De saldibalans per 31 december 2020 geeft de financiële posten weer die bij de afsluiting van de begrotingsboekhouding aan het einde van 2020 bestonden en meegenomen worden naar volgende begrotingsjaren.
Activa | 31-12-2020 | 31-12-2019 | Passiva | 31-12-2020 | 31-12-2019 | |||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Intra-comptabele posten | Intra-comptabele posten | |||||||
01 | Uitgaven ten laste van de begroting | 14.382.225 | 13.662.268 | 02 | Ontvangsten ten gunste van de begroting | 1.243.851 | 1.645.509 | |
03 | Liquide middelen | 73 | 52 | |||||
04 | Rekening Courant RHB | 04a | Rekening Courant RHB | 12.278.287 | 11.297.779 | |||
05 | Rekening Courant RHB Begrotingsreserve | 53.725 | 12.225 | 05a | Begrotingsreserves | 53.725 | 12.225 | |
06 | Vorderingen buiten begrotingsverband | 52.013 | 42.973 | 07 | Schulden buiten begrotingsverband | 912.173 | 762.004 | |
Subtotaal intra-comptabel | 14.488.036 | 13.717.518 | Subtotaal intra-comptabel | 14.488.036 | 13.717.518 | |||
Extra-comptabele posten | Extra-comptabele posten | |||||||
09 | Openstaande Rechten | 11.864 | 12.789 | 09a | Tegenrekening openstaande rechten | 11.864 | 12.789 | |
10 | Vorderingen | 1.450.924 | 1.422.074 | 10a | Tegenrekening vorderingen | 1.450.924 | 1.422.074 | |
11a | Tegenrekening schulden | 11 | Schulden | |||||
12 | Voorschotten | 2.867.477 | 2.397.004 | 12a | Tegenrekening voorschotten | 2.867.477 | 2.397.004 | |
13a | Tegenrekening garantieverplichtingen | 2.363.455 | 2.368.295 | 13 | Garantieverplichtingen | 2.363.455 | 2.368.295 | |
14a | Tegenrekening andere verplichtingen | 1.370.798 | 1.370.844 | 14 | Andere verplichtingen | 1.370.798 | 1.370.844 | |
Subtotaal extra-comptabel | 8.064.518 | 7.571.006 | Subtotaal extra-comptabel | 8.064.518 | 7.571.006 | |||
Overall Totaal | 22.552.554 | 21.288.524 | 22.552.554 | 21.288.524 |
Hieronder worden de onderdelen van de saldibalans nader toegelicht. De cijfers die tussen haken achter de tabeltitels staan, verwijzen naar de desbetreffende post op de saldibalans.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Uitgaven ten laste van de begroting 2020 | 14.382.225 | |
Uitgaven ten laste van de begroting 2019 | 13.662.268 | |
Totaal | 14.382.225 | 13.662.268 |
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Ontvangsten ten gunste van de begroting 2020 | 1.243.851 | |
Ontvangsten ten gunste van de begroting 2019 | 1.645.509 | |
Totaal | 1.243.851 | 1.645.509 |
Onder de post uitgaven en ontvangsten ten laste van de begroting zijn de gerealiseerde begrotingsuitgaven en -ontvangsten van het jaar 2020 opgenomen waarvoor de Rijksrekening nog niet door de Staten-Generaal is goedgekeurd. De toelichtingen op de uitgaven en ontvangen vinden plaats in het Jaarverslag onder de beleidsartikelen en niet beleidsartikelen.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Kas | 73 | 52 |
Saldo liquide middelen | 73 | 52 |
De post liquide middelen is opgebouwd uit de contante gelden die aanwezig zijn in de kluizen van de kasbeheerders. De saldi per 31/12/2020 bestaan uit voornamelijk uit de kassen bij de Griffie (€ 53.747) en Dienst Terugkeer & Vertrek (€ 18.090). De kas bij Griffie wordt vooral gebruikt voor de contante betalingen van cliënten voor rechtszaken.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Rekening-courant RHB | 12.278.287 | 11.297.779 |
Totaal | 12.278.287 | 11.297.779 |
Het saldo van deze post geeft de financiële verhouding met de schatkist van het Rijk geadministreerd weer. Dit saldo sluit aan met het laatst verstuurde saldobiljet van de Rijkshoofdboekhouding (RHB) van het Ministerie van Financiën (MvF).
Naam begrotingsreserve | Saldo 31-12-2019 | Toevoeging | Onttrekking | Saldo 31-12-2020 | Artikel |
---|---|---|---|---|---|
Asielreserve | 12.225 | 53.700 | 12.200 | 53.725 | 37 |
Voor onderbouwing en nadere toelichting wordt verwezen naar de toelichting op artikel 37, paragraaf asielreserve.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Terwee | 46.611 | 37.668 |
Door te belasten uitgaven | 1.816 | 1.907 |
Salaris- en studievoorschotten | 3.586 | 3.398 |
Totaal | 52.013 | 42.973 |
Terwee
Wet Terwee maakt het voor slachtoffers van een misdrijf mogelijk om zich met een vordering tot schadevergoeding te voegen in het strafproces om op die manier een schadevergoeding te krijgen tegen de dader in plaats van een civiele vordering te starten. De stijging ten opzichte van 2019 wordt veroorzaakt door de invoering van de USB wetgeving. Hierbij wordt het voorschot niet meer afgedaan nadat vervangende hechtenis/gijzeling is toegepast bij schadevergoedingsmaatregelen. Gevolg is dat het voorschot niet ten laste van de begroting wordt geboekt, maar dat het voorschot open blijft staan totdat de dader is overleden of nadat de nieuwe expiratietermijn is verstreken.
Door te belasten uitgaven
De saldi van de vergelijkende jaren zijn nagenoeg gelijk.
Salaris- en studievoorschotten
Op deze rekeningen worden naast de centrale studievoorschotten JenV breed ook de salarisvoorschotten verantwoord die door de decentrale diensten zijn verstrekt. Het verstrekte voorschot wordt vervolgens op het salaris van de medewerker ingehouden. De lichte stijging wordt veroorzaakt doordat er minder voorschotten worden afgerekend en er anderzijds ook meer voorschotten worden verstrekt.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Afdracht sociale lasten | 135.317 | 57.434 |
EU subsidies | 50.925 | 21.920 |
Door te belasten agentschappen en RvdR via RHB MvF | 51.234 | 36.654 |
Geïnde bedragen voor bestuursorganen door CJIB | 203.215 | 212.227 |
Af te wikkelen proceskosten | 199 | 195 |
Strafrechtelijk beslag OM | 168.073 | 132.591 |
Conservatoir beslag OM | 261.332 | 266.642 |
Diversen OM | 33.415 | 25.738 |
Gedeponeerde geldsommen | 6.139 | 6.665 |
Overig | 2.324 | 1.938 |
Totaal | 912.173 | 762.004 |
Af te dragen sociale lasten
Dit betreft de afdrachten aan de belastingdienst, UWV en Loyalis over de maand december 2020. Deze zijn voldaan in januari 2021. De stijging bij de afdracht loonheffing is grotendeels veroorzaakt door de uitbetaling van IKB wat dit jaar voor het eerst geïntroduceerd is.
EU subsidies
De stijging van de EU subsidies ( totaal € 29 mln.) betreffen meerdere DG’s. Ten eerste een stijging bij DG Migratie van € 26,0 mln. Deze stijging betreft toevoegingen vanuit de EU op bestaande fondsen (€ 22,6 mln.) en het starten van nieuwe projecten (€ 3,4 mln.). Dienst Terugkeer en Vertrek (DT&V) heeft aanvullende voorschotten voor bestaande projecten (+€ 5.3 mln.). Daarnaast zijn er diverse afrekeningen bij overige EU subsidies.
Door te belasten agentschappen/Raad voor de rechtspraak (via RHB MvF)
Deze financiële rekeningen worden gebruikt om maandelijks de diverse uitgaven met de agentschappen en de Raad voor de rechtspraak af te rekenen met een rijksbetaalstuk door tussenkomst van de RHB.
Geïnde bedragen voor bestuursorganen door CJIB
Het saldo betreft voornamelijk ontvangen betalingen op vorderingen die het CJIB voor bestuursorganen onder andere Centraal AdministratieKantoor (CAK) en Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid incasseert en nog moet worden doorgestort. De CAK zaken betreffen ongeveer 95% van de inningen voor bestuursorganen. Er is in 2020 een dalende instroom aan CAK zaken.
Af te wikkelen proceskosten Griffie
Deze rekening geeft het saldo weer van de proceskosten die nog met partijen moet worden afgerekend.
Strafrechtelijk- en Conservatoir beslag
Het creditsaldo op deze rekeningen wordt gevormd door de gelden waarop beslag is gelegd. Het verschil tussen boekjaar 2019 en 2020 ontstaat door de variabiliteit van de in beslaggenomen gelden. De beslaglegging op gelden is in 2020 wederom gestegen.
Diversen OM
Bedragen die in het kader van het «vrijlaten op borg-tocht» van een verdachte zijn ontvangen, worden op deze rekening verantwoord. Daarnaast wordt op deze rekening onder meer het saldo beheerd van de van het Ministerie van Financiën ontvangen profijt-rente. Het betreft de rente over de in beslaggenomen gelden waarover door de rechter in de desbetreffende zaak of door het Openbaar Ministerie nog geen beslissing is genomen. De toename is te verklaren doordat de profijtrente over 2019 in 2020 is toegekend.
Gedeponeerde geldsommen
Betreft ontvangsten van partijen in rechtszaken waarvan de rechter een deskundigenonderzoek heeft gelast. De kosten van het deskundigenonderzoek worden hiermee gefinancierd.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Ontnemingsmaatregelen | 9.591 | 10.653 |
Schikkingen en transacties | 93 | 98 |
Profijtrente | 2.180 | 2.038 |
Totaal | 11.864 | 12.789 |
De openstaande rechten binnen het Openbaar Ministerie bestaan uit drie categorieën. Namelijk openstaand recht inzake ontnemingsmaatregelen, schikkingen & transacties en profijtrente. Voor 2020 is het aantal zaken waarbij openstaand recht verbandhoudend met geldelijke zaken bestaat opgenomen in de bedrijfsvoeringsparagraaf. Van 2021 zal het openstaand recht voor deze zaken in de saldibalans worden opgenomen.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Vorderingen binnen begrotingsverband | 1.450.924 | 1.422.074 |
Totaal | 1.450.924 | 1.422.074 |
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Bestuursdepartement | 15.704 | 10.826 |
Raad voor de Kinderbescherming | 69 | 178 |
Openbaar Ministerie | 7.643 | 6.418 |
JustID | 543 | 813 |
Griffie | 18.253 | 18.887 |
CJIB | 1.408.527 | 1.384.952 |
Schadefonds Geweldsmisdrijven | 185 | 0 |
Totaal | 1.450.924 | 1.422.074 |
De vorderingen bij het Bestuursdepartement (BD), Openbaar Ministerie (OM) en CJIB vertonen een stijgende lijn ten opzichte van 2019. Bij BD betreft het een vordering aan Nationale Politie van € 4,5 mln. die per 31.12.2020 nog open staat. De stijging bij OM wordt veroorzaakt door twee geregistreerde posten eind december 2020 van € 5,7 mln. De toename bij het CJIB is voor 4 categorieën te benoemen:
• WAHV: +4%, instroom is afgenomen als gevolg van de maatregelen inzake de coronacrisis. Daarnaast worden meer betalingsregelingen toegekend, waardoor verhogingen achterwege blijven.
• Boetevonnissen: ‒ 25%, in 2020 is een correctie toegepast van € 10 mln. i.v.m. het niet meer opnemen van de niet executeerbare vonnissen. Daarnaast is de instroom aanzienlijk afgenomen door de coronamaatregelen.
• OM–afdoeningen: +15%, de instroom van vorderingen is nagenoeg gelijk gebleven, maar het opgelegde bedrag is toegenomen.
• Ontnemingsmaatregelen: +1%, Instroom/voorraad is afgenomen in 2020, maar het gemiddeld opgelegde bedrag is toegenomen.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Salarisvorderingen op ex-personeel | 776 | 1.066 |
Sancties in het kader van Wahv | 614.249 | 588.812 |
Strafrechtelijke boetes | 55.699 | 74.633 |
OM-afdoeningen | 62.824 | 54.803 |
Ontnemingsmaatregelen | 675.755 | 666.704 |
Overige debiteuren | 41.621 | 36.056 |
Totaal | 1.450.924 | 1.422.074 |
In de tabel hierboven zijn de vorderingen naar aard verder uitgesplitst. Het grootste bedrag betreft de vorderingen uit wettelijke rechten. De andere vorderingen bestaan uit de salarisvorderingen op ex-personeel en overige debiteuren. Alle vorderingen zijn direct opeisbaar.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
1. Vorderingen uit wettelijke rechten | 1.409.303 | 1.386.018 |
2. Vorderingen uit eerder gedane voorwaardelijk uitgaven | 0 | 0 |
3. Vorderingen uit verkoop of uit dienstverlening | 0 | 0 |
4. Andere vorderingen | 41.621 | 36.056 |
Totaal | 1.450.924 | 1.422.074 |
Ontstaansjaar | 2020 | 2019 |
---|---|---|
<2017 | 473.399 | 576.787 |
2017 | 228.004 | 255.732 |
2018 | 147.438 | 185.646 |
2019 | 248.434 | 403.909 |
2020 | 353.649 | 0 |
Totaal | 1.450.924 | 1.422.074 |
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Voorschotten | 2.867.477 | 2.397.004 |
Totaal voorschotten | 2.867.477 | 2.397.004 |
De financiële verhouding met de agentschappen is in 2019 voor de eerste keer als voorschot opgenomen door gewijzigde RBV 2020. Het gaat om de volgende bedragen (met tussenhaakjes het overeenkomstige cijfer van 2019). DJI € 30,2 mln. (2019: € 43,6 mln.), IND € 77,3 mln. (2019: € 18,1 mln.), CJIB € 12,9 mln. (2019: € 13,7 mln.), NFI € 1,8 mln. (2019: € 1,0 mln) en Justis € 4,6 mln (2019: € 5,3 mln.).
Ontstaansjaar | Eindstand 2019 | Verstrekt 2020 | Afgerekend 2020 | Eindstand 2020 |
---|---|---|---|---|
2011 | 1.140 | ‒ | ‒ | 1.140 |
2012 | 374 | ‒ | ‒ | 374 |
2013 | 553 | ‒ | ‒ | 553 |
2014 | 8.273 | ‒ | 8.158 | 115 |
2015 | 3.094 | ‒ | 2.004 | 1.090 |
2016 | 8.322 | ‒ | 6.299 | 2.023 |
2017 | 38.695 | ‒ | 33.646 | 5.049 |
2018 | 224.360 | ‒ | 188.202 | 36.158 |
2019 | 2.099.705 | ‒ | 1.769.852 | 329.853 |
2020 | ‒ | 2.490.588 | 1.207 | 2.489.381 |
Subtotaal | 2.384.516 | 2.490.588 | 2.009.368 | 2.865.736 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2016 | 5.837 | ‒ | 5.837 | 0 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2017 | 6.651 | ‒ | 6.651 | 0 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2018 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2019 | ‒ | ‒ | ‒ | ‒ |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2020 | ‒ | 1.741 | ‒ | 1.741 |
Subtotaal | 12.488 | 1.741 | 12.488 | 1.741 |
Eindtotaal | 2.397.004 | 2.492.329 | 2.021.856 | 2.867.477 |
2020 | 2019 | |
---|---|---|
31 Politie | 746.648 | 616.696 |
32 Rechtspleging en rechtsbijstand | 545.440 | 457.653 |
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | 140.885 | 94.094 |
34 Straffen en beschermen | 365.853 | 346.394 |
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid | 115.280 | 20.315 |
37 Migratie | 822.161 | 764.374 |
91 Apparaat kerndepartement | 96 | 114 |
93 Geheim | 2.505 | 3.005 |
Subtotaal | 2.738.868 | 2.302.645 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2016 | 0 | 5.837 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2017 | 0 | 6.651 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2018 | 0 | 0 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2019 | 0 | 0 |
Voorschotten buiten begrotingsverband 2020 | 1.741 | 0 |
Voorschotten agentschappen | 126.868 | 81.871 |
Subtotaal | 128.609 | 94.359 |
Totaal openstaande voorschotten per artikel | 2.867.477 | 2.397.004 |
De verschillen van de openstaande voorschotten per artikel tussen de twee vergelijkende jaren worden hieronder toegelicht:
• Artikel 31: De stijging van de openstaande voorschotten op artikel 31 (€ 130 mln.) wordt veroorzaakt door een stijging van verstrekte voorschotten aan de Nationale Politie van € 135 mln. en daling van € 7 mln. bij de telecomproviders.
• Artikel 32: Op dit artikel is er een stijging van € 88 mln.: veroorzaakt door stijgingen bij Raad voor Rechtsbijstand (€ 15 mln.), bij Bureau Financieel toezicht van € 2 mln., bij Autoriteit Persoonsgegevens (€ 3 mln.) en bij het Juridisch Loket (€ 30 mln.) Daarnaast was er de overdracht van het Stab Dossier van € 36 mln.
• Artikel 33: De toename van de voorschotten op artikel 33 (€ 46 mln.) is gerelateerd aan een aantal subsidieprojecten, te weten Versterkingsplan RIEC / ondermijning (€ 40,0 mln.)., Rups II (€ 3 mln.) versterking cybergelden (€ 6 mln.).
• Artikel 34: De toename van de voorschotten op artikel 34 (€ 19 mln.) heeft meerdere factoren. Stijgingen bij Reclassering Nederland (€ 6 mln.), Stg. Verslavingsreclassering GGZ, (€ 2 mln.) , Slachtofferhulp Nederland (€ 5 mln.) GGZ Nederland (€ 1 mln.), Rijksdienst Caribisch Nederland (€ 2 mln.), LBIO (€ 1 mln.) en Kansspelautoriteit (€ 1 mln.).
• Artikel 36: De stijging op artikel (€ 95 mln.) heeft meerdere oorzaken. Grotendeels is dat het verstrekte voorschot aan Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) voor noodvoorraad beschermingsmiddelen van € 69 mln. Verdere stijgingen bij IFV (€ 4 mln.), Onderzoekraad voor Veiligheid (€ 16 mln.), Gemeente Den Haag (€ 1 mln.) en Stichting Prins Bernhardfonds (€ 1 mln.),
• Artikel 37: De stijging van de voorschotten op artikel 37 (€ 58 mln.) is veroorzaakt door een stijging van verstrekte voorschotten aan het COA van € 64 mln., Schiphol Nederland (€ 2 mln.), IOM (€ 6 mln.), en een daling bij Stg. Nidos van € 20 mln. Tevens een bijdrage voor optimalisering vreemdelingenketen in Curacao (+ € 2 mln.) en operations bullseye (€ 2,5 mln.).
• De voorschotten buiten begrotingsverband zijn met € 10 mln afgenomen door afrekeningen op EU subsidies, die hiermee parallel lopen.
Openstaande verplichtingen | 2020 | 2019 |
---|---|---|
Garantieverplichtingen | 2.363.455 | 2.368.295 |
Totaal | 2.363.455 | 2.368.295 |
Openstaande verplichtingen | 2020 | 2019 |
---|---|---|
Andere verplichtingen | 1.370.798 | 1.370.844 |
Totaal | 1.370.798 | 1.370.844 |
Andere verplichtingen per artikel | Stand per 31-12-2019 | Aangegaan in 2020 | Negatieve bijstelling 2020 | Tot betaling gekomen in 2020 | Stand per 31-12-2020 |
---|---|---|---|---|---|
31 Politie | 10.914 | 6.656.094 | 1.056 | 6.494.297 | 171.655 |
32 Rechtspleging en rechtsbijstand | 466.786 | 1.687.783 | 8.699 | 1.630.354 | 515.516 |
33 Veiligheid en criminaliteitsbestrijding | 128.124 | 862.044 | 6.128 | 895.192 | 88.848 |
34 Straffen en Beschermen | 338.153 | 2.820.681 | 9.313 | 3.050.436 | 99.085 |
36 Contraterrorisme en Nationaal Veiligheidsbeleid | 225.113 | 351.595 | 1.858 | 337.347 | 237.503 |
37 Migratie | 114.068 | 1.462.840 | 3.001 | 1.455.848 | 118.059 |
91 Apparaat kerndepartement | 84.313 | 584.928 | 20.776 | 515.502 | 132.964 |
93 Geheim | 0 | 3.249 | 3.249 | 0 | |
Subtotaal | 1.367.471 | 14.429.214 | 50.831 | 14.382.225 | 1.363.629 |
Verplichtingen buiten begrotingsverband | 3.373 | 7.129 | 0 | 3.333 | 7.169 |
Eindtotaal | 1.370.844 | 14.436.343 | 50.831 | 14.385.558 | 1.370.798 |
De stand van het subtotaal van de openstaande verplichting is gedaald met € 4 mln. ten opzichte van 2019. Hieronder volgen de toelichtingen van de belangrijkste verschillen:
• Artikel 31: Stijging met € 161 mln. Dit is veroorzaakt door de uitkering van de vroegpensioenregeling bij politie 2021 van € 134 mln. Tevens stijgingen bij Stichting Misdaad anoniem (€ 9 mln.), Vodafone (€ 5 mln.) en KPN (€6 mln.) en T Mobile ( € 4 mln.)
• Artikel 32: De stijging van € 49 mln. heeft meerdere oorzaken: bij Autoriteit Persoonsgegevens (€ 4 mln.), de Raad voor de Rechtsbijstand voor 2021 (€ 44 mln.) en bij Bureau Financieel Toezicht (€ 1 mln.)
• Artikel 33: Daling met € 40 mln. Dit is gerelateerd aan twee trajecten, t.w. ondermijning (€ 22 mln.) en Rups II (€ 4 mln.) Eveneens dalingen bij Capgemini (€ 11 mln.), DUO (€ 1 mln.).
• Artikel 34: Daling met € 239 mln.: Reclassering Nederland (- € 152 mln.), Stichting Verslavingsreclassering GGZ (- €75 mln.), Leger des Heils (- € 22 mln.), Brink’s Solutions (- € 2 mln.) Slachtofferhulp Nederland (+ € 1 mln.), Ordina (+ € 12 mln.)
• Artikel 36: Stijging met € 12 mln.: er zijn stijgingen door kwartaalbetalingen aan de Veiligheidsregio’s (€ 2 mln.), IFV (€ 2 mln.) en de Onderzoeksraad voor veiligheid (€ 2 mln.). Tevens stijging voor versterkingsgelden met € 5 mln.
• Artikel 37: Stijging met € 4 mln. op dit artikel: een daling bij Stg. Nidos (€ 10 mln.) en een stijging bij DV&O (€ 10 mln.) en VKC van ( € 5 mln.)
Artikel 91: Stijging met € 48 mln. De verplichtingen voor Software One (€ 29 mln.), Cendris (€ 2 mln.), Ministerie van Buitenlandse Zaken (€ 4 mln.), Ceasar Accounts (€ 3 mln.), Uitvoeringsorganisatie bedrijfsvoering Rijk (€ 3 mln.), Comparex (€ 1 mln.) zijn de grootste veroorzakers van de stijging op dit artikel.
Omschrijving | (Inschatting)Bedrag |
---|---|
Raad voor de Rechtsbijstand | 189,6 |
Raad voor de rechtspraak vakantiegelden | 21,1 |
Rijkshuisvesting voor specialties | nnb |
De Raad voor Rechtsbijstand had ultimo 2019 een vordering van € 189.634.831 op het Ministerie van JenV die samenhangt met de verplichting in haar balans voor het deel van de afgegeven toevoegingen dat nog niet is vastgesteld. (Bron: Raad voor Rechtsbijstand Jaarrekening 2019). Het cijfer per ultimo 2020 is nog niet beschikbaar.
Raad voor de rechtspraak vakantiegelden
De Raad voor de rechtspraak heeft sinds het boekjaar 2005 een vordering op het Ministerie inzake de financiering van de te betalen vakantiegelden en sociale lasten. Bij het inwerking treden van het baten-lastenstelsel per 1 januari 2005 is overeengekomen dat ter financiering van deze verplichting op de openingsbalans van de RvdR een separate vordering wordt opgenomen en er door het Ministerie van JenV geen aflossing op deze vordering zal plaatsvinden. Het betreft hier louter een boekhoudkundige vordering. De vordering bedraagt € 21,1 mln.
Rijkshuisvestingsstelsel voor specialties
In het kader van het rijkshuisvestingsstelsel worden alle kantoorlocaties en specialties (locaties specifiek voor bepaald proces) in de balans van het Rijksvastgoedbedrijf opgenomen. Voor de specialties geldt echter dat wanneer een actief wordt afgestoten of wanneer er schade wordt geleden een eventueel verlies voor rekening komt van het Ministerie dat op een eerder moment gevraagd heeft om het actief te realiseren. Ingeval van een voordeel is het ook het Ministerie dat het pand in gebruik heeft dat hiervan geniet en niet het Rijksvastgoedbedrijf.
In geval van DJI gaat het bij de specialties om de justitiële inrichtingen. Er bestaan naast de situaties die in de balans zijn verwerkt geen voornemens tot afstoten.
Ingeval van het NFI gaat het om het pand aan de Laan van Ypenburg in Den Haag. Er bestaan echter geen voornemens om dit pand af te stoten.
Ingeval van het OM gaat het om een aantal locaties die een specifieke rol vervullen in het primair proces en daarom een zwaardere afscherming vereisen. Er bestaan geen voornemens om het aantal locaties terug te brengen.
Juridische claim KBvG en diverse gerechtsdeurwaarders(kantoren)
De Koninklijke Beroepsorganisatie van Gerechtsdeurwaarders (KBvG) en diverse gerechtsdeurwaarders(kantoren) hebben een procedure aangespannen jegens de Staat in verband met door hen vermeend geleden schade als gevolg van de indexering van de tarieven voor ambtshandelingen («schuldenaarstarieven») gedurende 2013 tot 2016.
Gebeurtenis na balansdatum
Op 18 januari 2021 heeft de staatssecretaris van Financiën – Toeslagen en Douane de kamer geïnformeerd over de gewenste aanpak van het schuldenproblematiek voor gedupeerde ouders van de kinderopvangtoeslag affaire.
Een van de maatregelen die wordt getroffen is het kwijtschelden van openstaande schulden die gedupeerde ouders hebben bij publieke schuldeisers. Dit besluit heeft een effect op de stand van de vorderingen van JenV per 31/12/2020. Wat de omvang is van het effect is vooralsnog niet in te bepalen.