Het CJIB is een uitvoeringsorganisatie van het Ministerie van Veiligheid en Justitie die alleen voor of in opdracht van de overheid werkt, met aangewezen taken binnen de justitieketen voor het ten uitvoerleggen en coördineren van opgelegde (Europese) financiële straffen, sancties, transacties, strafbeschikkingen, maatregelen en confiscatiebeslissingen.
I. Staat van Baten en Lasten
Omschrijving | Oorspronkelijk vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en oorspronkelijk vastgestelde begroting (3 = 2 – 1) | Realisatie 2016 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet moederdepartement | 115.880 | 118.063 | 2.183 | 117.524 |
Omzet overige departementen | 536 | 768 | 232 | 634 |
Omzet derden | 14.637 | 12.248 | – 2.389 | 12.679 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 83 |
Bijzondere baten | 0 | 1.426 | 1.426 | 0 |
Totaal baten | 131.053 | 132.505 | 1.452 | 130.920 |
Lasten | ||||
Apparaatkosten | 114.553 | 114.112 | – 441 | 112.485 |
– Personele kosten | 87.073 | 89.413 | 2.340 | 84.923 |
Waarvan eigen personeel | 54.643 | 55.034 | 391 | 53.988 |
Waarvan inhuur externen | 30.230 | 30.814 | 584 | 28.017 |
Waarvan overige personele kosten | 2.200 | 3.565 | 1.365 | 2.918 |
– Materiële kosten | 27.480 | 24.699 | – 2.781 | 27.562 |
Waarvan apparaat ICT | 5.500 | 5.970 | 470 | 6.432 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 8.000 | 7.000 | – 1.000 | 8.487 |
Waarvan overige materiële kosten | 13.980 | 11.729 | – 2.251 | 12.643 |
Gerechtskosten | 12.228 | 9.190 | – 3.038 | 9.975 |
Rentelasten | 181 | 155 | – 26 | 290 |
Afschrijvingskosten | 4.091 | 3.799 | – 292 | 5.679 |
– Materieel | 3.541 | 3.310 | – 231 | 5.426 |
– Immaterieel | 550 | 489 | – 61 | 253 |
Overige lasten | 0 | 401 | 401 | 924 |
– Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
– Bijzondere lasten | 0 | 401 | 401 | 924 |
Totaal lasten | 131.053 | 127.657 | – 3.396 | 129.353 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 4.848 | 4.848 | 1.567 |
Baten
Omzet moederdepartement
Product | Vaste kosten | Variabel deel | Uitstroom | Omzet |
---|---|---|---|---|
x € 1.000 | kostprijs | (x € 1.000) | ||
Vrijheidsstraffen | 819 | € 18,40 | 21.516 | 1.215 |
Taakstraffen | 776 | € 8,79 | 36.347 | 1.095 |
Schadevergoedingsmaatregelen | 3.386 | € 133,95 | 13.332 | 5.171 |
Ontnemingsmaatregelen | 4.651 | € 1.159,81 | 1.483 | 6.371 |
Voorwaardelijke Invrijheidstelling | 320 | € 144,25 | 881 | 448 |
Toezicht | 348 | € 28,58 | 17.149 | 838 |
Geldboetes | 66.715 | € 1,76 | 9.726.365 | 83.810 |
Transacties | 0 | € 31,47 | 6.098 | 192 |
Overig | 18.923 | |||
Totaal | 118.063 |
De omzet moederdepartement is samengesteld uit een vaste vergoeding voor de vaste kosten en een variabele vergoeding op basis van P*Q voor de gerealiseerde productie.
De omzet overig betreft projectfinanciering (€ 13,6 mln.), inputfinanciering (€ 4,3 mln.) en diverse overige financiering (€ 1,0 mln.).
Omzet overige departementen
Opdrachtgever | Departement | Q (stuks) | Omzet |
---|---|---|---|
Bestuurlijke boetes: | |||
– Inspectie SZW | SZW | 2.626 | 108 |
– Agentschap Telecom | EZ | 232 | 11 |
– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | EZ | 1.614 | 46 |
– Inspectie Leefomgeving en Transport | IenM | 1.939 | 68 |
– nVWA | EZ | 8.392 | 244 |
– DUO | OCW | 748 | 21 |
– Belastingdienst | Fin | 41 | 6 |
– IGZ | VWS | 249 | 9 |
Clustering rijksincasso: | |||
– Rijksdienst voor Ondernemend Nederland | EZ | 14 | 5 |
– DUO | OCW | 263 | 170 |
Overig: | |||
– Dienst Huurcommissie | BZK | – | 79 |
– Overig | – | – | 1 |
Totaal | 768 |
Omzet derden
De omzet derden betreft de vergoeding die het CJIB namens het Ministerie van VWS ontvangt inzake wanbetalers en onverzekerden.
Bijzondere baten
De bijzondere baten hebben voor het grootste deel betrekking op de vrijval van de verplichting inzake IBM licenties.
Lasten
Personele kosten
Realisatie | Begroting | |||
---|---|---|---|---|
2015 | 2016 | 2017 | 2017 | |
Eigen personeel | ||||
Kosten | 52.170 | 53.984 | 55.009 | 54.637 |
Aantal fte’s | 892 | 881 | 877 | 877 |
Externe inhuur | ||||
Kosten | 23.309 | 28.017 | 30.814 | 30.230 |
Postactief personeel | ||||
Kosten | 17 | 4 | 25 | 6 |
Aantal fte’s | 3 | 2 | 2 | 1 |
Overige personeelskosten | ||||
Overige personeelskosten | 2.354 | 2.918 | 3.565 | 2.200 |
Totale personeelskosten | 77.850 | 84.923 | 89.413 | 87.073 |
Personele kosten
Als gevolg van gewijzigde regelgeving, is het verlofsaldo hoger dan begroot. Daarnaast zijn er hogere opleidingskosten dan waar in de ontwerpbegroting mee is gerekend.
Materiële kosten
Als gevolg van het nieuwe huisvestingsstelsel zijn de huisvestingskosten lager dan begroot. Daarnaast zijn de kosten lager door aanbestedingen inzake portokosten en bankcontract.
Gerechtskosten
De lagere gerechtskosten worden verklaard doordat de exploitatie van CRI een half jaar later is gestart dan begroot. Daarnaast zijn er lagere kosten als gevolg van procesoptimalisatie, waardoor er minder zaken doorstromen naar de deurwaarder.
Afschrijvingskosten
In de begroting zijn voor het gehele jaar afschrijvingskosten voor CRI opgenomen; de exploitatie van dit programma is gestart op 1 juli 2017.
Rentelasten
De lagere rentelasten houden verband met de lagere rente waartegen leningen zijn afgesloten.
Bijzondere lasten
Dit betreft de in 2017 genomen bijzondere last inzake de verwachte meerkosten van de projecten.
II. Balans
31-12-2017 | 31-12-2016 | |
---|---|---|
Activa | ||
Immateriële activa | 2.741 | 3.216 |
Materiële vaste activa | 8.422 | 20.293 |
– Grond en gebouwen | 734 | 908 |
– Installaties en inventarissen | 2.997 | 16.661 |
– Overige materiële vaste activa | 4.691 | 2.724 |
Vlottende Activa | 39.838 | 43.955 |
– Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
– Debiteuren | 1.107 | 296 |
– Overige vorderingen en overlopende activa | 3.286 | 2.884 |
– Liquide middelen | 35.445 | 40.775 |
Totaal Activa | 51.001 | 67.464 |
Passiva | ||
Eigen vermogen | 7.920 | 4.640 |
– Exploitatiereserve | 3.072 | 3.073 |
– Onverdeeld resultaat | 4.848 | 1.567 |
Voorzieningen | 890 | 1.768 |
Langlopende schulden | 9.206 | 23.067 |
– Leningen bij het Ministerie van Financiën | 9.206 | 23.067 |
Kortlopende schulden | 32.985 | 37.989 |
– Crediteuren | 917 | 854 |
– Overige verplichtingen en overlopende passiva | 32.068 | 37.135 |
Totaal Passiva | 51.001 | 67.464 |
Activa
In onderstaand overzicht is voor de posten Debiteuren, Overige vorderingen en overlopende activa en Liquide Middelen aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2017 vorderingen betreft tussen het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere Ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).
Moederdepartement | Andere Ministeries | Derden (buiten het rijk) | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Debiteuren | 132 | 701 | 274 | 1.107 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 8 | 154 | 3.124 | 3.286 |
Liquide middelen | 35.445 | 0 | 0 | 35.445 |
Totaal | 35.585 | 855 | 3.398 | 39.838 |
Passiva
In onderstaand overzicht is voor de posten Crediteuren, Overige verplichtingen en overlopende passiva aangegeven welk deel van de stand per 31 december 2017 schulden betreft tussen: het agentschap en het moederdepartement; het agentschap en andere Ministeries (inclusief agentschappen); het agentschap en derden (buiten het Rijk).
Moederdepartement | Andere Ministeries | Derden (buiten het rijk) | Totaal | |
---|---|---|---|---|
Crediteuren | 0 | 567 | 350 | 917 |
Overige verplichtingen en overlopende passiva | 16.599 | 3.781 | 11.688 | 32.068 |
Totaal | 16.599 | 4.348 | 12.038 | 32.985 |
In onderstaand overzicht is het verloop van de voorziening nader toegelicht.
Omschrijving voorziening | Stand per | Vrijval | Dotatie | Onttrekking | Stand per |
---|---|---|---|---|---|
1-1-2017 | 2017 | 2017 | 2017 | 31-12-2017 | |
Reorganisatievoorziening | 1.768 | 0 | 0 | – 878 | 890 |
Totaal | 1.768 | 0 | 0 | – 878 | 890 |
In onderstaand overzicht is de ontwikkeling van het eigen vermogen in relatie tot het plafond van 5% van de gemiddelde omzet in de afgelopen drie jaar opgenomen.
2015 | 2016 | 2017 | |
---|---|---|---|
Omzet | 123.887 | 130.837 | 131.079 |
Plafond eigen vermogen | 5.910 | 6.143 | 6.430 |
Eigen vermogen | 3.073 | 4.640 | 7.920 |
Eigen vermogen als percentage van omzet | 2,60% | 3,80% | 6,16% |
Voorgesteld wordt om het onverdeeld resultaat toe te voegen aan de exploitatiereserve.
Het CJIB is in gesprek met FEZ over de inzet van deze exploitatiereserve ten behoeve van de uitgaven naar aanleiding van het programma compliance (waaronder BIR).
III. Kasstroomoverzicht
Vastgestelde begroting | Realisatie | Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
(1) | (2) | 3 = (2) – (1) | ||
1 | Rekening Courant RHB 1 januari 2017 +/+ stand depositorekeningen | 29.101 | 40.773 | 11.672 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom(+/+) | 131.052 | 135.879 | 4.827 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | – 126.961 | – 134.372 | – 7.411 | |
2 | Totaal operationele kasstroom | 4.091 | 1.507 | – 2.584 |
Totaal investeringen (-/-) | – 2.600 | – 4.119 | – 1.519 | |
Totaal boekwaarden desinvesteringen (+/+) | 0 | 12.711 | 12.711 | |
3 | Totaal investeringskasstroom | – 2.600 | 8.592 | 11.192 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | – 1.568 | – 1.568 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+/+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossing op leningen (-/-) | – 5.276 | – 17.306 | – 12.030 | |
Beroep op leenfaciliteit (+/+) | 2.600 | 3.445 | 845 | |
4 | Totaal financieringskasstroom | – 2.676 | – 15.429 | – 12.753 |
5 | Rekening-courant RHB 31 december 2017 +/+ stand depositorekeningen (=1+2+3+4) | 27.916 | 35.443 | 7.527 |
Activum | Afschrijvingstermijn | Bedrag |
---|---|---|
Verbouwingen | 5–10 jaar | 4 |
Installaties en inventaris | 5–10 jaar | 768 |
Hard- en software | 3–5 jaar | 3.333 |
Immateriële vaste activa | 5 jaar | 14 |
Totaal | 4.119 |
Operationele kasstroom
Het verschil wordt verklaard door de toename van de vlottende activa (exclusief liquide middelen) ad € 1,2 mln. en de afname van de kortlopende schulden ad € 1,4 mln.
Investeringskasstroom
Het verschil wordt verklaard door de desinvestering in digitale flitspalen ad € 12,5 mln., daarnaast waren de investeringen in 2017 € 1,5 mln. hoger dan begroot. Ultimo 2017 staat er een nog te betalen factuurbedrag ad € 0,045 mln. inzake de in 2017 verrichte investeringen. Hierdoor is het bedrag aan investeringen op de balans hoger dan de investeringskasstroom.
Financieringskasstroom
Het verschil wordt verklaard door de extra aflossing op de financiering van digitale flitspalen ad € 12,6 mln. en de eenmalige uitkering aan het moederdepartement ad € 1,6 mln. Daarnaast is de jaarlijkse aflossing € 0,6 mln. lager en het beroep op leenfaciliteit € 0,8 mln. hoger.
IV. Doelmatigheidsindicatoren
Realisatie | Begroting | Verschil | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | ||
CJIB-totaal: | ||||||
FTE-totaal (ambtelijk) | 893 | 892 | 881 | 877 | 877 | – 0 |
Saldo van baten en lasten in % | 0,8 | 1,5 | 1,2 | 0,2 | 0,0 | 0,2 |
Geldboetes | ||||||
Aantal | 9.000.853 | 8.465.752 | 9.589.013 | 9.726.365 | 9.364.286 | 362.079 |
Kostprijs (x € 1) | 7,00 | 7,00 | 9,00 | 9,00 | 9,00 | 0,00 |
Omzet (p*q) | 63.457.585 | 59.260.264 | 86.301.117 | 87.537.285 | 84.278.574 | 3.258.711 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 94,6 | 92,0 | 92,0 | 93,2 | 92,4 | 0,8 |
Transacties | ||||||
Aantal | 59.865 | 12.912 | 7.247 | 6.098 | 9.800 | – 3.702 |
Kostprijs (x € 1) | 30,00 | – | 31,47 | 31,47 | 31,47 | – |
Omzet (p*q) | 1.796.059 | 0 | 228.063 | 191.904 | 308.406 | – 116.502 |
% geïnde zaken binnen 1 jaar | 79,0 | 60,8 | 53,9 | 60,9 | 60,0 | 0,9 |
Vrijheidsstraffen* | ||||||
Aantal | 20.216 | 21.252 | 20.752 | 21.516 | 20.871 | 645 |
Kostprijs (x € 1) | 60,63 | 66,99 | 97,22 | 108,81 | 57,66 | 51,15 |
Omzet (p*q) | 1.225.775 | 1.423.595 | 2.017.515 | 2.341.168 | 1.203.349 | 1.137.819 |
Taakstraffen* | ||||||
Aantal | 37.568 | 41.317 | 37.884 | 36.347 | 38.627 | – 2.280 |
Kostprijs (x € 1) | 37,73 | 32,36 | 54,04 | 76,21 | 28,87 | 47,34 |
Omzet (p*q) | 1.417.263 | 1.337.132 | 2.047.107 | 2.769.923 | 1.115.298 | 1.654.625 |
Schadevergoedingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 13.059 | 13.333 | 13.230 | 13.332 | 13.809 | – 477 |
Kostprijs (x € 1) | 425,40 | 432,05 | 496,33 | 415,74 | 379,12 | 36,62 |
Omzet (p*q) | 5.555.332 | 5.760.362 | 6.566.457 | 5.542.670 | 5.235.319 | 307.351 |
% afgedane zaken binnen 3 jaar | 87,0 | 86,7 | 85,8 | 84,6 | 85,0 | – 0,4 |
Ontnemingsmaatregelen | ||||||
Aantal | 1.181 | 1.282 | 1.268 | 1.483 | 1.617 | – 134 |
Kostprijs (x € 1) | 4.072,17 | 4.707,35 | 4.610,32 | 3.889,33 | 4.035,89 | 146,56 |
Omzet (p*q) | 4.809.231 | 6.034.817 | 5.845.884 | 5.767.869 | 6.526.041 | – 758.172 |
% afgedane A-zaken binnen 5 jaar | 74,6 | 70,1 | 74,1 | 71,4 | 70,0 | 1,4 |
% afgedane B-zaken binnen 10 jaar | 68,0 | 67,8 | 71,8 | 65,9 | 65,0 | 0,9 |
voorwaardelijke invrijheidstelling | ||||||
Aantal | 869 | 1.142 | 936 | 881 | 1.250 | – 369 |
Kostprijs (x € 1) | 778,2 | 375,03 | 390,41 | 421,90 | 400,61 | 21,29 |
Omzet | 676.260 | 428.281 | 365.421 | 371.690 | 500.757 | – 129.068 |
Routeren Toezicht | ||||||
Aantal | 12.481 | 13.515 | 14.901 | 17.149 | 15.000 | 2.149 |
Kostprijs (x € 1) | 39,16 | 52,46 | 33,29 | 44,14 | 51,79 | – 7,65 |
Omzet | 488.809 | 708.952 | 496.117 | 756.915 | 776.802 | – 19.887 |
Jeugdreclassering | ||||||
Aantal | 5.129 | 5.457 | 5.258 | 8.500 | – 3.242 | |
Kostprijs (x € 1) | 118,44 | 90,82 | 82,09 | 96,94 | – 14,85 | |
Omzet | 607.457 | 495.591 | 431.609 | 824.000 | – 392.391 | |
Bestuurlijke boetes | ||||||
Aantal | 13.109 | 13.563 | 13.723 | 15.872 | 15.260 | 612 |
Tarief (x € 1) | 44,70 | 34,75 | 33,64 | 33,75 | 35,10 | – 1,35 |
Omzet (p*q) | 586.021 | 471.276 | 461.639 | 535.641 | 535.600 | 41 |
Overheidsincasso | ||||||
Omzet | 13.846.287 | 13.808.089 | 12.474.224 | 10.674.656 | 14.639.670 | – 3.965.014 |
Omzet-diversen/input | ||||||
Omzet | 20.069.379 | 34.658.775 | 13.620.865 | 15.583.670 | 15.109.185 | 474.485 |
Totaal | 113.928.000 | 124.499.000 | 130.920.000 | 132.505.000 | 131.053.000 | 1.451.999 |
* Voor vrijheidsstraffen en taakstraffen zijn er geen kwaliteitsindicatoren die direct aan de activiteiten van het CJIB zijn te koppelen. De taak van het CJIB is de administratieve regie (coördinatie) op de betreffende ketenprocessen.
Toelichting
In 2016 is een verbetering in de methodiek van doorverdeling van ICT-kosten doorgevoerd. Deze verbetering is nog niet in de kostprijzen van de begroting 2017 verwerkt. Dit heeft geleid tot een stijging dan wel daling van de kostprijzen tussen de verschillende producten. Bij de producten vrijheidsstraffen en taakstraffen heeft dit geleid tot een forse stijging van de kostprijs.
Het product jeugdreclassering is een nieuw product waarvoor in de begroting een eerste kostprijsraming is opgenomen. De praktijk in 2017 laat zien dat de kostprijs lager uitkomt dan geraamd.
Door hogere dan begrote productieaantallen is de kostprijs van Toezicht lager uitgekomen dan begroot.