | 15 |
N2 Meerenakkerweg (A2 zone) | 1 | 0 | – 1 | 7 | 7 | 2014 | 2014 | 16 |
A67 Aanpak toerit Someren | 4 | 2 | – 2 | 6 | 6 | 2015 | 2015 | 17 |
Projecten Limburg | ||||||||
A2 Maasbracht – Geleen, 1e fase | 0 | 0 | 154 | 2013 | ||||
A2 Passage Maastricht | 19 | 1 | – 18 | 678 | 678 | 2016 | 2016 | 18 |
A76 Aansluiting Nuth | 48 | 45 | – 3 | 64 | 59 | 2017 | Regio | |
Projecten Oost-Nederland | ||||||||
A50 Ewijk – Valburg | 10 | 0 | – 10 | 270 | 270 | 2015 | 2017 | 19 |
N35 Combiplan Nijverdal | 19 | 19 | 0 | 316 | 321 | 2014 | 2015 | |
N18 Varsseveld – Enschede | 12 | 12 | 337 | 2019–2021 | 20 | |||
N35 Wijthmen – Nijverdal | 0 | 0 | 15 | 2018 | ||||
A1 Apeldoorn Zuid – Beekbergen | 0 | 0 | 31 | 2016–2018 | ||||
A12 Ede – Grijsoord | 64 | 1 | – 63 | 120 | n.v.t. | 2017 | n.v.t. | 21 |
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
N31 Leeuwarden (De Haak) | 24 | 23 | – 1 | 194 | 217 | 2015 | 2014 | |
A7 Zuidelijke Ringweg Groningen, fase 2 | 9 | 9 | 666 | 2019–2021 | 22 | |||
Overige maatregelen | ||||||||
Meer kwaliteit leefomgeving | 20 | 20 | 0 | 108 | 109 | |||
Meer veilig 2 | 0 | 0 | 27 | 0 | ||||
Meer veilig 3 | 10 | 7 | – 3 | 40 | 37 | 23 | ||
Verzorgingsplaatsen | 5 | 5 | 0 | 25 | 25 | |||
Afrondingen | 1 | 1 | 2 | 0 | ||||
Totaal uitvoeringsprogramma | 645 | 544 | – 101 | 9.824 | 12.108 | |||
Realisatieuitgaven op IF 12.03.01 mbt planuitwerking | 117 | 56 | – 61 | |||||
Programma Realisatie (IF 12.03.01) | 763 | 600 | – 163 | |||||
Budget Realisatie (IF 12.03.01) | 613 | 600 | – 13 | |||||
Overprogrammering (–) | – 150 | 0 | 150 | 24 |
Toelichting:
Ad 1) Hieronder worden kleine projecten en projecten na openstelling (in afronding) geschaard. – Bij het project N50 Ramspol – Ens zijn minder risico’s opgetreden dan geraamd. Bij verschillende projecten zoals bijvoorbeeld A12 Den Haag – Gouda, N9 Koedijk – de Stolpen, A2 Den Bosch – Eindhoven en A74 Venlo, is sprake van langer lopende juridische procedures, vertraagde afstemming over kleine werkzaamheden welke met derden worden uitgevoerd en afrondende werkzaamheden. Dit leidt tot een lagere realisatie in 2015.
Ad 2) De lagere uitgaven zijn ten eerste het gevolg van een regionale uitbreiding van de scope van de aansluiting A16/N3 waardoor de uitvoering later plaatsvindt en anderzijds van vertraging in het project A15/N3 als gevolg van niet voorziene verlegging van een gasleiding.
Ad 3) De mutatie betreft het doorschuiven van het voor Noord-Nederland bestemde resterende knooppuntenbudget. Er is meer tijd nodig voor de planuitwerking.
Ad 4) ZSM 1+ 2 (spoedwet wegverbreding): het project knooppunt Gouwe is de voornaamste veroorzaker van de lagere uitgaven in 2015. Het project is inmiddels opengesteld voor verkeer, maar enkele resterende werkzaamheden worden later uitgevoerd, waardoor ook de facturering hierdoor mee naar achter schuift.
Ad 5) De lagere realisatie is met name veroorzaakt door verschuivingen in het spoor «in car» en door verschuiving van het go/no-go moment waardoor betalingen in 2015 doorschuiven naar 2016.
Ad 6) Er is een lagere realisatie door de DBFM conversie van het deeltraject A9 Gaasperdammerweg en overboeking naar artikel 12.04 Geïntegreerde contractvormen.
Ad 7) De hogere uitgaven in 2015 zijn voornamelijk het gevolg van de indiening van een nieuwe termijnstaat door de aannemer eind 2014. Daarnaast zijn een paar grote facturen uit 2014 pas in 2015 betaald.
Ad 8) Uitvoering van een deel van de restwerkzaamheden schuift door naar de jaren 2016 en 2017.
Ad 9) Bij dit project wordt de markt vroeg betrokken; de planuitwerking en realisatie zijn gegund aan één marktpartij. Met de vervroegde aanbesteding zijn eerder uitgaven gedaan.
Ad 10) Het project N50 Ens–Emmeloord is overgegaan naar de realisatie en begin 2015 is gestart met de uitvoering.
Ad 11) Het project A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein is overgegaan van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase waarbij het project ook sneller is uitgevoerd dan verwacht.
Ad 12) Het project A27/A1 Utrecht Eemnes Bunschoten is overgegaan naar de realisatiefase.
Ad 13) Met de aannemer is overeenstemming bereikt over verschillende betalingen, waaronder een doorgeschoven betaling uit 2014 voor tunneltechnische installaties, waardoor de uitgaven in 2015 hoger uitvallen dan verwacht.
Ad 14) Afwikkeling van kabels en leidingen is doorgeschoven naar 2016 en de laatste betalingen aan de aannemer zijn doorgeschoven naar 2016 in verband met de uitloop van afwikkeling restpunten.
Ad 15) Een deel van de afrondende werkzaamheden, onder andere het aanbrengen van deklagen en het afkopen van nieuw areaal, zijn sneller uitgevoerd.
Ad 16) De realisatie betreft afgerond 0.
Ad 17) Een groot deel van de werkzaamheden is in 2014 reeds uitgevoerd en betaald.
Ad 18) Door een versnelling is een deel van de betalingen al in 2014 voldaan. Daarnaast schuift budget naar achteren, omdat Rijkswaterstaat personele inzet in de projectbijdrage verrekent conform de bestuursovereenkomst. Deze inzet wordt vanuit het agentschap Rijkswaterstaat betaald en blijft vooruitlopend op verrekening nog op het aanlegartikel staan. Het effect wordt nader uitgewerkt en meegenomen in de afrekening van mee- en tegenvallers na de openstelling van tunnel. Vooruitlopend op de afrekening wordt het budget naar 2018 geschoven.
Ad 19) De renovatie van de oude Waalbrug (A50) is vertraagd en daarom is afronding voorzien in 2016. De openstelling van 2x4 op de A50, over de oude en de nieuwe Waalbrug wordt in 2017 verwacht.
Ad 20) Het project N18 Varsseveld – Enschede is overgegaan van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase.
Ad 21) Het project is overgeboekt naar artikel 12.04 Geïntegreerde contractvormen, op enkele restwerkzaamheden na.
Ad 22) Het project is overgegaan naar de realisatiefase.
Ad 23) De uitvoering van de Meer Veilig 3 maatregelen vindt plaats in de periode 2015–2018. De opstart van deze maatregelen is iets vertraagd. Dit heeft geen gevolgen voor de opleverdatum.
Ad 24) De vooraf ingeschatte autonome vertraging heeft zich voorgedaan, waardoor de realisatie in lijn met het budget is uitgekomen.
12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen
Hieronder is het Projectoverzicht behorende bij 12.03.02 Verkenningen en Planuitwerkingen opgenomen.
Projectbudget | Planning | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
TB | Openstelling | Toelichting | |||||
Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2015 | 2015 | 2015 | ||||
Verplicht | |||||||
Realisatieuitgaven op IF12.03.01 mbt planuitwerkingsprojecten | – 355 | – 286 | nvt | ||||
Projecten Nationaal | |||||||
Beter Benutten | 301 | 298 | nvt | nvt | |||
Geluidsaneringprogramma – weg | 258 | 260 | nvt | nvt | |||
Lucht – weg (NSL hoofdwegennet) | 235 | 212 | nvt | nvt | |||
Bijdrage aan agentschap t.b.v. externe kosten planuitwerkingen | 235 | 122 | nvt | nvt | |||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||||
A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere, deeltraject A9 Amstelveen (deel 4) en A6 Almere (deel 5) | 992 | 596 | Deel 4: 2024–2026 | 2024–2026 | |||
Deel 5: 2020–2022 | |||||||
A10 Knooppunten De Nieuwe Meer en Amstel | 296 | 2016 | 2028 | ||||
A12/A27 Ring Utrecht | 1.134 | 1.138 | 2016 | 2024–2026 | 2024–2026 | ||
Rijksbijdrage aan de Noordelijke Randweg Utrecht | 165 | 166 | nvt | 2026–2028 | Regio | ||
A27/A1 Utrecht.N. – knp. Eemnes – asl.Bunschoten | 264 | 2014 | 2018–2020 | ||||
Stedelijke Bereikbaarheid Almere | 28 | 26 | nvt | nvt | nvt | ||
A7/A8 Purmerend – Zaandam – Coenplein (spitsstrook) | 25 | 2015 | 2014 | 2015–2017 | 1 | ||
Projecten Zuidvleugel | |||||||
A13/A16 Rotterdam (excl. tolopbrengsten) | 975 | 979 | 2016 | 2021–2023 | 2021–2023 | ||
A24 Blankenburgverbinding (excl. tolopgave) | 854 | 857 | 2015 | 2016 | 2022–2024 | 2022–2024 | 2 |
A4–A44 Rijnlandroute | 550 | Regio | |||||
A4 Vlietland – N14 | 12 | 2014 | 2020–2022 | ||||
Projecten Brabant | |||||||
A27 Houten – Hooipolder | 787 | 810 | 2017 | 2023–2025 | 2023–2025 | ||
Projecten Zuidwestelijke Delta | |||||||
A58 Aansluiting Goes | 9 | nvt | |||||
Projecten Oost-Nederland | |||||||
A1 Apeldoorn Zuid – Beekbergen | 36 | 2015 | 2015 | 2016–2018 | |||
A12/A15 Ressen – Oudbroeken (excl. tolopbrengsten) (ViA15) | 553 | 555 | 2015 | 2016 | 2019–2021 | 2019–2021 | 2 |
N18 Varsseveld – Enschede | 336 | 2013 | 2019–2021 | ||||
N35 Zwolle – Wijthmen | 48 | 48 | 2015 | 2015 | 2016–2018 | 2017–2018 | |
N35 Nijverdal – Wierden | 122 | nnb | |||||
A1 Apeldoorn – Azelo | 420 | 421 | 2017 | fase 1: 2019–2021 | fase 1: 2019–2021 | ||
fase 2: 2026–2028 | fase 2: 2026–2028 | ||||||
Projecten Noord-Nederland | |||||||
A7 Zuidelijke Ringweg Groning, fase 2 | 608 | 2015 | 2014 | 2019–2021 | 1 | ||
Projecten Limburg | |||||||
A2 't Vonderen – Kerensheide | 256 | 261 | 2017 | 2025–2027 | 2025–2027 | ||
Gebonden | |||||||
Projecten Nationaal | |||||||
Beter Benutten | 50 | nvt | |||||
Reservering tolopgave DBFM-aanbestedingen Blankenburgverbinding en ViA15 | 47 | nvt | |||||
Reservering tegenvallende tolopbrengsten A12/A15 | 61 | nvt | |||||
Reserveringen voor LCC | 148 | 127 | nvt | nvt | |||
Reservering BenO Blankenburgverbinding | 79 | nvt | |||||
Tolreservering Blankenburgverbinding en ViA15 | 108 | nvt | |||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | |||||||
A7/A8 Corridor Amsterdam–Hoorn | 300 | 300 | |||||
Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad Airport | 51 | ||||||
Projecten Zuidvleugel | |||||||
A4 Haaglanden (passage en poorten & inprikkers) | 446 | 447 | |||||
Reservering BenO A4 Vlietland–N14 | 0 | 0 | |||||
Reservering BenO Rijnlandroute | 15 | nvt | |||||
Reservering BenO Blankenburgverbinding | 79 | nvt | |||||
Projecten Brabant | |||||||
A58 Eindhoven – Tilburg | 317 | 318 | |||||
A58 Sint Annabosch – Galder | 116 | 117 | |||||
Landzijdige Bereikbaarheid Eindhoven Airport | 25 | ||||||
N65 Vught – Haaren 1) | 46 | 46 | |||||
Projecten Noord-Nederland | |||||||
N33 Zuidbroek–Appingedam | 11 | ||||||
Reservering BenO N33 Zuidbroek–Appingedam | 4 | nvt | |||||
Projecten Oost-Nederland | |||||||
N35 Nijverdal – Wierden | 50 | ||||||
Reservering Landzijdige Bereikbaarheid Lelystad | 51 | ||||||
Reservering BenO N35 Nijverdal–Wierden | 1 | nvt | |||||
Reservering BenO N35 Wijthmen–Nijverdal | 1 | nvt | |||||
Reservering BenO A1 Apeldoorn – Azelo | 19 | 19 | nvt | ||||
Reservering Terugbetaling voorfinanciering A1 Apeldoorn – Azelo | 28 | 29 | nvt | ||||
Projecten Limburg | |||||||
A67/A73 Knooppunt Zaarderheiken | 5 | ||||||
Bestemd | 383 | 355 | |||||
Projecten in voorbereiding | |||||||
Projecten Nationaal | |||||||
Reservering nalevingskosten SWUNG | |||||||
Studiebudget Verkenningen / MIRT onderzoeken | |||||||
Projecten Zuidvleugel | |||||||
A20 Nieuwerkerk – Gouwe | |||||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||||
Gesignaleerde Risico's | |||||||
Totaal programma planuitwerking en verkenning | 11.154 | 8.652 | |||||
Begroting (IF 12.03.02) | 11.154 | 8.652 |
Toelichting:
Ad 1) Voor deze projecten is het Tracébesluit eerder genomen dan gepland, namelijk in 2014.
Ad 2) In het MIRT Overzicht 2016 is de nieuwe planning opgenomen voor de projecten A24 Blankenburgverbinding en de A12/A15 Ressen – Oudbroeken (ViA15).
Voor de A24 Blankenburgverbinding is de planning aangepast vanwege afstemming met de regio en het ingewikkelde ontwerpproces is de planning voor het Tracébesluit aangepast. Voor de A12/A15 Ressen – Oudbroek (ViA15) is vanwege onverwacht netwerkeffect met extra onderzoek naar stikstof tot gevolg.
12.04 Geïntegreerde contractvormen/PPS
Motivering
Bij infrastructuurprojecten waarbij sprake is van publiek-private samenwerking (PPS) bestaat de betaling uit een geïntegreerd bedrag voor aanleg, onderhoud én financiering gedurende een langdurige periode. De meest toegepaste vorm is DBFM (Design, Build, Finance, Maintain) waarbij de overheid pas na oplevering betaalt voor een dienst (beschikbaarheid) in plaats van mijlpalen voor een product tijdens de bouwfase. Het beheer van de reeds bestaande infrastructuur gaat direct na aanvangscertificaat over naar de opdrachtnemer, welke hier een partiële beschikbaarheidsvergoeding voor ontvangt.
Producten
De projecten A1/A6 Diemen–Almere Havendreef, A9 Holendrecht–Diemen (Gaasperdammerweg) en A12 Ede–Grijsoord verkeren in de bouwfase en kennen een partiële beschikbaarheidsvergoeding. De volledige beschikbaarheidsvergoeding wordt na openstelling betaald.
Bij de projecten N31 Leeuwarden Drachten, A12 Lunetten–Veenendaal, 2e Coentunnel en N33 Assen–Zuidbroek, A15 Maasvlakte–Vaanplein is sprake is van volledige beschikbaarheidsvergoedingen.
Het afgelopen jaar zijn er geen projecten op het Hoofdwegennet afgesloten met een Financial close mijlpaal. De projecten die de komende jaren op deze wijze worden aanbesteed (N18 Varsseveld–Enschede, A27/A1 Utrecht–Eemnes–Bunschoten en de SAA A6 Almere) leiden pas in latere jaren tot betalingen op dit begrotingsartikel.
Kasbudget 2015 | Projectbudget | Openstelling | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2015 | 2015 | 2015 | |||||
Projecten Noord-Holland, Utrecht en Flevoland | ||||||||
Aflossing tunnels | 59 | 47 | – 12 | 1.234 | 1.237 | – | – | 1 |
A10 Tweede Coentunnel | 74 | 59 | – 15 | 2.213 | 2.221 | 2013 | 2013 | 2 |
A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere (deeltraject A1/A6) | 17 | 36 | 19 | 2.017 | 1.731 | 2019 | 2019 | 3 |
A1/A6/A9 Schiphol – Amsterdam – Almere (deeltraject A9 Gaasperdammerweg) | 14 | 14 | 1.066 | 2021 | 4 | |||
A12 Lunetten – Veenendaal | 24 | 25 | 1 | 636 | 641 | 2012 | 2012 | |
Projecten Zuidvleugel | ||||||||
A15 Maasvlakte – Vaanplein | 352 | 446 | 94 | 2.053 | 2.058 | 2015 | 2015 | 5 |
Projecten Brabant | ||||||||
A59 Rosmalen – Geffen, PPS | 0 | 0 | 288 | 288 | 2005 | 2005 | ||
Projecten Oost-Nederland | ||||||||
A12 Ede – Grijsoord | 2 | 2 | 166 | 2016 | 6 | |||
Projecten Noord-Nederland | ||||||||
N31 Leeuwarden – Drachten | 6 | 6 | 0 | 166 | 166 | 2007 | 2007 | |
N33 Assen – Zuidbroek | 13 | 21 | 8 | 340 | 350 | 2015 | 2014 | 7 |
Afrondingen | ||||||||
Totaal | 545 | 656 | 111 | 8.947 | 9.924 | |||
Begroting (IF 12.04) | 545 | 656 | 111 |
Toelichting:
Ad 1) De jaarlijks aflossing van de Wijkertunnel wordt bepaald op basis van het tarief en de passerende voertuigen. Als gevolg van minder voertuigpassages vallen de uitgaven voor de aflossing van de Tunnel de Noord en de Wijkertunnel lager uit dan geraamd.
Ad 2) De lagere realisatie is het gevolg van vastgoeduitgaven en is veroorzaakt door het eerder afrekenen van de financieringskosten die voortvloeien uit de afspraken van WO 002 (packagedeal) en definitief worden bij de inverdienbonus.
Ad 3) Ondermeer door vertraging bij spoorbrug door het wijzigings Tracébesluit is budget doorgeschoven van 2014 naar 2015. Daarnaast is bij de aanleg van het aquaduct op verzoek van RWS een andere betonsoort gebruikt. Hierdoor is er sprake van hogere uitgaven in 2015.
Ad 4) In 2015 heeft de DBFM-conversie plaatsgevonden bij SAA A9 Gaasperdammerweg. Het project is daarbij in 2015 overgegaan van artikel 12.03 Aanleg naar artikel 12.04 Geïntegreerde contractvormen.
Ad 5) Door een aangepaste overeenkomst met de aannemers is het kasritme gewijzigd.
Ad 6) In 2014 heeft op dit project een DBFM conversie plaatsgevonden. Het volledige budget is toen overgeheveld naar artikel 12.04 Geïntegreerde contractvormen.
Ad 7) De hogere realisatie is het gevolg van Betaling verplichting volgend uit vaststellingsovereenkomst en extra uitgaven voor kabels en leidingen.
12.06 Netwerkgebonden kosten Hoofdwegennet
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de aan het netwerk te relateren apparaatskosten van RWS en de overige netwerkgebonden kosten verantwoord. Dit artikelonderdeel is in de Voorjaarsnota 2011 ingesteld als gevolg van de herstructurering van de bekostiging van RWS per 1 januari 2011. De Tweede Kamer is op 10 januari 2011 en 3 maart 2011 over de herstructurering van de bekostiging nader geïnformeerd (Kamerstukken II, 30 119, nrs. 4 en 5).
12.07 Investeringsruimte
Motivering
Op dit artikelonderdeel wordt de voor dit artikel beschikbare investeringsruimte verantwoord.
Zie toelichting bij Ad 9) onder Tabel Budgettaire gevolgen van uitvoering.