Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil (3) = (2) - (1) | Realisatie 2019 (4) | |
---|---|---|---|---|
Baten | ||||
- Omzet | 9.067 | 10.439 | 1.372 | 9.328 |
waarvan omzet moederdepartement | 5.664 | 6.946 | 1.282 | 5.927 |
waarvan omzet overige departementen | 3.403 | 3.493 | 90 | 3.401 |
waarvan omzet derden | 0 | 0 | 0 | 0 |
Rentebaten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Vrijval voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
Bijzondere baten | 0 | 55 | 55 | 178 |
Totaal baten | 9.067 | 10.494 | 1.427 | 9.506 |
Lasten | ||||
Apparaatskosten | 8.747 | 9.164 | 417 | 8.480 |
- Personele kosten | 7.050 | 6.333 | ‒ 717 | 6.265 |
waarvan eigen personeel | 6.058 | 5.890 | ‒ 168 | 5.177 |
waarvan inhuur externen | 588 | 137 | ‒ 451 | 461 |
waarvan overige personele kosten | 404 | 306 | ‒ 98 | 627 |
- Materiële kosten | 1.697 | 2.831 | 1.134 | 2.215 |
waarvan apparaat ICT | 392 | 590 | 198 | 477 |
waarvan bijdrage aan SSO's | 661 | 1.338 | 677 | 865 |
waarvan overige materiële kosten | 644 | 903 | 259 | 873 |
Rentelasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Afschrijvingskosten | 320 | 434 | 114 | 618 |
- Materieel | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan apparaat ICT | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan overige materiële afschrijvingskosten | 0 | 0 | 0 | 0 |
- Immaterieel | 320 | 434 | 114 | 618 |
Overige lasten | 0 | 2 | 2 | 3 |
waarvan dotaties voorzieningen | 0 | 0 | 0 | 0 |
waarvan bijzondere lasten | 0 | 2 | 2 | 3 |
Totaal lasten | 9.067 | 9.600 | 533 | 9.101 |
Saldo van baten en lasten gewone bedrijfsuitoefening | 0 | 894 | 894 | 405 |
Agentschapsdeel Vpb-lasten | 0 | 0 | 0 | 0 |
Saldo van baten en lasten | 0 | 894 | 894 | 405 |
Toelichting op de baten
Omzet
De opbrengsten worden verantwoord in het jaar waarin de dienstverlening en andere activiteiten van de NEa zijn gerealiseerd.
De gerealiseerde omzet komt hoger uit dan begroot: € 10,5 mln ten opzichte van € 9,1 mln begroot. Het verschil van € 1,4 mln wordt grotendeels veroorzaakt door aanvullende opdrachten van EZK, omzet moederdepartement, voor o.a. CO2 Heffing en de vierde handelsperiode.
Verder is het opdrachtbudget voor de opdracht EV (IenW), de omzet overige departementen, aangevuld ten opzichte van de begroting.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Omzet moederdepartement EZK | 6.946 | 5.927 |
Omzet overige departementen | 3.493 | 3.401 |
Totaal | 10.439 | 9.328 |
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Opdracht CO2- emissiehandel | 5.653 | 4.718 |
Vierde handelsperiode | 701 | 641 |
Opdracht beleidsadvies minimum CO2-prijs | 26 | 39 |
CO2-heffing | 246 | 209 |
Opdracht bijstook biomassa | 320 | 320 |
Totaal omzet moederdepartement EZK | 6.946 | 5.927 |
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Opdrachten Energie voor Vervoer (EV) | 3.493 | 3.191 |
Advies, ontwikkeling en implementatie (EV) | 0 | 210 |
Totaal omzet overige departementen | 3.493 | 3.401 |
Bijzondere baten
De bijzondere baten 2020 zijn het gevolg van correcties van het voorgaand boekjaar. Het bedrag van € 0,055 mln bestaat uit een correctie van het opslagpercentage ad € 0,035 mln en de subsidie China Carbon forum ad € 0,020 mln. De subsidieverlening voor het China Carbon forum heeft vanuit EZK plaatsgevonden.
Toelichting op de lasten
De totale lasten zijn € 0,5 mln hoger uitgekomen dan in de oorspronkelijke begroting over 2020 is opgenomen. Hieronder staan per categorie de belangrijkste verschillen.
Personele kosten
De personeelskosten zijn € 0,72 mln lager dan begroot. Bij de vaststelling van de begroting is gerekend met hogere p-kosten in het kader van nieuwe opdrachten.
In 2020 heeft de NEa € 0,45 mln minder uitgegeven aan externe inhuur ten opzichte van de begroting. Verder heeft de NEa in 2020 minder kosten gehad aan opleidingen en cursussen dan eerder was begroot.
Personeelsbestand
Bij de Nederlandse Emissieautoriteit waren in 2020 gemiddeld 68,7 fte’s in dienst (2019: 59,3 fte’s). De begroting ging uit van 64 fte.
Materiële kosten
De totale materiële kosten zijn € 1,1 mln hoger dan begroot. Onderstaand de toelichting op de belangrijkste materiële kosten.
Apparaat ICT
De ICT kosten in 2020 zijn € 0,19 mln hoger dan begroot. In de begroting voorziene projectkosten en overdrachtskosten zijn hoger dan begroot. Deze posten betreffen de contracten van een aantal ICT leveranciers (Mendix, Capgemini en Ceasar).
Bijdrage aan SSO’s
De kosten van RVB en FMH zijn niet in de ontwerpbegroting opgenomen. Daarnaast zijn de kosten van SSO UDAC onder het Ministerie van IenW voor het voeren van de financiële administratie, inkoopadvies en archiefdiensten gestegen.
Overige materiële kosten
De overige algemene materiële kosten zijn € 0,26 mln hoger dan begroot. Dit komt voort uit een hogere uitbesteding van personeelsopdrachten, dit betreft de contracten met Navigant en Royal Haskoning.
Afschrijvingskosten
De afschrijvingen zijn € 0,11 mln hoger dan begroot. Dit wordt veroorzaakt doordat het in gebruik nemen van het Register Energie voor Vervoer fase 2 eerder niet was opgenomen in de begroting. Het in gebruik nemen was afhankelijk van de beslissing van de Eerste Kamer, waarvan niet bekend was wanneer deze genomen zou worden.
Resultaat
Het resultaat van de NEa over het jaar 2020 is € 0,89 mln positief.
Balans 2020 | Balans 2019 | |
---|---|---|
Activa | ||
Vaste activa | 1.797 | 1.217 |
Materiële vaste activa | 0 | 0 |
waarvan grond en gebouwen | 0 | 0 |
waarvan installaties en inventarissen | 0 | 0 |
waarvan projecten in uitvoering | 0 | 0 |
waarvan overige materiële vaste activa | 0 | 0 |
Immateriële vaste activa | 1.797 | 1.217 |
Vlottende activa | 2.508 | 5.816 |
Voorraden en onderhanden projecten | 0 | 0 |
Debiteuren | 35 | 73 |
Overige vorderingen en overlopende activa | 134 | 530 |
Liquide middelen | 2.339 | 5.213 |
Totaal activa | 4.305 | 7.033 |
Passiva | ||
Eigen Vermogen | 1.632 | 1.402 |
Exploitatiereserve | 1.402 | 966 |
Vermogensmutatie | ‒ 664 | 31 |
Onverdeeld resultaat | 894 | 405 |
Voorzieningen | 0 | 0 |
Langlopende schulden | 0 | 0 |
Leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 0 |
Kortlopende schulden | 2.673 | 5.631 |
Crediteuren | 10 | 16 |
Belastingen en premies sociale lasten | 0 | 0 |
Kortlopend deel leningen bij het Ministerie van Financiën | 0 | 140 |
Overige schulden en overlopende passiva | 2.663 | 5.475 |
Totaal passiva | 4.305 | 7.033 |
Boekwaarde 1-1-2020 | Afschrijving 2020 | Investering 2020 | Boekwaarde 31-12-2020 | |
---|---|---|---|---|
Zelfontwikkeld Register Energie voor Vervoer fase 1 | 132 | 132 | 0 | 0 |
Zelfontwikkeld Register Energie voor Vervoer fase 2 | 1.085 | 302 | 0 | 783 |
Immateriële vaste activa in ontwikkeling EHP | 0 | 0 | 1.014 | 1.014 |
Totaal | 1.217 | 434 | 1.014 | 1.797 |
Realisatie 2020 | Realisatie 2019 | |
---|---|---|
Debiteuren | 35 | 73 |
Totaal | 35 | 73 |
Realisatie 2020 | Realisatie 2019 | |
---|---|---|
Moederdepartement EZK | 35 | 35 |
Derden | 0 | 38 |
Totaal | 35 | 73 |
De post Debiteuren 2020 bestaat uit een detacheringscontract.
Realisatie 2020 | Realisatie 2019 | |
---|---|---|
Moederdepartement EZK | 99 | 341 |
Overige departementen | 0 | 139 |
Derden | 11 | 17 |
Vooruitbetaalde posten | 24 | 33 |
Totaal | 134 | 530 |
De vordering moederdepartement bestaat uit nog te ontvangen detacheringskosten van NEa medewerkers.
Derden/vooruitbetaalde posten bestaat uit schulden/vorderingen en vooruitbetaalde kosten van licenties die reeds betaald zijn voor 2021 en 2022.
2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
---|---|---|---|---|
1.Eigen Vermogen per 1/1 | 1.020 | 973 | 966 | 1.402 |
2. Saldo Baten en Lasten | 592 | 580 | 405 | 894 |
3. Directe mutaties in het Eigen Vermogen | ‒ 639 | ‒ 587 | 31 | ‒ 664 |
‒ 3a Uitkering aan moederdepartement | ‒ 639 | 0 | 0 | ‒ 990 |
‒ 3b Additionele bijdrage van moederdepartement | 0 | 0 | 31 | 326 |
‒ 3c Overige Mutaties | 0 | ‒ 587 | 0 | 0 |
4. Eigen vermogen per 31/12 | 973 | 966 | 1.402 | 1.632 |
Omzet | 7.412 | 8.019 | 9.328 | 10.439 |
Vermogensplafond (5%) | 386 | 392 | 413 | 463 |
Het eigen vermogen einde boekjaar is het totaal van de exploitatiereserve en het onverdeeld resultaat (zijnde het exploitatieresultaat) over het boekjaar.
Het eigen vermogen einde boekjaar bedraagt € 1,63 mln. Dit is 17,6% van de gemiddelde jaaromzet over de laatste drie jaar, terwijl maximaal 5% is toegestaan. Het eigen vermogen is derhalve € 1,16 mln te hoog. Dit bedrag zal in 2021 worden terugbetaald aan het moederdepartement.
Realisatie 2020 | Realisatie 2019 | |
---|---|---|
Overige departementen | 4 | 0 |
Derden | 6 | 16 |
Totaal | 10 | 16 |
De post crediteuren 2020 bestaat uit vijf facturen die nog niet betaald waren ultimo december. De facturen zijn meegegaan in een betaalronde in januari 2021.
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Moederdepartement EZK | 1.612 | 1.704 |
Departement IenW | 108 | 2.879 |
Departement BZK | 264 | 112 |
Derden | 679 | 780 |
Totaal | 2.663 | 5.475 |
2020 | 2019 | |
---|---|---|
Reservering vakantiegeld en eindejaarsuitkering | 8 | 258 |
Nog te betalen personeelgerelateerde kosten | 52 | 0 |
Reservering verlofdagen | 375 | 226 |
Nog te betalen kosten derden | 244 | 296 |
Af te dragen surplus eigen vermogen aan IenW | 0 | 587 |
Af te dragen bestuurlijke boetes en inleggelden EZK | 1.177 | 1.507 |
Af te dragen opdrachtgelden moederdepartement EZK | 202 | 59 |
Nog te betalen posten EZK | 233 | 138 |
Af te dragen opdrachtgelden overige departementen | 108 | 2.292 |
Nog te betalen departement BZK | 264 | 112 |
Saldo per 31 december | 2.663 | 5.475 |
De NEa valt met ingang van 2018 onder het Ministerie van EZK. De schuld aan het moederdepartement (EZK) en voormalig moederdepartement (IenW) bestond in 2019 onder andere uit nog af te dragen bestuurlijke boetes en inleggelden. Deze schuld is in 2020 door opschoning van de NEa administratie vereffend. Eind 2020 bestaat het bedrag uit boetegelden en legeskosten die in 2020 zijn ontvangen. De bedragen ten aanzien van IenW betreffen een afrekening opdrachtgelden 2020.
Onder de post derden zijn reserveringen voor vakantiegeld, eindejaarsuitkering opgenomen ten behoeve van het bestuur NEa. Daarnaast betreft het de verlofdagen NEa breed.
Vastgestelde begroting (1) | Realisatie (2) | Verschil realisatie en vastgestelde begroting (3)=(2)-(1) | ||
---|---|---|---|---|
1. | Rekening-courant RHB 1 januari 2020 + stand depositorekeningen | 986 | 5.212 | 4.226 |
Totaal ontvangsten operationele kasstroom (+) | 9.067 | 10.928 | 1.861 | |
Totaal uitgaven operationele kasstroom (-/-) | ‒ 8.667 | ‒ 11.984 | ‒ 3.317 | |
2. | Totaal operationele kasstroom | 400 | ‒ 1.056 | ‒ 1.456 |
Totaal investeringen (-/-) | 0 | ‒ 1.014 | ‒ 1.014 | |
Totaal boekwaarde desinvesteringen (+) | 0 | 0 | 0 | |
3. | Totaal investeringskasstroom | 0 | ‒ 1.014 | ‒ 1.014 |
Eenmalige uitkering aan moederdepartement (-/-) | 0 | ‒ 990 | ‒ 990 | |
Eenmalige storting door het moederdepartement (+) | 0 | 326 | 326 | |
Aflossingen op leningen (-/-) | ‒ 320 | ‒ 140 | 180 | |
Beroep op leenfaciliteit (+) | 0 | 0 | 0 | |
4. | Totaal financieringskasstroom | ‒ 320 | ‒ 804 | ‒ 484 |
5. | Rekening-courant RHB 31 december 2020 + stand depositorekeningen (=1+2+3+4), de maximale roodstand is € 0,5 mln. | 1.066 | 2.338 | 1.272 |
Toelichting kasstroomoverzicht
Algemene grondslagen
Het kasstroomoverzicht geeft aan hoeveel kasmiddelen in de verslagperiode beschikbaar zijn gekomen en op welke wijze gebruik is gemaakt van deze middelen. In dit model vormen posten 3a, 4a, en 4c de kapitaaluitgaven, terwijl de posten 3b, 4b en 4d de kapitaalontvangsten vormen.
Operationele kasstroom
Bij het bepalen van de operationele kasstroom is uitgegaan van het saldo van baten en lasten, dat is gecorrigeerd voor de afschrijvingen en de mutaties in de balansposten kortlopende activa en passiva.
Investeringskasstroom
In 2020 heeft de NEa € 1 mln geïnvesteerd in immateriële vaste activa. Dit betreft de zelfontwikkelde Registers Energie voor Vervoer (REV) en de, in 2020 gestarte, ontwikkeling van het Emissie Handels Portaal (EHP). Het EHP is op dit moment in ontwikkeling en nog niet in gebruik.
Financieringskasstroom
In 2020 heeft de NEa € 0,99 mln aan eigen vermogen afgedragen aan het moederdepartement. Verder heeft de NEa budget gekregen ten behoeve van de huisvestingskosten ad € 0,32 mln.
Op de leenfaciliteit is in 2020 € 0,14 mln afgelost. Dit is conform het saldobiljet 2020 vanuit de Rijkshoofdboekhouding.
Omschrijving generiek deel | Realisatie | Vastgestelde begroting | |||
Doelmatigheidsindicatoren | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | 2020 |
Kostprijzen per product (groep) ETS | 10.439 | 10.436 | 14.281 | 13.924 | 9.516 |
Kostprijzen per product (groep) EV | 11.294 | 14.529 | 39.547 | 49.541 | 10.704 |
Tarieven/uur | |||||
Laag | 69 | 69 | 68 | 69 | 69 |
Midden | 60 | 90 | 92 | 93 | 90 |
Hoog | 106 | 109 | 116 | 118 | 109 |
FTE-totaal (excl. externe inhuur) | 56,9 | 56,6 | 59,3 | 68,7 | 64,0 |
Saldo van baten en lasten (%) | 8,46% | 3,56% | 4,26% | 8,52% | 0% |
Omzet per productgroep (PxQ) | |||||
Naleving ETS | 4.614 | 4.493 | 5.568 | 6.946 | 5.664 |
CO2 ‒minimumprijs | 0 | 0 | 39 | 0 | 0 |
Bijstook Biomassa | 0 | 0 | 320 | 0 | 0 |
Nationale verplichtingen onder EU en VN1 | 119 | 115 | |||
Naleving EV | 2.361 | 2.479 | 3.191 | 3.493 | 3.403 |
Advies, ontwikkeling en implementatie EV | 248 | 296 | 210 | 0 | 0 |
Projecten | 0 | 501 | 0 | 0 | 0 |
Overige | 0 | 415 | 0 | 0 | 0 |
Totaal | 7.342 | 8.299 | 9.328 | 10.439 | 9.067 |
Kwaliteitsindicatoren | |||||
Naleving ETS | |||||
% Vergunningsaanvragen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 100% | 100% | 100% | 83% | 90% |
% Meldingen binnen wettelijke termijn afgehandeld | 93% | 77% | 92% | 89% | 80% |
% Jaarlijks uitgevoerd toezicht programma | 74% | 80% | 93% | 69% | 100% |
% Vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 91% | 92% | 89% | 84% | 80% |
Naleving EV | |||||
Opleveringsdatum rapportage Naleving jaarverplichting 2019 EV en brandstoffen luchtverontreiniging | 20-6-2017 | 4-7-2018 | 6-7-2019 | 29-6-2020 | < 15 juli |
% Jaarlijks toezichtprogramma is uitgevoerd | 142% | 120% | 144% | 116% | 100% |
% Vragen binnen de gestelde termijn afgerond | 86% | 85% | 83% | 84% | 80% |
Algemeen | |||||
Aantal formele klachten | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Gegronde bezwaarprocedures waarbij de NEa onjuist gehandeld heeft | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Aantal fraude gevallen EU-register die NEa had kunnen voorkomen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren | 64% | 68% | 58% | 63% | >70% |
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren | 64% | 68% | 58% | 63% | >70% |
Aantal fraude gevallen EU-register die NEa had kunnen voorkomen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Directe uren/totaal aantal gewerkte uren | 64% | 68% | 58% | 63% | >70% |
Kostprijs en tarieven
Bij de naleving van ETS is de totale opdracht in 2020 ongeveer € 1,2 mln boven de begroting uitgekomen. Dit is voornamelijk het gevolg van extra beslag op de capaciteit voor het opstarten van nieuwe opdrachten en advisering van beleid.
Bij de naleving van EV is er € 0,09 mln meer uitgegeven ten opzichte van vorig jaar, maar valt binnen het budget van de opdracht. Dit wordt vooral veroorzaakt door meer werk tav nieuwe wet- en regelgeving.
Kwaliteitsindicatoren
Bij de naleving ETS is de uitkomst van de indicatoren nagenoeg gelijk aan de beoogde doelstelling. Twee van de vier doelstellingen zijn in 2020 behaald. De opdracht naleving ETS is gestegen ten opzichte van de begroting, vanwege aanvullende opdrachten. Veel inzet op vierde handelsperiode, dit samen met COVID 19 heeft ervoor gezorgd dat het gepland aantal inspecties niet geheel kon worden uitgevoerd.
Bij de naleving EV zijn de gestelde doelstellingen voor 2020 ruimschoots behaald. De kosten EV per deelnemersrol zijn gestegen. In 2020 zijn er onder de opdracht EV minder deelnemersrollen, maar de werkzaamheden per deelnemersrol zijn toegenomen en daarmee ook de kosten.