Beleidsartikel 01 Bewaking en bestrijding van dierziekten en voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
Algemene doelstelling
Bewaking en bestrijding van ernstige infectieuze dierziekten en/of zoönosen en verminderen van welzijnsproblemen.
Het Diergezondheidsfond (DGF) is opgericht in 1998. De directe aanleiding was een grote en kostbare uitbraak van klassieke varkenspest in 1997. Vanuit het DGF betalen de landbouwsectoren, het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de Europese Unie mee aan het vroegtijdig detecteren en effectief bestrijden van ernstige infectieuze dierziekten en/of zoönosen.
Nederland is door de Europese Unie officieel vrij verklaard van bepaalde dierziekten. Deze vrij-status wordt gehandhaafd door uitvoering van monitoringsprogramma’s en wordt bewaakt door een meldplicht voor verdachte situaties zoals verhoogde sterfte of verminderde productie. Als een bestrijdingsplichtige ziekte wordt aangetoond, moet een effectieve bestrijding voorkomen dat de ziekte verder verspreid. Uit het DGF worden de kosten betaald voor monitoring en bewaking (bewaking dierziekten), crisisparaatheid (voorzieningen), diagnostiek van verdachte dieren (verdenkingen), bestrijding van de ziekte (bestrijding). Ook de kosten voor onderzoek naar onbekende of niet-endemische dierziekten (de basismonitoring) en de kosten voor het monitoren van het antibioticagebruik in de veehouderij door de autoriteit Diergeneesmiddelen (SDa) worden betaald uit het DGF.
Rol en verantwoordelijkheid
De bepalingen rond het Diergezondheidsfonds zijn vastgelegd in de Wet Dieren.
De Minister van LNV is verantwoordelijk voor:
• Bewaking van dierziekten: het tijdig signaleren en afhandelen van verdenkingen en besmettingen van bepaalde dierziekten door monitoring en bewaking.
• Bestrijding van dierziekten die op basis van wetgeving verplicht moeten worden bestreden.
• Bestrijding van dierziekten die in verband met bescherming van de volksgezondheid moeten worden bestreden
• De welzijnsaspecten bij de bestrijding (indirect).
• Crisisparaatheid: effectieve en doelmatige crisisorganisatie bij dierziektenuitbraken.
Telkens na een uitbraak van een besmettelijke dierziekte vindt een evaluatie plaats op alle onderdelen van bestrijdingsmaatregelen, welzijnsmaatregelen en de crisisorganisatie.
Beleidsconclusies
Beleidsconclusies op het terrein van het diergezondheid worden opgenomen onder artikel 21 Land- en Tuinbouw. Ook de evaluatie van het beleid dat aan de basis ligt van het Diergezondheidsfonds (DGF), is weergegeven in de evaluatiebijlage onder artikel 21.
Ontvangsten DGF
De ontvangsten van het DGF bestaan uit bijdragen van veehouders (de diergezondheidsheffing), bijdragen van het ministerie van LNV en de EU. Deze ontvangsten zijn afgestemd op de uitgaven uit het DGF. In het Convenant Financiering bestrijding besmettelijke dierziekten (2020-2024) zijn afspraken gemaakt over de verdeling van de kosten van het DGF tussen betrokken sectoren en de overheid. De jaarlijkse kosten voor bewaking dierziekten, basismonitoring, voorzieningen worden in principe 50/50 gefinancierd door overheid en sector. Uitzonderingen daarop zijn ziekten waarvoor de sector zelf een monitoringsprogramma heeft geïnitieerd en die volledig door de sector worden gedragen. De kosten voor de Autoriteit Diergeneesmiddelen worden betaald door de overheid (50%), veehouders en dierenartsen2 (50%). De kosten voor incidentele uitgaven (verdenkingen en bestrijding) worden betaald door de betreffende sectoren. De totale sectorbijdrage is gemaximaliseerd. Boven deze zogenoemde plafondbedragen draagt de overheid de resterende kosten. De hoogte van de plafondbedragen zijn vastgelegd in het Besluit diergezondheid. De hoogte van de deelplafonds zijn afgesproken in het convenant.
Het Ministerie van LNV heeft in 2022 een aanvullende storting van € 46,228 mln. in het fonds moeten doen in verband met hoge uitgaven voor de bestrijding van HPAI. Hiermee is voorkomen dat er eind van het jaar onvoldoende saldo in het fonds aanwezig was. In 2023 ontvangt het DGF nog een EU bijdrage voor de voor de uitgaven aan de bestrijding van vogelgriep. De bestrijdingsuitgaven tot het bestrijdingsplafond van € 30 mln. komen ten laste van de pluimveesector en zullen via de heffingen van 2023 en 2024 worden geïnd.
Uitgaven DGF
Deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten | Uitgaven aan 5-jaarlijkse kosten (2020 tm 2022) | Deelplafond voor bestrijdingskosten (incl. verdenkingen) | Uitgaven aan bestrijdingskosten (2020 t/m 2022) | |
---|---|---|---|---|
Rundveesector | 34.220.000 | 17.843.937 (52%) | 9.000.000 | 454.137 (5%) |
Varkenssector | 16.947.300 | 8.954.271 (53%) | ||
-AVP | 22.000.000 | 32.613 (0%) | ||
-Overige dierziekten | 19.000.000 | 77.485 (0%) | ||
Schapen- en geitensector | ‒ | 490.000 | 81.127 (17%) | |
-Schapensector | 4.699.860 | 2.270.855 (48%) | ||
-Geitensector | 3.905.580 | 2.540.304 (65%) | ||
Pluimveesector | 46.000.000 | 19.370.837(42%) | ||
-NCD | 2.000.000 | 2.363 (0%) | ||
-Overige dierziekten | 30.000.000 | 30.000.000 (100%) |
Toelichting tabel: deelplafondbedragen (2020-2024) en uitgaven in 2020, 2021 en 2022 binnen deze deelplafonds. Boven deze plafondbedragen draagt de overheid de resterende kosten. De vermelde uitgaven in deze tabel zijn ook opgenomen als percentage ten opzichte van de deelplafondbedragen.
De overheid draagt 100% van bestrijdingskosten die betrekking hebben op dieren in dierentuinen, huishoudens en in het wild levende dieren, de kosten van toezicht en opsporing door de NVWA, kosten voor douane en handhaving van de openbare orde. Waar mogelijk, op basis van Europese verordeningen, zullen de kosten van dierziektebestrijding bij de EU worden gedeclareerd (ontvangsten van EU).
Realisatie | Vastgestelde begroting | Verschil | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 [1]1 | 2022 | 2022 | |
VERPLICHTINGEN | 32.997 | 63.156 | 93.698 | 61.786 | 83.513 | 34.986 | 48.527 |
UITGAVEN | 31.584 | 63.156 | 93.698 | 48.323 | 83.409 | 34.986 | 48.423 |
Beginsaldo | 19.396 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | |
Programma-uitgaven | 31.584 | 30.401 | 93.698 | 48.323 | 83.409 | 34.986 | 48.423 |
Opdrachten | 31.584 | 30.401 | 93.698 | 48.323 | 26.037 | 34.986 | ‒ 8.949 |
1. Bewaking van dierziekten | 19.416 | 19.436 | 17.067 | 22.253 | 4.944 | 20.466 | ‒ 15.522 |
2. Bestrijding van dierziekten | 9.972 | 8.521 | 73.785 | 23.546 | 21.093 | 9.762 | 11.331 |
3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen | |||||||
4. Overig | 2.196 | 2.444 | 2.846 | 2.524 | 0 | 4.758 | ‒ 4.758 |
5. DGF-saldo [2]2 | 25.866 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | ||
6. Crisisreserve [3]3 | 6.889 | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | n.v.t. | ||
Subsidies | 15.863 | 15.863 | |||||
Bewaking van dierziekten (subsidies) | 14.655 | 0 | 14.655 | ||||
Overig (subsidies) | 1.208 | 0 | 1.208 | ||||
(Schade) vergoedingen | 41.509 | 41.509 | |||||
Bestrijding van Dierziekten / (schade) vergoedingen | 41.509 | 0 | 41.509 | ||||
ONTVANGSTEN | 35.305 | 63.156 | 142.911 | 89.510 | 114.594 | 27.177 | 87.417 |
Ontvangsten LNV | 4.387 | 4.287 | 82.321 | 8.163 | 57.171 | 11.171 | 46.000 |
Ontvangsten EU | 566 | 5.205 | 2.509 | 2.156 | 1.371 | 2.500 | ‒ 1.129 |
Ontvangsten van sector | 30.352 | 23.658 | 16.808 | 24.214 | 14.774 | 13.506 | 1.268 |
Bijdrage sector crisisreserve | 6.889 | 8.352 | 5.764 | 91 | 0 | 91 | |
Ontvangsten saldo DGF | 23.117 | 32.921 | 49.213 | 41.187 | 0 | 41.187 | |
Eindsaldo | 23.117 | n.v.t. | n.v.t. |
Op aangeven van ADR is bij najaarsnota 2022 een uitsplitsing doorgevoerd van opdrachten in opdrachten, subsidies en (schade)vergoedingen voor tegemoetkomingen in de schade.
Vogelgriep
In 2022 is € 2,2 mln. uitgegeven aan het testen van mogelijk met HPAI besmette vogels (de verdenkingen). Er is € 46,3 miljoen uitgegeven aan de bestrijding van vogelgriep, € 0,8 mln. voor de bestrijding bij hobbymatig gehouden of wilde vogels en € 45,5 mln. aan de bestrijding van vogelgriep bij houders met 250 dieren of meer. Dit zijn de werkelijke uitgaven uit het DGF aan de bestrijding van vogelgriep. Deze uitgaven lopen enkele weken (tegemoetkoming in schade) tot meerdere maanden (uitvoeringskosten) achter bij de ruimingen. Een deel van de uitgaven voor de bestrijding van vogelgriep is daarom gerelateerd aan bestrijdingsmaatregelen die in 2021 zijn genomen, een deel van de kosten van bedrijven die in 2022 zijn geruimd zal terugkomen in het DGF-jaarverslag van 2023. Het is niet met zekerheid te zeggen waar het bedrag voor de bestrijding van vogelgriep op uit zal komen, omdat het beeld op basis van de daadwerkelijke uitgaven vertraagd inzichtelijk wordt. Op basis van eerdere uitgaven is wel een inschatting te maken. De verwachte bestrijdingskosten gerekend vanaf begin 2020 tot en met 31 december 2022 is naar schatting € 71 miljoen. Dit is inclusief kosten voor bestrijding van Salmonella en Mycoplasma. Van dit bedrag gaat de EU-bijdrage aan vogelgriepbestrijding nog af. De exacte hoogte van deze EU-subsidie is bij het schrijven van het jaarverslag nog niet bekend. Deze subsidie zal worden verwerkt in het jaarverslag 2023.
Het bestrijdingsplafond van de pluimveesector binnen het DGF is in 2022 overschreden. Onder dit plafond vallen de kosten voor verdenkingen en de bestrijdingskosten (uitvoeringskosten en tegemoetkoming in schade). Alle uitgaven hoger dan dit plafondbedrag worden betaald door de rijksoverheid. In 2022 is dit opgelost binnen de begroting van het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV).
Saldo DGF
Het saldo van het Diergezondheidsfonds bestaat deels uit de wettelijk vastgelegde crisisreserves van de varkens-, schapen-, geiten- en pluimveesector. Verder bestaat het saldo uit werkkapitaal waaruit de lopende kosten voor bewaking, voorzieningen, verdenkingen en bestrijding worden betaald. Via het saldo kunnen genoemde gelden jaar op jaar worden meegenomen. Het beginsaldo van het nieuwe jaar is de resultante van het beginsaldo van het afgelopen jaar en het saldo van specifieke uitgaven en ontvangsten in dat afgelopen jaar. Jaarlijks wordt hiertoe bij voorjaarsnota het eindsaldo van het voorgaande jaar toegevoegd aan het lopende begrotingsjaar. Bij voorjaarsnota 2022 is het eindsaldo van 2021 ad € 41,187 mln. toegevoegd aan de post ontvangsten saldo DGF.
Crisisreserves
In de Wet Dieren is vastgelegd dat er in het DGF een reserve moet worden aangelegd. De hoogte van deze crisisreserve is vastgelegd in het Besluit Diergezondheid. De crisisreserve wordt aangesproken voor kosten van verdenking en bestrijding voor zover die niet zijn meegenomen in de begroting. De crisisreserve is sectorspecifiek en wordt niet gebruikt voor betaling van tekorten in andere sectoren. De crisisreserve voor de rundveesector wordt beheert door vereniging ZuivelNL en de Stichting Brancheorganisatie Kalversector (SBK). De crisisreserve voor de ziekte van Aujeszky wordt beheert door de Producentenorganisatie Varkenshouderij (POV). Omdat het bestrijdingsplafond van de pluimveesector in 2022 is overschreden, wordt deze gedurende de huidige convenantsperiode (tot en met 2024) niet meer aangevuld en zal deze op € 0 worden gesteld.
Crisisreserve
Beoogde crisisreserve | Crisisreserve op 31-12-2022 | |
Runderen | 1.800 | Niet opgenomen in DGF |
Varkens | 7.400 | 7.400 |
Kippen, kalkoenen, eenden en broedeieren | 7.423 | 0 |
Schapen en geiten | 98 | 98 |
Totaal | 16.721 | 7.498 |
Toelichting op de uitgaven
1. Bewaking van dierziekten
Streefwaarden
Behoud van de huidige, officieel door de EU en door de Wereldorganisatie voor diergezondheid (WOAH) verleende, status vrij te zijn van een aantal dierziekten.
Beleidsinstrumenten
Monitoring: de EU en de WOAH verlenen onder voorwaarden aan lidstaten officiële erkenningen voor het vrij zijn van besmettelijke dierziekten. Deze erkende statussen «vrij van dierziekten» of «verwaarloosbaar risico» worden bewaakt door laboratoriumonderzoek op basis van monitoringsprogramma’s. Naast deze monitoring op basis van internationale regelgeving, heeft Nederland ook een nationale monitoring zoals op de zoönose Q-koorts. Deelname aan monitoring is verplicht voor alle professionele dierhouders.
Basismonitoring: de basismonitoring kent een vrijwillige basis en wordt uitgevoerd door de Gezondheidsdienst voor Dieren. Dit programma is bedoeld om niet-endemische, nieuwe, onbekende of opkomende ziekten tijdig op te sporen en trends in de diergezondheid te volgen. Het programma bestaat onder andere uit laboratoriumonderzoek, postmortaal onderzoek, een telefonische helpdesk, bedrijfsbezoek en monitoring van data uit slachthuizen.
Tevens is er een bewakingsprogramma voor ziekten bij in het wild levende dieren. Zo wordt een deel van de gedode wilde zwijnen onderzocht op klassieke varkenspest (KVP), Afrikaanse varkenspest (AVP) en Ziekte van Aujeszky (ZvA) en worden wilde vogels onderzocht op vogelgriep.
De kosten voor bewaking van dierziekten vallen onder het deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten.
Bewaking van dierziekten | Begroot 2022 | Realisatie 2022 | Verschil 2022 | |
---|---|---|---|---|
Basismonitoring (incl. effectiviteitsonderzoek) | 9.126 | 8.159 | ‒ 967 | |
Brucella melitensis (schaap, geit) | 419 | 344 | ‒ 75 | |
Blauwtong (rund, schaap, geit) | 44 | ‒ 43 | ‒ 87 | |
Brucellose (rund) | 1.103 | 927 | ‒ 176 | |
BSE (rund) | 2.900 | 3.110 | 210 | |
TSE (schaap, geit) | 242 | 232 | ‒ 10 | |
KVP (varkens, wilde zwijnen) | 584 | 620 | 36 | |
AI | Bedrijfsmatig pluimvee early warning | 123 | 463 | 340 |
Wilde vogels early warning / serologische test | 83 | 553 | 470 | |
Q-koorts (schaap, geit) | 688 | 658 | ‒ 30 | |
Leukose (rund) | 374 | 304 | ‒ 70 | |
Salmonella (zoonotisch, pluimvee) | 2.709 | 2.360 | ‒ 349 | |
AI, NCD, Mycoplasma en Salmonella (niet zoonotisch) | 1.138 | 1.080 | ‒ 58 | |
Vogelgrieptesten | 933 | 832 | ‒ 101 | |
Totaal bewaking van dierziekten | 20.466 | 19.599 | ‒ 867 |
Toelichting op realisatie bewaking dierziekten in 2022
De realisatie van bewaking dierziekten was in 2022 € 0,9 mln. lager dan begroot. Dit heeft deels een organisatorische en/of administratieve oorzaak. Zo is in 2022 een lager voorschot betaald aan de Gezondheidsdienst voor Dieren voor de monitoring en basismonitoring.
De monitoringskosten van vogelgriep (HPAI) vallen hoger uit door early warning (testen van ziekte in koppels die niet verdacht worden van vogelgriep) en het grote aantal wilde vogels dat is getest. De kosten voor BSE monitoring zijn gestegen door vernieuwing van contracten. Bij Salmonella en blauwtong zijn minder dieren getest dan begroot.
2. Bestrijding van dierziekten
Streefwaarden
Zo snel en effectief mogelijk bestrijden van dierziekten.
Meldings- en aangifteplicht
In de Regeling diergezondheid zijn ziekten aangewezen die aangifteplichtig zijn. Als een veehouder of dierenarts dieren verdenkt van een aangifteplichtige ziekte, moet hij dit direct melden bij de NVWA. Ook een positieve test vanuit de bewaking moet direct worden gemeld bij de NVWA.
Verdenking en bestrijding
Nadat de NVWA een verdenking heeft ontvangen, gaat een deskundigenteam naar het betreffende bedrijf voor inspectie en monstername. Het monster wordt in het laboratorium van Wageningen Bioveterinary Research (WBVR) onderzocht. Deze High Containment Unit (HCU) is zodanig ontworpen dat ziekteverwekkers niet kunnen ontsnappen naar de buitenwereld. Er wordt een vervoersverbod ingesteld.
Zodra een verdenking wordt bevestigd, start de bestrijding van deze ziekte. Door snel en accuraat in te grijpen wordt de kans dat de ziekte zich verder verspreid verkleind. Bij bepaalde ziekten worden de dieren op besmette bedrijven gedood en gedestrueerd. Het bedrijf wordt aansluitend gereinigd en ontsmet. Ook worden buurt- en contactbedrijven onderzocht. Om verspreiding te voorkomen worden dieren op deze bedrijven soms preventief gedood of gevaccineerd. Bestrijding vindt plaats volgens Europese bestrijdingsrichtlijnen welke verder zijn uitgewerkt in draaiboeken van de NVWA en het ministerie van LNV. De bestrijding wordt aangestuurd vanuit het ministerie. In de post bestrijding zijn zowel de kosten die nodig zijn om de ziekte te bestrijden opgenomen, als ook een tegemoetkoming in de schade aan de houder van de dieren.
De posten verdenking en bestrijding vallen onder het deelplafond voor bestrijdingskosten.
Voorzieningen
Om in tijden van een crisis direct te kunnen reageren, heeft het ministerie van LNV waakvlamcontracten afgesloten met bedrijven die apparatuur en mensen kunnen leveren die nodig zijn bij de bestrijding. Ook worden de kosten voor een calamiteitenreserve bij de destructor betaalt uit het DGF. Tevens zijn er vaccins op voorraad om de gevoelige dieren op nabijgelegen bedrijven van een besmet bedrijf te kunnen vaccineren tegen mond en klauwzeer (MKZ), klassieke varkenspest (KVP) en ziekte van Aujeszky (ZvA) (voorzieningen vaccinatie).
De post voorzieningen valt onder het deelplafond voor 5-jaarlijkse kosten.
Bestrijding van dierziekten | Begroot 2022 | Realisatie 2022 | Verschil 2022 |
---|---|---|---|
Voorzieningen: | |||
Middelenbeheer | 109 | 25 | ‒ 84 |
Calamiteitenreserve destructie | |||
Waakvlamcontracten | 2.048 | 1.896 | ‒ 152 |
Vaccinatie ZvA, MKZ en KVP | 2.129 | 2.159 | 30 |
HCU | 1.452 | 1.452 | 0 |
Subtotaal Voorzieningen | 5.738 | 5.532 | ‒ 206 |
Verdenkingen: | |||
AI | 334 | 2.226 | 1.892 |
Salmonella | 255 | 114 | ‒ 141 |
Covid19 | 93 | 93 | |
Overige verdenkingen | 623 | 630 | 7 |
Subtotaal Verdenkingen | 1.212 | 3.063 | 1.851 |
Bestrijding: | |||
Salmonella | 2.762 | 1.427 | ‒ 1.335 |
Mycoplasma Gallisepticum | 6.264 | 6.264 | |
Hoog Pathogene Vogelgriep | 46.267 | 46.267 | |
Covid19 | 49 | 50 | |
Overige ziekten | 50 | 0 | ‒ 50 |
Subtotaal Bestrijding | 2.812 | 54.007 | 51.196 |
Totaal | 9.762 | 62.602 | 52.841 |
Toelichting op realisatie bestrijding van dierziekten in 2022
De uitgaven voor het testen van vogels verdacht van vogelgriep (€ 2,2 mln.) en het doden en vernietigen van met HPAI besmette koppels (€ 46,3 mln. ) vormden in 2022 een belangrijke kostenpost in het Diergezondheidsfonds. Intensivering van het beleid op deze aandoening moet op termijn leiden tot meer controle en lagere kosten. De uitgaven aan middelen die nodig zijn bij de bestrijding van vogelgriep zijn ondergebracht in de post bestrijding hoogpathogene vogelgriep. Hierdoor is de post middelenbeheer bij de voorzieningen gedaald en betalen andere sectoren niet mee aan de bestrijding van vogelgriep.
In de pluimveesector werden daarnaast enkele vermeerderingsbedrijven besmet met Mycoplasma gallisepticum Op bedrijven met legpuimvee wordt deze diagnose vaker gesteld. Op deze bedrijven wordt deze ziekteverwekker niet bestreden. Omdat een uitbraak bij een vermeerderingsbedrijf gevolgen heeft voor de hele keten is bij deze bedrijven wel besloten tot bestrijdingsmaatregel. De uitgaven voor de bestrijding van Mycoplasma worden als incidenteel gezien.
De kosten voor verdenkingen voor Salmonella bij pluimvee is afgenomen omdat Nederland op aangeven van de EU de procedure heeft aangepast: de uitslag van de monitoringstest is sinds 2020 doorslaggevend bij de bestrijding van salmonella.
De uitgaven voor COVID-19 hebben betrekking op de verdenkingen en bestrijding van deze aandoening bij nertsen in 2020. Met deze uitgaven is deze post volledig afgewikkeld.
Toezicht en opsporing door de NVWA
Onderstaand overzicht geeft het aantal dierziekten verdenkingen weer die gemeld zijn bij het Nederlands Veterinair Incident- en Crisiscentrum (NVIC) van de NVWA. In de kolom Totaal staan het totaal aantal meldingen. De NVWA kan besluiten dat er naar aanleiding van de melding geen verdere actie nodig is (kolom Geen actie). In de kolommen Positief, Negatief en Volgt staan het aantal casussen waarbij laboratoriumonderzoek is gedaan en waarbij de ziekte is aangetoond (Positief), niet is aangetoond (Negatief) of waarbij de uitslag bij het samenstellen van dit verslag nog niet bekend was (Volgt). De kosten van dit onderzoek zijn opgenomen als verdenkingen in de tabel Realisatie bestrijding van dierziekten.
Tabel 1: Aangifteplichtige dierziekten | Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen actie | |
---|---|---|---|---|---|---|
Afrikaanse Varkenspest / Klassieke Varkens Pest (Commercieel) | Varken | 10 | 0 | 9 | 0 | 1 |
Afrikaanse Varkenspest / Klassieke Varkens Pest (Wildlife) | Wild Zwijn | 11 | 0 | 8 | 0 | 3 |
Amerikaans Vuilbroed | Bij | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Aujeszky | Varken | 4 | 0 | 4 | 0 | 0 |
Aviaire Influenza (> 250 dieren) | Eend/Kip/Kalkoen/Overig Pluimvee | 201 | 78 | 95 | 0 | 28 |
Aviaire Influenza (50-250 dieren) | Eend/Kip/Kalkoen/Overig Pluimvee | 31 | 20 | 6 | 0 | 5 |
Aviaire Influenza (<50 dieren) | Eend/Kip/Kalkoen/Overig Pluimvee | 93 | 28 | 27 | 0 | 38 |
Aviaire Influenza | In het wild levende vogels | 1354 | 711 | 92 | 0 | 551 |
Bluetongue | Alpaca/Rund/Geit/Schaap | 25 | 0 | 6 | 0 | 19 |
Brucellose Abortus Bang | Edelhert/Rund | 30 | 0 | 30 | 0 | 0 |
Brucellose Canis | Hond | 11 | 3 | 6 | 0 | 2 |
Brucellose Melitensis Dier | Geit/Schaap | 27 | 0 | 27 | 0 | 0 |
Brucellose Ovis | Schaap | 3 | 0 | 3 | 0 | 0 |
Brucellose Suis | Varken | 32 | 0 | 32 | 0 | 0 |
Leucose | Rund | 25 | 0 | 21 | 0 | 4 |
Lumpy Skin Disease | Rund | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Miltvuur | Rund | 2 | 0 | 2 | 0 | 0 |
Mycoplasma Gallisepticum | Kip | 9 | 5 | 4 | 0 | 0 |
New Castle Disease | Duif/Kip | 4 | 0 | 3 | 0 | 1 |
Psittacose Dier | Vogel | 23 | 15 | 4 | 0 | 4 |
Q-Koorts Dier | Schaap | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Rabies Vleermuis Geen Contact Humaan | Vleermuis | 6 | 1 | 0 | 0 | 5 |
Rabies Zoogdier Geen Contact Humaan | Hond/Kat/Vos | 23 | 0 | 7 | 0 | 16 |
Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Leg) | Kip | 40 | 22 | 13 | 0 | 7 |
Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Opfok Leg) | Kip | 14 | 0 | 4 | 0 | 10 |
Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Opfok Vermeerdering) | Kip | 11 | 5 | 1 | 0 | 5 |
Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Overig) | Kip | 3 | 0 | 1 | 0 | 2 |
Salmonella Zoönotisch Pluimvee (Vlees) | Kip/Kalkoen/Eend | 247 | 222 | 0 | 0 | 25 |
Tuberculose | Diversen | 90 | 1 | 84 | 1 | 4 |
Tularemie | Haas | 6 | 3 | 1 | 0 | 2 |
Subtotaal | 2338 | 1114 | 493 | 1 | 732 |
Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen actie | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Brucellose Melitensis Humaan | Schaap | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Campylobacter | Rund | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Chlamidea Felis | Kat | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Chlamydia abortus | Schaap | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Corynebacterium Ulcerans | Kat | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Koepokken | Onbekend | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Leptospirose | Hond/Wilde Vogel | 5 | 2 | 1 | 0 | 2 |
Listeriose | Hond/Schaap/Rund | 9 | 5 | 0 | 0 | 4 |
Psittacose Humaan | Vogel | 63 | 10 | 10 | 2 | 41 |
Q-Koorts Humaan | Schaap/Geit | 6 | 0 | 1 | 0 | 5 |
Rabies Vleermuis Contact Humaan | Vleermuis | 27 | 0 | 12 | 0 | 15 |
Rabies Zoogdier Contact Humaan | Kat/Hond/Vos | 13 | 0 | 6 | 0 | 7 |
Salmonellose | Duif/Rund | 47 | 46 | 0 | 0 | 1 |
STEC | Humaan | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
West Nile Virus | Vogel | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Yersiniose | Rund | 2 | 2 | 0 | 0 | 0 |
Subtotaal | 181 | 69 | 32 | 2 | 78 |
Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen actie | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Contagious Equine Metritis | Paard | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Dourine | Paard | 8 | 0 | 6 | 0 | 2 |
Equine Infectieuze Anemie | Paard | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Equine Virale Arteritis | Paard | 88 | 88 | 0 | 0 | 0 |
Malleus | Paard | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
Trypanosoma evansi (Surra) | Paard | 5 | 0 | 5 | 0 | 0 |
Vesiculaire Stomatitis | Paard | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
West Nile Virus | Paard | 3 | 0 | 0 | 0 | 3 |
Subtotaal | 108 | 88 | 14 | 0 | 6 |
Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen Actie | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Brucellose Ceti | Bruinvis | 1 | 1 | 0 | 0 | 0 |
Covid-19 | Hamster/Hond/Kat/Vos | 7 | 0 | 6 | 0 | 1 |
Epizootische Haemorrhagische Ziekte | Alpaca | 1 | 0 | 1 | 0 | 0 |
PRRS | Varken | 17 | 1 | 15 | 0 | 1 |
Viraal Heamorrhagisch syndroom | Konijn | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Subtotaal | 27 | 2 | 22 | 0 | 3 |
Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen actie | ||
---|---|---|---|---|---|---|
Infectieuze Haematopoietïsche Necrose | Vis | 3 | 1 | 2 | 0 | 0 |
Koi Herpes Virus | Vis | 2 | 0 | 1 | 0 | 1 |
Subtotaal | 5 | 1 | 3 | 0 | 1 |
Totaal | Positief | Negatief | Volgt | Geen actie | |
---|---|---|---|---|---|
HPAI Aviaire Influenza Gebieden (> 50 dieren) | 721 | 4 | 529 | 0 | 189 |
HPAI Aviaire Influenza Gebieden (< 50 dieren) | 45 | 0 | 43 | 0 | 2 |
HPAI Aviaire Influenza Gebieden (Uitbraken Buitenland) | 5 | 0 | 4 | 0 | 1 |
Subtotaal | 771 | 4 | 576 | 0 | 192 |
3. Voorkomen en verminderen van welzijnsproblemen
Streefwaarden
Beperken van de welzijnsproblemen bij dieren in geval van een dierziekte uitbraak.
Bij uitbraken van wettelijk te bestrijden dierziekten neemt de minister van LNV maatregelen. Zo kan een vervoersverbod/-beperking worden ingesteld. Hierdoor kunnen veehouders te maken krijgen met capaciteitsproblemen (te veel of te grote dieren op een te klein oppervlak) die kunnen leiden tot welzijns- (stress, agressiviteit) en gezondheidsproblemen. Veehouders dienen voorbereidingen te treffen voor noodopvang. De NVWA en de Welzijnscommissie Dierziekten zien toe op dierenwelzijn tijdens de bestrijding van dierziekten. De Welzijnscommissie Dierziekten informeert de minister over de eventuele gevolgen voor het dierenwelzijn die zich als gevolg van de ruimingsactiviteiten voordoen en adviseert zo nodig de minister over mogelijkheden om het welzijn van de betrokken dieren te verbeteren. Indien de uitbraak lang duurt en er ondanks de maatregelen van de veehouder welzijnsproblemen ontstaan, wordt gekeken of het verantwoord is dieren op gecontroleerde wijze af te voeren.
4. Overig
Onder de post Overig vallen de uitgaven voor de Autoriteit Diergeneesmiddelen (SDa), de uitvoeringskosten van RVO en een post overig voor de Gezondheidsdienst voor Dieren (GD). De uitvoeringskosten RVO over 2021 zijn in 2022 nog niet betaald. De uitgaven ad € 1,338 mln. schuiven door naar 2023. De uitgaven voor de SDa waren € 0,4 mln. in 2022. De uitgaven zijn daarmee € 0,2 mln. lager dan begroot. De eindafrekening over 2021 is nog niet ontvangen door het DGF. De uitgaven in 2022 voor de ophaaldienst, opleidingsplan en consignatiedienst van de Gezondheidsdienst bedroegen € 0,8 mln. De totale uitgaven voor de post overige komen daarmee uit op € 1,208 mln. in 2022.
Toelichting op de ontvangsten.
De ontvangsten binnen het Diergezondheidsfonds worden grotendeels door LNV en de sectoren bijeen gebracht. Hiervoor betalen veehouders een diergezondheidsheffing per dier of ei een bedrag dat is vastgelegd in het Besluit diergezondheid. De heffing bestaat uit een dekking ten behoeve van de reguliere uitgaven (ontvangsten met betrekking tot uitgaven), eventueel aangevuld met een bijdrage aan de crisisreserve en een verrekening van tekorten/overschotten uit voorgaande jaren welke zijn voorgeschoten door het rijk.
De ontvangsten uit de diergezondheidsheffing waren in 2022 in lijn met de afgegeven begroting. Bij de varkenssector is in 2022 geen heffing opgelegd in verband met de hoogte van de aanwezige middelen uit voorgaande jaren. De opgenomen ontvangsten voor de varkenssector hebben betrekking op de opgelegde heffingen uit voorgaande jaren. In 2023 wordt wel een heffing opgelegd over het heffingsjaar 2022.
Voor een aantal monitorings- en bestrijdingsprogramma’s ontvangt het DGF een bijdrage vanuit de Europese Unie. In 2022 hebben de toegerekende EU ontvangsten betrekking op het BSE/TSE monitoringsprogramma (rund, schaap en geit), het salmonella programma en het monitoringsprogramma AI (beiden pluimvee). De door de EU gesubsidieerde uitgaven en inkomsten voor de salmonella vaccinatieregeling (€ 2,2 mln.) worden sinds enkele jaren buiten begrotingsverband worden verantwoord. Hierdoor lijken de EU ontvangsten lager dan begroot.
De overige ontvangsten worden gevormd door een bijdrage van de eierverwerkende industrie voor de verkoop van met salmonella besmette eieren.
Runderen | Varkens | Schaap/geit | Pluimvee | LNV | Totaal | |
---|---|---|---|---|---|---|
Ontvangsten m.b.t. uitgaven | 6.048 | 22 | 1.606 | 6.953 | 57.171 | 71.800 |
Crisisreserve | 0 | 35 | 1 | 55 | 0 | 91 |
Verrekening voorfinanciering door LNV | 0 | 0 | 1 | 64 | 0 | 65 |
Subtotaal | 6.048 | 57 | 1.608 | 7.072 | 57.171 | 71.956 |
Toegerekende EU ontvangsten | 146 | 0 | 19 | 780 | 426 | 1.371 |
Overige ontvangsten | 0 | 0 | 0 | 80 | 0 | 80 |
Subtotaal | 146 | 0 | 19 | 860 | 426 | 1.451 |
Totaal ontvangen in 2022 | 6.194 | 57 | 1.627 | 7.932 | 57.597 | 73.407 |