Omschrijving van de samenhang met het beleid
Op dit artikel worden de producten op het gebied van regionale/lokale infrastructuur, de impulsen inzake de Regionale Mobiliteitsfondsen en het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) toegelicht. De producten van dit artikel zijn gerelateerd aan de beleidsdoelstellingen en beleidsinstrumenten zoals beschreven in de Begroting hoofdstuk XII 2017 bij beleidsartikel 16 Openbaar vervoer en Spoor.
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | 2017 | ||
Verplichtingen | 602.679 | 240.876 | 2.994 | 113.677 | 107.860 | 52.695 | 55.165 | 1 |
Uitgaven | 215.678 | 163.374 | 134.964 | 141.544 | 236.352 | 216.332 | 20.020 | |
14.01 Grote regionaal/lokale projecten | 58.664 | 149.178 | 128.685 | 100.603 | 148.786 | 132.863 | 15.923 | |
14.01.02 Planuitw. progr. Reg./lok. | 0 | 11.159 | 25 | 0 | 0 | 23.750 | – 23.750 | 2 |
14.01.03 Realisatieprogrogramma Reg./lok. | 58.664 | 138.019 | 128.633 | 100.603 | 148.786 | 109.113 | 39.673 | 3 |
14.01.04 Investeringsruimte | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.02 Regionale Mob. Fondsen | 45.185 | 9.334 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
14.03 RSP-ZZL: Pakket Bereikbaarheid | 111.829 | 4.862 | 6.306 | 40.941 | 87.566 | 83.469 | 4.097 | |
14.03.01 RSP – ZZL: RB projecten | 3.432 | 4.862 | 6.306 | 4.891 | 5.526 | 33.563 | – 28.037 | 4 |
14.03.02 RSP – ZZL: RB mob. fondsen | 108.397 | 0 | 0 | 36.050 | 82.040 | 33.700 | 48.340 | 5 |
14.03.03 RSP – ZZL: REP | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 16.206 | – 16.206 | 6 |
14.09 Ontvangsten | 0 | 1.210 | 844 | 175 | 0 | 0 | 0 |
-
Ad 1) De saldomutaties uit 2016, het opnemen van het niet in de begroting 2017 geraamde project Hoekse Lijn en de versnelde storting in het RSP-Mobiliteitsfonds leiden tot een hogere verplichtingenrealisatie in 2017. Daarnaast hebben er afboekingen plaatsgevonden in verband met stortingen in het Provinciefonds, Gemeentefonds en Btw-compensatiefonds. Per saldo heeft dit geleid tot een hogere verplichtingenrealisatie dan voorzien.
-
Ad 2) Ombouw Amstelveenlijn is overgegaan van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase, vandaar dat de geplande uitgaven in 2017 binnen het realisatieprogramma worden verantwoord.
-
Ad 3) Er is per saldo € 39,7 miljoen meer uitgegeven dan begroot. Het project Amstelveenlijn is overgegaan van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase (€ 6,8 miljoen). Daarnaast is de hoofdspoorweg Schiedam-Hoek van Holland Strand (Hoekse Lijn) overgedragen aan de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). MRDH betaalt ProRail de boekwaarde van de lijn (€ 18,3 miljoen), hetgeen door IenM via artikel 14 Regionaal, lokale infrastructuur wordt gecompenseerd. De realisatie van het project Rotterdamsebaan verloopt voorspoedig. In 2017 kon meer subsidie gegeven worden dan eerder geraamd (€ 57,0 miljoen). Op de Noord-Zuidlijn is minder uitgegeven dan verwacht (– € 30,0 miljoen). Voorts hebben zich enkele verschillen voorgedaan van per saldo € 12,4 miljoen.
-
Ad 4) Het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid en een ruimtelijk-economisch programma, beide ten behoeve van Noord-Nederland. Op basis van de voortgang van de projecten is door het Rijk versneld een bijdrage gestort in het provinciefonds.
-
Ad 5) Het Regiospecifiek Pakket Zuiderzeelijn (RSP-ZZL) omvat projecten ter verbetering van de regionale bereikbaarheid en een ruimtelijk-economisch programma, beide ten behoeve van Noord-Nederland. Met de noordelijke provincies is overeengekomen een aantal betalingen reeds in 2017 te doen. Dit betreft de betaling voor het Regionale Mobiliteitsfonds (MBf) (€ 48,3 miljoen).
-
Ad 6) In het convenant RSP-ZuiderZeeLijn is een Rijkbijdrage afgesproken van € 150 miljoen voor het regionale deel van het Ruimtelijk Economisch Programma. De provincies gebruiken die om de economie te versterken (bijv. Thialf en Kornwerderzand). Er is in 2017 € 16,2 miljoen gedecentraliseerd naar de betrokken provincies.
Financiële toelichting
14.01 Grote regionale/lokale projecten
Motivering
Binnen dit artikel zijn de budgetten opgenomen voor de aanlegprojecten waarvoor een aparte projectsubsidie wordt of is verleend. Om in aanmerking te komen voor een aparte projectsubsidie moeten de kosten van de meest kosteneffectieve oplossing hoger zijn dan de grenswaarden voor de ontvangers buiten de G3 (de drie grote steden) en voor de G3 (respectievelijk € 112,5 miljoen en € 225 miljoen) en moet het project passen binnen de beleidsdoelstellingen voor regionale bereikbaarheid zoals verwoord in het jaarverslag Hoofdstuk XII 2017 bij beleidsartikelen 14 Wegen en verkeersveiligheid en 16 Openbaar vervoer en Spoor.
Algemeen
Producten
Regionale/lokale projecten worden uitgevoerd onder de verantwoordelijkheid van de regionale overheid. IenM levert een bijdrage in de aanlegkosten van die projecten. Dit betekent ook dat de uitvoeringsperiode van een project niet gelijk hoeft te lopen met de periode waarin de rijksbijdrage beschikbaar komt in het MIRT.
Verkenningen
Voor regionale/lokale infrastructuurprojecten is geen apart verkenningenprogramma opgenomen in het MIRT. In de begroting zijn dan ook geen middelen voor dit product opgenomen. De verkenningen worden onder verantwoordelijkheid van de regionale overheid uitgevoerd en pas na toetsing al dan niet opgenomen in het planuitwerkingsprogramma.
14.01.02 Planuitwerkingsprogramma regionaal/lokaal
Projectbudget | Planning | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
PB of TB | Openstelling | Toelichting | |||||
Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2017 | 2017 | 2017 | ||||
Verplicht | |||||||
Gebonden | |||||||
Projecten Noordwest-Nederland | |||||||
Ombouw Amstelveenlijn | 77 | 2020 | 1 | ||||
Bestemd | 48 | 48 | |||||
Projecten in voorbereiding | |||||||
Overige projecten in voorbereiding | |||||||
Gesignaleerde risico's | |||||||
Afronding | |||||||
Programma | 125 | 48 | |||||
Begroting (IF 14.01.02) | 125 | 48 |
Toelichting:
-
Ad 1) Ombouw Amstelveenlijn. Het project is overgegaan van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase.
14.01.03 Realisatieprogramma regionaal/lokaal
Hieronder vallen de uitgaven (subsidies) voor de realisatie van grote infrastructuurprojecten die door derden worden aangelegd.
Kasbudget 2017 | Projectbudget | Oplevering | Toelichting | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begroting | Realisatie | Verschil | Begroting | Huidig | Begroting | Huidig | ||
Projectomschrijving | 2017 | 2017 | 2017 | |||||
Projecten Noordwest-Nederland | ||||||||
Noord/Zuidlijn Noord-WTC | 30 | 0 | – 30 | 1.186 | 1.186 | 2017 | 2018 | 1 |
Utrecht Trams naar De Uithof | 40 | 41 | 1 | 110 | 111 | 2018 | 2018 | |
Ombouw Amstelveenlijn | 7 | 7 | 78 | 2020 | 2 | |||
Projecten Zuidwest-Nederland | ||||||||
A12/A20 Parallelstructuur Gouwe | 11 | 12 | 1 | 108 | 99 | Regio | Regio | |
HOV netwerk Zuid-Holland Noord (voorheen | ||||||||
Rijn-Gouwelijn) | 21 | 7 | – 14 | 203 | 205 | 2018 | 2021 | 3 |
Rotterdamsebaan | 7 | 64 | 57 | 306 | 298 | Regio | Regio | 4 |
Randstadrail (incl. voorbereidingskosten en aanlanding RR op Den Haag HSE) | 0 | 894 | 2006–2016 | Regio | ||||
Hoekse Lijn | 18 | 18 | 5 | |||||
Afronding | 0 | 0 | ||||||
Programma Realisatie (IF 14.01.03) | 109 | 149 | 40 | 2.807 | 1.995 | |||
Budget Realisatie (IF 14.01.03) | 109 | 149 | 40 | |||||
Overprogrammering (–) | 0 | 0 | 0 |
Toelichting:
-
Ad 1) Noord/Zuidlijn. De laatste mijlpaal en betaling zijn gepland in 2018.
-
Ad 2) Ombouw Amstelveenlijn. Het project is overgegaan van de planuitwerkingsfase naar de realisatiefase.
-
Ad 3) HOV netwerk Zuid-Holland Noord. De uitvoering van het project is vertraagd als gevolg van discussie over de bedieningsgarantie Leiden-Utrecht. Dit heeft geleid tot een lagere realisatie.
-
Ad 4) Rotterdamsebaan. De hogere realisatie van € 57 miljoen in 2017 hangt samen met het spoedige verloop van het project. Hierdoor is in 2017 € 68 miljoen meer subsidie gegeven dan eerder was geraamd. Daarnaast is € 11 miljoen gestort in het BTW-compensatiefonds in lijn met de subsidiebetalingen van IenM aan de Metropoolregio Rotterdam-Den Haag. Het totale projectbudget is afgenomen met € 8 miljoen vanwege de hierboven genoemde overboeking naar het BTW-compensatiefonds (€ 11 miljoen). Hiertegenover staat een toevoeging als gevolg van de prijsbijstelling van € 3 miljoen.
-
Ad 5) Hoekse Lijn. Het project is nieuw opgenomen in begroting 2018.