Inleiding
FMHaaglanden (FMH) is de professionele dienstverlener voor Rijksorganisaties in de Haagse regio. FMH levert werkplekken met faciliteiten die het mogelijk maken dat mensen comfortabel kunnen werken, met aandacht voor service in nabijheid, klanttevredenheid en eenvoud in bekostiging en aansturing. Alle dienstverlening wordt door FMH gecontracteerd en geregisseerd en in samenhang op en rond de werkomgeving aangeboden.
In 2019 heeft FMH dienstverlening voor kerndepartementen (uitgezonderd het Ministerie van Algemene Zaken en Defensie) geleverd, en diverse Rijksorganisaties in de regio Den Haag. Voor het Ministerie van Financiën levert FMH alleen personenvervoer. FMH is naast dienstverlener ook regievoerder en heeft met de implementatie van Design Build Maintain Operate (DBFMO)-contracten op de panden Bezuidenhoutseweg 30 en Rijnstraat 8 een hybride karakter gekregen.
Producten en diensten
FMH verzorgt producten en diensten zoals: vergaderservices en catering, inrichting van werkplekken, verhuizingen, post en reprografie, kantoorartikelen, schoonmaak, vervoer, gebouwbeheer en onderhoud, verbouwingen, telefonie, veiligheid, receptiediensten en advisering.
Levert FMH een product niet rechtstreeks zelf aan de klant, dan zorgt het voor de benodigde contractuele afspraken met markt- of Rijkstoeleveranciers.
Speerpunten 2019
Veranderingen verzorgingsgebied
In 2019 is FMH actief betrokken geweest bij de uitvoering van diverse masterplanprojecten waarvan het Directoraat-generaal Overheidsorganisatie (DGOO) opdrachtgever is.
De verhuizing van de Raad voor de Kinderbescherming en Algemene Zaken naar het Alexanderveld is afgerond.
Als onderdeel van het masterplan ‘Haagse schuif’ is het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) verhuisd vanaf de Turfmarkt naar de Koningskade en heeft een herschikking plaatsgevonden op het Beatrixpark.
Vormgeven en intensiveren samenwerking en partnerschap
Binnen het Directoraat-generaal Vastgoed en Bedrijfsvoering Rijk (DGVBR) is verder gewerkt aan voorstellen om de klantnabijheid op operationeel, tactisch en strategisch niveau beter en in verbinding te organiseren. Het gaat hierbij om het vormgeven van een gestroomlijnd proces van integrale dienstverlening waarin de klanten en hun primaire proces centraal staan.
Naast de samenwerking binnen DGVBR heeft FMH samen met Belastingdienst, Dienst Justitiële Inrichtingen en Rijkswaterstaat als concerndienstverleners in het Landelijk Facilitair Management Overleg (LFMO) de ambitie voor de komende jaren nader uitgewerkt. Het LFMO streeft naar een integrale aanpak, die de Rijksambtenaar optimaal ontzorgt en bijdraagt aan de positionering van het Rijk als aantrekkelijke werkgever.
Staat van baten en lasten
Omschrijving | (1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | (4) Realisatie t-1 |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
Omzet | 122.438 | 135.286 | 12.848 | 127.994 |
Omzet moederdepartement | 83.111 | 86.815 | 3.704 | 87.066 |
Omzet overige departementen | 36.208 | 44.920 | 8.712 | 38.042 |
Omzet derden | 3.119 | 3.551 | 432 | 2.886 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 5 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 122.438 | 135.286 | 12.848 | 127.999 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 115.336 | 128.643 | 13.307 | 118.422 |
Personele kosten | 39.263 | 40.469 | 1.206 | 38.389 |
Waarvan eigen personeel | 35.466 | 35.592 | 125 | 33.552 |
Waarvan inhuur externen | 3.796 | 4.877 | 1.081 | 4.837 |
Waarvan overige personele kosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Materiële kosten | 76.073 | 88.174 | 12.101 | 80.033 |
Waarvan apparaat ICT | 61 | 45 | ‒ 16 | 40 |
Waarvan bijdrage aan SSO's | 47.383 | 60.831 | 13.448 | 55.338 |
Waarvan overige materiële kosten | 28.629 | 27.298 | ‒ 1.331 | 24.654 |
Rentelasten | 341 | 242 | ‒ 99 | 282 |
Afschrijvingskosten | 6.761 | 5.840 | ‒ 921 | 5.621 |
Materieel | 6.761 | 5.840 | ‒ 921 | 5.621 |
Waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
Immaterieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
Overige lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totaal lasten | 122.438 | 134.725 | 12.287 | 124.325 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 561 | 561 | 3.674 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 561 | 561 | 3.674 |
Toelichting
Omzet
In de onderstaande tabel is de omzet van het moederdepartement nader uitgesplitst:
Omzet moederdepartement | 86.815 | |
---|---|---|
Waarvan direct gerelateerd aan geleverde producten/diensten | 86.815 | |
- Generiek | 81.929 | |
- Specifiek | 4.886 | |
Waarvan overige ontvangsten/bijdragen van het moederdepartement | 0 |
De toename van de omzet moederdepartement wordt met name veroorzaakt door een stijging in dienstverlening en uitbreiding (of verschuiving) van het aantal werkplekken door intensiveringen. Een ander deel is het gevolg van nieuwe dienstverlening zoals Rijksbrede kunstvoorziening en kunstadvies.
De omzet overige departementen is als volgt onderverdeeld:
Departementen | 2019 |
---|---|
AZ | 61 |
BZ | 14.376 |
DEF | 398 |
Eerste Kamer | 128 |
EZK | 3.131 |
FIN | 1.419 |
IenW | 14.778 |
JenV | 8.957 |
OCW | 651 |
SZW | 218 |
VWS | 804 |
Totaal | 44.920 |
De toename bij de overige departementen heeft betrekking op de doorbelasting van de verzoeken tot wijziging (VTW’s) Rijnstraat 8 uit de realisatiefase. Daarnaast zijn de verzoeken tot de wijziging uit de exploitatiefase meer dan aanvankelijk ingeschat.
De omzet derden heeft met name betrekking op de facilitaire dienstverlening die geleverd wordt aan de Kansspelautoriteit, Centraal Orgaan opvang asielzoekers en Autoriteit Persoonsgegevens.
De baten kunnen als volgt worden gespecificeerd:
Omschrijving | (1) vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting |
---|---|---|---|
Productgroepen | |||
Generiek | 109.107 | 108.986 | ‒ 121 |
Specifiek | 13.331 | 26.206 | 12.875 |
Overige opbrengsten | 0 | 94 | 94 |
Totaal | 122.438 | 135.286 | 12.848 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 0 | 0 |
Totaal baten | 122.438 | 135.286 | 12.848 |
Generiek
De Productgroep Generiek is een afgesproken pakket producten en diensten dat wordt afgenomen waarvoor een vaste prijs per vaste verrekeneenheid wordt betaald. De prijs (p) en hoeveelheid (q) staan gedurende het jaar vast. Bij substantiële wijzigingen in de dienstverlening zijn aanpassingen gedurende het jaar mogelijk.
De standaard dienstverlening in de DBFMO-panden die wordt geleverd door de consortia is ook verantwoord onder generieke dienstverlening.
Specifiek
De productgroep Specifiek heeft betrekking op producten en diensten waarvoor de opdrachtgever afhankelijk van de afgenomen hoeveelheid, een prijs per product/dienst betaalt (onder andere catering) en/of producten en diensten waarover tussen opdrachtgever en opdrachtnemer aparte afspraken worden gemaakt (onder andere uitvoering van maatwerkprojecten).
De toename van de specifieke dienstverlening heeft betrekking op de doorbelasting van de VTW’s Rijnstraat 8 uit de realisatiefase. Daarnaast zijn de verzoeken tot de wijziging uit de exploitatiefase meer dan aanvankelijk ingeschat.
Overige opbrengsten
De overige opbrengsten hebben betrekking op de verkoop van roerende zaken.
Personele kosten
De hogere personele kosten zijn met name het gevolg van een toename in facilitaire dienstverlening. Als gevolg van structureel meer dienstverlening heeft FMH aanpassingen in de organisatie en formatie doorgevoerd. De invulling van vacatures verliep moeizamer dan verwacht waardoor er tijdelijk gebruik is gemaakt van externe inhuur om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.
Materiële kosten
De toename van de materiële kosten is het gevolg van een toename in de facilitaire dienstverlening.
De toename van de post bijdrage aan SSO’s (Shared Service Organisaties) heeft betrekking op de doorbelasting van het Rijksvastgoedbedrijf (RVB) voor de dienstverlening op de DBFMO-panden. Daarnaast is de toename het gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van de Rijksschoonmaakorganisatie binnen het verzorgingsgebied van FMH.
Rentelasten
De lagere rentelasten zijn het gevolg van de aflossing van de oudere leningen waar het rentepercentage relatief hoog is en nieuwe leningen waarbij het rentepercentage bijna nihil is.
Afschrijvingskosten
De lagere afschrijvingskosten ten opzichte van de begroting zijn het gevolg van een verschuiving van de investeringen in audiovisuele middelen (AV-middelen) naar volgend jaar.
Saldo van baten en lasten
FMH heeft in 2019 meer dienstverlening geleverd. De toename in de dienstverlening is ook de oorzaak van de toename in omzet en kosten. De kosten laten echter een beperktere stijging zien door lagere afschrijvingslasten. Dit heeft geresulteerd in een positief resultaat van bijna € 0,6 mln.
Balans
Balans 2019 | Balans 2018 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 24.086 | 25.313 |
Immateriële vaste activa | 0 | 0 |
Materiële vaste activa | 24.086 | 25.313 |
Grond en gebouwen | 0 | 0 |
Installaties en inventarissen | 23.008 | 24.963 |
Projecten in uitvoering | 682 | 0 |
Overige materiële vaste activa | 396 | 351 |
Vlottende activa | 32.052 | 35.808 |
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Vorderingen | 9.470 | 23.210 |
Debiteuren | 3.549 | 12.234 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 5.921 | 10.976 |
Liquide middelen | 22.582 | 12.598 |
Totaal activa | 56.138 | 61.121 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 6.636 | 9.694 |
Exploitatiereserve | 6.075 | 6.020 |
Onverdeeld resultaat | 561 | 3.674 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Langlopende schulden | 19.848 | 20.770 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 19.848 | 20.770 |
Kortlopende schulden | 29.654 | 30.657 |
Crediteuren | 3.725 | 3.190 |
Schulden bij het Rijk | 0 | 0 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 5.279 | 4.868 |
Overige schulden en overlopende passiva | 20.650 | 22.599 |
Totaal passiva | 56.138 | 61.121 |
Toelichting
Materiële vaste activa
De investeringen hebben betrekking op het vervangen van meubilair en van de AV-voorzieningen.
De post ‘projecten in uitvoering’ betreft het vervangen van de AV-voorzieningen op twee locaties. De oplevering voor beide locaties vindt in 2020 plaats.
Vorderingen
Debiteuren
De post debiteuren bestaat uit: moederdepartement (€ 0,2 mln.), overige departementen (€ 3,1 mln.) en derden (€ 0,2 mln.).
De daling heeft betrekking op de dienstverlening leegstandsbeheer die door het RVB is voldaan.
Overige vorderingen en overlopende activa
De post overige vorderingen en overlopende activa bestaat uit vooruit ontvangen en vooruitbetaalde facturen (€ 0,2 mln.), nog te factureren bedragen (€ 2,9 mln.) en onderhanden werk (€ 2,8 mln.).
Het aandeel van het moederdepartement in de overige vorderingen en overlopende activa is € 3,2 mln., van overige departementen € 2,5 mln. en van derden € 0,2 mln.
Eigen vermogen
De Regeling Agentschappen stelt dat het eigen vermogen van een baten-lastenagentschap gebonden is aan een maximum van 5% van de gemiddelde jaaromzet over de afgelopen 3 jaar.
FMH mag hierdoor een maximum eigen vermogen hebben van € 6,4 mln. Het eigen vermogen ultimo 2019 komt uit op € 6,6 mln. en is € 0,2 mln. hoger dan de maximumomvang. Het surplus op het eigen vermogen zal bij voorjaarsnota 2020 worden afgeroomd door de eigenaar.
Het surplus over 2018 (€ 3,6 mln.) heeft FMH in 2019 afgedragen aan de eigenaar.
Kortlopende schulden
Crediteuren
Het aandeel in de crediteuren van het moederdepartement is € 1,4 mln., van overige departementen € 0,8 mln. en van derden € 1,5 mln.
Overige schulden en overlopende passiva
Onder de post overige schulden en overlopende passiva zijn alle bedragen opgenomen die (kortlopend) verschuldigd zijn per 31 december 2019 en die niet verantwoord zijn onder de crediteuren.
Het aandeel van het moederdepartement in de overige verplichtingen en overlopende passiva is € 14,4 mln., van overige departementen € 7,9 mln. en derden € 3,7 mln.
Kasstroomoverzicht
(1) Vastgestelde begroting | (2) Realisatie | (3)=(2)-(1) Verschil realisatie en vastgestelde begroting | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2019 + stand depositorekeningen | 16.973 | 12.598 | ‒ 4.375 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 122.438 | 150.844 | 28.406 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 115.677 | ‒ 132.129 | ‒ 16.452 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 6.761 | 18.715 | 11.954 |
Totaal investeringen (-/-) | ‒ 9.100 | ‒ 4.625 | 4.475 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 12 | 12 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | ‒ 9.100 | ‒ 4.613 | 4.487 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 3.619 | ‒ 3.619 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 0 | 0 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 6.962 | ‒ 4.868 | 2.094 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 9.100 | 4.357 | ‒ 4.743 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | 2.138 | ‒ 4.130 | ‒ 6.268 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2019 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is 0,5 miljoen €. | 16.772 | 22.570 | 5.798 |
Toelichting
Operationele kasstroom
De hogere ontvangsten zijn enerzijds het gevolg van meer dienstverlening die in 2019 is geleverd en anderzijds door dienstverlening uit voorgaande jaren die in 2019 is voldaan.
Investeringskasstroom
De investeringen hebben met name betrekking op de aanschaf van meubilair.
Financieringsstroom
De eenmalige uitkering aan het moederdepartement betreft de afroming van het eigen vermogen vanwege het overschrijden van het toegestane maximum van het eigen vermogen in 2018.
Het beroep op de leenfaciliteit is lager doordat de investeringen in AV-voorzieningen zijn verschoven naar volgend jaar.
Overzicht doelmatigheidsindicatoren
Omschrijving generiek deel | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Realisatie | Vastgestelde begroting |
---|---|---|---|---|---|
2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2019 | |
Verloop tarieven generieke dienstverlening | 100% | 100% | ‒ | ‒ | ntb |
Omzet per productgroep (pxq) | 115.165 | 121.362 | 127.994 | 135.286 | 122.438 |
Generiek | 97.639 | 108.155 | 109.345 | 108.986 | 109.107 |
Specifiek | 15.651 | 13.106 | 18.856 | 26.206 | 13.331 |
Overig | 1.875 | 101 | ‒ 207 | 94 | 0 |
Saldo van baten en lasten (%) | 6,2% | 1,2% | 2,9% | 0,4% | 0,0% |
Personele kosten als % van de totale kosten | 32,0% | 30,0% | 30,9% | 30,0% | 32,1% |
Materiële kosten als % van de totale kosten | 68,0% | 70,0% | 69,1% | 70,0% | 67,9% |
Apparaatskosten (in €) | 44.111 | 45.077 | 47.907 | 49.862 | 48.392 |
Klanttevredenheid | nvt | nvt | Tevreden | nvt | nvt |
Tevredenheid specifieke dienstverlening (maatwerk) | 8 | 7,7 | 7,7 | 9,3 | 7 |
Medewerkerstevredenheid | Tevreden | nvt | Tevreden | nvt | nvt |
Fte-totaal (excl. Externe inhuur) | 439 | 451 | 476 | 472 | 492 |
Toelichting
Verloop tarieven generieke dienstverlening
De eigenaar heeft met FMH een jaarlijkse efficiencytaakstelling op het apparaat afgesproken van 1,5%. FMH heeft deze taakstelling verwerkt in de tarieven.
Door wijzigingen in het verzorgingsgebied en dienstverlening is zowel prijs als de afname van dienstverlening (uitbreiding werkplekken en uitbreiding/intensivering van de te leveren producten/diensten) in 2019 gewijzigd. Een vergelijking met voorgaande jaren geeft een vertekend beeld.
Omzet per productgroep
De toename van de specifieke dienstverlening heeft betrekking op de doorbelasting van de VTW’s Rijnstraat 8 uit de realisatiefase. Daarnaast zijn de verzoeken tot de wijziging uit de exploitatiefase meer dan aanvankelijk ingeschat.
Tevredenheid maatwerk
Na de afronding van een project wordt een evaluatieformulier naar de klant gestuurd. De klant waardeert de uitvoering van maatwerkprojecten gemiddeld met een 9,3. Dit ligt ruim boven de streefwaarde (7,0).
Fte-totaal (excl. externe inhuur)
De lagere ambtelijke bezetting is het gevolg van moeilijk vervulbare vacatures waardoor er tijdelijk gebruik is gemaakt van externe inhuur om de continuïteit van de dienstverlening te waarborgen.