Ministerie van Buitenlandse Zaken (x NLG1000 000)
Art.sub. | omschrijving | 2000 | 2001 | % techn. rel. 2000 | % techn. rel. 2001 |
---|---|---|---|---|---|
14.04.01 | Onderzoeksprogramma | 49,0 | 51,5 | 45 | 45 |
14.04.02 | RAWOO | 0,7 | 0,7 | – | – |
Op het artikelonderdeel 14.01.01 worden de verplichtingen en uitgaven verantwoord van het onderzoeksprogramma. Doel van dit programma is het bevorderen van onderzoek in ontwikkelingslanden. Daarnaast hoopt Nederland met dit programma een bijdrage te leveren aan versterking van de onderzoekscapaciteit in die landen. Op het artikelonderdeel 14.04.02 worden de verplichtingen en uitgaven verantwoord voor de Raad van Advies voor het Wetenschappelijk Onderzoek in Ontwikkelingslanden.
Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (x 1 000 000)
Art.sub | Omschrijving | 2000 | 2001 | % tech. rel 2000 | % tech.rel 2001 |
---|---|---|---|---|---|
08.01.01 | Bevordering informatievoorziening overheid | 19,428 | 45,390 | ||
05.27 | Informatiebeleid Openbare Orde en Veiligheid | 190 | 157 | 100 | 100 |
Bedragen onder 08.01.01 betreffen het algemeen Informatiebeleid voor de Openbare Sector en de activiteiten van het agentschap BPR. De uitgaven vloeien voort uit o.m. het actieprogramma elektronische overheid en de beleidsnota Contract met de Toekomst. Aangezien nog niet alle activiteiten zijn ingevuld, kan de technologie-relevantie in percentages nog niet worden aangegeven.
Strategisch beleid en informatierelaties
• Verkenningen uitvoeren die in de beleidsnota Contract met de Toekomst zijn genoemd, onder meer naar de kosten en baten van volledige uitrol van de elektronische overheid, naar ervaringen en wensen van burgers. Kennisuitwisseling (onder meer in het G8-project Government on Line), en participatie in het internationale onderzoek «Governance in the digital economy».
• Het programma «Stroomlijning basisgegevens» draagt bij aan het tot stand brengen van een stelsel van authentieke gegevensregistraties binnen de overheid. Dit is de basis voor een goede, gereguleerde gegevensuitwisseling met als directe baten efficiencyverbetering, vermindering van administratieve lasten en verbetering van de dienstverlening.
Dienstverlening en toegankelijkheid
• Bevorderen overheidsinformatie op Internet en de toegankelijkheid daarvan via de portalsite OVERHEID.NL. Ondermeer met behulp van een helpdesk wordt bevorderd dat overheidsorganisaties, waaronder ook gemeenten en provincies, bestuurlijke informatie en regelgeving via het Internet publiceren (inclusief de integrale teksten van de formele wet- en regelgeving).
• Europese aanbesteding, ontwikkeling en onderhoud van een eigen wettenbank van de overheid
• Vergroting van de kenbaarheid van overheidsinformatie en actieve openbaarmaking.
• Bevorderen van het totstandkomen van landelijke geïntegreerde loketten voor overheidsdiensten op het gebied van bouwen en wonen, zorg en welzijn alsmede een bedrijvenloket. Daarnaast wordt het aanbieden van overheidsdiensten in zijn algemeenheid bevorderd, ondermeer door de ontwikkeling van technische hulpmiddelen hiervoor.
Infrastructuur en continuïteit
• Het programma ON21: bundeling van telefoniebestedingen en datatransportdiensten binnen de openbare sector.
• Het opzetten van een architectuur voor een Rijksoverheid Intranet, voor een daarin opgenomen adresgids en vacaturebank.
• Digitale Duurzaamheid: een Digitaal Depot voor permanente opslag van digitale archiefbescheiden en een Recordkeeping System voor het beheer van digitale documenten.
• Informatiebeveiliging: beleidsontwikkeling en handreikingen voor het invullen van departementale informatiebeveiligingsplannen.
• project Nieuwe Generatie Reisdocumenten
• onderzoek gebruik van chipkaart en biometrie ten behoeve van elektronische identificatie
• voorbereiding grootschalig experiment met elektronisch stemmen.
Het informatiebeleid voor openbare orde en veiligheid (05.27) richt zich op de organisaties die betrokken zijn bij de politiezorg, de brandweerzorg en (de voorbereiding op) de rampenbestrijding. Met name wordt het bevorderen van de onderlinge samenhang in het informatiebeleid nagestreefd, waarbij het bevorderen van de samenwerking en het verhogen van het kennisniveau uitermate belangrijke middelen zijn om de doelstelling te realiseren.
Als belangrijke speerpunten kunnen in dit kader genoemd worden:
– het totstandkomen van een consistent pakket van standaarden en uniforme procedures op het terrein van bovenregionale elektronische informatie-uitwisseling;
– Beveiliging/veiligheid van informatievoorziening;
– het beheer en de vernieuwing van de landelijke systemen, zoals:
a. het Nationaal Noodnet;
b. het Politie Datacommunicatie Systeem;
c. Nationaal Meetnet Radioactiviteit;
d. Automatisering van de Regionale Brandweer Alarm Centrales;
e. Database Gevaarlijke Stoffen;
f. Herkenning Dienst Systeem;
g. Toegangsintegratie Landelijke systemen;
– het ontwikkelen van een geïntegreerd meldkamer systeem dat in alle meldkamers van politie, brandweer en ambulancediensten kan worden toegepast;
– het communicatienetwerk dat voor doorschakeling van 112-oproepen naar de achterliggende meldkamers van brandweer, politie en ambulancediensten zorgdraagt.
Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (x NLG1000 000)
Art. sub | Omschrijving | 2000 | 2001 | % techn. rel. 2000 | % techn. rel. 2001 |
---|---|---|---|---|---|
18.02 | Actieplan Techniek basisonderwijs/overig informatietechnologie basisonderwijs | 1 517,8 | 1 435,5 | 7 | 8 |
19.06 | Materiële uitgaven VO | 1 171,9 | 1 144,2 | 7 | 9 |
20.03 | IT beroepsonderwijs/volwasseneneducatie | 89,6 | 81,9 | 6 | 6 |
23.01 | Instellingen voor onderzoek en wetensch.beoefening, waaronder: | 1 347,0 | 1 408,7 | 34 | 35 |
– KNAW (Rathenau Instituut) | 4,0 | 4,0 | |||
– NWO: | |||||
• STW | 58,5 | 59,4 | |||
• investeringen incl. budget apparatuurfonds (BAF) | 68,4 | 66,4 | |||
– SURF | 5,0 | 5,0 | |||
– CERN, ESO, EMBL, EMBC, ESA | 143,4 | 143,8 | |||
– Subsidie TNO (basissubsidie + doelsubsidies) | 173,7 | 203,9 | |||
– NLR | 1,7 | 1,7 | |||
– WL | 2,6 | 2,6 | |||
– GD | 1,6 | 1,6 | |||
– MARIN | 1,9 | 1,9 | |||
– WeTeN | 3,3 | 3,3 | |||
– STT | 0,3 | 0,4 | |||
– Bureau EG-Liaison | 0,3 | 0,3 | |||
23.04 | Coördinatie wetenschapsbeleid, waaronder | 91,7 | 78,8 | 41 | 41 |
– Budget internationale faciliteiten (BIF) | 9,2 | 5,1 | |||
– FES | 28,8 | 27,0 |
De technologie-uitgaven via de Nederlandse universiteiten en HBO-instellingen zijn in dit overzicht niet opgenomen. Wel opgenomen zijn de (geschatte) uitgaven binnen de tweede geldstroom die via de Stichting voor Technische Wetenschappen (STW, ressorterend onder NWO) naar de universiteiten toestromen.
Vanaf 1996 zijn de doelfinancieringen van VROM, V&W, SZW, LNV en VWS opgenomen in de begroting van OCenW.
Vanaf 1 januari 1997 zijn PWT en Stichting Wetenschap & TechniekWeek (SWTN) samengegaan in de Stichting Wetenschap en Techniek Nederland (WeTeN)
Ministerie van Justitie (x NLG1000 000)
Het Ministerie van Justitie kent dit jaar geen technologierelevante uitgaven, noch voorgenomen uitgaven in 2001.
Ministerie van Defensie (x NLG 1 000 000)
Art.sub | Omschrijving | 2000 | 2001 | % techn. rel. 2000 | % techn. rel. 2001 |
---|---|---|---|---|---|
01.21 | Doelfinanciering TNO (via OC&W) | 101,745 | 101,745 | ||
01.26 | Onderzoek en technologie | 25,865 | 24,51 | ||
01.21 | Bijdrage NLR (via V&W) | 1,0 | 1,0 | ||
01.26 | Bijdrage NIVR Ruimte Technologie | ||||
01.26 | Gebruik K&K door de CO | 1,7 | 1,2 | ||
01.25 | Milieuonderzoek | 2,9 | 2,9 | ||
03.22 | Stafeis WOO KM | 4,6 | 4,6 | ||
05.20 | Werkplan NLR t.b.v. KLu | 9,7 | 9,7 |
Artikelonderdeel Doelfinanciering TNO
In de Defensienota is aangegeven dat de uitgaven voor wetenschappelijk onderzoek taakstellend worden verlaagd. Met ingang van 2003 wordt de doelfinanciering met NLG 5 miljoen gulden per jaar verlaagd. Deze beleidsmatige bijstelling zal worden gerealiseerd door geen doelfinanciering meer beschikbaar te stellen voor de financiering van ad hoc (buiten de reguliere programma's) projecten met een adviserend karakter. Tevens zullen de internationale samenwerking mogelijkheden binnen de onderzoeksprogramma's zoveel mogelijk worden benut. Hiertoe zijn bi/multilaterale samenwerkingsovereenkomsten afgesloten en in NATO-verband en binnen het Thalesprogramma van de WEAG-landen projecten uitgevoerd.
Artikelonderdeel Basisonderzoek NLR
Defensie verstrekt via het ministerie van Verkeer en Waterstaat een bijdrage aan het Nationaal Luchten Ruimtevaart Laboratorium (NLR) bedoeld voor het verrichten van het basisonderzoek. Door deze bijdrage kan Defensie tegen het gereduceerde «deelnemerstarief» gebruik maken van de diensten van het NLR.
01.26 Technologie-ontwikkeling
Artikelonderdeel Onderzoek en technologie
Vanuit dit artikelonderdeel wordt geïnvesteerd in de ontwikkeling van (technologische) kennis van belang voor de taakuitvoering van Defensie. Deze activiteiten worden – vaak in internationaal verband – uitgevoerd door Nederlandse bedrijven, onderzoeksinstellingen en universiteiten. Incidenteel wordt uit dit artikel ook bijgedragen aan een materieelontwikkelingsproject voor een krijgsmachtdeel, indien de ontwikkeling van nieuwe technologische kennis een belangrijk deel van een dergelijk project uitmaakt.
Artikelonderdeel NIVR Ruimte Technologie (NRT-) programma
Defensie heeft tot en met 1999 in bescheiden mate structureel bijgedragen aan de financiering van het overheidsruimtevaartbeleid. Met ingang van 2000 zal als gevolg van de taakstellende bezuiniging op WOO deze bijdrage worden beëindigd. Vanuit de doelfinanciering TNO en het budget voor onderzoek en technologie zal Defensie incidenteel blijven investeren in ruimtetechnologie. In het artikelonderdeel «Onderzoek en technologie» is een NLG 0,85 miljoen in 2000 als overgangsmaatregel opgenomen om de lopende werkzaamheden te kunnen afronden.
Artikelonderdeel Gebruik kennisinfrastructuur
De structurele omvang van dit artikel onderdeel is als gevolg van de in de Defensienota aangegeven taakstellende vermindering van het WOO-budget teruggebracht tot NLG 1,2 miljoen per jaar. Naar verwachting zal de behoefte aan externe advisering en ondersteuning in de loop der jaren juist gaan toenemen. In voorkomende gevallen zal dit artikelonderdeel incidenteel moeten worden bijgesteld door een overboeking vanuit andere artikelonderdelen.
In dit artikel zijn onder andere de uitgaven opgenomen voor aan milieumaatregelen gerelateerd wetenschappelijk onderzoek. Voor dit artikelonderdeel is DGM de beschikkende functionaris (budgethouder is CROMD).
Met ingang van 1999 wordt hiervoor jaarlijks NLG 2,9 miljoen geraamd. Naast het reeds voorziene onderzoek zijn ook onderzoeken naar overige vormen van milieubelasting onder dit artikel gebracht.
03.22, 05.20 Kennisexploitatie krijgsmachtdelen
Bij onder meer de verwerving van materieel bestaat behoefte aan wetenschappelijke ondersteuning waarbij gebruik gemaakt wordt van de bij de onderzoeksinstituten opgebouwde kennisinfrastructuur. Onder de noemer «gebruik van de kennisbasis» zijn in tabel 1 de structurele budgetten voor adviezen en algemene ondersteuning opgenomen. Naast de het CO-artikelonderdeel «Gebruik kennisinfrastructuur» betreft dit de «Stafeis WOO KM» en de financiering van het «werkplan NLR t.b.v. KLu». Uit ervaring op basis van de realisatiecijfers van de onderzoeksinstituten blijkt dat behalve vanuit de structurele WOO-budgetten de KM circa Mf 8, de KL circa Mf 25 en de KLu circa 3 Mf per jaar aanvullend bij de onderzoeksinstituten besteden. De verwachting is dat deze additionele uitgaven als gevolg van de reductie van de centrale WOO uitgaven in de planperiode zullen toenemen.
Ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (x NLG 1 000 000)
Art. sub | Omschrijving | 2000 | 2001 | % techn. rel. 2000 | % techn. rel. 2001 |
---|---|---|---|---|---|
03.03 | Onderzoek Volkshuisvesting | 19,7 | 19,1 | 18 | 26 |
03.05 | Volkshuisvestingsinstellingen | 13,9 | 14,5 | 8 | 8 |
04.03.01 | Onderzoek RPD | 4,4 | 6,6 | 7 | 7 |
05.14 | Onderzoek DGM | 38,1 | 35,3 | 20 | 20 |
05.15.01 | Milieutechnologie en -infrastructuur | 117,7 | 123,3 | 8 | 8 |
05.16.03 | Lucht en energie | 29,2 | 36,7* | 44 | 33 |
05.16.04 | Geluid en verkeer | 191,1 | 229,6 | 3 | 5 |
05.17.01 | Afvalstoffen | 17,8 | 29,0 | 11 | 7 |
05.17.02 | Industrie- en consumentenbeleid | 22,9 | 23,2 | 12 | 13 |
* exclusief NLG 200 mln Clean Development Mechanism (CDM)-gelden
De bedragen betreffen de totaal beschikbare uitgavenbudgetten voor het desbetreffende artikel(onderdeel) naar de stand van de ontwerpbegroting 2001. Het aandeel «technologie relevant» is derhalve het percentage maal het beschikbare uitgavenbedrag.
Verklaringen voor relevante verschillen t.o.v. de vorig gedane opgave:
03.03 Onderzoek / 03.05 Volkshuisvestingsinstellingen, experimenten en kennisoverdracht:
De opgave is beperkt tot het onderzoek op gebied van bouwregelgeving en Duurzaam bouwen (03.03.03) en ontwikkelingswerk (03.05.01). Voor het ontwikkelingswerk zijn nu ook de bijdragen opgenomen aan de instellingen kwaliteitsbevordering.
Vorig jaar is i.p.v. het totaal van artikelonderdeel 04.03.01 ten onrechte het totaal van artikel 04.03 opgenomen, waardoor de bedragen fors naar beneden lijken te gaan. Gaat om 0,310 mln voor het jaar 2000 en 0,463 mln voor het jaar 2001.
Daling van het percentage is met name toe te schrijven aan een andere instrumentinzet m.b.t. de realisering van het beleid m.b.t. de reductie van NOx-emissie door vaste bronnen.
Een nieuw artikelonderdeel met technologie gerelateerde uitgaven in de sfeer van demonstratieprojecten als uitwerking van de beleidsnota Voertuigtechnieken.
De regeling T2000 loopt af en het totale budget van Afvalstoffen is toegenomen door de extra middelen ter bestrijding van de toegenomen milieudruk.
05.17.02 Industrie- en consumentenbeleid:
Relevante subsidie-regelingen lopen af of zijn voor een deel overgeboekt naar EZ.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat (x NLG 1 000 000)
Basis: ontwerpbegroting 2001 (kasbasis)
Art. nr. | Omschrijving | 2000 | 2001 | % tech.rel. 2000 | % tech.rel. 2001 |
---|---|---|---|---|---|
Hoofdstuk XII | |||||
XII 01.05.05 | Onderzoek en ontwikkeling alg./Connekt | 13,7 | 12,3 | 88 | 100 |
XII 01.10.00 | Ruimtevaartactiviteiten | 30,2 | 31,9 | 100 | 100 |
XII 02.10.03 | RWS/droge infra/anticiperend onderzoek | 29,3 | 31,7 | 100 | 100 |
XII 02.20.01 | RWS/natte infra/beleidsvoorber. water keren | 10,7 | 13,8 | 62 | 45 |
XII 02.20.02 | RWS/natte infra/beleidsvoorber. waterbeheren | 49,3 | 36,2 | 30 | 49 |
XII 02.20.03 | RWS/natte infra/anticiperend onderzoek1 | 16,6 | 16,2 | 100 | 100 |
XII 04.31.01 | RLD/Luchtvaarttechn. onderz. | 2,9 | 2,7 | 100 | 100 |
XII 04.31.02 | RLD/Exploitatie NLR | 38,3 | 38,0 | 100 | 100 |
XII 04.31.03 | RLD/investeringen NLR2 | 11,8 | 11,8 | 100 | 100 |
XII 04.31.04 | RLD/onderzoeken luchtvaart | 8,5 | 8,0 | 100 | 100 |
XII 05.03.00 | DGG/onderzoek en ontwikkeling. | 7,2 | 3,0 | 100 | 100 |
XII 05.31.02/03 | DGG/stim. goederenvervoer/stim. kennisinfra | 4,4 | 4,0 | 100 | 100 |
XII 06.10.01 | DGTP/telecommunicatie en post/specifieke uitgaven | 8,8 | 17,9 | 84 | 41 |
Infrastructuurfonds (IF) | |||||
IF 01.01.02 | IF/droge infra/rijkswegen aanleg | 1 689,6 | 1 466,0 | 1 | 1 |
IF 01.01.03 | IF/droge infra/rijkswegen beheer/onderhoud | 80,9 | 60,8 | 18 | 22 |
IF 01.01.04 | IF/droge infra/rijkswagen beheer/onderhoud | 1 056,6 | 1 124,4 | 1 | 1 |
IF 02.01.01 | IF/natte infra/waterkeren aanleg | 18,2 | 16,0 | – | 1 |
IF 02.01.03 | IF/natte infra/waterkeren beheer/onderhoud | 22,9 | 28,6 | 95 | 77 |
IF 02.02.02 | IF/natte infra/waterbeheren&vaarwegen aanleg | 374,9 | 314,0 | 1 | 1 |
IF 02.02.03 | IF/natte infra/waterbeheren&vaarwegen B&O | 34,6 | 56,9 | 23 | 16 |
IF 02.02.04 | IF/natte infra/waterbeheren&vaarwegen B&O | 751,9 | 663,5 | 3 | 3 |
IF 03.04.00 | IF/grote projecten/Deltaplan grote rivieren | 323,8 | 156,6 | 1 | 2 |
1 Inclusief basis- en doelsubsidies Waterl. Lab. en GeoDelft.
2 Inclusief bijdrage van EZ, OCW en Defensie.
Ministerie van Economische Zaken (x NLG 1 000 000)
Art. | sub | Omschrijving | 2000 | 2001 | % techn.rel. 2000 | % techn.rel. 2001 |
---|---|---|---|---|---|---|
01.01 | 420 | Materieel BIE | 11,4 | 11,1 | 100 | 100 |
01.12 | 020 | Adviezen verstrekt door EOB | 5,3 | 5,3 | 100 | 100 |
02.02 | 710 | Referentieprojecten | 8,2 | 4,0 | 100 | 100 |
02.02 | 715 | First Movers | 15,0 | 15,0 | 100 | 100 |
02.02 | 730 | Maritiem gericht onderzoek | 0,5 | 3,0 | 100 | 100 |
02.02 | 740 | Flankerend beleid | 42,2 | 49,9 | 100 | 100 |
02.02 | 745 | Elektronische snelweg | 64,3 | 58,8 | 100 | 100 |
02.02 | 750 | Infralijn en bel. Onderzoek | 26,4 | 45,4 | 100 | 100 |
02.02 | 754 | EET-programma | 62,4 | 130,0 | 100 | 100 |
02.02 | 760 | TWA | 0,8 | 0,8 | 100 | 100 |
02.02 | 800 | BTS | 107,9 | 137,3 | 100 | 100 |
02.02 | 810 | Kennisdiffusie MKB | 12,5 | 51,4 | 100 | 100 |
02.02 | 811 | TNO/MKB-initiatief | nvt | Nvt | 100 | 100 |
02.03 | 010 | BTIP/EUREKA | 18,0 | 12,0 | 100 | 100 |
02.03 | 011 | Tech. samenwerking Indonesië | 8,5 | 9,5 | 100 | 100 |
02.03 | 013 | Tech. samenwerking projecten | 14,3 | 7,0 | 100 | 100 |
02.03 | 020 | Micro-elektronica stimulering | 102,0 | 81,0 | 100 | 100 |
02.04 | 020 | Overheidsaanschaffingen | 15,6 | 15,6 | 100 | 100 |
02.05 | 030 | Bijdrage Syntens | 137,5 | 68,7 | 100 | 100 |
02.06 | 420 | TNO-doelsubsidie | 59,2 | 57,1 | 100 | 100 |
02.06 | Div | Overige instituten | 32,1 | 18,7 | 100 | 100 |
02.07 | Internationale ruimtevaart (kas) | 114,3 | 127,7 | 100 | 100 | |
02.08 | 010 | Overige NIVR-activiteiten | 75,0 | 40,0 | 100 | 100 |
02.09 | 110 | Ontwikkelingskredieten | 94,9 | 80,1 | 100 | 100 |
02.09 | 120 | Diensten ontwikkelingskrediet | 20,0 | 8,0 | 100 | 100 |
02.09 | 130 | TOK-MPO | nvt | Nvt | 100 | 100 |
02.12 | 030 | STW | 37,5 | 37,9 | 100 | 100 |
02.12 | 040 | IOP | 17,9 | 28,4 | 100 | 100 |
02.12 | 050 | Technologische topinstituten | 44,0 | 49,2 | 100 | 100 |
02.12 | 070 | KIM | 10,3 | 0,0 | 100 | 100 |
02.12 | 080 | Branche Centra Technologie | 2,0 | 0,0 | 100 | 100 |
02.12 | Div | Overig techn. Infrastructuur | 93,2 | 84,8 | 100 | 100 |
02.13 | Projecten gefin uit FES (kas) | 38,0 | 39,0 | 100 | 100 | |
07.01 | 030 | OMPI | 0,9 | 0,9 | 100 | 100 |
09.01 | Energiebesparingstechnologie | 161,1 | 196,2 | 70 | 70 | |
09.02 | Duurzame energie | 50,7 | 211,9 | 90 | 90 | |
09.03 | 130 | Nieuwe electriciteitstechnologie | 5,5 | 1,4 | 100 | 100 |
09.05 | ECN | 65,7 | 65,5 | 95 | 95 | |
09.06 | doelfinanciering NITG-TNO | 30,5 | 30,4 | 100 | 100 |
• Het verschil tussen 2000 en 2001 op artikel 02.05 wordt verklaard doordat het verplichtingenbudget voor 2000 niet, zoals gebruikelijk, in 1998 is vastgelegd, maar in 1999.
• Het verschil tussen 2000 en 2001 bij zowel 09.01 als 09.02 heeft met name te maken met de tweejarige programma's van Novem. Hierdoor ontstaan pieken in de begroting.
• In het overzicht van vorig jaar stond 09.03 120, dit moet zijn 09.03 130.
• In verband met de stroomlijning zijn 02.02–811 en 02.09–130 niet langer relevant.
Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij (x NLG1000 000) op verplichtingen basis
Art. sub | Omschrijving | 2000 | 2001 | % techn. rel. 2000 | % techn. rel. 2001 |
---|---|---|---|---|---|
16.02.01 | Wetensch. Onderz.: Stichting DLO | 323,4 | 311,9 | 100 | 100 |
16.02.04 | Wetensch. Onderz. subs. en ov.uitgaven | 33,8 | 31,5 | 80 | 80 |
16.03.01 | Praktijkonderzoek (PO) | 64,1 | 75,0 | 80 | 80 |
16.03.02 | Grond en gebouwen Praktijkonderzoek | 3,7 | 1,4 | 25 | 25 |
16.03.03 | Technisch-economische bedrijfsontwikkeling | 21,7 | 16,1 | 60 | 60 |
Als gevolg van de verzelfstandiging van DLO wordt vanaf 1999 geen onderscheid meer gemaakt tussen apparaatsuitgaven en uitgaven voor grond en gebouwen. Ingaand dat jaar wordt gewerkt met een integraal tarief voor onderzoek. De tegen dat tarief gemaakte onderzoeksuren kunnen als 100% technologierelevant worden aangemerkt.
De bijdrage Grond en Gebouwen Praktijkonderzoek in 2000 geldt onder meer aftrek eenmalige kosten van de fusie van het praktijkonderzoek veehouderij en plantaardig met stichting DLO.
Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid
Na onderzoek van de uitgaven op de begroting van SZW, is gebleken dat de begroting van SZW geen technologie relevante uitgaven omvat. Voor zover SZW technologie gerelateerde uitgaven doet zijn deze voor intern gebruik en vallen derhalve buiten de definitie van technologie relevante uitgaven.
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (x NLG1000 000)
Art.sub. | Omschrijving | 2000 | 2001 | % techn. rel.2000 | % techn. rel. 2001 |
---|---|---|---|---|---|
24.02.04 | Ouderenbeleid – Algemeen | 31,790 | 22,546 | 4,5 | 2,0 |
24.09.01 | Sociaal Beleid – Algemeen | 126,151 | 123,335 | 3,5 | 3,5 |
25.02.13 | Vgz.beleid – Projecten, experimenten en onderzoek | 63,523 | 60,010 | 50,0 | 50,0 |
27.01 | RIVM | 304,878 | 305,525 | 6,2 | 6,2 |
24.02.04 Ouderenbeleid – Algemeen:
Aflopend project