Omschrijving van de samenhang met het beleid
Dit artikel bevat een aantal uiteenlopende onderwerpen.
Het projectartikel is gerelateerd aan de beleidsartikelen 18 Scheepvaart en havens (Intermodaal vervoer) en 22 Externe veiligheid en risico's (Externe veiligheid) van het jaarverslag hoofdstuk XII.
18. Overige uitgaven en ontvangsten | Realisatie | Begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | ||
Verplichtingen | 299.446 | 291.863 | 279.524 | 219.465 | 227.281 | 271.880 | – 44.599 | 1) |
Uitgaven | 406.395 | 292.612 | 287.566 | 231.754 | 235.889 | 272.602 | – 36.713 | |
18.01 Saldo van de afgesloten rekeningen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.02 Beter Benutten | 0 | 0 | 0 | 0 | 49.872 | – 49.872 | 2) | |
18.03 Intermodaal vervoer | 122 | 2.312 | 795 | 1.437 | 1.272 | 852 | 420 | |
18.04 Gebiedsgerichte aanpak (UPR) | 826 | 3.162 | 843 | 118 | 1 | 0 | 1 | |
18.05 Railinfrabeheer | 120.527 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.06 Externe veiligheid | 6 | 1.058 | 104 | 186 | 1.085 | 1.995 | – 910 | 3) |
18.07 Mobiliteitsonafhankelijke kennis en expertise | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 42 | – 42 | |
18.07.01 Nationale basisinform.voorz. en ov.uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 42 | – 42 | 4) |
18.07.02 Subsidies algemeen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
18.08 Netwerkoverstijgende kosten | 284.914 | 286.080 | 285.824 | 230.013 | 233.531 | 219.841 | 13.690 | |
18.08.01 Apparaatskosten RWS | 222.124 | 225.938 | 218.425 | 205.329 | 212.266 | 200.208 | 12.058 | 5) |
18.08.02 Overige netwerkoverstijgende kosten | 62.790 | 60.142 | 67.399 | 24.684 | 21.265 | 19.633 | 1.632 | |
18.11 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18.11.01 Programmaruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18.11.02 Beleidsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18.12 Nader toe te wijzen BenO en Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18.12.01 Beheer en onderhoud | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18.12.02 Vervanging | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18.13 Tol gefinancierde uitgaven | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18.14 Minregel: rentevrijval | 0 | 0 | 0 | |||||
18.09 Ontvangsten | 120.527 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
18.09.01 Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18.09.02 Tolopgave | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
18.10 Saldo van de afgesloten rekeningen | 354.762 | 103.188 | 147.319 | – 12.260 | 24.166 | 0 | 24.166 | 6) |
Financiële toelichting
Ad 1) Voor een toelichting wordt verwezen naar Ad 2 (Beter Benutten 18.02).
Ad 2) In 2015 is € 43 miljoen uitgekeerd aan de Beter Benutten regio’s via de BDU (via artikel 25 van hoofdstuk HXII)voor de uitvoering van de regionale maatregelen. Regio’s ontvangen de liquiditeiten op basis van getekende plannen van aanpak en de voortgang van de maatregelen. Het restant van het budget van bijna € 7 miljoen is doorgeschoven naar de volgende jaren en zal later tot betaling komen.
Ad 3) Ten laste van deze post komt de Uitvoering aankoopregeling basisnet, aankoop kwetsbare objecten die bij de initiële vaststelling van Basisnet binnen de risicozone van een basisnet route liggen. De onderuitputting komt doordat de gesprekken en onderhandelingen over de aankoop van woningen langer hebben geduurd dan was voorzien. Het gevolg hiervan is dat de voorgenomen aankopen pas in 2016 worden gedaan en een deel van het beschikbare budget daardoor niet in 2015 is gerealiseerd.
Ad 4) De middelen op artikelonderdeel 18.07 mobiliteitsafhankelijke kennis en expertise worden niet meer besteed en zijn via de eindejaarsmarge meegenomen naar latere jaren in de investeringsruimte binnen de modaliteiten.
Ad 5) De verhoging van de bijdrage aan RWS ten behoeve van de apparaatskosten wordt met name veroorzaakt door de teruggave door het Rijksvastgoedbedrijf als gevolg van een doorgevoerde tariefsverlaging 2015, de verwerking van het CAO-akkoord en bijdragen van het Ministerie van Economische Zaken voor diverse projecten.
Ad 6) De begroting van het Infrastructuurfonds vertoont over het jaar 2014 een voordelig saldo van circa € 24,2 miljoen. Dit saldo wordt gevormd door de saldering van de in dat jaar gerealiseerde uitgaven en ontvangsten op het fonds. Het voordelig saldo (circa € 24,2 miljoen) is ten gunste van ontvangstenartikel 18.10 (Saldo van de afgesloten rekeningen) gebracht.
18.03 Intermodaal vervoer
Producten
Kasbudget 2015 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
2015 | 2015 | 2015 | ||||||
Multi- en modaalvervoer | ||||||||
Container Transferium Alblasserdam | – 2 | 1 | 3 | 3 | 3 | 2015 | 2015 | 1 |
RSC Maasvlakte | 3 | 0 | – 3 | 8 | 8 | 2014 | 2014 | 2 |
Afronding | ||||||||
Programma | 1 | 1 | 0 | 11 | 11 | |||
Begroting (IF 18.03) | 1 | 1 | 0 |
Toelichting:
Ad 1) Het Container Transferium Alblasserdam is inmiddels in gebruik genomen en de subsidievaststelling inclusief eindafrekening van € 1 miljoen heeft eind 2015 plaatsgevonden.
Ad 2) De uitgaven voor de tijdelijke subsidieregeling bundeling goederenstromen voor vervoer op het spoor (op de post RSC Maasvlakte) zijn lager uitgevallen dan begroot. Dit in verband met achterblijvende (gehonoreerde) aanvragen voor deze subsidieregeling.
18.08 Netwerkoverstijgende kosten
Motivering
Op dit artikelonderdeel worden de netwerkoverstijgende apparaatskosten (inclusief afschrijving en rente) en overige netwerkoverstijgende kosten van RWS verantwoord. Het gaat hierbij om zowel de kosten die met de overhead van RWS gemoeid zijn als bepaalde onderdelen van Landelijke taken die een netwerk overstijgend karakter kennen. Deze kosten hebben niet alleen betrekking op de activiteiten die verricht worden voor het Infrastructuurfonds, maar hebben tevens betrekking op de activiteiten voor het Deltafonds.