D. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
20121 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | 2016 | |||
Verplichtingen | 275.467 | 260.103 | 256.178 | 249.788 | 243.981 | 239.161 | 4.820 | ||
Uitgaven | 275.467 | 260.103 | 256.178 | 249.788 | 243.565 | 239.161 | 4.404 | ||
Personele uitgaven | 173.603 | 176.907 | 179.076 | 184.613 | 166.545 | 18.068 | |||
Waarvan | |||||||||
– | eigen personeel | 161.046 | 164.778 | 170.675 | 174.681 | 155.495 | 19.186 | ||
– | externe inhuur | 7.522 | 8.612 | 4.809 | 5.880 | 7.846 | – 1.966 | ||
– | overige personele uitgaven | 5.035 | 3.517 | 3.592 | 4.052 | 3.204 | 848 | ||
Materiële uitgaven | 84.101 | 79.271 | 69.562 | 57.844 | 72.616 | – 14.772 | |||
Waarvan | |||||||||
– | ICT | 29.071 | 30.133 | 27.032 | 21.721 | 27.427 | – 5.706 | ||
– | bijdrage aan SSO’s | 27.875 | 31.330 | 31.021 | 19.982 | 28.404 | – 8.422 | ||
– | overige materiële uitgaven | 27.155 | 17.808 | 11.509 | 16.141 | 16.785 | – 644 | ||
Begrotingsreserve schatkistbankieren | 2.399 | 0 | 1.150 | 1.108 | 0 | 1.108 | |||
Ontvangsten | 3.038 | 5.101 | 10.194 | 2.973 | 1.467 | 567 | 900 |
De apparaatsuitgaven van de beleidsdirecties, die tot 2012 op de beleidsartikelen werden verantwoord zijn vanaf 2009 toegevoegd aan artikel U95. Dit geldt ook voor de ontvangsten, met uitzondering van de ontvangsten van RCE tot en met 2012, die zijn niet opgenomen, omdat deze niet zijn te reconstrueren vanuit artikel 14.
Als gevolg van Verantwoord Begroten en de invoering van de Rijksbrede kostensoortentabel heeft OCW vanaf de begroting 2013 de apparaatskosten technisch verdeeld naar instrumenten (Personeel en Materieel) op basis van de realisatiecijfers van voorgaande jaren. De verklaring van de verschillen die nu zichtbaar zijn tussen de instrumenten onderling, wordt onder andere verklaard doordat er als gevolg van de aanscherping van de WKR-richtlijnen een verschuiving heeft plaatsgevonden van de materiele uitgaven naar de uitgaven voor personeel. Deze verschuiving is de aanleiding om de begroting vanaf 2017 structureel te herverdelen. OCW stuurt op het totaal toegewezen budget aan de organisatieonderdelen en niet per instrument.
Uitgaven
De uitgaven voor de Apparaatskosten OCW zijn in 2016 € 4,4 miljoen hoger dan de vastgestelde begroting. Dit is het saldo van een groot aantal mutaties die grotendeels in de suppletoire wetten zijn toegelicht. Zo is bijvoorbeeld voor de loon- en prijsbijstelling budget toegevoegd en zijn voor de centrale bekostiging van de facilitaire dienstverlening door FMH de benodigde middelen aan BZK overgeboekt. Daarnaast staat OCW garant voor onderwijsinstellingen die bij de Staat lenen (schatkistbankieren). Voor het risico dat OCW hierdoor loopt, ontvangt OCW een vergoeding (risicopremie). De risicopremie voor 2015 is ontvangen in 2016 en deze bedraagt € 1,1 miljoen. Deze premie wordt (via een desaldering) toegevoegd aan de begrotingsreserve schatkistbankieren.
Ontvangsten
De realisatie van de ontvangsten is in 2016 uiteindelijk € 0,9 miljoen hoger dan geraamd. Dit is het saldo van:
Hogere ontvangsten dan geraamd omdat OCW garant staat voor onderwijsinstellingen die bij de Staat lenen (schatkistbankieren). Voor het risico dat OCW hierdoor loopt, ontvangt OCW een vergoeding (risicopremie). De risicopremie voor 2015 is ontvangen in 2016 en bedraagt € 1,1 miljoen.
Lagere ontvangsten dan geraamd onder andere uit detacheringen.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016 | 2016 | |
Totaal apparaatsuitgaven Ministerie | 275,5 | 260,1 | 256,2 | 249,7 | 243,6 | 239,2 | 4,4 |
Kerndepartement | 154,5 | 135,1 | 132,5 | 136,7 | 135,9 | 134,2 | 1,7 |
Rijksdienst Cultureel Erfgoed | 52,2 | 52,9 | 47,8 | 38,0 | 34,6 | 33,9 | 0,7 |
Inspectie van het Onderwijs | 59,5 | 62,8 | 67,3 | 66,8 | 64,0 | 63,5 | 0,5 |
Erfgoedinspectie | 2,7 | 2,5 | 2,4 | 2,3 | 2,3 | 2,3 | 0,0 |
Onderwijsraad | 2,4 | 2,4 | 2,4 | 2,2 | 2,9 | 2,4 | 0,5 |
Raad voor Cultuur | 2,8 | 2,9 | 2,4 | 2,3 | 2,5 | 2,2 | 0,3 |
Adviesraad voor Wetenschaps- en Technologiebeleid | 1,4 | 1,5 | 1,4 | 1,4 | 1,4 | 0,7 | 0,7 |
Totaal apparaatskosten Agentschappen | 296,9 | 301,7 | 307,2 | 336,6 | 356,4 | 294,1 | 62,3 |
Dienst Uitvoering Onderwijs | 273,8 | 277,5 | 278,9 | 303,4 | 313,3 | 253,9 | 59,4 |
Nationaal Archief | 23,1 | 24,2 | 28,3 | 33,2 | 43,1 | 40,2 | 2,9 |
Totaal apparaatskosten ZBO’s en RWT’s | |||||||
Stichting Fonds voor de Podiumkunsten | 6,1 | 4,5 | 4,6 | 4,4 | 4,4 | – 4,4 | |
Stichting Fonds voor Cultuurparticipatie | 2,3 | 2,2 | 2,2 | 1,9 | 1,9 | – 1,9 | |
Stichting Mondriaanfonds | 3,7 | 2,0 | 2,0 | 2,2 | 2,2 | – 2,2 | |
Stichting Nederlands Filmfonds | 2,8 | 2,5 | 3,0 | 3,1 | 2,6 | – 2,6 | |
Stichting Stimuleringsfonds voor de Creatieve Industrie | 1,4 | 1,6 | 1,4 | 1,6 | 1,1 | – 1,1 | |
Stichting Nederlands Letterenfonds | 1,6 | 2,0 | 2,0 | 2,0 | 1,1 | – 1,1 | |
Stichting Stimuleringsfonds Nederlandse Culturele Mediaproducties (Mediafonds) | 1,5 | 1,5 | 1,6 | 1,6 | 1,7 | – 1,7 | |
Commissariaat voor de Media (CvdM) | 5,1 | 4,2 | 4,7 | 3,8 | 3,7 | – 3,7 | |
Nederlandse Publieke Omroep (NPO) | 2,8 | 2,4 | 2,3 | 2,6 | 2,6 | – 2,6 | |
Nederlands Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) | 4,0 | 3,9 | 3,8 | 4,0 | 3,8 | 3,5 | 0,3 |
Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen (KNAW) | 30,3 | 13,3 | 15,0 | 15,0 | 13,0 | – 13,0 | |
Koninklijke Bibliotheek (KB) | 10,7 | 15,3 | 15,3 | 15,3 | 26,5 | – 26,5 | |
Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) | 16,0 | 31,1 | 32,3 | 32,3 | 28,4 | – 28,4 | |
Stichting Participatiefonds | 3,0 | 2,8 | 2,6 | 2,5 | 2,3 | 2,3 | 0,0 |
Stichting Vervangingsfonds | 3,7 | 3,6 | 3,4 | 3,2 | 3,0 | 3,0 | 0,0 |
Stimuleringsfonds voor de Journalistiek | 0,7 | 0,6 | 0,6 | 0,7 | 0,5 | – 0,5 |
In onderstaande tabel staat de verdeling van de taakstelling op de Apparaatsuitgaven/-kosten uit het Regeerakkoord weergegeven. Deze taakstelling is verdeeld over kerndepartement, agentschappen en ZBO’s.
2016 | 2017 | 2018 | Structureel | |
---|---|---|---|---|
Departementale taakstelling (totaal) | 24,0 | 54,0 | 67,0 | 67,0 |
Kerndepartement | 6,9 | 20,0 | 26,5 | 26,5 |
Agentschappen | ||||
DUO | 12,1 | 23,5 | 27,9 | 27,9 |
NA | 0,8 | 1,0 | 1,0 | 1,0 |
Totaal Agentschappen | 12,9 | 24,5 | 28,9 | 28,9 |
ZBO’s | ||||
Cultuurfondsen | 0,5 | 1,1 | 1,4 | 1,4 |
Commissariaat voor de Media | 0,2 | 0,5 | 0,6 | 0,6 |
Nederlandse Publieke Omroep | 0,1 | 0,3 | 0,4 | 0,4 |
Nederlands Vlaamse Accreditatieorganisatie (NVAO) | 0,2 | 0,4 | 0,5 | 0,5 |
Kon.Ned.Academie van Wetenschappen (KNAW) | 0,7 | 1,6 | 2,0 | 2,0 |
Kon.Bibliotheek (KB) | 0,6 | 1,3 | 1,6 | 1,6 |
Ned.organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) | 1,5 | 3,5 | 4,3 | 4,3 |
Participatiefonds | 0,1 | 0,3 | 0,4 | 0,4 |
Vervangingsfonds | 0,2 | 0,4 | 0,5 | 0,5 |
Stimuleringsfonds voor de Pers | 0,0 | 0,1 | 0,1 | 0,1 |
Totaal ZBO’s | 4,2 | 9,5 | 11,6 | 11,6 |
Nog in te vullen | 0,0 | 0,0 | 0,0 | 0,0 |