A. Algemene doelstelling
Het Kabinet van de Koning ondersteunt als kleine, eigenstandige overheidsorganisatie de Koning ten behoeve van de uitoefening van diens constitutionele taken en fungeert als schakel tussen de Koning en de overige leden van de regering en bestuurlijke autoriteiten. Het Kabinet van de Koning valt onder de ministeriële verantwoordelijkheid van de Minister-President.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De Minister-President, Minister van Algemene Zaken, is verantwoordelijk voor het beheer van de begroting van het Kabinet van de Koning. Tussen het Ministerie van Algemene Zaken en het Kabinet van de Koning zijn afspraken gemaakt over de dienstverlening van het ministerie en de van toepassing zijnde planning & controlcyclus.
C. Beleidsconclusies
In 2018 zijn de volgende taken uitgevoerd:
-
• namens de Koning onderhouden van contacten met bewindslieden, commissarissen van de Koning en andere hoogwaardigheidsbekleders;
-
• informatie verzamelen en op grond hiervan de Koning schriftelijk en mondeling informeren, in het bijzonder ten behoeve van zijn gesprekken met de Minister-President en met andere binnenlandse en buitenlandse hoogwaardigheidsbekleders, staatsbezoeken en werkbezoeken;
-
• voeren van correspondentie namens de Koning;
-
• het tijdig en in correcte vorm aan de Koning ter tekening of ter goedkeuring voorleggen van alle aangeboden staatsstukken en het verzorgen van de daarbij behorende correspondentie en
-
• behandelen en doorgeleiden van aan de Koning gerichte verzoekschriften, archiveren van staatsstukken en in goede en geordende staat bewaren daarvan.
D. Tabel Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | |
Verplichtingen | 2.335 | 2.354 | 2.410 | 2.422 | 2.485 | 2.431 | 54 |
Uitgaven | 2.335 | 2.354 | 2.410 | 2.422 | 2.485 | 2.431 | 54 |
Ontvangsten | 2.342 | 2.355 | 2.429 | 2.422 | 2.489 | 2.431 | 58 |
E. Toelichting
Indien naast de uitkomsten in bovenstaande tabel rekening gehouden wordt met de mutaties die reeds in de eerste en tweede suppletoire begrotingswetten zijn verwerkt, te weten € 83.000, is er sprake van een onderuitputting van € 29.000. Dit wordt met name veroorzaakt door lagere uitgaven aan personeel.
1. Bedrijfsvoeringsparagraaf
Paragraaf 1 – uitzonderingsrapportage voor de volgende vier verplichte onderdelen
Rechtmatigheid
Er hebben zich geen overschrijdingen voorgedaan.
Totstandkoming niet-financiële verantwoordingsinformatie
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
Financieel en materieelbeheer
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
Overige aspecten van de bedrijfsvoering
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
Paragraaf 2 – Rijksbrede bedrijfsvoeringsonderwerpen
-
1. MenO-risico’s en ontwikkelingen betreffende het M&O-beleid
De begroting van het Kabinet van de Koning bevat geen subsidies of uitkeringen. Frauderisico’s en risico’s bij misbruik en oneigenlijk gebruik van regelingen hebben zich niet geoperationaliseerd bij het Kabinet van de Koning.
-
2. Grote lopende ICT-projecten
Het Kabinet van de Koning heeft geen grote ICT-projecten van meer dan € 5 miljoen uitgevoerd of gestart in 2018.
-
3. Gebruik open standaarden en open source software
Er zijn geen bijzonderheden te melden.
-
4. Betaalgedrag
De financiële administratie van het Kabinet van de Koning is inbesteed bij het Ministerie van Algemene Zaken. De rijksbrede norm om 95% van de facturen binnen 30 dagen te betalen is gehaald.
-
5. Audit Committee
Het Kabinet van de Koning is agendalid van het Audit Committee van het Ministerie van Algemene Zaken.
-
6. Departementale checks and balances
Niet van toepassing.
-
7. Normenkader financieel beheer
Niet van toepassing.
Paragraaf 3 – Belangrijke ontwikkelingen en verbeteringen in de bedrijfsvoering
Er hebben zich geen bijzonderheden voorgedaan.