A. Algemene doelstelling
De algemene doelstelling is het scheppen van een internationaal concurrerende onderzoeksomgeving die onderzoekers uitdaagt tot optimale wetenschappelijke prestaties en die goed aansluit op maatschappelijke behoeften.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor het stelsel van onderzoek en wetenschap.
Financieren
De Minister bekostigt het onderzoeks- en wetenschapsbestel.
Stimuleren
De Minister stimuleert in het wetenschappelijk onderzoek:
-
• kwaliteit en excellentie;
-
• zwaartepuntvorming en profilering. De afspraken die hierover gemaakt zijn met de universiteiten staan vermeld in het hoofdlijnenakkoord;
-
• samenwerking in de gouden driehoek van bedrijven, kennisinstellingen en overheid. In het topsectorenbeleid zijn hiervoor innovatiecontracten ontwikkeld;
-
• aansluiting op het maatschappelijk belang.
Regisseren
De Minister schept voorwaarden voor:
-
• een klimaat voor universiteiten en kennisinstellingen voor het doen van excellent onderzoek;
-
• borging van het vernieuwend vermogen en de kwaliteit van het Nederlandse onderzoek;
-
• het doelmatig functioneren van wetenschappelijke instellingen die, zowel zelfstandig als in relatie tot universiteiten en bedrijven, een belangrijke plaats innemen;
-
• de Nederlandse onderzoeksfaciliteiten;
-
• de coördinatie en positionering van het wetenschapsbeleid op nationaal en internationaal niveau.
De Minister is verantwoordelijk voor het toezicht op een efficiënte besteding van publieke middelen en op voldoende verspreiding van kennis naar de maatschappij.
Indicatoren/kengetallen
Indicatoren, kengetallen en overige informatie over de toerusting en de prestaties voor het onderzoekstelsel worden ook beschreven in Trends in Beeld.
Doelstelling/Indicator | Basiswaarde | 2016 | Streefwaarde | Bron |
---|---|---|---|---|
Mondiale top-5 positie op basis van citatiescores | 2e plaats (2009–2012) 1,52 | 2e plaats (2010–2013) 1,53 | kleiner of gelijk 5 | Web of Science / CWTS |
De kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek in Nederland en op basis hiervan de kwaliteit van het wetenschapssysteem kan onder meer bezien worden op basis van citaties naar wetenschappelijke publicaties.
Nederland staat internationaal nog steeds op de tweede plaats van de 18 landen (Zwitserland, Nederland, Denemarken, Groot Britannie, USA, België, Zweden, Noorwegen, Ierland, Australië, Oostenrijk, Canada, Finland, Duitsland, Frankrijk, China, Zuid Korea en Japan) waarvoor de citatie-impactscore wordt berekend. De wetenschappelijke artikelen die in de periode 2010–2013 in Nederland zijn geproduceerd worden in de jaren daarna 53 procent vaker geciteerd dan het mondiale gemiddelde.
2009 | 2010 | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 20152 | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedrijven | 4.900 | 5.218 | 6.922 | 7.078 | 7.095 | 7.433 | 7.574 |
Onderzoeksinstituten | 1.327 | 1.279 | 1.319 | 1.482 | 1.559 | 1.572 | 1.681 |
Hoger onderwijs | 3.711 | 3.691 | 3.994 | 3.953 | 4.092 | 4.262 | 4.375 |
Totaal | 9.938 | 10.188 | 12.235 | 12.513 | 12.746 | 13.267 | 13.630 |
Bron: CBS
C. Beleidsconclusies
Naast de in het beleidsverslag genoemde prestaties voor wetenschap zijn er nog veel andere resultaten geboekt waaronder de onderstaande.
De verandering in de NWO-governance is in stevig tempo doorgevoerd. De NWO-wet is in 2016 aangepast en is op 1 februari 2017 in werking getreden. Er zijn een nieuwe raad van bestuur en raad van toezicht aangetreden.
Het onderzoeksdeel in de eerste geldstroom is aangepast met de aftopping van de promotieparameter en de invoering van meerjarige gemiddelden voor de bekostiging. Deze aanpassing gaat in per 1 januari 2017.
De Permanente Commissie Grootschalige Wetenschappelijke Onderzoeksfaciliteiten heeft haar eerste nationale roadmap uitgebracht. Voorafgaand aan de roadmap heeft de commissie een brede landschapsanalyse uitgebracht waar ook faciliteiten met een toegepast karakter op staan van zowel TO2-instellingen als Rijkskennisinstellingen mits open toegankelijk voor onderzoekers. Door de aansluiting op de Nationale Wetenschapsagenda 1 en de ESFRI-roadmap heeft de nieuwe roadmap een veel strategischer karakter gekregen. Daarbij is een efficiëntieslag gemaakt door de clustering en prioritering van faciliteiten binnen wetenschapsgebieden. Eind december 2016 is een call opengegaan bij NWO (€ 105,– miljoen) waar de faciliteiten op de nationale roadmap voor kunnen indienen. De uitslag hiervan is begin 2018.
Onder leiding van Nederland zijn in 2016 drie belangrijke sets Europese raadsconclusies aangenomen: over open science, investeringen in onderzoek en innovatie en de juiste randvoorwaarden voor onderzoek en innovatie.
In algemene zin kan gesteld worden dat het op dit artikel uitgevoerde beleid en de bijbehorende resultaten het afgelopen jaar conform de verwachtingen zoals opgenomen in de begroting waren.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | 2016 | |||||
Verplichtingen | 904.499 | 859.762 | 1.342.276 | 1.038.163 | 964.085 | 934.735 | 29.350 | ||||
Waarvan garantieverplichtingen | – 846 | – 846 | |||||||||
Uitgaven | 934.143 | 891.076 | 926.503 | 1.034.719 | 1.040.139 | 953.579 | 86.560 | ||||
Bekostiging | 715.313 | 701.889 | 756.167 | 913.370 | 923.215 | 836.922 | 86.293 | ||||
• | Hoofdbekostiging | 474.882 | 460.876 | 504.082 | 661.764 | 669.606 | 590.395 | 79.211 | |||
NWO-wet en WHW | |||||||||||
– | NWO | 326.975 | 320.900 | 365.891 | 483.207 | 489.560 | 457.552 | 32.008 | |||
– | KNAW | 94.316 | 93.379 | 91.331 | 88.880 | 89.435 | 87.193 | 2.242 | |||
– | KB | 53.591 | 46.597 | 46.860 | 89.677 | 90.611 | 45.650 | 44.961 | |||
• | Aanvullende bekostiging | 240.431 | 241.013 | 252.085 | 251.606 | 253.609 | 246.527 | 7.082 | |||
– | NWO Talentenontwikkeling | 168.481 | 169.063 | 165.865 | 162.318 | 161.409 | 161.409 | 0 | |||
– | NWO STW | 10.000 | 10.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 8.000 | 0 | |||
– | NWO Grootschalige researchinfrastructuur | 61.950 | 61.950 | 61.963 | 54.243 | 55.295 | 55.295 | 0 | |||
– | NWO Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek | 0 | 0 | 16.257 | 21.603 | 23.258 | 17.823 | 5.435 | |||
– | Poolonderzoek | 0 | 0 | 0 | 2.942 | 3.147 | 1.500 | 1.647 | |||
– | Caribisch Nederland | 0 | 0 | 0 | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 0 | |||
Subsidies | 126.771 | 104.148 | 83.131 | 25.759 | 22.123 | 27.783 | – 5.660 | ||||
• | Kaderregeling exploitatiesubsidies onderzoek en wetenschap | 42.708 | 42.210 | 26.494 | 18.206 | 18.239 | 18.100 | 139 | |||
– | LF TUD bibliotheek | 7.734 | 7.742 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | Stichting SURF | 7.622 | 7.630 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | CPG | 520 | 521 | 261 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | Montesquieu Instituut | 1.082 | 1.083 | 559 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | Max Planck Instituut | 1.622 | 1.624 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | NCB/Nationaal Herbarium | 6.484 | 6.490 | 10.235 | 6.262 | 6.266 | 6.235 | 31 | |||
– | BPRC | 9.395 | 8.919 | 8.635 | 8.359 | 8.359 | 8.303 | 56 | |||
– | NEMO | 3.626 | 3.636 | 3.520 | 3.366 | 3.393 | 3.343 | 50 | |||
– | STT | 236 | 237 | 231 | 219 | 221 | 219 | 2 | |||
– | NTU/INL | 3.071 | 3.011 | 3.053 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | EIB | 1.316 | 1.317 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
• | Subsidieregeling St. AAP | 1.015 | 1.016 | 1.027 | 1.032 | 1.032 | 1.028 | 4 | |||
• | Kaderregeling subsidiëring projecten t.b.v. onderzoek en wetenschap | 83.048 | 60.922 | 55.610 | 6.521 | 2.852 | 8.655 | – 5.803 | |||
– | Caribisch Nederland | 2.500 | 2.500 | 2.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | Gezondheidsonderzoek | 1.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | Poolonderzoek | 2.992 | 2.942 | 2.942 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | Genomics | 44.000 | 40.500 | 40.500 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | Nationale coördinatie | 6.285 | 4.759 | 6.098 | 2.885 | 1.352 | 5.905 | – 4.553 | |||
– | Bilaterale samenwerking | 4.505 | 3.711 | 3.570 | 3.636 | 1.500 | 2.750 | – 1.250 | |||
– | Weerstandsverhoging onderzoeksinstellingen (CBRN) | 1.433 | 410 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | Grootschalige researchfaciliteiten | 1.830 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | SURFnet | 7.200 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | NCB biodiversiteit | 6.900 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | ITER-2 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | Hersenen en Cognitie | 3.900 | 6.100 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
– | Nader te verdelen | 3 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |||
Opdrachten | 0 | 0 | 676 | 691 | 318 | 300 | 18 | ||||
– | Opdrachten | 0 | 0 | 676 | 691 | 318 | 300 | 18 | |||
Bijdrage aan agentschappen | 297 | 297 | 303 | 303 | 291 | 286 | 5 | ||||
– | Dienst Uitvoering Onderwijs | 297 | 297 | 303 | 303 | 291 | 286 | 5 | |||
Bijdrage aan medeoverheden | 434 | 480 | 480 | 650 | 813 | 488 | 325 | ||||
– | Nationaal contactpunt Kaderprogramma | 434 | 480 | 480 | 650 | 813 | 488 | 325 | |||
– | Kenniswerkers | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||||
Bijdrage aan internationale organisaties | 91.328 | 84.262 | 85.746 | 93.946 | 93.379 | 87.800 | 5.579 | ||||
– | EMBC | 751 | 758 | 775 | 812 | 832 | 812 | 20 | |||
– | EMBL | 4.476 | 4.593 | 4.732 | 4.846 | 5.016 | 4.851 | 165 | |||
– | ESA | 29.393 | 29.792 | 30.362 | 30.950 | 31.061 | 31.065 | – 4 | |||
– | CERN | 41.303 | 40.721 | 41.363 | 47.832 | 44.937 | 40.000 | 4.937 | |||
– | ESO | 15.405 | 8.398 | 8.514 | 7.032 | 9.044 | 8.500 | 544 | |||
– | NTU/INL | 0 | 0 | 0 | 2.474 | 2.489 | 2.572 | – 83 | |||
Ontvangsten | 0 | 4.334 | 117 | 441 | 722 | 101 | 621 |
E. Toelichting op de instrumenten
De realisatie van de uitgaven 2016 ligt € 86,6 miljoen hoger dan oorspronkelijk begroot. De realisatie van de ontvangsten is € 0,6 miljoen hoger dan oorspronkelijk begroot.
Bekostiging
Het Ministerie van OCW bekostigt de nationale onderzoeksinstellingen NWO, KNAW en KB. Hiermee stelt de Minister deze organisaties in staat om binnen de wettelijke kaders en in lijn met de vierjaarlijkse strategische agenda en strategische plannen van de instellingen hun missies en doelstellingen te realiseren. Deze missies en doelstellingen zijn gericht op het bevorderen van de kwaliteit van het wetenschappelijk onderzoek in Nederland en het initiëren en stimuleren van nieuwe ontwikkelingen daarin.
OCW draagt met een structureel karakter bij aan:
-
• NWO voor grote infrastructurele onderzoeksvoorzieningen voor de uitvoering van projecten die geselecteerd zijn op grond van de resultaten van de nationale roadmap commissie grootschalige researchinfrastructuur. Met de inzet van deze middelen worden onderzoekers in staat gesteld om te kunnen werken met onderzoeksfaciliteiten van wereldniveau;
-
• NWO voor het uitvoeren van een integraal persoonsgebonden talentprogramma waarin naast de «vernieuwingsimpuls» ook de voormalige middelen voor de specifieke doelgroepen zijn opgegaan. Doelen zijn om via competitie op basis van wetenschappelijke kwaliteit voldoende ruimte te geven aan (jonge) veelbelovende onderzoekers, excellentie in het onderzoek te bevorderen en te zorgen voor een adequate in- en doorstroom van onderzoekers zodat er verbetering optreedt in hun loopbaanperspectieven;
-
• NWO voor het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek ten behoeve van de coördinatie en financiering van het onderwijsonderzoek.
Het budget voor bekostiging is per saldo met € 86,3 miljoen verhoogd. Belangrijkste oorzaken van deze verhoging zijn:
-
• Een overboeking van € 42,3 miljoen van artikel 14 (Cultuur) met betrekking tot de Wet Stelsel Openbare Bibliotheekvoorzieningen (WSOB). De taken, die zijn vastgelegd in artikel 9 van de WSOB, worden uitgevoerd door de Koninklijke Bibliotheek.
-
• De doorverdeling van de loonprijsbijstelling tranche 2016 en de meerjarige doorwerking van de loonruimte-overeenkomst (€ 19,3 miljoen).
-
• Interne overboekingen ten behoeve van de Nationale Wetenschapsagenda startimpuls (€ 15,0 miljoen).
-
• Interne overboekingen ten behoeve van het Nationaal Regieorgaan Onderwijs Onderzoek (€ 5,6 miljoen).
-
• Diverse interne en interdepartementale overboekingen (€ 4,1 miljoen).
Subsidies
Voor het stimuleren en realiseren van de centrale doelstelling van het Onderzoek en Wetenschapsbeleid (OWB) worden diverse subsidies verstrekt aan stichtingen en centra met een specifieke rol in de kennisinfrastructuur. Het gaat hier onder andere om:
-
• Naturalis Biodiversity Center voor onderzoek naar biodiversiteit en instandhouding van de nationale grootschalige infrastructuur voor biodiversiteitsonderzoek;
-
• het Biomedical Primate Research Centre (BPRC) voor het primatenonderzoek en de huisvesting van primaten en subsidie aan de Stichting AAP voor het verzorgen van de opvang van de BPRC chimpansees;
-
• Stichting NCWT (Nationaal Centrum voor Wetenschaps- en Technologiecommunicatie) voor het beheren en verder ontwikkelen van NEMO Science Museum en NEMO kennislink, voor het organiseren van het landelijke festival Weekend van de Wetenschap en voor het faciliteren van het netwerk van science centra en wetenschapsmusea en overige landelijke wetenschaps- en techniek communicatie-activiteiten.
Het budget voor subsidies is per saldo met € 5,7 miljoen verlaagd. Dit wordt met name veroorzaakt door diverse interne overboekingen alsmede door een subsidietaakstelling.
Opdrachten
Voor de beleidsontwikkeling worden opdrachten verstrekt voor het uitvoeren van diensten. Het gaat hierbij met name om opdrachten voor beleidsgerichtonderzoek en evaluaties.
Bijdrage aan agentschapen
Dienst Uitvoering Onderwijs
De Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO) is de uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van OCW en levert producten en diensten op het terrein van bekostiging van instellingen, financiering van studenten en informatievoorziening. Het betreft het aandeel in de uitvoeringskosten van DUO voor dit begrotingsartikel.
Bijdrage aan mede overheden
Opdracht aan het Expertisecentrum Internationaal Onderzoek en Innovatie (EIOI) voor het ondersteunen en stimuleren van een zo groot mogelijke Nederlandse participatie in het EU-Kaderprogramma voor onderzoek en ontwikkeling en het programma voor Onderzoek en Innovatie alsmede de ondersteuning van het Europees voorzitterschap. De medewerkers van EIOI blijven hierdoor het Nationaal contactpunt Kaderprogramma in Nederland.
Bijdrage (inter)nationale organisaties
Contributies aan de grote internationale onderzoeksorganisaties EMBC, EMBL, ESA, CERN en ESO. Door deelname van Nederland aan deze intergouvernementele organisaties krijgen wetenschappelijke onderzoekers toegang tot unieke grootschalige onderzoeksfaciliteiten en internationale netwerken van toponderzoekers. Deze deelname is mede van groot belang voor het functioneren van ons nationale onderzoeksbestel.
Het budget is per saldo met € 5,6 miljoen verhoogd. De belangrijkste oorzaken van deze verhoging zijn:
-
• Een verhoging van bijna € 5,0 miljoen van de contributie aan CERN als gevolg van het vrijgeven van de minimum wisselkoers door de Zwitserse Nationale Bank in 2015.
-
• De doorverdeling van de prijsbijstelling tranche 2016 (€ 0,6 miljoen).
Ontvangsten
De ontvangsten betreffen met name terugvorderingen bij instellingen en andere subsidieontvangers als gevolg van eindafrekeningen van toegekende subsidies.