Justis is de screeningsautoriteit op het gebied van integriteit van het Ministerie van Veiligheid en Justitie. Integriteit is een maatstaf om betrouwbaarheid en kwaliteit van het functioneren van personen en organisaties te beoordelen. Justis toetst of personen relevante antecedenten hebben die het uitoefenen van een bepaald beroep of werk in de weg staan. Daarnaast toetst Justis of partijen die bepaalde verklaringen, vergunningen en subsidies aanvragen, aan de benodigde integriteitseisen voldoen. Deze screening van betrouwbaarheid vermindert veiligheidsrisico's en draagt zo bij aan een meer integere en veiligere samenleving.
Omschrijving | (1) Oorspronkelijke begroting | (2) Realisatie 2015 | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2014 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 13.105 | 14.469 | 1.364 | 15.269 |
Omzet overige departementen | 211 | 560 | 349 | 1.404 |
Omzet derden | 16.228 | 22.098 | 5.870 | 19.738 |
Rentebaten | 13 | |||
Bijzondere baten | ||||
Totaal baten | 29.544 | 37.126 | 7.583 | 36.424 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 29.544 | 34.727 | 5.183 | 36.435 |
– Personele kosten | 18.155 | 19.003 | 848 | 20.995 |
waarvan eigen personeel | 15.293 | 14.480 | – 813 | 14.871 |
waarvan externe inhuur | 2.216 | 4.566 | 2.350 | 6.063 |
waarvan overige personele kosten | 646 | – 43 | – 689 | 61 |
– Materiële kosten | 11.389 | 15.724 | 4.335 | 15.440 |
waarvan apparaat ICT | 3.311 | 5.475 | 2.164 | 4.241 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 7.571 | 9.807 | 2.236 | 10.442 |
waarvan overige materiele kosten | 507 | 442 | – 65 | 757 |
Totaal lasten | 29.544 | 34.727 | 5.183 | 36.435 |
Saldo baten en lasten | 0 | 2.399 | 2.399 | – 12 |
Baten
Product | (1) Oorspronkelijke begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2014 |
---|---|---|---|---|
Gratie | 928 | 928 | 0 | 803 |
GSR | 464 | 464 | 0 | 769 |
TRACK | 4.509 | 4.509 | 0 | 4.484 |
BIBOB | 3.639 | 3.639 | 0 | 5.338 |
WPBR, BOA en WWM | 2.405 | 2.405 | 0 | 3.275 |
Overige (o.a. extra bijdrage moederdepartement) | 1.160 | 2.524 | 1.364 | 600 |
Totaal | 13.105 | 14.469 | 1.364 | 15.269 |
Omzet moederdepartement
In de jaarafspraken 2015 tussen moederdepartement en Justis zijn afspraken gemaakt over de hoeveelheid en kwaliteit van de te leveren producten en de kostprijzen. Van de producten waar geen tarieven voor worden gevraagd of waar de tariefopbrengst onvoldoende is, wordt een bijdrage van het moederdepartement ontvangen. De gerealiseerde omzet moederdepartement is hoger dan de begroting 2015. In 2015 heeft Justis een extra bijdrage ontvangen voor de kosten van het programma Toezicht op Rechtspersonen.
Opdrachtgever | (1) Oorspronkelijke begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2014 |
---|---|---|---|---|
Ministerie van I&M | 168 | 179 | 11 | 202 |
Ministerie van SZW | 42 | 381 | 339 | 87 |
Ministerie van EZ | 0 | 1.115 | ||
Totaal | 210 | 560 | 350 | 1.404 |
Bijdrage overige departementen
Justis ontvangt vanuit het Ministerie van I&M een bijdrage voor de continue screening in de taxibranche en vanuit het Ministerie van SZW een bijdrage voor de continue screening in de kinderopvang. In 2015 zijn door Justis werkzaamheden verricht om de koppeling met het personenregister kinderopvang en peuterspeelzaalwerk (verificatie van de VOG) mogelijk te maken. De door Justis gemaakte incidentele kosten zijn door het Ministerie van SZW vergoed waardoor de bijdrage van SZW hoger was dan begroot.
Product | (1) Oorspronkelijke begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2014 |
---|---|---|---|---|
Naamswijziging | 1.086 | 1.043 | – 43 | 1.138 |
BIBOB | 135 | 122 | – 13 | 111 |
Verklaring omtrent gedrag (VOG NP, VOG RP, GVA) | 14.588 | 20.523 | 5.935 | 18.021 |
Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherche- | 376 | 376 | 0 | 406 |
bureaus | ||||
Wet wapen munitie (WWM) | 14 | 19 | 6 | 19 |
Bestuurlijke boetes | 30 | 15 | – 15 | 43 |
Totaal | 16.228 | 22.098 | 5.870 | 19.738 |
Omzet derden
De productie van het product Verklaring omtrent het gedrag Natuurlijke Personen (VOG NP) was in 2015 aanzienlijk hoger (863.483 stuks) dan begroot (580.000 stuks) waardoor Justis meer baten realiseerde. Dit geldt ook voor VOG Rechtspersonen en Gedragsverklaring aanbesteding.
Lasten
Product | (1) Oorspronkelijke begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)–(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | (4) Realisatie 2014 |
---|---|---|---|---|
Eigen personeel | ||||
gemiddelde loonsom | 62 | 63 | 1 | 61 |
aantal fte's | 236 | 230 | – 6 | 238 |
Totaal loonsom ambtelijk personeel | 14.533 | 14.437 | – 96 | 14.518 |
Personele kosten
Eigen personeel
Door de nieuwe CAO voor Rijksambtenaren is de gemiddelde loonsom in 2015 gestegen. Justis was in 2015 niet volledig op formatie waardoor er daling is in het aantal fte’s en personele kosten.
Externe inhuur
De hogere productie van de Verklaring omtrent het gedrag is opgevangen door de inzet van uitzendkrachten. Daarnaast worden meer externen ingezet in verband met van de programma’s Toezicht op Rechtspersonen en Scherp & Efficiënt. Justis is wel met de uitgaven voor externen onder de norm van € 5 mln. gebleven.
Materiële kosten
ICT uitgaven
Bij de uitvoering van de programma’s zijn meer ICT uitgaven gemaakt dan begroot. Daarnaast heeft Justis werkzaamheden verricht om de koppeling met het personenregister kinderopvang te realiseren. Tot slot zijn de kosten van bevragingen bij de Kamer van Koophandel hoger uitgevallen dan oorspronkelijk gedacht bij het opstellen van de begroting.
SSO’s
De kosten van de SSO ICT voor beheer en onderhoud en het Dienstencentrum ter facilitering van Justis zijn hoger uitgevallen dan oorspronkelijk is gedacht bij het opstellen van de begroting.
Balans 2015 | Balans 2014 | |
---|---|---|
Activa | ||
Debiteuren | 1.785 | 1.675 |
Nog te ontvangen | 163 | 1.932 |
Liquide middelen | 6.756 | 8.159 |
Totaal activa | 8.705 | 11.767 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 3.226 | 1.428 |
– exploitatiereserve | 827 | 1.440 |
– onverdeeld resultaat | 2.399 | – 12 |
Crediteuren | 1.046 | 2.922 |
Nog te betalen | 4.433 | 7.416 |
Totaal passiva | 8.705 | 11.767 |
Activa
Van de posten Debiteuren en Nog te ontvangen heeft € 0,088 mln. betrekking op het moederdepartement en € 0,095 mln. betrekking op overige departementen. De vermindering van Liquide middelen op de balans per 31-12-2015 heeft te maken met de verlaging van de post crediteuren en post nog te betalen.
Passiva
Op grond van de gemiddelde omzet over de jaren 2013, 2014 en 2015 bedraagt de maximaal toegestane stand van het eigen vermogen € 1,870 mln. De berekening van de maximale toegestane stand van het eigen vermogen is gebonden aan een maximumomvang van 5% van de gemiddelde jaaromzet berekend over de laatste drie jaar (artikel 27 lid 4 c van de Regeling agentschappen). De exploitatiereserve ultimo 2015 bedroeg € 0,827 mln., dit is circa 2% van de gemiddelde omzet. Ultimo 2013 en 2014 bedroeg de exploitatiereserve respectievelijk € 1,279 mln. en € 1,440 mln.
Het onverdeelde positieve resultaat 2015 bedraagt € 2,399 mln. Dit is het financieringsresultaat op de producten van Justis en behoort toe aan de opdrachtgevers en vloeit daarom terug naar de opdrachtgevers.
De niet opgenomen verlofdagen van € 0,318 mln. zijn onderdeel van «nog te betalen» op de balans.
Van de posten Crediteuren en Nog te betalen heeft € 1,409 mln. betrekking op het moederdepartement en € 1,287 mln. betrekking op overige departementen.
In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.
jaar | Omzet (x € 1.000) | Exploitatiereserve (x € 1.000) | % |
---|---|---|---|
2015 | 37.126 | 827 | 2 |
2014 | 36.424 | 1.440 | 4 |
2013 | 38.656 | 1.279 | 3 |
(1) Oorspronkelijk vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3) = (2)-(1) Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2015 + stand depositorekeningen | 6.721 | 8.159 | 1.438 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 41.466 | 41.466 | ||
Totaal uitgaven operationele kasstroom (–/–) | – 42.269 | – 42.269 | ||
2. | Totaal operationele kasstroom | – 803 | – 803 | |
Totaal investeringen (–/–) | ||||
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | ||||
3. | Totaal investeringskasstroom | |||
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (–/–) | – 613 | – 613 | ||
Eenmalige storting door moederdepartement (+) | 12 | 12 | ||
Aflossing op leningen (–/–) | ||||
Beroep op leenfaciliteit (+) | ||||
4. | Totaal financieringskasstroom | – 601 | – 601 | |
5. | Rekening Courant RHB 31 december 2015 + stand depositorekeningen (= 1+2+3+4), de maximale roodstand € 0,5 miljoen | 6.721 | 6.755 | 34 |
Activa
De eindstand kasstroom ultimo 2015 komt nagenoeg overeen met de begroting. De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft een afboeking van een vordering uit het jaar 2014.
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |
Risicomeldingen | ||||||
Volume | 822 | 1.342 | 2.093 | 1.346 | 860 | 486 |
Kostprijs (x € 1) | 3.726 | 2.554 | 2.017 | 3.236 | 5.130 | – 1.893 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 3.063 | 3.428 | 4.221 | 3.607 | 3.606 | 1 |
TIV | ||||||
Volume | 490 | 817 | 1.110 | 958 | 700 | 258 |
Kostprijs (x € 1) | 2.236 | 1.577 | 1.115 | 1.107 | 1.882 | – 775 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.096 | 1.289 | 1.238 | 902 | 903 | – 1 |
Doorlooptijd: % verstrekking A binnen 3 dagen | 87% | 78% | 64% | 65% | – 1% | |
Doorlooptijd: % verstrekking B binnen 4 weken | 59% | 62% | 77% | 75% | 2% | |
Doorlooptijd: % verstrekking C binnen 6 weken en 4 maanden | 74% | 99% | 99% | |||
GSR | ||||||
Volume | 690 | 748 | 774 | 954 | 700 | 254 |
Kostprijs (x € 1) | 759 | 785 | 994 | 911 | 1.102 | – 191 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 524 | 587 | 770 | 464 | 464 | 0 |
Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 4 w. | 84% | 83% | 77% | 75% | 95% | – 20% |
Doorlooptijd: % negatieve beslissing binnen 8 w. | 100% | 61% | 80% | 78% | 95% | – 17% |
BIBOB | ||||||
Volume | 280 | 285 | 267 | 314 | 300 | 14 |
Kostprijs (x € 1) | 17.443 | 18.522 | 20.418 | 16.943 | 17.241 | – 298 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 4.884 | 5.279 | 5.452 | 3.761 | 3.774 | – 13 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 45% | 33% | 63% | 25% | 60% | – 35% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken | 57% | 89% | 56% | 90% | – 34% | |
Gratie | ||||||
Volume | 2.228 | 1.704 | 1.545 | 1.404 | 1.800 | – 396 |
Kostprijs (x € 1) | 514 | 577 | 519 | 478 | 414 | 64 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.146 | 983 | 803 | 928 | 928 | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 6 maanden | 77% | 86% | 90% | 89% | 95% | – 6% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG NP) | ||||||
Volume | 557.184 | 739.544 | 702.294 | 863.483 | 580.000 | 283.483 |
Kostprijs (x € 1) | 16 | 13 | 14 | 13 | 17 | – 3 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 9.112 | 9.896 | 10.115 | 18.837 | 13.399 | 5.438 |
Doorlooptijd: % binnen 4 weken | 100% | 99% | 100% | 100% | 95% | 5% |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken na VTW | 64% | 67% | 79% | 26% | 90% | – 64% |
Verklaring omtrent het Gedrag (VOG RP) | ||||||
Volume | 9.084 | 5.749 | 5.387 | 5.705 | 4.800 | 905 |
Kostprijs (x € 1) | 90 | 46 | 84 | 77 | 83 | – 7 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 815 | 265 | 454 | 818 | 708 | 110 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 100% | 97% | 100% | 100% | 95% | 5% |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 100% | 100% | 50% | N.v.t. | 95% | |
GVA | ||||||
Volume | 4.000 | 5.938 | 6.007 | 4.000 | 2.007 | |
Kostprijs (x € ) | 120 | 70 | 49 | 68 | – 19 | |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 478 | 416 | 634 | 480 | 154 | |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 99% | 99% | 100% | 95% | 5% | |
Doorlooptijd: % binnen 12 weken na VTW | 50% | N.v.t. | N.v.t. | 95% |
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2015 | 2015 | |
Naamswijziging | ||||||
Volume | 2.228 | 1.757 | 1.879 | 1.797 | 1.900 | – 103 |
Kostprijs (x € 1) | 650 | 736 | 686 | 652 | 604 | 48 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.448 | 1.294 | 1.288 | 1.043 | 1.089 | – 46 |
Doorlooptijd: % binnen 20 weken | 53% | 92% | 99% | 100% | 95% | 5% |
WWM beroepen | ||||||
Volume | 120 | 230 | 117 | 113 | 140 | – 27 |
Kostprijs (x € 1) | 8.670 | 4.922 | 7.122 | 6.774 | 6.174 | 600 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.040 | 1.132 | 833 | 722 | 722 | 0 |
Doorlooptijd: % binnen 26 weken | 35% | 54% | 98% | 98% | 70% | 28% |
WWM ontheffingen | ||||||
Volume | 225 | 350 | 356 | 343 | 300 | 43 |
Kostprijs (x € 1) | 1.644 | 691 | 969 | 1.223 | 946 | 278 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 370 | 242 | 345 | 106 | 101 | 5 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 73% | 76% | 90% | 97% | 95% | 2% |
BOA (Buitengewone opsporingsambtenaren) | ||||||
Volume | 7.209 | 6.965 | 6.356 | 6.283 | 7.560 | – 1.277 |
Kostprijs (x € 1) | 139 | 115 | 130 | 101 | 96 | 5 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 1.002 | 798 | 828 | 894 | 894 | 0 |
Doorlooptijd: % verzoek art. 142 binnen 16 w. | 100% | 100% | 100% | 100% | 95% | 5% |
BOD (Bijzondere opsporingsdienst) | ||||||
Volume | 220 | 283 | 388 | 449 | 300 | 149 |
Kostprijs (x € 1) | 339 | 142 | 275 | 244 | 229 | 15 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 75 | 40 | 107 | 19 | 19 | 0 |
Doorlooptijd: % BOD binnen 8 weken | 100% | 100% | 100% | 100% | 95% | 5% |
WPBR ondernemingen | ||||||
Volume | 678 | 884 | 940 | 771 | 890 | – 119 |
Kostprijs (x € 1) | 1.017 | 792 | 1.002 | 1.048 | 900 | 147 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 689 | 700 | 942 | 762 | 672 | 90 |
Doorlooptijd: % binnen 13 weken | 82% | 90% | 96% | 99% | 95% | 4% |
WPBR leidinggevenden | ||||||
Volume | 887 | 1.223 | 1.159 | 936 | 1.000 | – 64 |
Kostprijs (x € 1) | 525 | 291 | 435 | 522 | 455 | 68 |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 466 | 356 | 504 | 312 | 307 | 5 |
Doorlooptijd: % binnen 8 weken | 78% | 70% | 84% | 95% | 95% | 0% |
Continue screening | ||||||
Volume | 5.899 | 7.757 | 5.504 | 6.500 | – 996 | |
Kostprijs (x € 1) | 56 | 36 | 100 | 32 | 68 | |
Omzet (PxQ) (x € 1.000) | 330 | 280 | 560 | 210 | 350 | |
Dienst Justis – totaal | ||||||
FTE- totaal (intern personeel) | 233 | 245 | 238 | 230 | 236 | – 6 |
Saldo baten en lasten in % van totale baten | 1,6% | 16,9% | 0,0% | 6,0% | 0,0% | 6% |
Productie
Door onder andere een aantal aanpassingen dat is gedaan in het proces van de zogenaamde nadere analyse die ervoor zorgen dat deze fase efficiënter is ingericht is de productie van het aantal risicomeldingen (RM) hoger uitgevallen.
Het aantal gevraagde Netwerktekeningen (TIV) is hoger dan in de begroting voorzien. Steeds meer organisaties krijgen bekendheid met het product en zien de meerwaarde hiervan voor hun eigen (fraude) onderzoek. De netwerktekeningen zijn daarmee een succesvol product.
De instroom van de Garantstellingsregeling (GSR) is hoger dan begroot. Mogelijke oorzaak van de groei is dat hoewel het aantal faillissementen (recentelijk) is afgenomen er nog wel sprake is van afwikkeling van eerdere faillissementen. Ook neemt de bekendheid van de GSR nog steeds toe.
Bij Gratie is al vanaf 2010 sprake van de afname van de instroom. De laatste twee jaar ligt de oorzaak van de afname waarschijnlijk aan een daling van de bezetting van de gevangenissen en TBS- klinieken.
Er zijn veel meer Verklaring omtrent het Gedrag Natuurlijke Personen (VOG-NP) aangevraagd dan begroot. Een deel van de stijging van de productie kan worden verklaard met de invoering van de gratis VOG voor vrijwilligers. Daarnaast zien steeds meer brancheorganisaties en werkgevers de VOG-NP de afgelopen jaren als een zinvol screeningsinstrument. Dit heeft zich in 2015 verder doorgezet.
Doorlooptijden
De toename van de aanvragen van de Garantstellingsregeling (GSR) en de toegenomen complexiteit van de dossiers hebben invloed gehad op de doorlooptijden.
Bij de VOG-NP was in 2015 sprake van hoge instroom. Vrijwel alle aanvragen konden ruim binnen de wettelijke termijn worden afgehandeld. Alleen de weigeringen na een voornemen tot afwijzing konden niet met de bestaande bezetting worden opgevangen en zijn geleidelijk verwerkt.
De hoge instroom bij BIBOB kon niet met de bestaande bezetting worden opgevangen, maar is geleidelijk verwerkt. Dit is van invloed geweest op de doorlooptijden.