Algemene Doelstelling
Het stimuleren en bewaken van veilige vervoers- en watersystemen en een duurzame leefomgeving.
Financieren
Rol en Verantwoordelijkheden
De Minister is verantwoordelijk voor het toezicht op de naleving van wet- en regelgeving in het transport en de leefomgeving. De Minister heeft een nationale coördinatie- c.q. verantwoordingsverplichting richting de EU ten aanzien van internationale milieuregelgeving.
De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft een medeverantwoordelijkheid inzake wonen en bouwen. De Minister van Economische Zaken en Klimaat heeft een medeverantwoordelijkheid inzake duurzaamheid.
Bij de totstandkoming van wet- en regelgeving beoogt de wetgever een door haar gewenst niveau van veiligheid en duurzaamheid te bewerkstelligen. Daarbij worden de rechtsbeginselen van rechtvaardigheid, rechtszekerheid en rechtsgelijkheid gehanteerd, met oog voor de nalevingseisen die van de ondertoezichtstaanden worden gevraagd. Zij streeft daarbij samenwerking met andere overheidspartners na.
(Doen) uitvoeren
De rol uitvoeren heeft betrekking op:
-
• vergunningverlening;
-
• toezicht door middel van objectinspecties, administratiecontroles, audits, convenanten en digitale inspecties;
-
• het verrichten van opsporing in geval van ernstige overtreding of fraude (onder aansturing van het OM);
-
• incidentafhandeling en onderzoek. Een uitgebreidere toelichting op de producten is te vinden in de agentschapsparagraaf van de inspectie.
Een gedetailleerde beschrijving van het uitvoeringsprogramma van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) is te vinden in het Meerjarenplan 2017–2021 dat 20 september 2016 aan de Tweede Kamer is gezonden (Kamerstukken II 2016–2017, 34 550, nr. 4).
Vergunningen | Adm.Contr. | Audits | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Planning | Realisatie | Planning | Realisatie | Planning | Realisatie | |
Afval, Industrie en Bedrijven | 3.518 | 3.018 | 299 | 494 | 89 | 62 |
Water, Producten en Stoffen | 425 | 223 | 6.250 | 4.254 | 30 | 40 |
Scheepvaart | 6.470 | 7.617 | 220 | 384 | 39 | 30 |
Rail- en wegvervoer | 615 | 869 | 952 | 549 | 179 | 134 |
Luchtvaart | 5.300 | 7.228 | 0 | 410 | 382 | |
Autoriteit woningcorporaties | 1.450 | 2.080 | 340 | 334 | 710 | 447 |
Transport gevaarlijke stoffen | 275 | 124 | 275 | 264 | 54 | 17 |
Totaal | 18.053 | 21.159 | 8.336 | 6.279 | 1.511 | 1.112 |
Convenanten | Object inspecties | Incidentafhandeling | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Planning | Realisatie | Planning | Realisatie | Planning | Realisatie | |
Afval, Industrie en Bedrijven | 4 | 0 | 1.374 | 1.007 | 10 | 11 |
Water, Producten en Stoffen | 30 | 15 | 37.945 | 32.931 | 0 | |
Scheepvaart | 8 | 5 | 5.480 | 5.068 | 400 | 207 |
Rail- en wegvervoer | 73 | 67 | 17.382 | 10.886 | 0 | |
Luchtvaart | 0 | 1.300 | 1.076 | 0 | 0 | |
Autoriteit woningcorporaties | 0 | 0 | 0 | |||
Transport gevaarlijke stoffen | 8 | 0 | 6.470 | 4.201 | 202 | 2.238 |
Totaal | 123 | 87 | 69.951 | 55.169 | 612 | 2.456 |
Onderzoek | ||
---|---|---|
Planning | Realisatie | |
Afval, Industrie en Bedrijven | 10 | 18 |
Water, Producten en Stoffen | 0 | |
Scheepvaart | 250 | 313 |
Rail- en wegvervoer | 0 | |
Luchtvaart | 0 | 0 |
Autoriteit woningcorporaties | 4 | 3 |
Transport gevaarlijke stoffen | 20 | 46 |
Totaal | 284 | 380 |
Bron: ILT 2017
Toelichting:
In de tabel bij indicatoren en kengetallen staan de verschillen tussen geplande en gerealiseerde productie weergegeven. De voortgang van productie ten opzichte van de planning laat een overwegend positief beeld zien. Afwijkingen worden voornamelijk veroorzaakt door nieuwe inzichten over de inzet. Dit in lijn met een geleidelijke verschuiving van de focus, waarbij risicoselectie in dienst van het bereiken van maatschappelijke effecten steeds belangrijker wordt. Het halen van afgesproken aantallen is daarbij ondersteunend aan het te behalen effect.
Beleidsconclusies
De ILT is in 2016 gestart met het traject Koers 2021. Trends binnen en buiten de ILT – als (technologische) ontwikkelingen – zorgen ervoor dat de ILT zich vernieuwt. Maar ook de conclusies uit de parlementaire enquête over de Fyra en combinatie van de vele taken van de ILT eisen een nieuwe manier van werken. Medewerkers en leidinggevenden werken samen aan vernieuwing, vanuit vakmanschap en met oog voor ontwikkelingen binnen en buiten de ILT. Altijd in de context van de ambitie: de ILT toont haar maatschappelijke meerwaarde door te werken aan veiligheid, duurzaamheid, zekerheid en vertrouwen in transport, infrastructuur, milieu en wonen.
Een ILT-brede risicoanalyse is een van de onderdelen van de Koers ILT. De risicoanalyse heeft als doel de risico’s in het werkveld van de ILT onderling vergelijkbaar te maken om beter onderbouwde keuzes over de inzet te kunnen maken. Hiervoor is een methodiek ontwikkeld en ingevuld voor de taken van ILT. Daarbij is een onderverdeling gemaakt in zes categorieën, namelijk Fysieke veiligheid, Gezondheid, Milieu, schade aan Transportnet, Economie en schade aan het Vertrouwen in instituties. De resultaten van de eerste ILT-brede risicoanalyse zijn met stakeholders binnen en buiten de overheid besproken met als conclusie dat deze analyse terecht een plek in de strategieontwikkeling van de ILT heeft gekregen. De risicoanalyse is op 6 juli 2017 aan de Tweede Kamer aangeboden (Kamerstukken II 2016–2017, 34 550, nr. 80).
Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2017 | 2017 | ||
Verplichtingen | 130.230 | 116.481 | 119.051 | 118.970 | 106.759 | 109.561 | – 2.802 | |
Uitgaven | 130.230 | 116.481 | 119.051 | 118.970 | 106.759 | 109.561 | – 2.802 | |
24.01 | Handhaving en toezicht | 130.230 | 116.481 | 119.051 | 118.970 | 106.759 | 109.561 | – 2.802 |
24.01.03 | Bijdrage aan het agentschap ILT | 130.230 | 116.481 | 119.051 | 118.970 | 106.759 | 109.561 | – 2.802 |
– Afval, industrie en bedrijven | 9.251 | 13.304 | 27.706 | 27.141 | 23.746 | 24.549 | – 803 | |
– Rail en wegvervoer | 29.330 | 25.636 | 24.691 | 27.897 | 24.300 | 24.765 | – 465 | |
– Scheepvaart | 17.985 | 15.149 | 23.063 | 22.372 | 20.171 | 21.089 | – 918 | |
– Luchtvaart | 15.799 | 13.168 | 19.166 | 18.415 | 16.853 | 17.352 | – 499 | |
– Risicovolle stoffen en producten | 39.492 | 33.826 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
– Water, producten en stoffen | 18.373 | 15.398 | 24.425 | 23.145 | 21.689 | 21.806 | – 117 | |
Ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Verplichtingen
Toelichting op financiële instrumenten
Zie toelichting hieronder bij Bijdrage aan het agentschap ILT.
24.01 Handhaving en toezicht
24.01.03 Bijdrage aan het agentschap ILT
De bijdrage aan de ILT is verhoogd vanwege werkzaamheden inzake het toezicht op energielabels. Daarnaast is de bijdrage aan ILT verhoogd vanwege de verwerking van de loon- en prijsbijstelling.
De bijdrage aan de ILT is verminderd vanwege de overdracht van crisisnetwerktaken aan het Departementaal Coördinatiecentrum Crisisbeheersing dat is ondergebracht bij Rijkswaterstaat en het projectbureau Caribisch Nederland aan Directoraat-Generaal Bereikbaarheid (tegenwoordig Directoraat-Generaal Mobiliteit). Per saldo heeft dat geleid tot een daling van de agentschapsbijdrage.