Algemene doelstelling
De luchtstrijdkrachten leveren lucht- en grondgebonden capaciteit voor nationale en internationale operaties.
Rol en verantwoordelijkheid
De Minister is verantwoordelijk voor de vaststelling van de omvang, de samenstelling en de vereiste mate van gereedheid van de luchtstrijdkrachten.
Voor de lucht- en grondgebonden operationele capaciteit van de krijgsmacht dient het CLSK eenheden operationeel gereed te stellen en in stand te houden. De luchtstrijdkrachten zijn inzetbaar voor zowel expeditionaire taken als voor nationale taken.
Beleidsconclusies
In 2018 heeft het CLSK een bijdrage geleverd aan de hoofdtaken van de krijgsmacht en daarmee aan de inzetbaarheidsdoelen van Defensie. Zo zijn in het kader van Operation Inherent Resolve verschillende CLSK-eenheden veelvuldig ingezet in de strijd tegen ISIS. Dit betrof onder andere een detachement F-16’s dat vanuit Jordanië succesvol operaties heeft uitgevoerd boven Irak en Syrië, waarbij ze vanuit Nederland zijn ondersteund door de Target Support Cell en de Processing Exploitation Dissemination analyse cell (ten behoeve van het verbeteren van de informatie- en inlichtingenpositie van de coalitie). Daarnaast heeft de transportvloot de missiegebieden logistiek ondersteund.
Het CLSK heeft in 2018 meerdere eenheden aangeboden voor stand-by inzet aan NAVO en European Battlegroup (EUBG). Het ging hierbij om F-16’s ten behoeve van de snelle inzetbare capaciteiten Very High Readiness Joint Task Force Air en Follow-on Forces Group Air alsook een Cougar in de Medical Evacuation-rol. Tevens heeft het CLSK, afwisselend met België, de Quick Reaction Alert (QRA)-taak vervuld.
In het Caribische deel van het Koninkrijk ondersteunden transporthelikopters van de Luchtmacht kustwacht- en drugsbestrijdingsoperaties en leverden zij militaire bijstand. De Cougar en de NH-90 werden ingezet ten behoeve van maritieme operaties van het CZSK zoals SNMG-2 in het kader van NRF.
Toelichting
Om de inzetbaarheidsdoelen te bereiken worden de volgende capaciteiten en inzetbare eenheden van het CLSK gereed gesteld.
Capaciteit | Aantal | Inzetbare eenheid | Omschrijving |
---|---|---|---|
Jachtvliegtuigen (kortdurend) | 1 | 2 x vlucht F16 | Twee groepen jachtvliegtuigen inclusief (gevechts) ondersteuning |
Advanced Target Development | Een team ter ondersteuning van het targeting proces | ||
Tactisch luchttransport (kortdurend) | 1 | 2 C-130 | C-130 inclusief (gevechts)ondersteuning |
OF | |||
Jachtvliegtuigen (langdurig) | 1 | 1 x vlucht F16 | Een groep jachtvliegtuigen inclusief (gevechts) ondersteuning |
Advanced Target Development | Een team ter ondersteuning van het targeting proces | ||
Tactisch luchttransport (langdurig) | 1 | C-130 | C-130 inclusief (gevechts)ondersteuning |
EN ALTIJD | |||
Dual capable aircraft | 1 | 1 x vlucht dual capable aircraft | Een groep jachtvliegtuigen met dual capable capaciteit inclusief ondersteuning |
Strategisch luchttransport (langdurig) of AAR (kortdurend) | 1 | KDC-10 | KDC10 voor strategisch luchttransport of AAR inclusief (gevechts) ondersteuning |
Strategic medevac | 1 | Aeromedical evacuation team | Medisch team voor evacuatie door de lucht |
Onbemande luchtsystemen (langdurig) | 1 | Processing Exploration Dissemination Cell | Een team analisten en inlichtingenpersoneel ter ondersteuning van het joint ISR proces |
Vlucht MQ9 | Onbemande luchtverkenning | ||
Permanente capaciteit NLD t.b.v. nationale veiligheid | Luchtruimbewaking Benelux | Een groep jachtvliegtuigen voor quick reaction alert inclusief (gevechts) ondersteuning |
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2014 | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2018 | 2018 | |
Verplichtingen | 704.621 | 801.969 | 812.993 | 657.334 | 890.455 | 721.770 | 168.685 |
Uitgaven | 653.271 | 711.856 | 704.647 | 745.213 | 771.677 | 721.770 | 49.907 |
Programmauitgaven | 147.339 | 167.717 | 197.095 | 217.963 | 230.498 | 210.284 | 20.214 |
Opdracht Gereedstelling en instandhouding Commando LSK | 147.339 | 167.717 | 197.095 | 217.963 | 230.498 | 210.284 | 20.214 |
Gereedstelling1 | 9.562 | 7.727 | 10.504 | 12.693 | 18.005 | 18.471 | – 466 |
– waarvan bijdrage aan SSO Paresto | 217 | 499 | 482 | 539 | 539 | ||
Instandhouding | 137.777 | 159.990 | 186.591 | 205.270 | 212.493 | 191.813 | 20.680 |
Apparaatsuitgaven | 505.932 | 544.139 | 507.552 | 527.250 | 541.179 | 511.486 | 29.693 |
Personele uitgaven | 413.109 | 415.536 | 415.062 | 420.972 | 436.161 | 411.403 | 24.758 |
– waarvan eigen personeel | 409.385 | 409.168 | 408.174 | 417.212 | 432.225 | 411.403 | 20.822 |
– waarvan externe inhuur1 | 3.724 | 6.368 | 6.888 | 3.760 | 3.936 | 3.936 | |
Materiële uitgaven | 92.823 | 128.603 | 92.490 | 106.278 | 105.018 | 100.083 | 4.935 |
– waarvan bijdragen aan SSO Paresto | 3.856 | 2.701 | 2.587 | 2.031 | 2.085 | 3.291 | – 1.206 |
– waarvan overige exploitatie1 | 88.967 | 125.902 | 89.903 | 104.247 | 102.933 | 96.792 | 6.141 |
Apparaatsontvangsten | 13.052 | 14.037 | 12.492 | 12.876 | 20.425 | 12.066 | 8.359 |
Toelichting op de financiële instrumenten
De posten met een verschil groter dan € 5,0 miljoen of noemenswaardige verschillen worden hieronder nader toegelicht per financieel instrument.
Verplichtingen
De gerealiseerde verplichtingen zijn € 168,7 miljoen hoger dan begroot als gevolg van de hogere verplichtingen voor de materiële en personele exploitatie. Dit omdat de verplichtingen voor instandhouding en trainingen & opleidingen voor de luchtwapensystemen in 2018 meerjarig zijn aangegaan, waardoor deze verplichtingen hoger uitvielen.
Uitgaven
De uitgaven in 2018 zijn € 49,9 miljoen meer dan begroot. Deze overschrijding wordt veroorzaakt door hogere uitgaven voor instandhouding en hogere personele en materiële uitgaven. Hieronder worden de verschillen toegelicht.
Programmauitgaven
Instandhouding
De uitgaven voor instandhouding zijn € 20,7 miljoen hoger dan begroot. Dit wordt grotendeels verklaard door een herschikking binnen de begroting vanuit het BIV (€ 22 miljoen) ten behoeve van luchttransport.
Apparaatsuitgaven
Personele uitgaven
De personele uitgaven zijn gestegen met € 24,7 miljoen ten opzichte van de begroting. De belangrijkste oorzaak is de doorwerking van arbeidsvoorwaarden 2017/2018 en hogere sociale lasten en pensioenen (€ 20,4 miljoen). Daarnaast zijn er € 3,8 miljoen meer uitgaven gedaan voor de personele kosten van CLSK voor het langer openhouden van Air Operations Control Station Nieuw Millingen.
Materiële uitgaven
De materiële uitgaven zijn € 4,9 miljoen hoger dan begroot. De belangrijkste oorzaak is dat er meer uitgaven zijn gedaan voor opleiding en training in het kader van het herstel van de basisgereedheid.
Ontvangsten
De ontvangsten zijn € 8,4 miljoen hoger dan begroot. Dit is vooral het gevolg van een incidentele en onverwachte meerontvangst vanuit de militaire samenwerking met de VS. Het betreft een terugbetaling van voorschotten op contracten voor vliegeropleidingen die goedkoper zijn uitgevallen.