In 2017 zijn stappen gezet om de betrokkenheid en invloed van verzekerden op het beleid van zorgverzekeraars te verbeteren. Hierdoor moet het beleid van zorgverzekeraars beter aansluiten bij de wensen van hun verzekerden. Het wetsvoorstel Verzekerdeninvloed Zvw is vanwege de demissionaire status van het vorige kabinet nog niet naar de Tweede Kamer gestuurd. Naar verwachting zal de Kamer het wetsvoorstel in het voorjaar van 2018 ontvangen. Elk jaar wordt de risicoverevening doorontwikkeld zodat verzekeraars optimaal geprikkeld worden zich ook in te zetten voor verzekerden die veel zorg nodig hebben. In 2017 hebben we een grote stap gemaakt door in het model een klasse te introduceren voor gezonde verzekerden. Deze aanpassing zal vanaf 2018 gelden en leidt ertoe dat de overcompensatie aan verzekeraars voor deze gezonde verzekerden afneemt (TK 29 689, nr. 856).
Tot slot
In het afgelopen jaar is door het vorige kabinet het fundament, dat is gelegd om de zorg en ondersteuning voor elke Nederlander goed, beschikbaar en betaalbaar te houden, verder verstevigd. Het nieuwe kabinet zal hierop verder bouwen. De belangrijkste prioriteit is dat we de best mogelijke gezondheidszorg voor iedereen blijven leveren: persoonlijk, betaalbaar en met oog voor verschillen.
Realisatie beleidsdoorlichtingen
Nr | Naam artikel | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 | Geheel artikel? |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Volksgezondheid | Nee1 | |||||||
Gezondheidsbescherming | X | ||||||||
Ziektepreventie | |||||||||
Gezondheidsbevordering2 | |||||||||
Ethiek | X | ||||||||
2 | Curatieve zorg | Nee3 | |||||||
Kwaliteit en veiligheid | |||||||||
Toegankelijkheid en betaalbaarheid van zorg4 | X | ||||||||
Ondersteuning van het stelsel | X | ||||||||
3 | Langdurige zorg en ondersteuning | Nee5 | |||||||
Participatie en zelfredzaamheid van mensen met beperkingen | |||||||||
Zorgdragen voor langdurige zorg tegen maatschappelijk aanvaardbare kosten | |||||||||
4 | Zorgbreed beleid | Nee6 | |||||||
Positie cliënt | |||||||||
Opleidingen, beroepenstructuur en arbeidsmarkt | X | ||||||||
Kwaliteit, transparantie en kennisontwikkeling7 | |||||||||
Inrichting uitvoeringsactiviteiten | |||||||||
Zorg, welzijn en jeugdzorg op Caribisch Nederland | |||||||||
5 | Jeugd | ||||||||
6 | Sport en bewegen8 | X | Ja | ||||||
7 | Oorlogsgetroffenen en Herinnering WOII | Ja | |||||||
8 | Tegemoetkoming specifieke kosten | Ja |
Voor artikel 1 is, gegeven de diversiteit van de beleidsonderwerpen en de omvang van het beleidsartikel, gekozen om het beleid per artikelonderdeel door te lichten.
Voor artikel 2 is, gegeven de diversiteit van de beleidsonderwerpen en de omvang van het beleidsartikel, gekozen om het beleid per artikelonderdeel door te lichten.
Artikel 2.2 is vertraagd omdat de commissie nader onderzoek wenste. De doorlichting wordt in maart 2018 aan de Tweede Kamer aangeboden.
Omdat er al diverse stelselevaluaties over de AWBZ beschikbaar waren, is ervoor gekozen om de beleidsdoorlichting te richten op een operationele doelstelling betreffende de toegankelijkheid van de AWBZ-zorg via de indicatiestelling.
VWS is in 2018 gestart met de pilot Lerend evalueren. Het doel van de pilot is om werkende weg het inzicht in de kwaliteit van het beleid te verbeteren. De pilot vervangt de meerjarenplanning uit de begroting 2017. Voor het overzicht van het meerjarenprogramma zie Meerjarenprogramma VWS pilot 2018–2022. Voor de realisatie van andere onderzoeken, zie de bijlage 5 Evaluatie en onderzoek.
Overzicht van risicoregelingen
Artikel | Omschrijving | Uitstaande garanties 2016* | Verleend 20171 | Vervallen 2017 | Uitstaande garanties 2017 | Garantieplafond | Totaal plafond | Totaalstand risicovoorziening | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | Voorzieningen tbv De Hoogstraat | begrotingswet | 9.234 | 397 | 8.837 | 8.837 | |||
2 | Voorzieningen tbv ziekenhuizen | 1958 | 278.294 | 4.007 | 46.389 | 235.912 | 235.912 | ||
3 | Voorzieningen tbv verpleeghuizen | financiering | 13.524 | 272 | 2.572 | 11.224 | 11.224 | ||
3 | Voorzieningen tbv psychiatrische instellingen | 1958 | 24.759 | 3.671 | 21.088 | 21.088 | |||
3 | Voorzieningen tbv zwakzinnigen inrichtingen | 1958 | 7.665 | 1.611 | 6.054 | 6.054 | |||
3 | Voorzieningen tbv overige instellingen | 1958 | 664 | 169 | 495 | 495 | |||
3 | Voorzieningen tbv instellingen gehandicapten | 1958 | 22.550 | 2.231 | 20.319 | 20.319 | |||
3 | Voorzieningen tbv zwakzinnigeninrichtingen | rijksregeling | 5.448 | 887 | 4.561 | 4.561 | |||
3 | Voorzieningen tbv instellingen gehandicapten | rijksregeling | 69.821 | 404 | 8.630 | 61.595 | 61.595 | ||
2 | Voorzieningen tbv ziekenhuizen | rijksregeling | 302 | 34 | 268 | 268 | |||
3 | Niet sedentaire personen | 844 | 127 | 717 | 717 | ||||
Totaal | 433.105 | 4.683 | 66.718 | 371.070 | 371.070 |
Door afrondingsverschillen kan de som van de delen afwijken van het totaal.
Toelichting
De verstrekte garanties uit de tabel komen voort uit drie aparte regelingen: de Garantieregeling inrichtingen voor gezondheidszorg 1958, de Rijksregeling Dagverblijven voor gehandicapten inzake erkenning, subsidiëring, verlening van garanties en toezicht uit 1971 en de Rijksregeling Gezinsvervangende Tehuizen voor gehandicapten, ook uit 1971. De betreffende regelingen dateren uit een tijd dat de overheid een expliciete verantwoordelijkheid had voor bouw en spreiding van intramurale zorgvoorzieningen.
De Rijksgarantieregelingen zijn gesloten voor nieuwe gevallen waardoor het financiële risico van VWS door reguliere en vervroegde aflossing van de uitstaande leningen geleidelijk wordt afgebouwd. De laatste rijksgegarandeerde lening loopt af in 2043. Het monitoren van de instellingen aan wie een rijksgarantie verstrekt is, alsmede van de leningen (bijv. renteherziening), wordt sinds 2004 in mandaat uitgevoerd door het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ) namens de Minister van VWS (Besluit van 17 december 2003, Stcrt. 2004, nr. 7, blz. 11).
Artikel | Omschrijving | Uitstaande garanties 2016 | Verlenen 2017 | Vervallen 2017 | Uitstaande garanties 2017 | Garantieplafond | Totaal plafond | Totaal stand risicovoorziening |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2 | GO Cure | 24.526 | 0 | 1.212 | 23.314 | 23.314 | 0 | |
TOTAAL | 24.526 | 0 | 1.212 | 23.314 | 23.314 | 0 |
Door afrondingsverschillen kan de som van de delen afwijken van het totaal.
Toelichting
Garantie Ondernemingsfinanciering Cure
De tijdelijke regeling Garantie Ondernemingsfinanciering Curatieve Zorg (GO Cure) is in het kader van de kredietcrisis ingesteld om de bouw in de gezondheidszorg te stimuleren. Ziekenhuizen, categorale instellingen, geestelijke gezondheidszorg en zelfstandige behandelcentra hebben tot en met 2012 gebruik kunnen maken van de regeling. Bij de GO Cure heeft de overheid garanties verstrekt voor 50% van een nieuwe banklening vanaf € 1,5 tot € 50 miljoen, met een maximale looptijd van 8 jaar. De verstrekte garanties lopen af in 2020. De GO Cure maakt deel uit van de bredere Garantieregeling Ondernemingsfinanciering (GO) die wordt uitgevoerd door de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO), onderdeel van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat. De cijfermatige gegevens van de GO Cure zijn daarom eveneens opgenomen onder de GO in het jaarverslag van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat.
Omschrijving | 20161 | 2017 |
---|---|---|
Achterborgstelling | 7.953,6 | 7.572,8 |
Bufferkapitaal | 272,0 | 280,7 |
Obligo | 238,6 | 227,2 |
Toelichting
Het Ministerie van VWS is achterborg voor het Waarborgfonds voor de Zorgsector (WFZ). Het totaal bedrag aan uitstaande verplichtingen is, volgens informatie van het WFZ, 7.572,8 miljoen. Dit bedrag is de uitstaande restschuld per 2017. VWS staat daadwerkelijk borg, indien het risicovermogen van het WFZ en de obligoverplichting van 3% van het restant geborgde leningen van de deelnemers tezamen niet voldoende is om het WFZ aan zijn verplichtingen jegens geldgevers te laten voldoen. Via renteloze leningen van VWS aan het WFZ wordt in die situatie invulling gegeven aan het borg staan. In het kader van het kabinetsbeleid voor versobering van risicoregelingen is besloten om, vanaf het jaar 2017 een begrotingsreserve aan te leggen voor eventuele schade in het kader van de achterborg.