A. Algemene doelstelling
Het realiseren van gendergelijkheid en gelijkheid wat betreft seksuele oriëntatie, genderidentiteit en geslachtskenmerken in de Nederlandse samenleving. Dit dient te geschieden op in ieder geval de terreinen: onderwijs, veiligheid, gezondheid, arbeidsmarkt, media, politiek, recht en leefvormen.
B. Rol en verantwoordelijkheid
De rol van de Minister is primair het wegnemen van belemmeringen voor gender- en LHBTI-gelijkheid (lesbische vrouwen, homoseksuele mannen, biseksuelen, transgender personen en mensen met een intersekse conditie) en het bevorderen dat relevante wet- en regelgeving waar nodig wordt aangepast. Daarnaast heeft de Minister, vaak samen met de maatschappelijke instellingen, een rol in het agenderen, coördineren, aanjagen en in het ontsluiten van kennis en expertise.
Financieren:
De Minister biedt financiële ondersteuning aan maatschappelijke instellingen voor gender- en LHBTI-gelijkheid en voor het monitoren van ontwikkelingen in de samenleving.
Stimuleren:
Het instrument dat de Minister ter beschikking heeft, is wet- en regelgeving, zoals de Subsidieregeling gender- en LHBTI-gelijkheid 2017–2022. Deze regeling voorziet in het verstrekken van instellingssubsidies aan instellingen voor gender- en LHBTI-gelijkheid en projectsubsidies aan het maatschappelijk middenveld.
Regisseren:
Gemeenten ontvangen via decentralisatie-uitkeringen een bijdrage voor de uitvoering van de samenwerkingsafspraken over versterking en uitvoering van het lokale beleid op het gebied van gendergelijkheid en LHBTI-gelijkheid. Samen met gemeenten is in een intentieverklaring vastgelegd wat de aandachtspunten van het LHBTI-beleid zijn. Verder vult de Minister de regisserende rol in door halfjaarlijkse bestuursgesprekken met instellingen voor gender- en LHBTI gelijkheid.
Daarnaast draagt de Minister bij aan internationale samenwerking met organisaties als Europese Unie, de Raad van Europa en de Verenigde Naties.
Indicatoren/kengetallen
Indicatoren op dit beleidsterrein zijn opgenomen op OCW in cijfers.
Doelstelling/indicator | Basiswaarde (jaartal) | Eerdere realisatie (jaartal) | Actuele realisatie (jaartal) | Tussen-/streefwaarden (jaartal) | Bron | ||
---|---|---|---|---|---|---|---|
8 | Het bevorderen van emancipatie 1 | ||||||
• | Sociale acceptatie homoseksualiteit onder de bevolking | 90% (2010) | 93% (2016) | 94% (2018) | ≥90% | LHBT monitor (SCP) |
De ontwikkeling van de economische zelfstandigheid en financiële onafhankelijkheid van vrouwen is opgenomen in de begroting 2019.
C. Beleidsconclusies
De beleidsdoorlichting emancipatiebeleid is in november 2018 met een beleidsreactie en de beoordeling van een extern deskundige (Universiteit Utrecht) aangeboden aan de Tweede Kamer (Kamerstuk 31 511, nr 31). Veel van de aanbevelingen uit de beleidsdoorlichting zijn al meegenomen in het huidige beleid. Voor het thema sociale veiligheid van vrouwen is het beleid aangepast. In 2018 is met twaalf gemeenten een pilot gestart voor samenwerking op lokaal beleid voor veiligheid in de publieke ruimte («veilige steden»). Het Programma Economische Zelfstandigheid is niet gecontinueerd. Uit de beleidsdoorlichting bleek, dat hiermee niet voldoende bereik werd gerealiseerd. In overleg met de Staatssecretaris van SZW wordt bezien hoe de economische zelfstandigheid en financiële onafhankelijkheid van vrouwen op een andere wijze gestimuleerd kan worden.
In het onderwijsveld zijn initiatieven van start gegaan voor meer genderdiversiteit en gelijke behandeling.
D. Budgettaire gevolgen van beleid
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | |||
Verplichtingen | 15.444 | 7.145 | 13.475 | 45.373 | 6.003 | 5.831 | 172 | ||
Uitgaven | 13.124 | 12.968 | 11.614 | 12.363 | 12.929 | 15.444 | – 2.515 | ||
Bekostiging | 4.148 | 4.148 | 4.198 | 6.199 | 8.500 | 8.000 | 500 | ||
Kennisinfrastructuur | 4.148 | 4.148 | 4.198 | 6.199 | 8.500 | 8.000 | 500 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 2.948 | 2.948 | 2.948 | 2.949 | 0 | |||
– | LHBT | 1.200 | 1.200 | 1.250 | 1.250 | 0 | |||
– | Gender- en LHBTI-gelijkheid | 2.000 | 8.500 | 8.000 | 500 | ||||
Subsidies | 7.370 | 6.814 | 5.985 | 4.963 | 3.613 | 3.614 | – 1 | ||
Subsidieregeling emancipatie | 2.590 | 291 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 2.590 | 267 | 0 | |||||
– | LHBT | 24 | 0 | ||||||
Subsidieregeling emancipatie 2011 | 4.780 | 6.523 | 5.985 | 4.266 | 1.844 | 1.623 | 221 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 2.568 | 3.687 | 3.846 | 2.557 | 1.100 | 678 | 422 | |
– | LHBT | 2.212 | 2.836 | 2.139 | 1.709 | 744 | 945 | – 201 | |
Subsidieregeling Gender- en LHBTI- gelijkheid 2017–2022 | 697 | 1.769 | 1.991 | – 222 | |||||
Opdrachten | 1.455 | 1.730 | 1.096 | 1.024 | 783 | 668 | 115 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 852 | 1.297 | 625 | 913 | 0 | |||
– | LHBT | 603 | 433 | 471 | 111 | 0 | |||
– | Gender- en LHBTI-gelijkheid | 783 | 668 | 115 | |||||
Bijdrage aan agentschappen | 151 | 151 | 145 | 137 | 3 | 132 | – 129 | ||
– | DUO | 151 | 151 | 145 | 137 | 3 | 132 | – 129 | |
Bijdrage aan medeoverheden | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.000 | – 3.000 | ||
Gemeentefonds BZK | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 3.000 | – 3.000 | ||
– | Vrouwenemancipatie | 0 | |||||||
– | LHBT | 0 | |||||||
– | Gender- en LHBTI-gelijkheid | 3.000 | – 3.000 | ||||||
Bijdragen aan (inter)nationale organisaties | 0 | 125 | 190 | 40 | 30 | 30 | 0 | ||
– | LHBT | 125 | 190 | 40 | 30 | 30 | 0 | ||
Ontvangsten | 89 | 58 | 284 | 54 | 53 | 0 | 53 |
E. Toelichting op de financiële instrumenten
De realisatie van de uitgaven in 2018 ligt € 2,5 miljoen lager dan oorspronkelijk begroot. De realisatie van de ontvangsten is € 0,05 miljoen hoger dan oorspronkelijk begroot. De verplichtingen zijn met € 0,2 miljoen verhoogd.
Bij Voorjaarsnota 2018 zijn de verplichtingen met € 0,5 mln. verlaagd. Met de Najaarsnota 2018 zijn de verplichtingen met € 0,8 mln. verhoogd. Met de slotwet zijn zowel de verplichtingen als de kas met € 0,1 miljoen verlaagd.
Bekostiging
Ik bekostig vanaf 2018 acht strategisch partners. Deze acht partners zijn merendeel allianties; in totaal vijftien organisaties.
Het budget is met € 0,5 miljoen verhoogd. De strategische allianties zijn vanaf 2018 gestart met de uitvoering van hun activiteitenplannen.
Subsidies
Voor het uitvoeren van de voornemens uit de emancipatienota 2018–2021 zijn subsidies verleend voor activiteiten die passen bij het beoogde emancipatiebeleid. De instrumenten die zijn ingezet voor het uitvoeren van het emancipatiebeleid 2018–2021 zijn de «Subsidieregeling emancipatie 2011» en de «Subsidieregeling gender- en LHBTI- gelijkheid emancipatie 2017–2022».
Opdrachten
De middelen voor opdrachten zijn besteed aan onderzoeken en symposia. De realisatie op dit instrument is € 0,1 miljoen hoger dan oorspronkelijk begroot.
Bijdrage aan agentschappen
Het betreft het aandeel uitbetaalde Loon- en prijsbijstelling 2018 aan DUO. Tevens zijn de uitvoeringskosten van de subsidieregelingen door DUS-I € 0,1 miljoen uit dit instrument betaald.
Bijdrage aan medeoverheden
Voor actieve gemeenten op het gebied van gender- en LHBTI- emancipatiebeleid wordt via een decentralisatie-uitkering budget overgeheveld naar het Gemeentefonds. De verantwoordelijkheid voor deze middelen is belegd bij de gemeenten zelf. Een bedrag van € 0,9 miljoen is overgemaakt naar het Gemeentefonds voor 25 gemeenten om het programma economische zelfstandigheid van vrouwen uit te voeren door het te stimuleren om stappen te zetten richting de arbeidsmarkt. Een bedrag van € 0,9 miljoen is overgemaakt naar het Gemeentefonds voor 36 gemeenten en de 4 grote steden met als de doel de «veiligheid, weerbaarheid en sociale acceptatie» van LHBTI verder te bevorderen. Om gemeenten te stimuleren om de sociale veiligheid van vrouwen in de publieke ruimte te vergroten is € 0,3 miljoen overgemaakt voor de 4 grote steden en 7 gemeenten. Een bedrag van € 0,1 miljoen is voor bovenstaande projecten overgemaakt naar het BTW compensatiefonds van het Ministerie van Financiën. Een aantal gemeenten heeft geen beroep gedaan op aanvraag voor een bijdrage uit het gemeentefonds. Hierdoor is de realisatie € 0,6 miljoen lager dan begroot. Het budget op het instrument «Bijdrage aan mede-overheden» is verlaagd met een bedrag van € 0,2 miljoen ten gunste van het instrument «Bekostiging».
Bijdrage aan (inter)nationale organisaties
Bijdrage aan het Europese project «Rights, Equality and Citizenship Programme» van Transgender Europe (TGEU). Binnen dit project is succesvol gewerkt aan capaciteitsversterking van lokale transorganisaties in Europa en is bijgedragen aan een effectieve belangenbehartiging richting internationale organisaties.